Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 638 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Artiklar Krönika | Lekanalys | Strategi | Casual | Lekdoktor | Turnering | Recension | Intervju | SvM | Judge

Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas!
Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej.
Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!

Lägg till ny artikel

ARTIKLAR AV VAMPIRIC_NINJA
CalCon 2019, av vampiric_ninja, 11:38, 24/1 -19
Magic på CalCon återvänder - lite större, lite bättre, lite vackrare! Konventet går av stapeln 22-24 februari på Jenny Nyströmskolan i Kalmar....
Commander 2018 på Tärningen, av vampiric_ninja, 21:58, 12/9 -18
Vi är tillbaka med ännu en multiplayer-video från Spelbutiken Tärningen. Denna gång spelar vi de fyra lekarna från Commander 2018!...
Brawl på Tärningen, av vampiric_ninja, 21:09, 8/8 -18
Min goda vän Binkabi hade idén att vi borde göra en casual multiplayer-video. Jag föreslog då att vi skulle filma på vår lokala spelbutik för att få rätt atmosfär. Vi samlade därför ett s...
Intervju med Seb McKinnon, av vampiric_ninja, 10:03, 27/1 -18
Magic-illustratör, filmskapare, musiker. Seb McKinnon har många strängar på sin lyra. Häng med när vi diskuterar hans mångfacetterade konstnärsskap och hur allting egentligen hänger ihop!...
Intervju med Melissa Benson, av vampiric_ninja, 12:35, 22/9 -17
Egentligen hade jag planerat att ta en paus från denna artikelserie, men plötsligt kom det ett meddelande från Melissa Benson på Facebook. När man får möjligheten att intervjua en av originalko...
Intervju med Titus Lunter, av vampiric_ninja, 10:10, 31/10 -16
Det är väldigt sällan i livet som man blir serverad saker på fat, men det var faktiskt precis vad som hände med denna intervju. Jag hade egentligen tänkt ta ett längre uppehåll när möjlighet...
Intervju med Cliff Childs, av vampiric_ninja, 21:28, 20/3 -16
Nu är det dags att lära känna ännu en illustratör som ofta jobbar med länder, som inte spelar Magic själv, men som däremot är konceptkonstnär inom TV-spelsbranschen. Det är, som ni kan mÃ...
Fattiga riddare, av vampiric_ninja, 08:35, 28/1 -16
I Kalmar gör folk nÃ¥got som du troligen inte gör - de spelar Pauper med fysiska kort. Svälj skämten om snÃ¥la smÃ¥länningar, och häng med när lokala Pauper-entreprenören vampiric_ninja redogÃ...
Intervju med Vincent Proce, av vampiric_ninja, 21:58, 26/11 -15
Denne konstnär introducerades till spelet under det ursprunliga Zendikar och trivs bra med att vara tillbaka bland hedroner och Cthulhu-monster. Han är specialiserad på karaktärsarbete, men för M...
Commander 2015 preview: Righteous Confluence, av vampiric_ninja, 13:25, 5/11 -15
Första gången vi på allvar såg kort som lät spelaren välja mellan olika effekter var i Mirage. Året var 1996 och korten i fråga var charms, instants för 1 mana som lät en välja mellan tre r...
Intervju med Jesper Myrfors, av vampiric_ninja, 20:11, 7/8 -15
Jag ska inte ljuga, den här intervjun är speciell för mig. Det var nämligen med den här illustratören allting började. Vi talar om Magics första art director någonsin, mannen som egenhändigt...
Intervju med Magali Villeneuve, av vampiric_ninja, 07:50, 18/5 -15
Hur känns det egentligen att som illustratör bli tilldelad en planeswalker? Ser nya Sylvan Safekeeper också ut som Olle Råde? Varför finns det knappt några franska konstnärer inom Magic? Ta red...
Intervju med rk post, av vampiric_ninja, 12:42, 8/3 -15
Den här gången kan jag presentera en illustratör som minst sagt varit med ett tag. Det är mannen vars självporträtt finns på Concentrate och som både har jobbat med stilguider till olika bloc...
Intervju med John Avon, av vampiric_ninja, 19:25, 13/8 -14
SvMs ihärdigaste artikelserie återvänder för att ge er en intervju med den omåttligt populära John Avon. Tidernas kanske mest älskade Magic-illustratör lever med hälsoproblem som gör honom u...
Intervju med Willian Murai, av vampiric_ninja, 01:52, 14/2 -14
Denne konstnär har bara varit med oss sedan Return to Ravnica, men har redan hunnit göra ett beständigt intryck på undertecknad. Jag och Willian Murai talar om kulturell identitet, serietidningar ...
Intervju med Eric Deschamps, av vampiric_ninja, 11:01, 19/12 -13
Lagom till julen kommer här årets sista illustratörsintervju. Jag och Eric Deschamps pratar om planeswalkers, gudar och vad som egentligen gick snett med Olivia Voldaren!...
Intervju med Cynthia Sheppard, av vampiric_ninja, 12:59, 6/11 -13
För första gången har jag gett mig på att intervjua någon jag faktiskt känner sedan tidigare. Förhoppningsvis kommer detta hjälpa snarare än att stjälpa och ni får samma nivå av läsning s...
Vinnarna av SvM's tävling "Dela ditt bästa prerelease-minne", av vampiric_ninja, 13:51, 30/9 -13
Förra veckan lät vi våra medlemmar på SvM tävla om Hearthstone beta-nycklar genom att skicka in sina bästa prereleaseminnen. Vår evigt nostalgiske och skönskrivande Vampiric_Ninja fick den my...
Intervju med Adam Paquette, av vampiric_ninja, 23:17, 12/8 -13
För min trettonde illustratörsintervju har jag valt ut en av mina egna personliga favoriter. Denna australienska landskapsmålare har till skillnad från sina kollegor inte en bakgrund som nörd, ut...
Vi minns Quinton Hoover, av vampiric_ninja, 10:30, 25/6 -13
Quinton Hoover, en av de mest ikoniska Magic-illustratörerna genom tiderna, avled i april endast 49 år gammal. Följ med mig och Randy Gallegos på en vandring nedför minnenas allé....
Intervju med Randy Gallegos, av vampiric_ninja, 09:10, 15/5 -13
Det är sex månader sedan det sist publicerades en illustratörsintervju på SvM, och nu känns det skönt att äntligen vara tillbaka! Förgäves väntade jag på svar från en viss illustratör som...
Intervju med Peter Mohrbacher, av vampiric_ninja, 09:40, 11/12 -12
Här kommer årets sista illustratörsintervju där jag tar mig an nykomlingen Peter Mohrbacher!...
Intervju med Daarken, av vampiric_ninja, 09:22, 23/10 -12
Chippy, Puddnhead, Izzy - de har varit några stycken genom åren, Magic-illustratörerna som valt att arbeta under pseudonym. Ingen har dock valt en mer slående pseudonym än Daarken, ett namn svart...
Intervju med Eric Klug, av vampiric_ninja, 12:00, 12/9 -12
Som tidigare konstaterats i denna artikelserie är altered art, konsten att måla om magickort, ett fenomen som växer sig större hela tiden. Idag är det så pass stort att det faktiskt går att fö...
Intervju med Anthony Francisco, av vampiric_ninja, 12:28, 28/8 -12
I Burbank, Kalifornien, bara ett stenkast från Hollywood, hittar vi denne konstnär. Passande nog har han inte bara arbetat med Magic och andra spel, utan även jobbat en hel del inom filmbranschen. ...
Intervju med Terese Nielsen, av vampiric_ninja, 19:08, 21/6 -12
Många av er har hoppats och önskat, och här är den till slut - en intervju med Terese Nielsen. En intervju jag själv inte trodde var möjlig. Utan några större förhoppningar kontaktade jag adm...
Intervju med Martina Pilcerova, av vampiric_ninja, 18:00, 5/5 -12
Bättre sent än aldrig - här kommer min intervju med krigarkvinnan Martina Pilcerova! ...
Intervju med Chris Rahn, av vampiric_ninja, 17:00, 9/4 -12
Mitt femte intervjuoffers bilder har synts på några av de allra populäraste korten den senaste tiden. Hört talas om Sword of War and Peace och Huntmaster of the Fells? Klart att du har! Jag tar mi...
Intervju med Igor Kieryluk, av vampiric_ninja, 18:42, 26/2 -12
Som utlovat kommer här min intervju med den enigmatiske Igor Kieryluk. Igor har illustrerat mycket av The Machine Orthodoxy, den vita fraktionen i New Phyrexia, och ingen som har hängt med den senas...
Intervju med Steve Prescott, av vampiric_ninja, 13:15, 24/1 -12
Denna tredje illustratörsintervju skulle egentligen ha varit med den nya talangen Igor Kieryluk, men denne man visade sig vara slöare än Snorlax (1). Istället ger jag er en man som varit med lite ...
Intervju med Volkan Baga, av vampiric_ninja, 14:20, 18/10 -11
Vissa illustratörer har en tendens att få några av de allra knivigaste uppdragen, nämligen de korten Wizards på förhand vet kommer att bli kraftfulla, populära och inte minst dyra. Mitt offer d...
Intervju med Nils Hamm, av vampiric_ninja, 22:22, 4/9 -11
Denna artikel är första delen i vad som förhoppningsvis kommer att bli en följetong här på SvM. Jag märkte att illustrationer är något som diskuteras allt mer flitigt häromkring och tänkte ...
Koncept i EDH, av vampiric_ninja, 21:26, 27/7 -11
Trots att det står att läsa på formatets officiella hemsida att EDH (eller Commander) främst är menat att vara ett casualformat, handlar nästan alla texter som finns att läsa på nätet om hur ...
Veckans profil: elof_the_mighty, av vampiric_ninja, 14:46, 22/3 -11
Många av er känner honom redan. Han är inte bara en framgångsrik spelare, utan även föreningsordförande och foilhälare på Torget. Vampiric_Ninja och elof_the_mighty snackar loss om slivers, d...

 

Krönika [EDH]
Commander 2015 preview: Righteous Confluence

Första gången vi på allvar såg kort som lät spelaren välja mellan olika effekter var i Mirage. Året var 1996 och korten i fråga var charms, instants för 1 mana som lät en välja mellan tre relativt svaga effekter. Redan i Visions året efter gjorde man ett nytt försök med en ny, överlag något starkare cykel, men det var först i Planeshift som charms började närma sig det format som de har idag. Då fick vi trefärgade charms med överlag ganska starka effekter, inte helt olika de vi såg nyligen i Khans of Tarkir.

av vampiric_ninja
13:25, 5/11 -15
läst 6276 ggr.
Skriv ut artikel
10 kommentarer

11 år efter Ivory Charm och kompani såg dagens ljus kom Lorwyn och med detta commands. Denna gång fick man välja två alternativ bland fyra starka effekter. Cryptic Command är kortet som fått störst genomslag i vanliga constructedformat, medan Austere Command utan konkurrens varit det vanligaste kortet i Commander.
BÃ¥de Return to Ravnica och Khans of Tarkir har sedan dess haft traditionella charms-cykler.

Flexibilitet är bra i Magic, men det är aldrig lika viktigt som i multiplayer. I ett multiplayerformat som Commander har du flera motståndare och därför fler tänkbara situationer som kan uppstå. Detta minskar värdet på smala spells och ökar värdet på breda. Av denna anledning spelar man gärna exempelvis Putrefy över Doom Blade, eller bara rakt av breda kort som Council's Judgment. Ett av mina absoluta favoritkort i formatet är Dawn Charm. Det är värt att begrunda.
Vi har alltså ett litet vitt kort som man knappt hade sett åt i ett annat sammanhang. Dawn Charm kan regenerera ens commander eller kontra en dödlig Comet Storm eller rädda en undan en blodtörstig alvarmé. "Eller" är nyckelordet här, "eller" är magiskt.

Men det kanske börjar bli dags att sluta tassa som katten kring het gröt och istället komma till saken. Låt oss ta en titt på Righteous Confluence!

Spoiler:



Vi har alltså den vita delen i Confluence-cykeln. Precis som med klassiska charms får man tre effekter att välja på, men nytt är att man får välja tre och kan välja samma alternativ flera gånger.

Låt oss studera de tre effekterna var och en för sig.

En 2/2 token med vigilance är normalt sett inte jättehett i Commander, men det finns sammanhang då det kan vara riktigt användbart. Exempelvis Collective Blessing eller Doubling Season ökar värdet på en sådan token avsevärt.

Grave Pact, Mirari's Wake, Blood Moon - formatet kryllar av brutna enchantments. Att kunna exila dem är att föredra då man garderar sig mot att de kommer tillbaka via exempelvis Replenish eller Eternal Witness. Dessutom låter det oss handskas med de oförstörbara gudarna från Theros-blocket.

Return to Dust är ett kort som sett mycket spel i Commander och även om Righteous Confluence inte kan exila artefakter anser jag att detta är den starkaste av kortets effekter.

Att gaina 5 liv är en effekt som sällan gör speciellt mycket i Commander. Här får du visserligen möjligheten att gaina upp till 15 liv, men ärligt talat är det sällan speciellt användbart heller. Jag tror att detta är den av kortets effekter som kommer att väljas minst.
Jag frågar mig också lite varför man inte valde att låta det vara "target player gets 5 life", vilket hade gett effekten en politisk dimension och ökat spelvärdet på kortet överlag.

Generellt ställer jag mig ganska positiv till Confluence-cykeln i allmänhet och Righteous Confluence är inget undantag. Kortet är relativt flexibelt och har åtminstone två effekter som regelbundet kommer att vara till nytta. Någon ny formatstaple i stil med Austere Command lär det knappast vara, men speciellt tokenfokuserade lekar, exempelvis sådana med Trostani, Selesnya's Voice som Commander, lär uppskatta det.

 

Artikel-feedback


Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera nyheten här.

ImpossibleFFS

MEDLEM
Jo utöver att "or" gör det enklare att tyda. Tycker de är onödigt rörigt. Men tydligen så kan spells göra separata effekter likt hur separata triggers är separata effekter.

11:19:00, 4/1 -16
Choper

JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
Nja.
Första är You gain 5 life + 5 life. <-- 1 mening
andra är
Gain 5 life.
Gain 5 life.
Gain 5 life. <-- 3 separata meningar.

Prcis samma sak som som Quirion Dryad vs Wilt-Leaf Liege. Dvs den ena har 1 effekt, den andra 2 separata.

06:39:55, 4/1 -16
Uppdaterad: 06:40:28, 4/1 -16
ImpossibleFFS

MEDLEM
Sjukt dåligt designmässigt, men där ser man.

You gain 5 life. You gain 5 life. You gain 5 life.

ÄR tydligen INTE samma sak som

You gain 5 life and you gain 5 life and you gain 5 life.

16:47:34, 3/1 -16
Beakid

ADMIN
REDAX
MODERATOR
GULDMEDLEM
Lyckeby
Det var som f*n.

19:17:11, 11/11 -15
GhostMaker

MEDLEM
Finspång
Release notes är uppe nu.

If the third mode is chosen multiple times, each of those modes represents a separate life-gaining event. For example, if the third mode is chosen three times, and you control Karlov of the Ghost Council (a creature with the ability "Whenever you gain life, put two +1/+1 counters on Karlov of the Ghost Council."), Karlov's ability will trigger three times, for a total of six +1/+1 counters.

16:59:33, 11/11 -15
ImpossibleFFS

MEDLEM
Oracle-text för Dawnglow InfusionKostnad:
Korttyp: Sorcery
Oracle-text:
You gain X life if G was spent to cast Dawnglow Infusion and X life if W was spent to cast it. (Do both if GW was spent.)
Kortspecifika regler:
5/1/2008
The spell cares about what mana was spent to pay its total cost, not just what mana was spent to pay the hybrid part of its cost.

5/1/2008
The spell checks on resolution to see if any mana of the stated colors was spent to pay its cost. If so, it doesn't matter how much mana of that color was spent.

5/1/2008
If the spell is copied, the copy will never have had mana of the stated color paid for it, no matter what colors were spent on the original spell.

5/1/2008
If you spent both {G} and {W} to cast Dawnglow Infusion, you'll gain (X + X) life. An ability that triggers whenever you gain life will trigger just once.

5/1/2008
Whether you choose to spend both {G} and {W} to cast Dawnglow Infusion has no bearing on the value of X. For example, say you decide that X is 4 and you'll spend {G} on {G/W}. If you end up spending {W}{W}{R}{R}{G} to pay the cost, X is still 4 and you've spent both {G} and {W}. You'll gain a total of 8 life.



5/1/2008 If you spent both {G} and {W} to cast Dawnglow Infusion, you'll gain (X + X) life. An ability that triggers whenever you gain life will trigger just once.

Känns ointuitivt om denna skulle fungera annorlunda.

11:26:22, 8/11 -15
Uppdaterad: 11:28:23, 8/11 -15
414448

MEDLEM
I vilket fall som helst: ett riktigt myskort, i synnerhet i multiplayer där lifegain känns lite bättre.

14:58:25, 6/11 -15
Choper

JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
Nja. Spelet kommer att se en spell som säger
Gain 5 life
Gain 5 life
Gain 5 life

Vi får väll se med FAQn hur det slutligen blir men finner det inte otroligt att den kan trigga saker flera gånger :)

09:03:10, 6/11 -15
Beakid

ADMIN
REDAX
MODERATOR
GULDMEDLEM
Lyckeby
GhostMaker skrev 15:10, 5/11 -15 Gaina 5 liv tre gånger är ju rätt najs med Karlov of the Ghost Council. :)

Rätt säker på att det räknas som en instans och inte tre. (När spellen resolvar ser spelet en spell som ger 15 liv).

15:15:40, 5/11 -15
GhostMaker

MEDLEM
Finspång
Gaina 5 liv tre gånger är ju rätt najs med Karlov of the Ghost Council. :)

15:10:16, 5/11 -15
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!