Intervju
Intervju med Eric Klug
Som tidigare konstaterats i denna artikelserie är altered art, konsten att måla om magickort, ett fenomen som växer sig större hela tiden. Idag är det så pass stort att det faktiskt går att försörja sig på det, åtminstone om man är lika vass som detta intervjuoffer. Möt Eric Klug!
av
vampiric_ninja 12:00, 12/9 -12 läst 5965 ggr. |
Skriv ut artikel 21 kommentarer |
Denna intervju är lite speciell då mitt intervjuobjekt helt saknar samröre med Wizards. Däremot anser jag att han i allra högsta grad är en Magic-illustratör, då hela hans inkomst kommer från att måla magickort, eller tja, åtminstone från att måla på dem...
Intervjun är uppdelad i två delar, en som berör Erics arbete och altered art i allmänhet, och en annan som handlar om det uppdrag jag gav Eric i samband med artikeln.
***
vampiric_ninja: Hej, Eric. Tack för att du ställer upp på den här intervjun!
Till skillnad från de flesta av de officiella Magic the Gathering-illustratörerna spelar du faktiskt spelet. Vad betyder Magic för dig? Vilken sorts spelare är du?
Eric Klug: Magic betyder mycket – jag har spelat det mer än hälften av mitt liv. Jag brukade vara mer tävlingsinriktad än vad jag är nu. Även om jag fortfarande vill vinna och spela på en hög nivå, så fokuserar jag numera på den sociala aspekten av spelet. Nuförtiden spelar jag betydligt mer kub och EDH än sanktionerade turneringar.
v_n: Som jag förstått det har du tjänat en hel del pengar på att måla om magickort, men hur kommer det sig att du började med altered art?
EK: Jag började med altering som en hobby. Min officiella utbildning är i teckning och målning, så det föll sig naturligt att kombinera mina två intressen, Magic och konst. 2009 reste jag till Korea med min fru för att undervisa i engelska. Jag behövde ett jobb och altering var något som jag trodde att jag kunde försörja mig på. Jag kan glatt konstatera att det har gått bra hittills!
v_n: När jag läser din blogg får jag nästan intrycket av att du lever på dina alters. Stämmer det verkligen?
EK: Ja, det stämmer. Det är mycket hårt arbete, men jag känner mig lyckligt lottad som har ett arbete jag trivs med.
v_n: Grymt! Jag ska erkänna att jag verkligen hoppades att det var sant..
Ditt arbete har många referenser till olika konstnärer och stilriktningar. Jag förmodar att du har studerat konst! Vilken slags bakgrund har du studiemässigt?
EK: 2008 tog jag en BFA (1) från Corcoran College of Art & Design. Mitt huvudsakliga fokus var illustration, men jag läste även mycket konsthistoria. Att kopiera konstnärer jag beundrar har intresserat mig länge. Det är något jag höll på med redan i grundskolan.
v_n: I dina alters har du tolkat alltifrån jugend (2) till surrealism och serietidningar. Räckvidden är imponerande, men vilken stil tilltalar dig mest?
EK: Det är svårt för mig att välja enbart en. När jag gillar ett konstverk så bara vet jag. Jag kan förklara vad jag gillar med varenda ett, men det är svårt att säga vilket som är det bästa. Min motivation för att blanda alla dessa stilar är att hålla intresset uppe. Det kan bli tråkigt att arbeta på samma sätt målning efter målning. Även om det är sannolikt att jag kommer återvända till en viss konstnär i framtiden, så gillar jag att variera mig genom att arbeta med olika delar av konsthistorien..
v_n: När jag skummar igenom bloggen får jag intrycket att du har gjort hundratals alters. Jace, the Mind Sculptor verkar vara den överlägset mest populära. Hur trött är du på att måla om det kortet?
EK: Inte ett dugg trött. Kortet har egentligen ingen betydelse för mig, det är bara en målarduk. Det är ganska tråkigt att måla samma sak om och om igen, men så länge jag inte gör det är jag nöjd!
v_n: Vilken alter är din favorit såhär långt?
EK: Mina favoriter tenderar att vara kort jag arbetat med nyligen. Jag kan få ner det till tre. Jag är väldigt nöjd med hur båda mina Walking Dead-Damnation blev, samt även min jugend-Mayael.
v_n: Du har målat om Black Lotus, moxar och andra kort som är värda en hel del pengar. Detta måste väl vara åtminstone lite skrämmande?
EK: Kanske när jag inte hade målat om några powerkort, men nu är de ganska vanliga beställningar. Än så länge har jag gjort 4 Lotus, 4 Sapphire, 2 Ruby, 2 Pearl, 1 Jet, 1 Emerald, 3 Timetwister, 2 Time Walk, 2 Ancestral och 1 Library. Utöver det har jag en uppsättning P9 som ligger på mitt skrivbord och väntar på att målas.
Jag strävar alltid efter att göra så bra ifrån mig som möjligt oavsett hur mycket ett kort råkar vara värt!
v_n: När jag intervjuade MtG-illustratören Terese Nielsen berättade hon för mig att det verkligen inte finns någon brist på kunder i marknaden för altered art. Enligt Terese är folk extra besatta av alters i Spanien och Italien. Vad är ditt intryck av detta?
EK: De flesta av mina internationella kunder är från Europa, men jag kan inte säga att Spanien eller Italien är överrepresenterat. Terese har dock rätt i att det inte finns någon brist på kunder - det är trots allt hur jag förtjänar mitt levebröd!
v_n: Med start denna illustratörsintervju kör jag en ny grej där min fru får fråga varje illustratör en fråga. Hennes fråga är: vilken (om någon) av dina skapelser hade du bjudit ut på middag?
EK: Vilken konstig fråga... Sådär på rak arm - kanske min Louise Brooks-Liliana? Hon var en skådespelerska på 30-talet. Jag föreställer mig att hon skulle vara en tjej med klass.
v_n: I min hustrus fall är det inte så mycket en fråga om kvinnligt perspektiv som "egendomligt". Detta avslutar hur som helst mina allmäna frågor!
***
Uppdraget jag gav Eric var att göra om Fierce Empath, ett kort jag alltid gillat för effekten men ogillat för den gräsliga illustrationen (3). Mer specifikt bad jag honom att göra om Fierce Empath till före detta supermodellen Tyra Banks. Japp, du läste rätt. Tyra Banks!
Jag vet inte hur bekanta ni läsare är med tv-programmet Top Model, men tro mig när jag säger att ordet "fierce" används till leda där. Mitt koncept är alltså inget mer än ett dåligt ordskämt, men nog om det...
Jag förklarade för Eric att jag ville att Tyra skulle vara en alv, det vill säga inte bara vara Tyra slumpmässigt placerad på ett magickort, utan faktiskt Tyra som Fierce Empath. Kändisporträtt gör sig förstås bäst på nära håll, så jag önskade också en närbild.
Några veckor senare anlände en scan av det färdiga verket, och det överträffade verkligen mina förväntningar. På ett mästerligt sätt hade Eric lyckats överföra Tyra Banks till Magics värld.
Ska vi ta oss en titt?
Så ser den ut, världens dyraste Fierce Empath!
Jag frågade ut Eric om själva uppdraget...
***
v_n: Vad tycker du om mitt koncept? Underhållande, spännande eller kanske bara fånigt?
EK: Konceptet fungerade bra! För det mesta när jag arbetar på ett fantasyverk använder jag en verklig person som referens. Min Sun Titan-Serra Angel (4) till exempel, är gjord för att likna Kiera Knightley.
v_n: Var snäll och guida oss genom din arbetsprocess med min beställning som exempel!
EK: Jag googlade några bilder och gjorde en skiss i Photoshop. Det är så jag börjar med alla mina alters. Jag ville fokusera på ansiktet eftersom Tyra har den där genomborrande blicken som ger verket lite drama.
Efter jag grundmålat kortet så överförde jag bilden med hjälp av karbonpapper. Baksidan av utskriften är täckt med grafit och du kan lätt överföra konturer till kortet. När det var klart fyllde jag i de viktiga detaljerna med bläckpenna så de framträdde mer tydligt.
Därifrån är det en kontinuerlig process där man lägger på tunna lager och bygger upp färg. Om man jäktar igenom den processen blir färgen tjock och full av penseldrag, så det tar en del tid.
En hel del tid gick åt till att justera ansiktsdragen. När man jobbar på en så liten skala, kan en linje som är 1/2 mm fel göra en gigantisk skillnad. Därför gick jag ofta tillbaka och jämförde min version med den ursprungliga skissen.
Vad gäller material så använde jag en 2B och en HB-penna, skalpell (för att skära ut utskriften), målartejp, åtskilliga storlek 0 runda penslar, och Golden Fluid-akrylfärg.
v_n: Wow, jag förstod inte riktigt vidden av hur mycket arbete som ligger bakom. Imponerande, minst sagt!
Till sist undrar jag om du är nöjd med slutresultatet?
EK: Jag spenderade mycket tid med att försäkra mig om att kortet var något som jag var glad att visa upp, så ja, jag är nöjd!
v_n: Var det roligt att måla?
EK: Jag brukar säga att jag alltid gillar projekt så länge de varierar sig sinsemellan. Jag har gjort mycket serietidningsprylar på sistone, så detta var en trevlig omväxling.
v_n: Kul att höra! Då återstår bara att tacka dig så mycket för både kortet och intervjun. Lycka till och fortsätt måla dina fantastiska alters!
***
Ett stort tack till SvM som generöst sponsrade en del av Erics arvode! Kommentera gärna och tala om vad ni tyckte om denna lilla avstickare i artikelserien.
Nästa gång blir det Daarken!
FOTNOTER
1) Bachelor of Fine Arts, amerikansk och kanadensisk konstexamen.
2) Stilriktning inom bildkonst, arkitektur, mm. I de flesta länder känd som "Art Nouveau".
3) En gräslig illustration är händelsevis något empaten har gemensamt med större delen av korten från Onslaught-blocket.
4) Förvirrad? Eric har alltså gjort en alter av Sun Titan som föreställer en Serra Angel som liknar Kiera Knightley. ;)