Intervju
Intervju med Steve Prescott
Denna tredje illustratörsintervju skulle egentligen ha varit med den nya talangen Igor Kieryluk, men denne man visade sig vara slöare än Snorlax (1). Istället ger jag er en man som varit med lite längre i svängen. Han har illustrerat bortåt 100 kort och har i allra högsta grad haft en betydelse för det övergripande utseendet på både Lorwyn och Innistrad. Jag ger er Steve Prescott!
av
vampiric_ninja 13:15, 24/1 -12 läst 4620 ggr. |
Skriv ut artikel 15 kommentarer |
vampiric_ninja: Hej, Steve! Tack för att du ställer upp på den här intervjun. Jag är spänd på att komma igång, så nu kör vi!
Din hemsida innehåller en hel del av dina bilder, men jag kan inte hitta ens ett uns av information om mannen bakom verken. Kan du berätta något om dig själv? Jag hoppas att du inte måste döda oss efteråt! ;)
Steve Prescott: Tja, såvitt jag kan minnas har jag tecknat hela mitt liv. Jag växte upp på östra sidan av Cleveland, Ohio - mina första influenser var Richard Scarry (2) och Lego. Jag förälskade mig i 80-talets sci-fi monsterfilmer som Aliens, Predator, Terminator, Robocop, The Thing, etc. Sedan började jag på ett konstinriktat college och höll mig till en sci-fi och serietidningsstil. Efter college arbetade jag på en konstmaterialsaffär i två år medan jag frilansade, men till slut fick jag så många frilansjobb att jag sa upp mig från mitt "vanliga jobb".
Numera är jag både familjefar och konstnär. Den lilla tid jag har över mellan jobb och att vara pappa spenderar jag med att skogsvandra, campa, gå på bio och äta indisk mat, samt med att svara på e-mailintervjuer!
v_n: Dina första influenser går verkligen inte av för hackor!
Jag skulle vilja veta mer om din bakgrund som konstnär. Är jag helt fel ute om jag säger fantasyserier?
SP: I stort sett sjävlärd genom high school - sedan fyra och ett halvt år på Columbus College of Art & Design i Columbus, Ohio. Illustration var mitt huvudämne och mitt huvudsakliga intresse var sci-fi och serietidningar. En termin innan jag tog examen började jag göra frilansjobb för fantasyrollspel och det har jag gjort sedan dess. Den enda serietidningskonst jag gjort har varit för rollspel. Jag gjorde några serietidningsintron för White Wolf-böcker (3) för många månar sedan, och en trio berättelser för Magic the Gathering.
v_n: Om jag inte tar misste har du varit med sedan Planar Chaos. Detta gör dig till något av en veteran bland MtG-illustratörer. Vad, om något, har förändrats sedan dess? Är du samma Steve som gjorde den där Body Double eller Malach of the Dawn ?
SP: Jag är samma Steve, ja - men en bättre konstnär, skulle jag säga. Nu när jag gjort så många magickort (bland många andra illustrationsjobb), så har jag utvecklats som konstnär och blivit mycket mer erfaren och självsäker i mitt måleri. Detta innebär illustrationer med ett mer sofistikerat slutresultat än de jag gjorde när jag började med Planar Chaos och Lorwyn. Dock gillar jag fortfarande Body Double och Malach. Jag hade målat dem lite annorlunda nu, men till skillnad från många andra målningar jag har gjort, så ser jag tillbaka på dem med glädje och utan förfäran.
v_n: Skönt att höra!
Enligt Gatherer-databasen har du gjort 85 illustrationer för MtG. Det är en ganska gedigen katalog! Finns det en nr 1 bland de där 85?
SP: Jag får ofta frågan vilket av de magickort jag gjort som är min favorit. Det förändras från gång till gång. Fauna Shaman är ett kort som jag verkligen gillade att måla och jag tycker fortfarande att det är ett attraktivt verk. På senare tid är Silver Knight och Yule Ooze kort som ligger mig varmt om hjärtat. Framför allt Yule Ooze är bara så annorlunda, jag tror att det är därför jag gillar den så mycket. Plus att morbid humor alltid är kul!
v_n: Har du föredragit att jobba med någon speciell expansion?
SP: Det är partiskt eftersom jag arbetade med den konceptuella desginen för det blocket, men jag tyckte att Lorwyn (inklusive Morningtide, Shadowmoor och Morningtide) var fantastiskt kul. Samma sak med Innistrad. Jag tycker att min stil passade Lorwyn mycket bättre än Innistrad, men det var fortfarande kul att att jobba med den konceptuella designen för Innistrad och sedan följa upp det med ett dussintal Innistrad-kort (4).
v_n: På tal om det... Din stil är ganska färggrann och ljus. Hade du några problem med att anpassa dig till den mörka och gotiska Innistrad-flavorn?
SP: Jag välkomnar sådana utmaningar. Att lämna säker mark kan bara göra dig till en bättre konstnär. I Innistrads fall gillade jag verkligen att bli alldeles mörk och tungsint (tja, så mörk och tungsint som jag blev!). Min tecknarstil var faktiskt ett större problem än min målarstil och föredragna färgpalett. Jag tenderar att teckna med en serietidningsaktig stilisering som främjar karaktär och action snarare än ondskefull och olycksbådande gotisk skräck.
v_n: Din sida nämner "Aggregate", som vad jag förstått är en bok innehållandes många av dina verk, inklusiva koncepskisser från MtG. Personligen är jag väldigt intresserad av processen bakom den färdiga produkten vi ser på korten, så jag tycker att den verkar rätt grym. Var god och berätta mer om denna produkt!
SP: Aggregate är i princip en "Steve Prescotts konst"-bok, men den fokuserar exklusivt på blyertsteckningar. Det är preliminära teckningar och skisser för vad som så småningom skulle bli målade illustrationer (inklusive kanske åtta eller tio för MtG!). Det är småskisser, konceptuella designmålningar, färdiga blyertsteckningar och urval från mina privata skissblock.
Den är en ganska stor bit av boken som visar "bakom kulisserna"-konceptskisser som jag gjorde för Lorwyn medan vi konstruerade den visuella flavorn för settingen och alla de olika raserna. Som med allt arbete inom konceptdesign följde mycket av det inte med till slutet, så det finns ett par bitar som slutade på klipprummets golv.
v_n: Kan du beskriva din arbetsprocess? Vilken information får du från Wizards när du först tilldelas ett uppdrag, vart börjar du, etc?
SP: WotC ger oss tillgång till en stilguide om det beställda arbetet är för ett specifikt set. Stilguiden visar dig vad settingen och raserna ska rätta sig efter visuellt. Det är bara ibland som du blir ombedd att strikt hålla dig till något i stilguiden, det är mer av en referens som du kan utgå ifrån. Faktum är att de nästan alltid uppmuntrar dig att ta referensen och ha roligt med den, detta leder oftast till en bättre bild i slutändan.
Beskrivningar av illustrationen är så strömlinjeformade som möjligt. Till exempel, för Fauna Shaman var beskrivningen något i stil med "visa oss en mystisk alvshaman i skogen och ha med många totemdjur, ben, fjädrar, etc".
Jag börjar med några småskisser för att hjälpa mig visualisera huvudkomponenterna och var de ska vara i verket - sedan går jag vidare till en slutgiltig teckning. Ibland är min slutgiltiga teckning hyfsat detaljerad, ibland är den bara detaljerad nog för att visa var huvudformerna ska vara. Detta eftersom min måleriprocess ibland kan dölja små detaljer till den grad att jag måste återskapa dem från minnet ändå. Så istället för att visa alla utsmyckningar på ett par benskenor tecknar jag bara konturerna av rustningsdelen och ger mig an detaljerna först när den delen av målningen kommer.
Sedan gör jag en grund i Photoshop och ser vilken typ av färger jag vill använda. Efter det skriver jag ut teckningen på bristolpapper och sedan ytbehandlar jag med acrylic medium. Till sist spenderar jag två till tre dagar med att måla bilden för att avsluta.
v_n: Vilket uppdrag har varit det klurigaste hittills?
SP: Svårt att säga. När ett kort blir kämpigt för mig har det sällan att göra med motivet ifråga, snarare är det jag som är envis och vill ha ett speciellt utseende eller vinkel och får inte till det i teckningsfasen. Eller att arbeta med en målning och sakta inse att det bara inte funkar och bli tvungen att göra någonting drastiskt för att hindra verket från att gå åt pipsvängen.
Jag var tvungen att göra så nyligen med ett Magic-verk (detta kan inte pratas om ännu!) - det såg bara livlöst och dött ut, och jag bestämde mig för att börja kludda på ljusa färger för att se om det kunde fungera och hindra det från att vara trist och platt. Det fungerade, och plötsligt började målningen komma till liv igen, men det där kan vara frustrerande och deprimerande. Jag börjar ifrågasätta mina färdigheter och varför jag ens får jobb längre - blanda in en hel del svärande och mutter.
En del av att vara en professionell konstnär är dock att kunna ta sig igenom ögonblick som dessa!
v_n: Jag är visserligen ingen konstnär, men jag tror att den lärdomen kan appliceras på mycket, faktiskt!
Har du någonsin spelat Magic? Förra detta illustratören Glen Angus berättade en gång att han hade byggt en Glen Angus-lek som endast innehöll kort han själv hade målat. Storhetsvansinne måhända, men jag hade varit frestad. Kommer vi någonsin att få se Steve Prescott-leken? ;)
SP: Jag spelar inte Magic, men jag antar att det är möjligt att spela en Prescott-lek. Jag har ju gjort några länder och allt, men jag har inte ett brett urval att välja kort ifrån. Jag tror inte att en Prescott-lek hade varit speciellt svår att slå!
v_n: Hehe, bara för det så måste jag nästan ge saken ett försök!
Tack ska du ha i vilket fall, Steve. Lycka till i framtiden!
För den som sörjer över Igor Kieryluk kan jag för övrigt berätta att intervjun är gjord och artikeln är under bearbetning!
FOTNOTER
(1) Händelsevis den enda pokemon jag någonsin kunnat se en poäng med.
(2) Amerikansk barnboksförfattare och illustratör.
(3) White Wolf är ett amerikanskt spelföretag mest känt för bordsrollspelet Vampire the Masquerade.
(4) Steve har gjort fem kortillustrationer till Innistrad (om man räknar Daybreak Ranger som två). Här avslöjar han alltså att vi kommer få njuta av hans verk även i Dark Ascension och/eller Avacyn Restored. :)