Magic the Gathering
Magic the Gathering34883 medlemmar 629 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Artiklar Krönika | Lekanalys | Strategi | Casual | Lekdoktor | Turnering | Recension | Intervju | SvM | Judge

Välkommen till SvenskaMagics artiklar! Här finner du massvis av intressanta och roliga artiklar om allt från turneringstrippar till sätt att spela multiplayer på. Dyk in i vårt arkiv och låt dig omslukas!
Vill du själv skriva en artikel? Vi publicerar och belönar! Klicka på länken här nedan så ser vår Redax artikeln och kan avgöra om den duger för publicering eller ej.
Vill du kanske bidra med en hjälpsökande lek till vår artikelserie Lekdoktorn? Använd detta formulär!

Lägg till ny artikel

ARTIKLAR AV VAMPIRIC_NINJA
CalCon 2019, av vampiric_ninja, 11:38, 24/1 -19
Magic på CalCon återvänder - lite större, lite bättre, lite vackrare! Konventet går av stapeln 22-24 februari på Jenny Nyströmskolan i Kalmar....
Commander 2018 på Tärningen, av vampiric_ninja, 21:58, 12/9 -18
Vi är tillbaka med ännu en multiplayer-video från Spelbutiken Tärningen. Denna gång spelar vi de fyra lekarna från Commander 2018!...
Brawl på Tärningen, av vampiric_ninja, 21:09, 8/8 -18
Min goda vän Binkabi hade idén att vi borde göra en casual multiplayer-video. Jag föreslog då att vi skulle filma på vår lokala spelbutik för att få rätt atmosfär. Vi samlade därför ett s...
Intervju med Seb McKinnon, av vampiric_ninja, 10:03, 27/1 -18
Magic-illustratör, filmskapare, musiker. Seb McKinnon har många strängar på sin lyra. Häng med när vi diskuterar hans mångfacetterade konstnärsskap och hur allting egentligen hänger ihop!...
Intervju med Melissa Benson, av vampiric_ninja, 12:35, 22/9 -17
Egentligen hade jag planerat att ta en paus från denna artikelserie, men plötsligt kom det ett meddelande från Melissa Benson på Facebook. När man får möjligheten att intervjua en av originalko...
Intervju med Titus Lunter, av vampiric_ninja, 10:10, 31/10 -16
Det är väldigt sällan i livet som man blir serverad saker på fat, men det var faktiskt precis vad som hände med denna intervju. Jag hade egentligen tänkt ta ett längre uppehåll när möjlighet...
Intervju med Cliff Childs, av vampiric_ninja, 21:28, 20/3 -16
Nu är det dags att lära känna ännu en illustratör som ofta jobbar med länder, som inte spelar Magic själv, men som däremot är konceptkonstnär inom TV-spelsbranschen. Det är, som ni kan mÃ...
Fattiga riddare, av vampiric_ninja, 08:35, 28/1 -16
I Kalmar gör folk nÃ¥got som du troligen inte gör - de spelar Pauper med fysiska kort. Svälj skämten om snÃ¥la smÃ¥länningar, och häng med när lokala Pauper-entreprenören vampiric_ninja redogÃ...
Intervju med Vincent Proce, av vampiric_ninja, 21:58, 26/11 -15
Denne konstnär introducerades till spelet under det ursprunliga Zendikar och trivs bra med att vara tillbaka bland hedroner och Cthulhu-monster. Han är specialiserad på karaktärsarbete, men för M...
Commander 2015 preview: Righteous Confluence, av vampiric_ninja, 13:25, 5/11 -15
Första gången vi på allvar såg kort som lät spelaren välja mellan olika effekter var i Mirage. Året var 1996 och korten i fråga var charms, instants för 1 mana som lät en välja mellan tre r...
Intervju med Jesper Myrfors, av vampiric_ninja, 20:11, 7/8 -15
Jag ska inte ljuga, den här intervjun är speciell för mig. Det var nämligen med den här illustratören allting började. Vi talar om Magics första art director någonsin, mannen som egenhändigt...
Intervju med Magali Villeneuve, av vampiric_ninja, 07:50, 18/5 -15
Hur känns det egentligen att som illustratör bli tilldelad en planeswalker? Ser nya Sylvan Safekeeper också ut som Olle Råde? Varför finns det knappt några franska konstnärer inom Magic? Ta red...
Intervju med rk post, av vampiric_ninja, 12:42, 8/3 -15
Den här gången kan jag presentera en illustratör som minst sagt varit med ett tag. Det är mannen vars självporträtt finns på Concentrate och som både har jobbat med stilguider till olika bloc...
Intervju med John Avon, av vampiric_ninja, 19:25, 13/8 -14
SvMs ihärdigaste artikelserie återvänder för att ge er en intervju med den omåttligt populära John Avon. Tidernas kanske mest älskade Magic-illustratör lever med hälsoproblem som gör honom u...
Intervju med Willian Murai, av vampiric_ninja, 01:52, 14/2 -14
Denne konstnär har bara varit med oss sedan Return to Ravnica, men har redan hunnit göra ett beständigt intryck på undertecknad. Jag och Willian Murai talar om kulturell identitet, serietidningar ...
Intervju med Eric Deschamps, av vampiric_ninja, 11:01, 19/12 -13
Lagom till julen kommer här årets sista illustratörsintervju. Jag och Eric Deschamps pratar om planeswalkers, gudar och vad som egentligen gick snett med Olivia Voldaren!...
Intervju med Cynthia Sheppard, av vampiric_ninja, 12:59, 6/11 -13
För första gången har jag gett mig på att intervjua någon jag faktiskt känner sedan tidigare. Förhoppningsvis kommer detta hjälpa snarare än att stjälpa och ni får samma nivå av läsning s...
Vinnarna av SvM's tävling "Dela ditt bästa prerelease-minne", av vampiric_ninja, 13:51, 30/9 -13
Förra veckan lät vi våra medlemmar på SvM tävla om Hearthstone beta-nycklar genom att skicka in sina bästa prereleaseminnen. Vår evigt nostalgiske och skönskrivande Vampiric_Ninja fick den my...
Intervju med Adam Paquette, av vampiric_ninja, 23:17, 12/8 -13
För min trettonde illustratörsintervju har jag valt ut en av mina egna personliga favoriter. Denna australienska landskapsmålare har till skillnad från sina kollegor inte en bakgrund som nörd, ut...
Vi minns Quinton Hoover, av vampiric_ninja, 10:30, 25/6 -13
Quinton Hoover, en av de mest ikoniska Magic-illustratörerna genom tiderna, avled i april endast 49 år gammal. Följ med mig och Randy Gallegos på en vandring nedför minnenas allé....
Intervju med Randy Gallegos, av vampiric_ninja, 09:10, 15/5 -13
Det är sex månader sedan det sist publicerades en illustratörsintervju på SvM, och nu känns det skönt att äntligen vara tillbaka! Förgäves väntade jag på svar från en viss illustratör som...
Intervju med Peter Mohrbacher, av vampiric_ninja, 09:40, 11/12 -12
Här kommer årets sista illustratörsintervju där jag tar mig an nykomlingen Peter Mohrbacher!...
Intervju med Daarken, av vampiric_ninja, 09:22, 23/10 -12
Chippy, Puddnhead, Izzy - de har varit några stycken genom åren, Magic-illustratörerna som valt att arbeta under pseudonym. Ingen har dock valt en mer slående pseudonym än Daarken, ett namn svart...
Intervju med Eric Klug, av vampiric_ninja, 12:00, 12/9 -12
Som tidigare konstaterats i denna artikelserie är altered art, konsten att måla om magickort, ett fenomen som växer sig större hela tiden. Idag är det så pass stort att det faktiskt går att fö...
Intervju med Anthony Francisco, av vampiric_ninja, 12:28, 28/8 -12
I Burbank, Kalifornien, bara ett stenkast från Hollywood, hittar vi denne konstnär. Passande nog har han inte bara arbetat med Magic och andra spel, utan även jobbat en hel del inom filmbranschen. ...
Intervju med Terese Nielsen, av vampiric_ninja, 19:08, 21/6 -12
Många av er har hoppats och önskat, och här är den till slut - en intervju med Terese Nielsen. En intervju jag själv inte trodde var möjlig. Utan några större förhoppningar kontaktade jag adm...
Intervju med Martina Pilcerova, av vampiric_ninja, 18:00, 5/5 -12
Bättre sent än aldrig - här kommer min intervju med krigarkvinnan Martina Pilcerova! ...
Intervju med Chris Rahn, av vampiric_ninja, 17:00, 9/4 -12
Mitt femte intervjuoffers bilder har synts på några av de allra populäraste korten den senaste tiden. Hört talas om Sword of War and Peace och Huntmaster of the Fells? Klart att du har! Jag tar mi...
Intervju med Igor Kieryluk, av vampiric_ninja, 18:42, 26/2 -12
Som utlovat kommer här min intervju med den enigmatiske Igor Kieryluk. Igor har illustrerat mycket av The Machine Orthodoxy, den vita fraktionen i New Phyrexia, och ingen som har hängt med den senas...
Intervju med Steve Prescott, av vampiric_ninja, 13:15, 24/1 -12
Denna tredje illustratörsintervju skulle egentligen ha varit med den nya talangen Igor Kieryluk, men denne man visade sig vara slöare än Snorlax (1). Istället ger jag er en man som varit med lite ...
Intervju med Volkan Baga, av vampiric_ninja, 14:20, 18/10 -11
Vissa illustratörer har en tendens att få några av de allra knivigaste uppdragen, nämligen de korten Wizards på förhand vet kommer att bli kraftfulla, populära och inte minst dyra. Mitt offer d...
Intervju med Nils Hamm, av vampiric_ninja, 22:22, 4/9 -11
Denna artikel är första delen i vad som förhoppningsvis kommer att bli en följetong här på SvM. Jag märkte att illustrationer är något som diskuteras allt mer flitigt häromkring och tänkte ...
Koncept i EDH, av vampiric_ninja, 21:26, 27/7 -11
Trots att det står att läsa på formatets officiella hemsida att EDH (eller Commander) främst är menat att vara ett casualformat, handlar nästan alla texter som finns att läsa på nätet om hur ...
Veckans profil: elof_the_mighty, av vampiric_ninja, 14:46, 22/3 -11
Många av er känner honom redan. Han är inte bara en framgångsrik spelare, utan även föreningsordförande och foilhälare på Torget. Vampiric_Ninja och elof_the_mighty snackar loss om slivers, d...

 

Intervju
Intervju med Cliff Childs

Nu är det dags att lära känna ännu en illustratör som ofta jobbar med länder, som inte spelar Magic själv, men som däremot är konceptkonstnär inom TV-spelsbranschen.
Det är, som ni kan märka, ett tag sedan intervjun gjordes, men jag har varit upptagen med annat i livet och fått klart den först nu. Hur som helst, utan vidare dröjsmål, möt Cliff Childs!

av vampiric_ninja
21:28, 20/3 -16
läst 4035 ggr.
Skriv ut artikel
4 kommentarer

vampiric_ninja: Hej, Cliff. Tack för att du ställer upp på den här intervjun!
Vill du presentera dig själv för mina läsare?


Cliff Childs: Hej! Jag heter Cliff Childs och är född och uppväxt i och runtomkring Utah i Staterna. Teckning har varit en passion för mig så länge jag kan minnas. Några av mina intressen är tv-spel, utforska vackra platser i naturen, och inspirerande designer som arkitektur och fordon.
Vid en viss tidpunkt när jag var yngre upptäckte jag att man kan vara en konstnär som arbetar med tv-spel och det blev mitt mål. På konstskolan lärde jag känna vissa lärare med karriärer inom spel- och filmindustrin, vilket ledde till vikariat och nu till ett heltidsjobb som konceptkonstnär och frilansare. Jag började på Sony med att arbeta på God of War-franchisen tillsammans med några lärare och arbetar nu på Respawn Entertainment (1). Jag är även en ganska stadig magickonstnär.

v_n: Du har huvudsakligen gjort landkort för Magic. Den senaste intervjun jag gjorde var med Vicent Proce. Hans namn är också starkt förknippat med länder inom Magic, men han berättade för mig att innan Magic var han faktiskt specialiserad på karaktärsarbete.
Vad är din bakgrund som konstnär? Har du alltid varit en "miljökille"?


CC: Det är väldigt intressant eftersom jag ursprungligen ville bli porträttmålare vid en tidpunkt efter high school. Jag kunde inte ha gått i en mer motsatt riktning med varken ämne och medium. Det var i skolan då jag experimenterade med Photoshop som jag upptäckte hur varierade och komplexa miljöer är och blev intresserad. Jag gillar att leka med skala, djup och ljus och till slut blev det mer spännande. Även om jag gör någon sporadisk varelse eller artefakt är jag vid en punkt då jag inte vill vara en specialist, så jag börjar värma upp till varelser, karaktärer och till och med lite 3D.

v_n: När jag skriver dessa frågor är releasen av Oath of the Gatewatch två veckor bort. Ser du fram emot det?

CC Definitivt! Jag vet inte så mycket om själva spelet, men jag har haft privilegiet att få illustrera några unika kort, och det är alltid intressant att få artist proofs och häften så att man kan kolla igenom all fantastisk konst.

v_n: Du har ganska många kort i setet. Till exempel har du gjort den nya cykeln dubbelländer. Jag måste säga att jag verkligen gillar Submerged Boneyard. Faktum är att det är en av de mest suggestiva Magic-illustrationer jag sett på senare år!

Berättades det för dig att dessa kort skulle höra ihop? Påverkade det arbetsprocessen på något sätt?

Submerged Boneyard
CC: Tack, jag uppskattar verkligen de vänliga orden! Faktum är att de enda jag vet när jag anlitas för att illustrera dessa kort är färgtillhörighet, en kort beskrivning och några referenser i form av platser/människor/bilder från en stilguide. Jag känner inte till säregenheten eller vikten av ett kort förrän jag ibland får email från fans som undrar mer om vissa kort än om andra.

v_n: Hissing Quagmire är vad spelare kallar ett manland, ett land som även är en varelse. Jag skulle säga att du har lyckats skapa en omgivning som bokstavligt talat ser ut som den är på väg att vandra bort, men hur går man till väga när man föreställer sig en sådan sak? Erbjöd detta några nya utmaningar?

CC: Jag tror att för mig så handlande denna om balansen mellan miljöstrukturer och varelseformer. Jag försökte förmedla svampiga utväxter på ett sätt som skapade siluetter och formen hos något i stil med ett uråldrigt gammalt kräftdjur. Vid en tidpunkt tänkte jag på jättesköldpaddan från Den oändliga historien, men den var uppenbarligen för mycket varelse. Den huvudsakliga utmaning var att göra omkring 60% miljö och 40% varelse. Det var helt klart en njutbar bild.

v_n: Jag introducerades för din konst via Innistrad. I min mening är Isolated Chapel och Sulfur Falls bland de snyggaste korten i setet! Vad är dina tankar idag om dina första verk för Magic?

CC: "Åh nej, de tidiga bilderna!" Haha, tja, jag tycker att några är ok, som de du nämnde, men jag tycker att jag var mer en nybörjare och lärling vid den tidpunkten. Huvudsakligen är de för komplexa och har inte kontrasten och de lättuppfattade formerna. Det lilla och kvadratiska bildformatet och att förmedla allting tydligt på ett litet tryck har visat sig vara väldigt utmanande. Jag har fortfarande mycket att lära, men jag känner att jag konstant växer som konstnär så förhoppningsvis kan jag hålla jämnt tempo med alla dessa andra konstnärer därute.

v_n: Senare i år är det dags för Shadows over Innistrad, och jag gissar att du kommer att haka på! Har jag rätt?

CC: Ja! Jag vill ha en fortsatt närvaro i mer eller mindre varenda set, beroende på hur mycket extra tid jag kan klämma in i slutet av dagen. Jag hoppas vara kvar ett tag och jag känner att jag precis har kommit in i Magic-communityt.

v_n: Din stil verkar väldigt lämplig för gotisk skräck. Hur känner du inför att återvända till Innistrad?

CC: Innistrad var väldigt underhållande! Mörkt och tungsint är bara ett rent nöje för mig eftersom jag verkligen kan jobba med tät atmosfär och intressant ljussättning. Något ljust och glatt är också en kul förändring av ton för mig så jag skulle inte ha något emot att byta fram och tillbaka.

v_n: Bland din konst för det ursprungliga Innistrad-blocket var Cavern of Souls, ett kort som sett mycket spel i turneringar. Jag har alltid tyckt att den bilden är väldigt atmosfärisk och spöklik. Kan du berätta mer om vad som händer på bilden?
Cavern of Souls
CC: Om jag bara hade vetat att det skulle bli ett kort som spelas mycket! Namnet i sig framkallade känslan av något mer likt en fängelsehåla eller helig plats, så jag bara körde på något som kändes väldigt tjockt och tätt med den belysta dimman på marken. Jag tänkte att det skulle hjälpa till att sälja in att denna plats var nertyngd av instängda själar eller någon slags kvardröjande närvaro.

v_n: Min favorit bland ditt arbete är tveklöst Godless Shrine. Kyrkfönstren och ljuset är fantastiska. Det ser verkligen ut som dussintals timmars arbete. Hur mycket tid lägger du genomsnittligen på en illustration för Magic?

CC: Tack! Ja, detta är ännu ett av mina verk som varit populärt utan min vetskap. Trycket visar inte riktigt ljuset så detaljerat som jag hade velat, men jag börjar oftast med mörkare former och bygger upp ljuset i lager. Jag skulle säga kanske ett dussin timmar eller färre, men hade jag vetat att den skulle användas för playmats skulle jag gladeligen ha spenderat ytterligare ett dussin för att verkligen skärpa till och designa siluetterna för att göra det till en bättre bild i stor skala.

v_n: Spelmattan ser dock fortfarande kanon ut!
Låt oss tala om något annat än länder. Du gjorde illustrationen för Mizzix of the Izmagnus från Commander 2015. Det är en riktigt cool steampunk-goblin, och den ser verkligen annorlunda ut mot vad du normalt sett brukar göra! Tyckte du om att göra den?


CC: Det var lika underhållande som det var utmanande. Möjligen lite frustrerande eftersom jag försökte putsa bort skönhetsfläckar från min karaktärsdesign. Det faller sig inte lika naturligt som med länder, men jag skulle göra något liknande igen när möjligheten uppenbarar sig bara för att förbättra mig själv inom andra områden. Min process är mycket långsammare och mer målarlik för karaktärer, så jag tror att detta tog mycket längre tid än Godless Shrine.

v_n: När jag läste din blogg fick jag reda på att du var koncepttecknare för God of War Ascension. Med tanke på ditt arbete med den titeln är det lite konstigt att du knappt är representerad i Theros. Uppenbarligen har du inga som helst problem med grekisk mytologi! Vilka var anledningarna till din inaktivitet under Theros-blocket?

CC: Hm, jag har faktiskt ingen aning! Under vissa perioder önskar jag mindre eller tar en kort paus för att fokusera på heltidsgrejen. Det skulle möjligen kunna vara att jag köttade på med God of War och helt enkelt inte hade tid. Oavsett är det ett konstigt sammanträffande eftersom jag "grekade" loss ordentligt vid denna tidpunkt.

v_n: Din blogg har inte blivit uppdaterat på ett tag. Berätta om ditt senaste projekt inom tv-spelsindustrin!

CC: Jag önskar att jag kunde berätta allt, men ett projekt lades tyvärr ner. Hela teamet hade gjort fantastisk konst, så det är synd att det finns massa bilder som folk aldrig kommer se. Jag har spenderat ett helt år eller mer på det nerlagda projektet, och ännu ett år på det nästa "tillkännagivna men inofficellt tillkännagivna" God of War, som såg rätt fint ut innan jag slutade på Sony, samt även närmare ett år på Titanfall 2!
Jag gör en hel del sci-fi nuförtiden, så det är en skön omväxling gentemot antika mytologier. Det är definitivt ett ton arbete. Mycket kommer som en översvämning i år efter de gjorts, vilket är som vanligt med spelindustrin.
Jag måste erkänna att jag verkligen längtar efter lite privat arbete för att uppdatera bloggen och skapa en ny hemsida. Jag blir så upptagen att jag glömmer bort bloggen, så tack för påminnelsen!

v_n: Hehe, det var så lite så!

Tack för intervjun, Cliff. Jag ser fram emot att se ditt arbete i Shadows over Innistrad!



FOTNOTER:
1) Den amerikanska spelstudion som ligger bakom Titanfall.

 

Artikel-feedback


Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera nyheten här.

Priceguy

MEDLEM
vampiric_ninja skrev 18:59, 22/3 -16
Priceguy skrev 18:52, 22/3 -16 Vad skumt det måste vara att måla kort och inte ha en aning om vad de gör förrän spelare börjar prata om dem... han fick inte ens veta att dubbelländerna var en cykel alltså? Det trodde jag i alla fall att de skulle säga så att konstnären fick chansen att ge dem en enhetlig visuell profil.

Nice artikel som alltid!

Mmm, det har bekräftats tidigare i denna artikelserie, fast det hade nog inte riktigt sjunkit in hos mig heller eftersom jag tycker det låter så konstigt. Det verkar uppenbart att informera konstnären när bilder hör ihop, men tydligen inte..
Generellt tror man ofta att Wizards planerar illustrationerna bättre än vad de gör. Det framkom ju exempelvis under intervjun med Randy Gallegos att hela den här coola grejen med utzoomat perspektiv på alla guildgates i Dragon's Maze var ett infall från art directorn snarare än en grej som planerades från början..

Tack ska du ha! :)

Vet du om det har ändrats? För Christopher Moeller måste ju ha vetat det när han gjorde Sphere of Grace och dess kompisar och Seal of Fire och dess kompisar, till exempel, och det finns en hög såna cykler men alla jag kommer på är rätt gamla...

14:45:40, 23/3 -16
nepO

JUDGE L1
Skellefteå
awesome som alltid!

14:07:59, 23/3 -16
vampiric_ninja

REDAX
Kalmar
Priceguy skrev 18:52, 22/3 -16 Vad skumt det måste vara att måla kort och inte ha en aning om vad de gör förrän spelare börjar prata om dem... han fick inte ens veta att dubbelländerna var en cykel alltså? Det trodde jag i alla fall att de skulle säga så att konstnären fick chansen att ge dem en enhetlig visuell profil.

Nice artikel som alltid!

Mmm, det har bekräftats tidigare i denna artikelserie, fast det hade nog inte riktigt sjunkit in hos mig heller eftersom jag tycker det låter så konstigt. Det verkar uppenbart att informera konstnären när bilder hör ihop, men tydligen inte..
Generellt tror man ofta att Wizards planerar illustrationerna bättre än vad de gör. Det framkom ju exempelvis under intervjun med Randy Gallegos att hela den här coola grejen med utzoomat perspektiv på alla guildgates i Dragon's Maze var ett infall från art directorn snarare än en grej som planerades från början..

Tack ska du ha! :)

18:59:14, 22/3 -16
Priceguy

MEDLEM
Vad skumt det måste vara att måla kort och inte ha en aning om vad de gör förrän spelare börjar prata om dem... han fick inte ens veta att dubbelländerna var en cykel alltså? Det trodde jag i alla fall att de skulle säga så att konstnären fick chansen att ge dem en enhetlig visuell profil.

Nice artikel som alltid!

18:52:27, 22/3 -16
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!