Intervju
Intervju med Daarken
Chippy, Puddnhead, Izzy - de har varit några stycken genom åren, Magic-illustratörerna som valt att arbeta under pseudonym. Ingen har dock valt en mer slående pseudonym än Daarken, ett namn svartare än nätterna på Innistrad där varulvarna ylar under fullmånen. Bakom det blodisande namnet döljer sig dock en riktigt trevlig prick som var ett sant nöje att ha att göra med.
av
vampiric_ninja 09:22, 23/10 -12 läst 2876 ggr. |
Skriv ut artikel 11 kommentarer |
vampiric_ninja: Hej, Daarken. Tack för att du ställer upp på den här intervjun!
Varför bestämde du dig för att använda en pseudonym? När började du använda namnet?
Daarken: Jag tror att jag började använda en pseudonym 1999? Jag kan inte minnas exakt, men jag tror att det var där omkring.
Mitt verkliga namn är Mike, vilket inte är så minnesvärt. Det finns så många Mike, och därför ville jag kallas för någonting lite annorlunda. De flesta kan glömma någon som heter Mike, men de glömmer vanligen inte någon som heter Daarken.
v_n: Varför just ”Daarken”? Nog för att det låter imponerande, men jag anar en berättelse här… Kanske en dum fråga, men jag måste veta – är namnet på något sätt kopplat till skurken Darken Rahl från bokserien ”Sanningens svärd” av Terry Goodkind?
D: Jag har läst böckerna, men jag tror att det hade mer att göra med det faktum att alla jämt sa att min konst var extremt mörk. Så fort jag visade någon mitt arbete så anmärkte de alltid på hur mörkt det var, både till sin natur och färgpalett. Jag ville också försäkra mig om att folk inte blandade ihop mitt namn med Darken Rahl, så jag la till ett extra ”a”. Dessutom fick det namnet att se coolt ut!
v_n: Ditt arbete har en viss olycksbådande, gotisk känsla. Det må inte komma som en överraskning att mörker tilltalar någon som antagit namnet Daarken, men jag vill ändå veta mer. På din blogg beskrivs du som en skapare av zombier och monster. Hur började denna fascination inför skräck och nattens varelser?
D: Haha, jag vet inte riktigt om jag är fascinerad av skräck, även om jag målar en hel del otäcka varelser. Jag har alltid varit mer intresserad av fantasy och postapokalyps. Jag antar att måla monster hör fantasygenren till, men jag har aldrig haft som målsättning att vara en skräckkonstnär.
v_n: Jag antar att du gillade Innistrad-settingen? Vilken setting känner du har varit bäst anpassad för din stil?
D: Ja, det var kanon att jobba med en setting som Innistrad och måla zombier, varulvar och trekantade hattar hela dagen lång! Jag tror att Innistrad-blocket och kanske Scars of Mirrodin-blocket har passat min stil bäst.
v_n: Ja, Mirrodin under Scars-blocket har en viss postapokalyptisk känsla, speciellt efter det blivit New Phyrexia!
På tal om odöda måste jag säga att du verkligen har lyckats skapa något speciellt för MtG. Verk som Midnight Banshee och Bog Wraith dryper verkligen av skräck och atmosfär. Vad finner du mest tilltalande med att måla odöda?
D: Odöda är alltid roliga att måla eftersom de är så ikoniska inom fantasy. Ok, de har gjorts en miljon gånger förut, men det är en del av utmaningen. Hur kan jag skapa något som fortfarande känns fräscht? Jag gillar att måla varelser som ser onda och otäcka ut, så det är underbart när min fru säger ”det där är vidrigt!”.
v_n: Haha! Apropå fruar, så har jag en fråga till dig från min fru: Om du skulle vara en odöd, vilken typ skulle du föredra och varför?
D: Hm… Jag måste nog säga en vampyr. Vampyrer är alltid så graciösa, men samtidigt komplett livsfarliga varelser. De har alltid coola, unika förmågor och är odödliga. Tanken på att vara odödlig är intressant, och den har alltid fascinerat mig. Ja, jag tror säkert att det hade varit en väldigt svår tillvaro att se alla sina nära och kära dö, och att vara odödlig är nog mer glamoröst på papperet. Tänk dock på alla ställen du kan resa till och allt du kan lära dig! Jag vet inte, men det vore intressant för mig.
v_n: Tja, ”Daarken” är ett riktigt bra namn på en vampyr, så varför inte?
Låt oss gå vidare till monster! Dina drakar har ett betydligt större drag av monster än de stereotypa fantasydrakarna. Preyseizer Dragon är till exempel totalt mardrömslik och skräckinjagande. Finns det någon speciell anledning till att du porträtterar drakar på det viset?
D: Haha, jag insåg inte att jag porträtterar drakar annorlunda! Jag antar att jag alltid vill att mina drakar ska se läskiga ut, så det är väl därför jag målar dem sådär. I Preyseizer Dragons fall så sveper han ner från skyarna och dödar en hop med goblins. Han borde kännas skräckinjagande, för det är exakt så det skulle kännas om du vore en av dessa goblins på klippan och du plötsligt såg en drake slita dina vänner i stycken.
v_n: Jag har ofta gjort bort mig när jag gissat vilka tekniker och material dina kollegor använder. Bortsett från de hängivna oljemålarna Volkan Baga och Chris Rahn så tycks de flesta använda blandade medier.
Ditt arbete ser helt klart ut som digital art i mina ögon, men jag har säkerligen fel. Har du lust att avslöja hur det ligger till?
D: Jepp, all min konst är 100 procent digital. Jag scannar inga skisser eller någonting, allt är gjort i Photoshop. Jag fick en traditionell konstutbildning i skolan, men allt jag gjort på en professionell nivå är digitalt.
v_n: Du har en konstbok betitlad “Elysium” som kommer ut snart! Med hårdpärm och 200 sidor verkar den riktigt åtråvärd! Kan du berätta mer om den?
D: Som du sa kommer det att vara hårdpärm och 200 sidor som innehåller över 300 målningar/teckningar, varav 100 aldrig publicerats eller beskådats av allmänheten förut. Det är huvudsakligen en konstbok, men i slutet av boken finns det en tutorial över hur jag målade omslagsillustrationen. Jag pratar också lite om frilansande, tips och tricks, och jag berättar om specifika målningar i boken.
Förbeställningar görs från och med den 24:e september på 3dTotal-sidan. Om du förbeställer via 3dTotal får du tre signerade 8,5x11" tryck med boken.
v_n: Jag har förstått att du är något av en hardcore-gamer. Som någon som spenderar alldeles för mycket tid med att spela tv-spel så måste jag fråga – vilken sorts spel spelar du? Har du några favorittitlar?
D: Oh ja, jag brukade spela konstant. På sistone har jag dock varit upptagen med arbetet och inte haft så mycket tid för tv-spelen. Jag har fortfarande en massa spel som ligger på mitt skrivbord. Spel som Skyrim, Battlefield 3, Gears of War 3 och Uncharted 2 ligger där och väntar på att spelas.
För att ge dig ett exempel på hur lite jag spelar nuförtiden så tog det mig en månad att spela igenom Rage, som bara är ett 20-timmarsspel.
Jag började precis spela Borderlands och känner mig riktigt förväntansfull inför Borderlands 2. Jag har också börjat spela Walking Dead-spelet, vilket är fantastiskt!
Jag spelar på alla plattformar, så jag har en ganska rejäl samling. Jag tror det senaste spelet jag spelade på PSP var Tactics Ogre, det senaste på PS3 var Batman Arkham City, det senaste på 360 var Mass Effect 3, det senaste på DS var Zelda: Ocarina of Time, det senaste på Mac var DeathSpank, det senaste på PC var Borderlands och det senaste på Wii var Epic Mickey.
Jag spelar alla genrer och har inte direkt någon favorit. Det första PC-spelet jag spelade var King’s Quest IV, så det har en speciell plats i mitt hjärta när det kommer till peka och klicka-äventyr.
v_n: Batman Arkham City är ett fantastiskt spel! Jag har nyligen avslutat min slutgiltiga genomspelning av Mass Effect 2 och har inte hunnit till 3:an riktigt ännu. Hur som helst kan jag verkligen relatera till det där med att tiden inte riktigt räcker till. Dock är det väldigt meditativt att spela tv-spel, och väl värt några timmar av ens surt förvärvade fritid.
Vilken funktion har spelandet för dig?
D: Spel är en fantastisk inspirationskälla för en konstnär. Jag älskar att se designer som andra har skapat, och i sin tur motiverar det mig att skapa. Utöver det så är det bara fantastiskt roligt.
v_n: Du arbetade med ”Warhammer Online: Age of Reckoning” som konceptkonstnär. Hur var det?
D: Det var suveränt! Warhammer har alltid varit en av mina favoritvärldar, så när de tillfrågade mig som konceptkonstnär för Warhammer Online så kändes det som en dröm. Warhammer-universumet passar perfekt ihop med min smak och stil.
Det var också extremt utmanande att arbeta med en värld som funnits i 25 år, och det var en hel del press med tanke på den massiva fanbasen. Å enda sidan måste du skapa något nytt så spelarna blir sugna, å andra sidan måste du rätta dig efter tidigare designer för att inte göra fansen besvikna.
v_n: Vilken hade varit din drömtitel att arbeta med som konceptkonstnär?
D: Oh jädrar, det är alltid en svår fråga eftersom det finns så många fantastiska spel där ute, och jag gillar ju alla typer av spel! Vissa kanske skulle vilja nämna någon obskyr titel, men jag skulle verkligen ha gillat att arbeta med Fallout eller Mass Effect. Jag har varit besatt av den postapokalyptiska genren sen jag var barn, och spelade både Fallout I och II när jag växte upp. Det hade varit grymt att arbeta med Fallout!
Mass Effect vore också grymt, även om det är totalt annorlunda. Jag har inte mycket erfarenhet av sf-genren, men jag tror det vore en fantastisk utmaning.
Att arbeta med Final Fantasy hade också varit coolt, men jag tror inte att min stil passar Final Fantasy-universumet.
v_n: Jag tror att du hade kunnat skapa de sjukaste Reapers Mass Effect-fansen någonsin kan föreställa sig!
Tack så mycket för den trevliga pratstunden, och lycka till framöver!
Vem vill du läsa om nästa gång? Interna gärna ditt förslag till mig!