Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas! Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej. Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!
Lägg till ny artikel
ARTIKLAR AV VAMPIRIC_NINJA
CalCon 2019, av vampiric_ninja, 11:38, 24/1 -19
Magic på CalCon återvänder - lite större, lite bättre, lite vackrare! Konventet går av stapeln 22-24 februari på Jenny Nyströmskolan i Kalmar....
Commander 2018 på Tärningen, av vampiric_ninja, 21:58, 12/9 -18
Vi är tillbaka med ännu en multiplayer-video från Spelbutiken Tärningen. Denna gång spelar vi de fyra lekarna från Commander 2018!...
Brawl på Tärningen, av vampiric_ninja, 21:09, 8/8 -18
Min goda vän Binkabi hade idén att vi borde göra en casual multiplayer-video. Jag föreslog då att vi skulle filma på vår lokala spelbutik för att få rätt atmosfär. Vi samlade därför ett s...
Intervju med Seb McKinnon, av vampiric_ninja, 10:03, 27/1 -18
Magic-illustratör, filmskapare, musiker. Seb McKinnon har många strängar på sin lyra. Häng med när vi diskuterar hans mångfacetterade konstnärsskap och hur allting egentligen hänger ihop!...
Intervju med Melissa Benson, av vampiric_ninja, 12:35, 22/9 -17
Egentligen hade jag planerat att ta en paus från denna artikelserie, men plötsligt kom det ett meddelande från Melissa Benson på Facebook. När man får möjligheten att intervjua en av originalko...
Intervju med Titus Lunter, av vampiric_ninja, 10:10, 31/10 -16
Det är väldigt sällan i livet som man blir serverad saker på fat, men det var faktiskt precis vad som hände med denna intervju. Jag hade egentligen tänkt ta ett längre uppehåll när möjlighet...
Intervju med Cliff Childs, av vampiric_ninja, 21:28, 20/3 -16
Nu är det dags att lära känna ännu en illustratör som ofta jobbar med länder, som inte spelar Magic själv, men som däremot är konceptkonstnär inom TV-spelsbranschen.
Det är, som ni kan mÃ...
Fattiga riddare, av vampiric_ninja, 08:35, 28/1 -16
I Kalmar gör folk nÃ¥got som du troligen inte gör - de spelar Pauper med fysiska kort. Svälj skämten om snÃ¥la smÃ¥länningar, och häng med när lokala Pauper-entreprenören vampiric_ninja redogÃ...
Intervju med Vincent Proce, av vampiric_ninja, 21:58, 26/11 -15
Denne konstnär introducerades till spelet under det ursprunliga Zendikar och trivs bra med att vara tillbaka bland hedroner och Cthulhu-monster. Han är specialiserad på karaktärsarbete, men för M...
Commander 2015 preview: Righteous Confluence, av vampiric_ninja, 13:25, 5/11 -15
Första gången vi på allvar såg kort som lät spelaren välja mellan olika effekter var i Mirage. Året var 1996 och korten i fråga var charms, instants för 1 mana som lät en välja mellan tre r...
Intervju med Jesper Myrfors, av vampiric_ninja, 20:11, 7/8 -15
Jag ska inte ljuga, den här intervjun är speciell för mig. Det var nämligen med den här illustratören allting började. Vi talar om Magics första art director någonsin, mannen som egenhändigt...
Intervju med Magali Villeneuve, av vampiric_ninja, 07:50, 18/5 -15
Hur känns det egentligen att som illustratör bli tilldelad en planeswalker? Ser nya Sylvan Safekeeper också ut som Olle Råde? Varför finns det knappt några franska konstnärer inom Magic? Ta red...
Intervju med rk post, av vampiric_ninja, 12:42, 8/3 -15
Den här gången kan jag presentera en illustratör som minst sagt varit med ett tag. Det är mannen vars självporträtt finns på Concentrate och som både har jobbat med stilguider till olika bloc...
Intervju med John Avon, av vampiric_ninja, 19:25, 13/8 -14
SvMs ihärdigaste artikelserie återvänder för att ge er en intervju med den omåttligt populära John Avon. Tidernas kanske mest älskade Magic-illustratör lever med hälsoproblem som gör honom u...
Intervju med Willian Murai, av vampiric_ninja, 01:52, 14/2 -14
Denne konstnär har bara varit med oss sedan Return to Ravnica, men har redan hunnit göra ett beständigt intryck på undertecknad. Jag och Willian Murai talar om kulturell identitet, serietidningar ...
Intervju med Eric Deschamps, av vampiric_ninja, 11:01, 19/12 -13
Lagom till julen kommer här årets sista illustratörsintervju. Jag och Eric Deschamps pratar om planeswalkers, gudar och vad som egentligen gick snett med Olivia Voldaren!...
Intervju med Cynthia Sheppard, av vampiric_ninja, 12:59, 6/11 -13
För första gången har jag gett mig på att intervjua någon jag faktiskt känner sedan tidigare. Förhoppningsvis kommer detta hjälpa snarare än att stjälpa och ni får samma nivå av läsning s...
Intervju med Adam Paquette, av vampiric_ninja, 23:17, 12/8 -13
För min trettonde illustratörsintervju har jag valt ut en av mina egna personliga favoriter. Denna australienska landskapsmålare har till skillnad från sina kollegor inte en bakgrund som nörd, ut...
Vi minns Quinton Hoover, av vampiric_ninja, 10:30, 25/6 -13
Quinton Hoover, en av de mest ikoniska Magic-illustratörerna genom tiderna, avled i april endast 49 år gammal. Följ med mig och Randy Gallegos på en vandring nedför minnenas allé....
Intervju med Randy Gallegos, av vampiric_ninja, 09:10, 15/5 -13
Det är sex månader sedan det sist publicerades en illustratörsintervju på SvM, och nu känns det skönt att äntligen vara tillbaka! Förgäves väntade jag på svar från en viss illustratör som...
Intervju med Peter Mohrbacher, av vampiric_ninja, 09:40, 11/12 -12
Här kommer årets sista illustratörsintervju där jag tar mig an nykomlingen Peter Mohrbacher!...
Intervju med Daarken, av vampiric_ninja, 09:22, 23/10 -12
Chippy, Puddnhead, Izzy - de har varit några stycken genom åren, Magic-illustratörerna som valt att arbeta under pseudonym. Ingen har dock valt en mer slående pseudonym än Daarken, ett namn svart...
Intervju med Eric Klug, av vampiric_ninja, 12:00, 12/9 -12
Som tidigare konstaterats i denna artikelserie är altered art, konsten att måla om magickort, ett fenomen som växer sig större hela tiden. Idag är det så pass stort att det faktiskt går att fö...
Intervju med Anthony Francisco, av vampiric_ninja, 12:28, 28/8 -12
I Burbank, Kalifornien, bara ett stenkast från Hollywood, hittar vi denne konstnär. Passande nog har han inte bara arbetat med Magic och andra spel, utan även jobbat en hel del inom filmbranschen. ...
Intervju med Terese Nielsen, av vampiric_ninja, 19:08, 21/6 -12
Många av er har hoppats och önskat, och här är den till slut - en intervju med Terese Nielsen. En intervju jag själv inte trodde var möjlig. Utan några större förhoppningar kontaktade jag adm...
Intervju med Martina Pilcerova, av vampiric_ninja, 18:00, 5/5 -12
Bättre sent än aldrig - här kommer min intervju med krigarkvinnan Martina Pilcerova! ...
Intervju med Chris Rahn, av vampiric_ninja, 17:00, 9/4 -12
Mitt femte intervjuoffers bilder har synts på några av de allra populäraste korten den senaste tiden. Hört talas om Sword of War and Peace och Huntmaster of the Fells? Klart att du har! Jag tar mi...
Intervju med Igor Kieryluk, av vampiric_ninja, 18:42, 26/2 -12
Som utlovat kommer här min intervju med den enigmatiske Igor Kieryluk. Igor har illustrerat mycket av The Machine Orthodoxy, den vita fraktionen i New Phyrexia, och ingen som har hängt med den senas...
Intervju med Steve Prescott, av vampiric_ninja, 13:15, 24/1 -12
Denna tredje illustratörsintervju skulle egentligen ha varit med den nya talangen Igor Kieryluk, men denne man visade sig vara slöare än Snorlax (1). Istället ger jag er en man som varit med lite ...
Intervju med Volkan Baga, av vampiric_ninja, 14:20, 18/10 -11
Vissa illustratörer har en tendens att få några av de allra knivigaste uppdragen, nämligen de korten Wizards på förhand vet kommer att bli kraftfulla, populära och inte minst dyra. Mitt offer d...
Intervju med Nils Hamm, av vampiric_ninja, 22:22, 4/9 -11
Denna artikel är första delen i vad som förhoppningsvis kommer att bli en följetong här på SvM. Jag märkte att illustrationer är något som diskuteras allt mer flitigt häromkring och tänkte ...
Koncept i EDH, av vampiric_ninja, 21:26, 27/7 -11
Trots att det står att läsa på formatets officiella hemsida att EDH (eller Commander) främst är menat att vara ett casualformat, handlar nästan alla texter som finns att läsa på nätet om hur ...
Veckans profil: elof_the_mighty, av vampiric_ninja, 14:46, 22/3 -11
Många av er känner honom redan. Han är inte bara en framgångsrik spelare, utan även föreningsordförande och foilhälare på Torget. Vampiric_Ninja och elof_the_mighty snackar loss om slivers, d...
Krönika [EDH]
Koncept i EDH
Trots att det står att läsa på formatets officiella hemsida att EDH (eller Commander) främst är menat att vara ett casualformat, handlar nästan alla texter som finns att läsa på nätet om hur man vinner. Jag tänker inte lägga någon värdering i detta förhållande, men denna artikel fokuserar i vilket fall på en fråga jag personligen tycker är väldigt viktig: hur man har roligt med formatet.
Jag kommer att gå igenom ett antal tips för hur man bygger en lek som inte bara är bra, utan även konceptuellt genomtänkt och framför allt underhållande att både spela och möta. Det bör också nämnas att denna text närmar sig EDH helt och hållet som ett casualformat, så de mest turneringsivrande spelarna får ge sig till tåls. Med detta sagt, nu kör vi!
Ordet "tema" i magicsammanhang avser oftast någonting rent speltekniskt. Jag vill därför introducera "koncept", en term som i detta fall syftar på lekens övergripande stämning. Ja, du läste rätt, stämning. En lek som inte bara håller ihop spelmekaniskt, utan även konceptmässigt, är roligare att spela och framför allt: roligare att möta.
Vad innebär då detta med stämning? Det innebär varken mer eller mindre än att ta hänsyn till saker som illustrationer och flavor när man bygger sin lek. Låter det flummigt? Det är ganska enkelt egentligen. I EDH finns tacksamt nog en naturlig utgångspunkt för ditt koncept, nämligen generalen.
General kontra koncept
De flesta väljer att bygga en EDH-lek utifrån dess general, och med god orsak. Generalen är lekens naturliga fixstjärna och på samma sätt som den kan vara den röda tråden för ditt tema, kan den även vara det för ditt koncept. Vi börjar därför med generalen.
Generalen kan på många sätt vara en väldigt praktisk figur. När du väl valt den talar den nämligen om för dig hur du kan gå vidare. Jag illustrerar.
Säg att du vill ha nykomlingen som general. Genast får du en bild av hur leken bör fungera rent speltekniskt. Kanske en ganska politisk lek med mycket bränn, kontringar och flera äss i rockärmen? Du kommer att tänka på kort som passar bra med Nin, kanske eller , och i ditt huvud börjar leken att forma sig.
Denna metod går precis lika bra att använda för konceptet. Låt oss tänka efter. Nin är en magiker och torterare, troligen hemmahörande i någon slags stadsmiljö. Genast kommer åtminstone jag att tänka på staden Ravnica och dess trollkarlsgille Izzet. Hux flux har vi vårt tema. Vi kan befolka vår lek med Nins trollkarlskollegor, och fylla på med lämpliga trollformler, kanske ett och annat litet magiskt experiment och avrunda med Ravnica-länder för stadskänslan. Det behöver egentligen inte vara märkvärdigare än så.
Tänk också på att du kan välja en general enbart på grund av flavor. Du kan exempelvis göra som min hustru och bygga en piratlek kring sjörövarkaptenen . Det handlar trots allt om casual.
Multiplayer
EDH är först och främst ett multiplayerformat, och som sådant skiljer det sig markant från vanlig 1 vs 1. Diplomati spelar en enormt stor roll, sweeps är än mer förödande och kort som , och är plötsligt riktigt spelbara. I de nya Commander-lekarna kom ett antal sådana renodlade multiplayerkort, men det slutar knappast där.
Ett hett tips är gå igenom din samling med gamla skräpkort. Jag vågar nästan garantera att du hittar kort som du tidigare avfärdat som ren dynga, men som nu är riktiga bomber. Vad sägs exempelvis om , och ? Tidigare har de varit för dyra och för dåliga, men nu är de istället riktiga matchvinnare.
Jag tror att nyckeln här är att tänka utanför lådan och strunta i konventionerna. Ett repat commonkort med en prismedian på 1 kr i Kortpärmen ser kanske inte så mycket ut för världen, men jag kan garantera dig att din motståndare sätter skrattet i halsen när du spelar en kickad i hans !
Med det vi gått igenom hittills i bakhuvudet kan vi ta ovanstående exempel med och göra såhär:
Jag försäkrar att jag aldrig hade kommit på tanken att spela tidigare, men plötsligt hittade hon sitt självklara hem. Det tar ett tag att vänja sig vid tanken, men de mest utmobbade korten kan rädda din dag!
Angående multiplayer kan det också vara bra att tänka på att du faktiskt har flera motståndare, och att det därför kan vara bra att fundera över hur pass hotfull du vill att din lek ska verka. En lek som har Mayael, the Anima som general och är späckad med stora bestar kommer att få smaka mer hat - så är det bara. Sedan finns det förstås inget som säger att man inte kan bygga en lek som "luras" genom att verka ganska oskyldig och sedan slår till i ett avgörande skede.
I slutändan hänger det förstås på dig och vilken typ av spelare du är. Själv tillhör jag den där kategorin av självmordsbenägna spelare som bara inte kan låta bli att spela som general och därmed sätta en stor måltavla i pannan.
Samlande
EDH är ett format som lämpar sig utmärkt för samlande och pimpande i alla dess former. Eftersom du undantaget basicländer bara behöver ett exemplar av av varje kort blir det plötsligt inte så blodigt att skaffa de där korten som är lite extra snygga. För den som, liksom jag, är lagd åt det hållet har du nu chansen att samla på dig alternate art, foils och judge rewards utan att bli ruinerad på kuppen.
Detta är förstås upp till var och en att själv avgöra, men jag är av åsikten att ett handfull extra snygga kort (det behöver inte vara mer än några stycken) verkligen piffar upp leken och ger den lite extra wow-faktor. Precis som man brukar säga att man äter med ögonen, så är en snygg lek roligare att spela.
Från teori till praktik
Avslutningsvis finns det egentligen bara en sak att säga: gör det själv! Det finns nästan lika många åsikter om lekbyggande i EDH som det finns EDH-spelare, och jag utger mig inte för att sitta inne med alla svaren. Min förhoppning är snarare att denna artikel ska inspirera en och annan till att ha roligare med formatet.
Som ett sista exempel på vad jag menar vill jag visa en lek som uppfyller samtliga ovan nämnda kriterier:
Denna lek är inte den typen som dominerar en match, men den har det mesta. Ett coolt koncept i form av zombieriddare, udda kort som och och en snygg finnish med bland annat From the Vault-foils. Så ska det se ut!
Tack till Sajkobeer som övertalade mig att skriva artikeln, Discus som omedvetet inspirerade mig att få tummen ur, min fru som korrekturläste eländet och sist men inte minst Dr_Kranium som tjänstvilligt lånade ut sin lek.
Artikel-feedback
|