Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas! Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej. Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!
I den här artikeln kommer jag berätta om hur jag tänker och tycker kring Commander lekbyggande när man har en begränsad budget. Jag levererar också en färdig lek i budget form. Min plan var att skriva en artikel i månaden men saker har kommit emellan, så det blir en special-artikel denna gång.
Det kommer bli fokus på en lek men jag kommer leverera totalt fem lekar och alla fem lekarna kommer sedan levereras som julklapp till någon spelare där ute. Läs i slutet av artikeln om vad som gäller med det.
Brion Lånar och kastar!
Min plan var att denna artikel skulle bli klar till i början av juni men det kom visst ett och annat i vägen så jag kan konstatera att det har kommit en massa nya set sedan jag kom på att jag ville skriva om detta kort men jag känner att jag ändå vill att världen ska få begrunda mina tankar här. Kamigawa: Neon Dynasty gav oss ett nytt sätt att se på Equipment. Innan har det testats på att göra Equipment till Living Weapon genom att koppla på en Germ till dem när de kommer i spel och det gav en stabilitet kring Equipments där man tar bort problemet med att inte ha en varelse att sätta sin equipment på. Nu fick vi en varelse där vi sedan kunde göra en annan varelse bättre genom att göra om varelsen till en Equipment. För min egen del fastnade jag direkt för Cloudsteel Kirin. Dess grundläggande stats är inte speciellt imponerande med att vara en 3/2 flygare för 3, men dess förmåga att se till att vi inte förlorar spelet är för mig väldigt intressant. Jag tänkte direkt att om man råkar ha en aktiv Stonehewer Giant i spel, så kan vi för två mana göra oss osårbara till dess att vår Kirin ramlar loss.
Som mina tidigare artiklar så kommer denna lek handla om att bygga en lek när man har en begränsad budget. Det gör att jag kommer välja bort kort för att de kostar för mycket pengar. Jag kommer nämna kort jag gärna sett i leken som man kan plocka in om man så önskar, men leken ska bli spelbar även om det finns ekonomiska begränsningar.
Välja min general - vem ska leda min arme?
Detta tänkte jag att det är något man kan bygga en lek runt omkring och det är vad jag tänkte lägga den här artikeln på. De tidigare artiklarna jag skrivit har handlat om att anfalla, så denna gång tänker jag förhålla mig mer till att förstöra för motståndarna. Min general behöver givetvis vara vit och då har jag 480 alternativ att välja på enligt kortpärmen. När jag tänker mig synergier med vad jag vill göra till den här artikeln så fastnar jag efter en stund för Brion Stoutarm. Hofri Ghostforge är ett kort jag också blev småsugen på, så jag ska nog försöka få med Hofri som en alternativ general.
Vi har alla den där vännen som gärna fixar en stor fet varelse som de tänker försöka slå ihjäl oss med. Tänk då den mysiga tanken att ta den varelsen och kasta den i huvudet på vännen. Det kanske inte är det bästa sättet att skaffa vänner men det är ett bra sätt att förstöra den spelidé din motståndare har om de planerat att anfalla med stora varelser.
Spelidé – Hur tänker jag mig att vi löser det här?
Utifrån spelidén om att kasta varelser i huvudet på våra motståndare tänker jag mig att vi ska försöka använda oss av ”Threaten” effekter för att låna varelser och sedan undvika att lämna tillbaka dem genom att offra dem med Brion Stoutarm.
För att få till stora varelser tänker jag mig att vi även kan sätta på equipments på dem innan vi kastar dem och eventuellt få fina effekter av det. (Det är också där som Cloudsteel Kirin kommer in).
Spelidé – Vad är våra svagheter?
Denna lek handlar om att stjäla varelser och kasta dem tillbaka. Det gör att ifall våra motståndare väljer att skapa mycket smått och vill vinna genom att anfalla med dem så får vi problem. Framförallt om det handlar om flygande småttingar. Brion kan med sin lifelink stoppa en del smått som springer på backen men i luften finns inget försvar. Om ditt lokala meta har mycket sådant så behöver du tänka på det när du bygger din lek. Helst vill vi alltid ha kvar Brion i spel efter en massrens, så allt som gör 3 eller mindra skada i allt är då bra.
Det gör att kort som Archangel Avacyn, Anger of the Gods, Caldera Hellion, Chaos Maw, Deafening Clarion, Magma Phoenix, Slagstorm och Sweltering Suns. Det är inte säkert att du behöver kort som dessa men det kan vara bra att vara medveten om att korten kan behövas. För min del känner jag att min lek budget-lek inte behöver dessa svar, men om ditt lokala meta kräver det, så kan det vara bra att ta bort en del dyra spells och ersätta dem med rensande kort.
Vi har även en svaghet mot lekar som använder sig av kombovinster som inte involverar att anfalla med varelser. Det är något vi kanske får acceptera och konstatera att det var ju trist för oss. För som rödvit spelare har vi inte tillgång till kontringar och dylikt. Men det kan vara lämpligt att se till att vi har lite instant speed effekter som kan hantera lite av varje om så är fallet. Det finns ett equipment i form av Sunforger som gör att vi kan använda vår lek som en toolbox för att hantera olika effekter.
De viktiga korten för för lekidén!
Leken går ut på att låna varelser och sedan strunta i att lämna tillbaka dem. Det gör att vi behöver kort som gör just detta. Efter lite rotande i Kortpärmen hittar jag följande lista av kort som kan vara aktuella:
Värt att notera är att jag alltså inte anser att Threaten som är kortet allt handlar om inte är värd att spela. Det handlar om att i Commander är kortekonomi väldigt viktigt. Då jag enbart bygger lekar för multiplayer, så måste vi alltid ta hänsyn till att 1 för 1 inte alltid räcker. För om jag använder 1 kort för att stjäla 1 kort av en motståndare, så har mina i normalfallet två andra motståndare inte förlorat något alls. Nu kan man inte tänka så hela tiden, men det är viktigt att vara medveten om det vid lekbyggande.
Andra prioriteringar för leken - equipment!
Jag nämnde att Brion ska kasta saker och jag har även lyft att Stonehewer Giant är ett bra kort när det gäller att hämta equipment. När det gäller Commander anser jag att jätten är bättre än den när det gäller constructed väldigt mycket mer spelade Stoneforge Mystic. Nu är inte Stoneforge dålig på något sätt och har man ekonomin så är den givetvis ett kort man bör slänga in i leken. Det jag menar är att en Runda 2 Stoneforge Mystic in i Kaldra Compleat till Runda 3 givetvis inte är dåligt men det är inte heller lika kraftfullt som det är i exempelvis Modern.
Jag har redan nämnt Sunforger och den är ett väldigt viktigt equpment för oss i den här leken, då den står för kortekonomi och kan hämta det vi behöver som exempelvis kan vara:
Här handlar det väl egentligen om vad ditt lokala meta säger. Om du känner att det här behöver jag ett svar på, så ger Sunforger en möjlighet att öka möjligheten att hitta det svaret.
Ett annat equipment som jag känner är viktigt är Battlemage's Bracers, då den ger oss möjlighet att ge Haste till Brion samtidigt som vi kan få dubbla effekten av den. I övrigt kan man egentligen bara gräva bland de equipment man har tillgång till. Jag har valt lite blandat som jag tycker kan passa in. Lion Sash får en plats för att den är ett bra svar mot Graveyard-spel som vi annars I grund har svårt att hantera.
Generellt sett så finns det många ekonomiskt dyra kort som Batterskull och Sword of Feast and Famine att välja men det räcker inte budgeten här till.
Det här med att spela med bra kort!
Nu har vi en lekidé och vi ska fylla upp med lite roliga och bra equipment. Det är vi på det klara med. I övrigt känns det som att det är viktigt att vi binder ihop detta till en lek som faktiskt gör någonting. Först har vi de där bra korten som jag känner att de gör saker som är bra och de kunde varit med i vilken lek som helst som är rödvit och har en massa equipments.
Här nämner jag en massa kort och det är säkert massor av kort jag glömt att nämna. Det handlar givetvis mycket om kort man tycker om och kort man faktiskt äger eller är beredd att köpa in.
Manaramp - manafixande!
Vi vill hamna i läget att vi så tidigt som möjligt kan spela ut Brion Stoutarm och sedan få den aktiv. Det gör att om vi hitter ett optimalt läge kan det kan vi ha Brion inne till Runda 2 via Sol Ring. Men aktiv är den först till Runda 3 för vi vill ha saker att kasta osv. Det gör att lämpliga manaramp för oss blir:
Det viktiga här är att man behöver göra en avvägning mellan hur snabbt man vill komma igång i förhållande till döda kort på handen. Rent praktiskt skulle man kunna skippa manaramp helt, spela ett land varje runda och sedan lägga ut Brion Runda 4 för att sedan ha den aktiv till Runda 5. Om ert lokala meta är fokuserat på att göra så är det givetvis inget som du ska ändra på.
När det gäller länder så är det lättaste givetvis att spela enbart med basic länder och exempelvis lägga in 18 Plains, 18 Mountains och 1 Command Tower och sedan vara nöjd. Det skapar dock problem i form av att vi kommer ibland få problem med att vi inte fått tillräckligt av en specifik färg eller att vi har ett läge där vi har en massa döda kort. Det har gjort att jag valt en variant där vi har lite manafixande och sedan finns det länder som är varelser också.
Har du god ekonomi så det givetvis plats för kort som Arid Mesa, Den of the Bugbear, Plateau och Spectator Seating. Det finns många fler kort men generellt sett så är det här det är ekonmoiskt dyrt när det gäller att bygga en lek.
Brion – lånar och kastar !
Det gör att tills slut har jag fått ihop en lek som jag tycker kan fungera. Jag har valt att göra den lite långsammare än jag brukar göra lekar och är ditt lokala meta snabbare kan det vara lämpligt att skära bort lite dyra kort och lägga in lite billigare kort i deras ställe.
Vem behöver denna lek?
Jag nämnde i början av artikeln att jag skulle ge bort den färdiga leken till någon och det tänker jag göra. Vem känner du som behöver en Commander lek och skulle uppskatta att få denna lek i julklapp?
Kom med förslag i kommentarsfältet så väljer jag ut en person som får leken levererad hem till sig lagom till jul!
Nu fortsätter vi med fler lekar!
Jag nämnde i början av artikeln att min plan var en artikel i månaden. Livet kom emellan och det är som det är. Nu nalkas juletid och jag har fått lite tid över. Det gör att jag valt att titta över lite gamla projekt och gjort en del uppdateringar. Det har genererat ytterligare fyra lekar som jag känner att de också skulle kunna hamna hos behövande personer där ute. Varje lek som presenteras nedan kan alltså också bli en julklapp till någon som behöver en ny lek. Jag går igenom lekarna och vad de handlar om lite kort och sedan får ni ett färdigt exemplar att begrunda.
Spoiler:
Hapatra - Deathtouch & Counters
Brio var en lek som handlade om att spela stora hot. Den här leken handlar om att spela små hot som vi sedan får igenom genom att utnyttja Deathtouch och vår förmåga att leka med Counters.
Jag har även byggt in en trekorts combo i leken som handlar om att utnyttja Persist ihop med Mazirek, Kraul Death Priest och ett sätt att offra varelser för att göra en oändlighetssnurr. Jag har valt Puppeteer Clique som enda Persist target men det finns fler att välja på om du är sugen på att göra mer av combo delen. Varolz, the Scar-Striped och Yahenni, Undying Partisan är mina val för att offra men det finns många fler val. Mina val handlar om att jag vill ha varelser som gör något. Exempelvis så är Ashnod's Altar ett val man kan ha med men den gör inte så mycket mer än generera mer mana i en nedbantad lek när det gäller dyra spells.
När det gäller kort jag valt bort av ekonomiska skäl har vi följande:
Discus kommenterar: Jag skriver ibland artiklar och vad denna lek handlar finns beskriven som bonus i den länkade artikeln.
Leken handlar om att vara aggressiv och utnyttja Deathtouch och möjligheten att flytta runt counters som en möjlighet att komma igenom hos motståndarna.
Jag har även byggt in en trekorts combo i leken som handlar om att utnyttja Persist ihop med Mazirek, Kraul Death Priest och ett sätt att offra varelser för att göra en oändlighetssnurr. Jag har valt Puppeteer Clique som enda Persist target men det finns fler att välja på om du är sugen på att göra mer av combo delen. Varolz, the Scar-Striped och Yahenni, Undying Partisan är mina val för att offra men det finns många fler val. Mina val handlar om att jag vill ha varelser som gör något. Exempelvis så är Ashnod's Altar ett val man kan ha med men den gör inte så mycket mer än generera mer mana i en nedbantad lek när det gäller dyra spells.
Vem behöver denna lek?
Då ställer vi frågan en gång till! Vem känner du som behöver en Commander lek och skulle uppskatta att få denna lek i julklapp?
Kom med förslag i kommentarsfältet så väljer jag ut en person som får leken levererad hem till sig lagom till jul!
The Locust Mill!
För snart två år sedan skrev jag en artikel om The Locust God som Commander och det känns som att det fortfarande är en lekidé som håller.
Min fokus för leken handlar om att att utnyttja The Locust Gods förmåga att generera tokens när jag drar kort. Hela leken handlar av den anledningen om att generera tokens och dra kort. Jag har valt att införa ett mill tema genom Sphinx's Tutelage och Teferi's Tutelage.
I övrigt är leken fylld med olika former av sätt att störa motståndarna och rensa rent via studs om det behövs. Jag har valt bort Narset, Parter of Veils, då kortet kan uppfattas som tråkigt att möta när man kör någon form av Wheel-effekt. Anser ditt lokala meta att den är okej, så kan du givetvis skicka in den i leken om du så vill.
Det kan också vara lämpligt att införa Trinket Mage, då den kan fixa/rampa manan via Sol Ring, Seat of the Synod osv. Samtidigt som den hämtar Skullclamp som har väldigt fin synergi med The Locust God.
Discus kommenterar: Min fokus för leken handlar om att att utnyttja The Locust Gods förmåga att generera tokens när jag drar kort. Hela leken handlar av den anledningen om att generera tokens och dra kort. Jag har valt att införa ett mill tema genom Sphinx's Tutelage och Teferi's Tutelage.
Leken är till salu för 600kr!
Uppdaterad: 2023-12-20
Utförlig beskrivning
Spoiler:
Min fokus för leken handlar om att att utnyttja The Locust Gods förmåga att generera tokens när jag drar kort. Hela leken handlar av den anledningen om tokens och att dra kort. Jag har valt att införa ett mill tema genom Sphinx's Tutelage och Teferi's Tutelage.
I övrigt är leken fylld med olika former av sätt att störa motståndarna och rensa rent via studs om det behövs. Jag har valt bort Narset, Parter of Veils, då kortet kan uppfattas som tråkigt att möta när man kör någon form av Wheel-effekt. Anser ditt lokala meta att den är okej, så kan du givetvis skicka in den i leken om du så vill.
Vem behöver denna lek?
Då ställer vi frågan en gång till! Vem känner du som behöver en Commander lek och skulle uppskatta att få denna lek i julklapp?
Kom med förslag i kommentarsfältet så väljer jag ut en person som får leken levererad hem till sig lagom till jul!
Prossh warpar världen! Prossh, Skyraider of Kher var den först generalen jag själv byggde en lek kring. Det är nu många år sedan men det känns också som en fortfarande aktuell general. Främst för att den är en stor drake i populära nybörjarfärger. Av den anledningen har jag här gått in för att designa en lek som passar när man inte är så erfaren som Commander-spelare och behöver en lek som handlar om att spela med det man har och sedan hoppas på det bästa.
Det gör att fokus här är att lägga in varelser som ger effekter när de kommer in i spel och sedan finns de kvar i spel som permanenter. Det gör att vi har mycket av av "destroy"-effekter som nybörjaren kan ta hjälp av sina motståndare/medspelare när det gäller valen av vad som ska förstöras.
Om man skulle vilja ha med trekorts combon som jag nämnde i Hapatra-leken så finns det givetvis plats för den men jag valde bort den här för att inte förvirra nybörjare. Här finns dock med saker som Beastmaster Ascension och Ogre Battledriver som gör att vi får tvåkorts-combos med Prossh. Äger du en Food Chain så kan du givetvis även inkludera den, då den är tvåkorts-combo med Prossh den med.
För att ge lite flavour till leken har jag valt att inkludera Warp World som
enda icke-permanent spell. Om du har mana att spela den och får möjlighet att resolva spellen, så kommer du troligen att få igång ett snurr med den som gör att du kan spela den igen och igen med hjälp av kort som Eternal Witness. Det är inget man behöver fokusera på men det kan vara kul om det händer.
Discus kommenterar: Den här leken handlar om att lägga ut permanenter i spel och sedan skapa ett övertag på Battlefield genom att generera "enter the Battlefield"-effekter. Jag har byggt leken som en lite mer nybörjarvänlig lek som låter sker hända.
Leken är till salu för 600kr!
Uppdaterad: 2024-01-22
Utförlig beskrivning:
Spoiler:
Prossh, Skyraider of Kher var den först generalen jag själv byggde en lek kring. Det är nu många år sedan men det känns också som en fortfarande aktuell general. Främst för att den är en stor drake i populära nybörjarfärger. Av den anledningen har jag här gått in för att designa en lek som passar när man inte är så erfaren som Commander-spelare och behöver en lek som handlar om att spela med det man har och sedan hoppas på det bästa.
Det gör att fokus här är att lägga in varelser som ger effekter när de kommer in i spel och sedan finns de kvar i spel som permanenter. Det gör att vi har mycket av av "destroy"-effekter som nybörjaren kan ta hjälp av sina motståndare/medspelare när det gäller valen av vad som ska förstöras.
Om man skulle vilja ha med trekorts combon som jag nämnde i Hapatra-leken så finns det givetvis plats för den men jag valde bort den här för att inte förvirra nybörjare. Här finns dock med saker som Beastmaster Ascension och Ogre Battledriver som gör att vi får enkorts-combos med Prossh. Äger du en Food Chain så kan du givetvis även inkludera den, då den är en korts-combo med Prossh den med.
För att ge lite flavour till leken har jag valt att inkludera Warp World som en av två icke-permanent spells. Om du har mana att spela den och får möjlighet att resolva spellen, så kommer du troligen att få igång ett snurr med den som gör att du kan spela den igen och igen med hjälp av kort som Eternal Witness. Det är inget man behöver fokusera på men det kan vara kul om det händer.
Vem behöver denna lek?
Då ställer vi frågan en gång till! Vem känner du som behöver en Commander lek och skulle uppskatta att få denna lek i julklapp?
Kom med förslag i kommentarsfältet så väljer jag ut en person som får leken levererad hem till sig lagom till jul!
Tatyova spelar länder!
Det finns ett tabu i magic som handlar om att man inte får förstöra länder. Det tycker jag personligen är lite tråkigt för det gör att om man tittar ur en generell synvinkel så finns det egentligen bara en arketyp man ska bygga för att vinna och det är manaramp in i stora häftiga spells.
Nu tänker jag mig inte att jag ska bygga en sådan lek men jag tänker mig att jag ska bygga en manaramp lek som handlar om att utnyttja att det kommer in länder i spel. Tatyova, Benthic Druid låter oss dra kort om vi spelar länder, vilket aldrig kan var dåligt.
Det denna lek handlar om är att utnyttja "landfall" så mycket det bara går och att få till landfall effekter när det passar oss. Det gör att det finns några nyckelkort i leken:
Spoiler:
Budoka Gardener
Llanowar Scout
Sakura-Tribe Scout
Scaled Herbalist
Skyshroud Ranger
Walking Atlas
De snabbar allihop på vår mana och gör att vi kan få landfall-triggers när det passar oss. Samtidigt fixar de en oändlighetssnurr via Simic Growth Chamber och Retreat to Coralhelm.
För att vinna kan vi milla våra motståndare med Hedron Crab eller Ruin Crab. Alternativet är att vi slår hårt med något som fått fin effekt av våra landfall-triggers.
Discus kommenterar: Det denna lek handlar om är att utnyttja "landfall" så mycket det bara går och att få till landfall effekter när det passar oss.
Leken är till salu för 700kr!
Uppdaterad: 2024-01-11
Utförlig beskrivning
Spoiler:
Det denna lek handlar om är att utnyttja "landfall" så mycket det bara går och att få till landfall effekter när det passar oss. Det gör att det finns några nyckelkort i leken:
De snabbar allihop på vår mana så vi kan spela Tatyova och gör att vi kan få landfall-effekter när det passar oss. Samtidigt fixar de en oändlighetssnurr via Simic Growth Chamber och Retreat to Coralhelm.
För att vinna kan vi milla våra motståndare med Ruin Crab. Alternativet är att vi slår hårt med något som fått fin effekt av våra landfall-effekter.
Vem behöver denna lek?
Då ställer vi frågan en gång till! Vem känner du som behöver en Commander lek och skulle uppskatta att få denna lek i julklapp?
Kom med förslag i kommentarsfältet så väljer jag ut en person som får leken levererad hem till sig lagom till jul!
Nu är det slut för denna gång!
Med detta hoppas jag att du fått en lite större inblick i hur jag bygger Commander lekar. Det kommer nu förhoppnignsvis dyka upp en ny artikel i januari. Glöm nu inte bort att ge mig förslag till vem som ska bli ägare till de lekar jag skrivit om här. Det handlar alltså om fem lekar totalt som behöver en ny ägare!
Jag får lov att avsluta med att önska alla användare här på SvM en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År!