Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 640 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Kortpärmen Sök | Magic Quiz | Slumpvis kort | Butiken | Illustratörer | Identifiera kort  
Birds of Paradise (92) Birds of Paradise (1147)

Alla utgåvor:

Birds of Paradise
Version 176
Secret Lair Drop Series, Rare

manakostnad: MV: 1
Korttyp: Creature — Bird
Nuvarande oracletext:
Flying
Tap: Add one mana of any color.
P/T: 0/1
Illustration: Mark Poole

Legalitet:

Standard: Ej legal
Pioneer: Ej legal
Modern: Legal
Legacy: Legal
Vintage: Legal
EDH / Commander: Legal
Pauper: Ej legal
Explorer: Ej legal
Historic: Ej legal
Brawl: Ej legal
Premodern: Legal
93/94: Ej legal

Birds of Paradise är Legal i dessa block: Ravnica


Regelfrågor om Birds of Paradise
Lekar med Birds of Paradise

VÄRDE PÅ TORGET Logga in för att se värdet
 

Simonnice presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion April-auktion med lite som ej finner spel!

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

Extraplanar Lens 35:- Buyout: 70:-

Adarkar Wastes 26:- Buyout: 50:-

Sculpting Steel 4:- Buyout: 10:-

Mox Opal 330:- Buyout: 650:-

Enlightened Tutor 89:- Buyout: 175:-

Necromancy (EX) 51:- Buyout: 95:-

Sacred Foundry 75:- Buyout: 130:-

Sword of Fire and Ice (EX) 112:- Buyout: 220:-

Snow-Covered Plains 2:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 2:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Snow-Covered Plains 1:- Buyout: 4:-

Vill du slippa reklamen? Bli Guldmedlem!
 
tillbaka till Anslagstavlan

Anslagstavlan: Så trött på alla special kort och serier

Rille3 skrev 17:50, 14/7 -22
Är det bara jag som är så trött att se alla special kort, nya ramar, för många set och att kort trycks om allt för ofta? Jag kan ärligt säga att jag tycker många special kort är väldigt vackra, men jag tycker många special kort inte känns som magic kort och de kan kännas rätt förvirrande med alla olika bilder tillslut, då de blir svårt att känna igen kort vid första anblick.

Är mer för den här typen av special kort, äldre bild på ny ram eller tvärtom. Även om jag själv skulle valt att köpa/spela med tex revised versionen, så skapar detta kort ingen direkt förvirring och ser ut som ett mtg kort. Folk lär betala pengar för det också, vilket gör att jag blir fundersam över om många andra typer av special kort och ramar behövs.
Tex. Thorne of Eldraine special ramen var dock rätt ok tycker jag och kändes lite som magic i alla fall.

Behöver de verkligen komma special kort för varje serie och på det typ secret lair osv? Att wizards ska dra in så mycket pengar som möjligt förstår jag, men de måste väll ändå gå att göra det på bättre sätt än att urholka allt fullständigt.
Måste väll nå den punkten snart att folk inte vill ha mer special kort, då de snart är vanligare än original korten...

Ska sluta nu innan de blir en uppsats....
En sista sak, tror denna b.o.p hade varit ännu vackrare med centrerad text.
latsblaster svarade 18:26, 14/7 -22
Ja konstigt att de inte centrerar.

Jag är rädd att det sedan eldraine ökar risken att kortpärmen sprängs. Den måste sorteras om.
Rille3 svarade 20:08, 14/7 -22
Vore intressant även om de någon gång kunde göra texten större som längre tillbaka på den här typen av special kort, fast använda tex ny ram istället.

Tyvärr är det nog så....Det har fått mig att sälja av i princip samtliga kort efter Onsalught block och helt sluta köpa boosters eller ens drafta....

Vad tycker du om sådana special kort som b.o.p,en ovan?
timespiral svarade 21:26, 14/7 -22
Kan bara hålla med trött på reprints, olika versioner av samma kort + olika motiv, foil, full art, osv ja.
Om man tyckte att fallen empires var jobbigt med 3 olika motiv av samma kort så är det betydligt jobbigare idag med alla olika versioner av samma kort.

fattar också att man dra in stålar men man kan ju göra det ändå utan att ha olika versioner av samma kort. (enligt mig)

jag tycker det även kommer ut för många expansioner varje år.
latsblaster svarade 22:25, 14/7 -22
Det kommer ut samma mängd expansioner 2022 som 1994.
Plague_Spitter svarade 06:58, 15/7 -22
Jag har inget för de nyare specialvarianterna heller.

De specialkort jag verkligen gillar dock är de nyare korten som trycktes med den gamla kortramen, de sk timeshifted korten. Sådana försöker jag samla på mig.
Assassinated svarade 07:39, 15/7 -22
jag tycker det är sweetness med olika varianter så att jag kan skräddarsy commanderleken efter tema. Däremot är faktiskt 3 varianter i samma utgåva too much.
OrC_MeD_StiL svarade 08:45, 15/7 -22
Håller med dig Rille! Som du säger är en del av specialversionerna vackra, så inget av korten i sig är ett problem. Att vissa kort har en wacky kortram är jag fine med.

Det som får mig att sucka djupt är den bakomliggande cynismen och den totala bristen på återhållsamhet.
Rille3 svarade 08:49, 15/7 -22
Timespiral: Skönt (eller ja det är ju iof tråkigt) att höra att jag inte är ensam om den känslan. Började nästan inbilla mig att jag var det haha. Hahaha sant. Fallen Empires är dock det coolaste setet som tryckts :)

Precis, går nog att få ut pengar från folk ändå. Personligen blir jag iväg skrämd från att köpa nya kort, pga alla special versioner. Så jag vet inte om det är en långsiktig strategi.

Håller med dig, sedan kanske det stämmer som Lastblaster säger för i år jämfört med 1994. (Det vet jag inget om). Men överlag så föredrog jag hur det var längre tillbaka med block, sedan ett core set vartannat år och någon eller någon typ av special produkt eller liknande. Allt kändes mer unikt och spännande och jag spenderade bra mycket mer pengar då än vad jag gjort de senaste 20åren....


Plague_Splitter håller med dig, tycker även som B.O.P,en ovan är faktiskt ett smart sätt med, att ge ett vackert äldre kort en ny ram fast med äldre bild. Som jag skrev så skulle jag hellre spela med en äldre ram, men jag tycker den här typen av special kort med känns helt ok och folk kommer ändå spendera pengar på det, vilket är win win för alla.


Assassinated: Okey intressant, det är kul att du säger det och att du ger en annan åsikt. Menar du att du tex bygger en lek med vad ska vi säga typ Ikoria special kort osv?
Jo det blir ju lite rörigt när det blir så många versioner, personligen har jag svårt för mer än 1. Sedan kan man ha som längre tillbaka med typ FNM kort osv, det tyckte jag mer om, då kändes det mer speciellt. Men det är bra att folk har olika åsikter :)
Rille3 svarade 08:58, 15/7 -22
OrC_MeD_StiL: Så är det, korten i sig är ju verkligen inte problemet, det känns som det lagt ner mycket tid på själva målningarna. Många vackra och fina kort må jag säga.
Blir dock väldigt förivrad av exempelvis Path to Exile från Secret Lair, som är målade av Marija Tiurina. Väldigt vackra kort, dock ser man hennes andra målningar för Secret Lair, så är alla de korten rätt lika varandra, fast olika kort.

Kan även tycka kort som inte kommer från magic känns lite så där. Älskar Walking dead exempelvis, men mja jag vill inte se det på mtg kort direkt ;) Då skulle jag hellre köpa det som ett eget kort spel.


Jo men jag håller med dig, det är nog det absolut största problemet, även om en del ramar som jag har väldigt svårt med, tex Decree of Pain från secret lair eller liknande som kommit tidigare.
timespiral svarade 09:31, 15/7 -22
Nja , beror nog på hur man räknar.
1994-Rev, Antiq, Leg, Dark och Fallen.
1996-Mirage och Alliances

Nu idag så kommer det väl typ betydligt fler
2021-Crimson Vow, Midnight Hunt, Forgotten Realms, Modern Horizons 2, Strixhaven, Time Spiral Remastered, Kaldheim + MASSOR med commander, massa olika varianter. (tex commander 2021, midnight hunt , strixhaven varianter, timespiral (timeshifted), Showcase, Collector, Secret Lair m.m.

Jag tycker det var mycket mer spännande förr och roligare när man var glad över att ett nytt set skulle komma och väntade med spänning. Sen hann man spela och sätta sig in i alla korten och man kände igen typ 99% av alla korten efter ett tag. Idag blir det men vad e det för kort? aha det är den där i super duper varianten. Sen blir det också "nej inte ett nytt set ,har ju knappt hunnit spela med det "nya" korten som nu redan blivit gamla.
OrC_MeD_StiL svarade 12:33, 15/7 -22
Att ’94 skulle ha lika många expansioner som ’22 är helt enkelt inte sant. Här får man en bra överblick: www.echomtg.com/sets/

Notera att allt inte är listat för 2022 ännu, utan endast fram till juli. Det återstår alltså fem månader av ytterligare expansioner och specialprodukter. 2021 släpptes omkring 12 fullständiga expansioner och i år lär vi se minst lika många.
Rille3 svarade 14:36, 15/7 -22
Jag håller med er båda timespiral och OrC. Själv vet jag inte alls, då jag som sagt inte riktigt följer vilka nya set som kommer längre, då intresset för det har svalnat rejält för nya set. Det ända jag kan gå på är vad Lastblaster skrev ovan och att jag själv minns att de släpptes rätt många serier när jag började lira 1994, om det är lika många som 2022 låter jag som sagt vara osagt. Men lastblaster kanske räknar in typ utländska set osv också, dock tror jag de kom 1995 på typ italienska osv.
Men att de kommer mer set överlag idag mot tidigare är de ju inget snack om, det är för mycket krims krams som släpps nu förtiden.

Usch ja 2021 var ett år med mycket produkter.... Kommer ju även mycket annat med ut över serierna nu förtiden, som secret lair och färdiga lekar osv.

Håller med dig timespiral. Allt var mycket roligare, jag kan nog nämna samtliga kort utantill som kommit mellan 1993-2010. Efter det så började intresset för nya set mer och mer minska ju mer de kom, och man lärde sig bara 50% av seriernas kort, oftast bara det spelbara.
Även tycker jag som jag skrev lite ovan att de var rätt kul att gå på en FNM exempevlis och verkligen vilja vinna för att få ett special kort. Sådant bryr nog sig ingen om idag....

Haha det med alla konstiga varianter av kort. Jag har lite problem med de varianterna, framför allt när man draftar cub på magic online....

Tyvärr är det så med, intresset sjunker rätt fort när man knappt hunnit spela med de nya korten som du säger. För min del gör det att man köper mindre bara, jag letar fram typ 1-5 kort jag verkligen vill ha från något set, och så köper jag dem löst. Däremot köper jag inga nya lös kort som kostar över ca30-50:- om de inte har gammal ram. Tycker de uppgraderar power leveln hela tiden på alla kort ändå, så finns ingen anledning att spendera flera hundra för kort som sjunker rätt fort igen i pris när ett nytt set kommer och intresset för det känns si och så när man mest spelar äldre format.
latsblaster svarade 18:43, 15/7 -22
Alltså, vad är det här?

1994: revised, legends, dark, fallen empires.

2022: Neon Dynasty, Streets of New Capenna, Dominaria United, The Brothers War.

Secret lair & Co är bara paranteser. För 10 år sen fanns From the Vault, för 15 år sen fanns player rewards, idag finns jumpstart istället för duel decks, masters är istället för antologies eller beatdown eller chronicles.

Commander blev ju populärt, bara så. Inget man behöver ha koll på.

Time Spiral: 95-96, verkligen? När MtG höll på att dö ut helt, det var bra alltså!?

Rille: det klart att man inte har koll på vad de nya korten heter, när man börjar glömma bort hur många tourach-kort som fanns i fallen bredvid hymn!? Finns massa urza-killar som jag inte kan namnet på längre.

Karakas, Tolaria, Urborg, Hammerheim och Pendelhaven; men hur många cykler i legends kan jag namnet på idag? Heter ett av skämtländerna Cathedral of Serra? Brushland, Adarkar Waste, Underground River, Sulfurous Springs och Karplusan Forest, samt 200 ice age kort som jag har glömt?

Jag kommer inte ihåg vad scry-flygarna från amonkhet heter, men de är riktigt coola kort ... Jo, Archfiend of Iphnir och Curator of Mysteries ... finns massa coola kort från senare år som New Perspectives.
OrC_MeD_StiL svarade 19:45, 15/7 -22
Absolut, om du hade skrivit "standardlegala expansioner" så hade ingen ifrågasatt påståendet. Enligt mig är Modern Horizons, Commander-setten, Jumpstart m.fl. definitivt att betrakta som expansioner.

Men det som oroar och irriterar många spelare är den massiva mängden produkter som pumpas ut nuförtiden i en oändlig spoilersäsong. Diskussionen om vilka av dessa produkter som är expansioner eller inte blir i slutändan semantiska hårklyverier.
timespiral svarade 20:23, 15/7 -22
Kan bara säga att jag håller med Orc vad skrivits ovan. Hur kan man inte se det som expansioner...
--
Gällande commander att man "inte behöver ha koll på" får stå för dig. Jag håller inte med dig lastbaster.

Mtg överlevde 95-96. Det är bra ja. Och det överlevde inte för att de tryckte upp massvis med olika collector, full art osv. Tycker personligen att alla 97-99 expansionerna är bra (från ca visions -saga)
Det får stå för mig och du behöver inte hålla med mig.
--
Till Rille , nä håller helt med känns väldigt dumt och risky att köpa nya dyra kort när man vet att det med 98% kommer att gå ner i värde. Typ kommer ihåg Char i ravnica som kostade typ en 100kr i butik när det var den nya psionic blast. Idag är värdet typ 1-5kr och ingen som spelar/vill ha den.
--

Övrigt.
Tycker det finns snygga art i nya expansioner ja, roliga förmågor ja. Basic länderna e snyggare i många fall. Sen är det såklart lite "jobbigt" när powerleveln hela tiden blir högre o högre. På min tid var Grizzly Bear ok i en grön lek. Idag ser den väl aldrig något spel när det finns många bättre kort för samma manakostnad. Det som jag dock ser positivt med nyare kort att det sällan blir "standstill" i en match. Har båda motståndarna var sin björn o sen drar man bara kort för ingen vill slå så blir det ju trist. Vilket det sällan är idag då det oftast finns många val när gubbar har flera förmågor och även land så blir det sällan en låsning.
Rille3 svarade 21:42, 15/7 -22
94-00 är min favo år inom magic. Tycker det var de roligaste åren, älskar framförallt Ice age och Mirage block, även turnerings mässigt var de riktigt skoj med stora sm kval och Lincon kryllade verkligen av folk och deras gamla lokal var bra mycket mysigare tycker jag.

Timesprial: Ja men precis, det är läskigt hur fort kort tappar pris. Jag vet att standard kort alltid har tappat mycket när de roterat ut, även längre tillbaka i tiden. Men det är helt annat nu. Ta bara tarmogoyf, 2016 sålde jag sådana från Modern Masters 2015 för ca 1000kr. (hade bara två som jag öppnat). Idag ser jag tarmogoyf inte ens sälja alltid på auktioner för runt 250kr. En auktion säljer dem förstunden med ett start pris på 200:- och bo 250:- och de finns inte ens bud.
Så att hålla i nya dyrare kort är något jag själv inte vågar.

Precis power leveln är nog det som kan irritera mig mest ibland. Tycker man har höjt så länge nu så det känns som folk kräver en höjning nästan konstant.... Vet att de var mycket kritik mot Prophecy och Nemesis för att de var under den tiden väldigt låg power level. Men jag tycker någonstans de var bättre, tycker även spelmässigt de gav mer intressanta matcher och många beslut som behövdes tänkas igenom pga hur formatet såg ut.
Spelar rätt mycket Legacy och jag upplever ibland att vilken människa som helst som aldrig spelat magic skulle kunna vinna en match med en del lekar som typ hel svart reanimator som enbart går för en snabb gubbe eller en två korts kombo som ger en autowin eller liknande lekar, dvs om ingen kastar en force of will eller liknande, men då är deras match över också. Man skulle nästan kunna unbanna channel känns det som, då de finns oändliga två korts kombos redan....

Sedan har du helt rätt i att det kan bli mer spel idag pga utbudet av kort som finns, så det är helt sant. Allt är inte sämre, jag tycker magic är jäkligt roligt även med nya kort. Men jag vidhåller att det krävs mindre av spelare idag än vad det gjorde för 20år sedan att vinna en match. Tycker dagens top lekar är för enkla att spela många gånger, då korten är så starka att de krävs inte alltid så mycket av mig mer än att dra rätt kort ibland (inte alltid så klart, kan vara spelaren med till och från också).

Ser man som du säger med Grizzly Bears, så finns tyvärr en hel del exempel. Tex Goblin Elite Infantry spelades en hel del i röda och goblin lekar längre tillbaka i tiden och var faktiskt då en ok gubbe i rött. Då pratar jag även turneringar.
Eller kanske den mest klassiska röda gubben Ironclaw Orcs som spelades alltid i röda lekar längre tillbaka.
Frågan är om de två ens skulle draftas idag?
Jackal Pup kanske är en av de bättre 1 korts 2/1orna som kommit under många år, men den är ju inte i närheten av dagens kort med tex Ragavan, Nimble Pilferer.

Sedan får man heller inte glömma att magic regler ändras, även om jag förstår att ett kort som blinking spirit ej skulle spelas idag, så var kortet en gång i tiden bättre när man kunde lägga skada på stack och sedan tog man hem kortet. Kommer ihåg hur mycket jag hatade att spela mot de kortet som grabb haha.
Eller Mirror Universe när man kunde byta liv när man låg på 0 eller minus. Mitt favo kort att spela på den tiden haha.
latsblaster svarade 11:06, 16/7 -22
Orc: ja, det finns en massa "special"-'expansioner' och det är lite för mycket men de kan vi skita i, wizards ville ju hålla tillbaka för några år sen men sen fanns ändå intresset.

Spiral: ja, en del var bättre, det mesta var bättre än just 95-96, framförallt tempest-block.

Att powerleveln bara blir högre är ju inte alls bra. Dock lite reservationer där.

Rille: mycket av tramset som reanimator tar in är inte pioneer-legala kort.

Vad modern horizons (2) gjorde var smått tragiskt. Apan är väldigt överdriven men har aldrig blivit standard-legal och bannades ju tillsammans med Wrenn.

Alla nya set är inte lika dumma som eldraine, ett gammalt set som var lika dumt var urza's saga.

Tyvärr roterar i princip bara balanserade set nu, zendikar Rising, kaldheim, strixhaven och AitFR innehåller få/inga brutna/overpowered kort om man bortser från några gränsfall i kaldheim.
Vindicate svarade 12:25, 16/7 -22
Det är tråkigt att de övergivit "blocken". Man hinner lagom vänja sig vid ett plane och börja fundera "hmm undrar hur de skulle kunna vidareutveckla Foretell/Adventures", "Kommer Kaldheim följas upp med några fler coola snow-kort?
PANG! Nästa plane. Jag var ett stort fan av hur de bygger vidare på mekaniker och lore istället för att bara kasta ut och kassera. Kaldheim hade jag gärna sett ett eller två set till på exempelvis :)
Rille3 svarade 14:09, 16/7 -22
Lastblaster: Håller med dig om att det inte är så bra, sedan är ju inte allt dåligt. Men jag känner och har känt en lite oro för den höjda power leveln för varje set. Fortsätter det så här ser vi snart en 5/5 för en Svart mana, säkert med trample också hehe.

Så sant och det är bra, jag spelar som sagt mest Legacy så det var mest de jag prata om. Även andra äldre format som Vinitage, premodern, 93/94 och en del modern.
Pioneer och standard har jag knappt spelat alls senaste åren, men de kanske blir lite framöver, vi får se.
Tyvärr lider väll en hel del format av kort som kan ge en autowin genom endast 2 kort. Vilket jag personligen känner mig emot, den typen av lekar är inte alltid de bästa, men det krävs inget direkt av spelaren heller för att vinna matchen, vilket jag tycker känns lite trist.

Håller med dig helt! Problemet när det gör så här, är att folk förväntar sig den typen av kort nästa gång igen och igen osv....

Sant det med, jag är 100% med på att U.Saga ej var så genomtänkt. Däremot när man rensade ur lite kort, så var det dock ett rätt roligt format och spela, både turnerings spel och casual format, då det fanns en stor variation av kort och lekar man kunde spela med. Men som sagt det var inte det bästa besluten. Det jag kan försvara wizards med är dock att magic inte funnits så länge, att de blir fel beslut osv så där de första åren är inte så konstigt. Men nästan 30år senare borde man lärt sig något av tidigare misstag.


Håller med dig Vindicate! Block var roligare, tyckte även om att spela block format.
latsblaster svarade 22:55, 16/7 -22
De övergav block för att det inte var tillräckligt populärt.

Vad jag menar med Pioneer och reanimator är att Griselbrand är 10 år gammal. Tiago är 11 år och stoneforge och shadow är 12. Deathrite Shaman fyller också 10 år. Hur många pioneer-legala djur dominerar de större formaten?
Zaffron svarade 12:28, 17/7 -22
Jag har precis börjat spela Magic, och tycker Commander är hur kul som helst. Jag älskar alla fina kort och olika varianter på dem, gamla som nya. Jag spelar inte för att vinna och skaffar för/bryr mig om värdet, utan spelar för att ha roligt under själva spelandet. Tycker alla mekaniker man kan ha är så intressanta och just att det finns en så pass lång historik och att det kommer nytt hela tiden är det som gör att det är roligt. Jag tänker att Magic är fantastiskt för att man kan spela det på femtioelva olika vis. Och gillar man då bara hur det var 94 så går det ypperligt att spela med likasinnade och ha jätteroligt? Men jag kan tycka att man ska vara öppen för att så som Magic är idag inte behöver vara fel och kanske är det bra att det drar in andra typer av spelare och ändå vidgar spelarbasen? Måste ju erkänna att jag inte vet jättemycket om hur Magic förändrats och vad som hänt under åren, men som ny ser jag inga problem med att inte ha koll på andras kort och spelmekanikerna de använder. Jag har spelat en och samma lek sedan mars och den är fortfarande lika rolig att testa mot nya lekar och jag drar då och då ett kort jag aldrig spelat förut. Kanske känner jag likadant som du om 20 år när jag spelat så pass länge. Det jag blev förtjust i har förändrats bortom igenkänning. Jag återkommer i så fall och tar tillbaka allt O.o
Rille3 svarade 13:54, 17/7 -22
Zaffron: Trevligt med nya spelare, så varmt välkommen till communityn :)
Bra att du har roligt och det är bra att du känner som du känner. Man behöver inte ha samma åsikter, så det är bra att du reflekterar din åsikt!
Jag håller helt med dig att det är roligt att de kommer nya kort och nya mekaniker, inte sådant jag irriterar mig på (tror inte andra heller är så irriterade över det). Det är bra för spelet att det utvidgas och utvecklas över tid, det är bara sunt.
Däremot har jag nog aldrig skrivit att jag bara gillade hur det var 1994, även om jag sagt att jag tyckte magic var som roligast mellan 94-00, så har jag inte sagt att de är den ända tiden magic varit kul.
Tror vi många är rätt öppna över hur magic är idag, som sagt jag har spelat snart i 30 år, så det hade jag nog inte gjort om jag inte tyckt spelet varit roligt även över tid. Jag vill ju att spelet ska fortsätta leva vidare, där av så finns det saker jag tycker är oroande för spelets utveckling.

Det som är utgångs punkten i tråden är inte riktigt att de kommer nya kort. Utgångspunkten av tråden handlar om att de kommer för mycket special varianter av kort. Alltså samma kort trycks med mängder av olika bilder, ramar osv. Special kort är idag (känns det som) vanligare än original kort. Vilket också kan skapa en del förvirring vid exempelvis cub drafter osv.
Sedan har vi i tråden hamnat på lite sido spår och diskuterat magics utveckling som du kanske såg. Men där var nog inte heller kritiken riktad mot att spelet förändras utan mer om hur spelet förändras. Power Level är något som har skjutit i höjden under senaste åren och de vet jag inte om jag tycker spelet gynnas av, för någon gång måste handbromsen i så att säga. =)


Lastblaster: Ah ursäkta, du menar så! Ja jag vet inte på rak arm. Men det är ju rätt många kort nu som spelas i legacy som även finns i pionner. Det är ju inte jätte lätt att säga att något djur dominerar ett format när de förändras hela tiden, även så är det ju mycket Izzet lekar som dominerar typ alla format snart.
Men tar vi enbart creature som du nämner och finns även i pioneer så kan jag komma och tänka på i legacy så används: Ledger Shredder, Brazen Borrower, Monastery Mentor, Elvish Visionary, companions tex Yorion, Sky Nomad, Cathar Commando, Lion Sash, Spirit of the Labyrinth, Thalia, Guardian of Thraben, Skyclave Apparition, Containment Priest, Emry, Lurker of the Loch, Sai, Master Thopterist, Bonecrusher Giant, Goblin Rabblemaster, Legion Warboss, Unlicensed Hearse, Thassa's Oracle, Elvish Reclaimer, Hushbringer, Knight of Autumn, Ramunap Excavator, Uro, Titan of Nature's Wrath (Bannad i pioneer), Omnath, Locus of Creation, Monastery Swiftspear, Kroxa, Titan of Death's Hunger. Och säkert ett gäng till och säkert någon bra jag missat.

Sedan går det ju helt klart att diskutera om alla av dem dominerar som du säger. Men att det är ett flertal av dem som spelar en viktig roll i de topp lekar man kan hitta dem i är dock sant.
Rille3 svarade 14:04, 17/7 -22
Zaffron: även att det släpps lite mycket produkter idag, det glömde jag skriva. Men det tycker jag är ett litet problem ändå.
Hypen kommer av sig lite när man knappt hunnit se på de första korten man köpt ;)
Gargi svarade 18:25, 17/7 -22
Jag känner tvärtom! Tycker de nya korten är toppen och ger mig väldigt stark känsla av Magic och den värld som den skapar i brädet och fantasin.
timespiral svarade 20:16, 17/7 -22
Kul o höra andras åsikter, kul med nya spelare. Har inga problem med nya mekaniker och kombinationer. Jag är äldre spelare men gillar commander då det enligt mig tar lite mer tid och behöver vara lite mer långsiktigt och att man bara får ha 1 av varje kort.

Sen tror jag man kan tycka olika beroende på om man spelat hela tiden, haft paus, eller nyss börjat.

De som spelat längre har ju lite mer med sig och vet hur spelet har utvecklats. Sen de som tagit "paus" och sen börjat 10 år senare brukar ju komma o säga men hallå vad har hänt med korten och reglerna. Börjar man spela typ nu så förstår jag att man tyckes 4th kort e trist och man fattar inte varför folk betalar massa kr för pissiga legends kort. (typ varför betalar du så mycket när "samma" kort finns i chronicles"

Sammanfattningsvis är jag nöjd med spelet tycker bara det kommer för mycket kort för snabbt med för många varianter.
latsblaster svarade 22:33, 17/7 -22
Rille: det är ganska få av de nämnda korten som är regelrätt barnsliga (Brazen Borrower, Monastery Mentor?, Yorion, Thassa's Oracle, Uro, Omnath och Kroxa är väl de enda löjliga?), några av dem visste jag inte höll måttet i större format. Många av dem är rätt fräna.

Time Spiral: visste inte att du var inne på commander som verkligen blivit kaos under senare år. Men tyvärr har ju spelarna tvingat fram tonvis med commander-produkter.
timespiral svarade 22:42, 17/7 -22
Spelar bara i köket eftersom det är roligast :)
latsblaster svarade 16:19, 18/7 -22
Rille: tänk också på att specialutgåvor var med från tidig MtG ala Mana Crypt & co.
Rille3 svarade 17:14, 18/7 -22
Lastblaster: Ja precis, som jag skrev så nämnde jag bara de jag kom på som användes även i pioneer iom att du frågade hur många pioneer som dominerade formatet och de spelar ju sin roll i top lekar så ja.
Kom på efter att jag skrivit att jag glömde ett kort som Delver of Secrets. Även om delver inte är för bra, så är det ett väldigt starkt kort och framförallt som common.

Även Malevolent Hermit, Extraction Specialist, Ornihopter, Spellstutter Sprite, Sedgemoor Witch, Witherbloom Apprentice, Lavinia, Azorius Renegade, The Reality Chip, Stitcher's Supplier, Charming Prince, Balustrade Spy (Bannad i pioneer), Narcomoeba, Ox of Agonas, Birgi, God of Storytelling, Arclight Phoenix. Och säkert många fler som jag glömt.
Säger inte som sagt att alla är barnsliga. Men det är rätt många kort som faktiskt spelas i legacy, även säger jag inte att alla som jag nu nämnde ovan spelas hela tiden i alla top lekar.
Men det är också svårt att sortera ur vilka som är barnsliga som du utrycker det. Beror ju också på hur en lek fungerar. Ta tex Elves, utan Elvish Visionary så förstörs mycket av motorn i leken, även om kortet i sig inte är för bra, så blir leken bra mycket bättre med detta common kort.
Witherbloom Apprentice må inte spelas hela tiden, men de vinner ändå till och från turneringar, och även om de kortet i sig inte är barnsligt bra, så kan man inte stoppa den eller chain of smog så är det godnatt, vilket är en rätt trist två korts combo tycker jag. Lite som channel fireball.

Sedan får du också tänka på att just nu pratar vi bara creatuers. Finns ju mängder med icke creatures, som är oerhört starka tex planeswalkers Teferi, Time Raveler, Narset, Parter of Veils, The Wandering Emperor, karn planeswalkers, eller varför inte nya länderna som Boseiju, Who Endures osv, eller irriterande kort som Expressive Iteration. osv.

Så ja jag tycker nog att det finns många starka kort även som finns i pioneer.

Vist är det så. som jag har skrivit tidigare tycker jag FNM kort osv var ett bra sätt att få ut promos och man fick som spelare jobba för det. Även player rewards. Var roligare på något sätt. Tycker dagens samhälle inte sporrar människor för att kämpa för saker, det mesta ska serveras framför utan något jobb eller om man har pengar bara betala för det och få allt serverat.
Även som jag minns så var vi många som var något negativt inställda till den här typen av promos som du nämner från Harper Prism eller som Nalathni Dragon. Men det var ju enbart 5 kort i Harper Prism exempevlis och några få andra som kom i tidningar och jag kan inte påstå att de var svårt att få tag på korten till en billig peng under många år. Fick tex mana crypt och andra gratis av vänner. De var mest arena jag vill minas kosta några kronor. Däremot tidnings promos på kort som inte finns eller liknande är jag lite emot, allt ska gå och öppna i paket, alternativt FNM eller player reward promos med kort som redan finns och man får jobba för.
Däremot så kommer det mycket mer promos och specialutgåvor idag, åtminstone i antal kort, även i samma serier kommer flera kort i flera versioner. Klart vi kan ha lite häftiga special kort, men de behövs nog en balans med. (Tycker jag som sagt)
latsblaster svarade 18:31, 18/7 -22
Tycker du nämnt ännu fler rätt rimliga kort. Narcomoeba är klurig, gillar kortet men det är ändå inte okej att få in kort gratis på Battlefield. Delver är en reprint!

Vad gäller planeswalkers var de ju "på väg" åt rätt håll ett tag efter JtMS i WW 2010, men till slut kom Chandra V och sen blev det klurigt. Trams-Teferi är väl bannad i pioneer?

Länderna är bra, vet inte vad jag ska tänka om dem än, det kan vara lite farligt med så små drawbacks och så bra abilities. Rätt sunda abilities dock.
Rille3 svarade 21:08, 18/7 -22
Håller med dig Lastblaster. Tristaste leken någonsin är väll leken Oops! All Spells. Finns det någon mer hjärndöd lek en den? Antingen vinner man eller så förlorar man direkt.....
Jag har väldigt svårt för typ två korts kombos som ger en automatisk vinst. Även om lekarna i sig kanske inte alltid dominerar eller att dom är omöjliga att stoppa för så är det inte. Men det känns som det krävs inte mycket tanke verksamhet att kasta två kort och har inte den andra spelaren något svar så är matchen över. Det är rätt trist, som sagt lite Channelfireball över det.

Ja precis det är den. Har dock rätt dålig koll på pioneer iom att jag inte direkt spelar det. Men viste att kortet i alla fall hade varit legalt haha ;)
Jo tyvärr är det så. Kommit lite för många starka planeswalker en tid nu.

Håller med dig, dom gör ju formaten väldigt intressant. Men ja jag vet inte riktigt, dom är svåra på så sätt att de kan inte går att rycka med de flesta discard kort, de går inte att countra men de flesta kort osv. Så är lite kluven. Även kan de bli något frustrerande med life from the loam eller Wrenn and Six om man spelar fel lek. Men ja det är ju ingen som är game breaking. Så ja man är lite kluven.
Rille3 svarade 21:10, 18/7 -22
Ett alternativ hade varit att de kom in i spel tappade. Det hade nog varit mer balanserat på de länderna.
Plague_Spitter svarade 18:47, 20/7 -22
Powercreepen är beklämmande, det tycker jag med. Jag uppskattar att kunna spela med klssiska, starka, kort som kan stå sig även mot nyare varianter.

Men någonstans valde de att göra creatures starkare och spells svagare, som ett sätt att väga upp hur det var i det tidigaste seten. Har för mig att jag hörde det för ett tag sedan. Dock tycker jag att det gått till överdrift numera.
Rille3 svarade 22:04, 20/7 -22
Plague_Spitter: Du kan nog ha rätt i det och de låter lite rimligt att de kan vara så de tänkt. Även håller jag med dig.
Tror tyvärr wizard snart (om inte redan) målat in sig i ett hörn. Där man nu tryckt så starka varelser eller liknande att skulle man börja trycka mer balanserade varelser, så skulle vi helt plötsligt känna att de känns lite som under Nemesis och Prophecy. Personligen gilla jag det, men vet att de var mycket kritik. Och risken är att folk då ej köper boosters och det är något wizards inte vill. Så hur gör man nu? Tror de målat in sig i ett hörn där de blir tvingade nästan att fortsätta trycka starkare och starkare tills spelarna ledsnar.
timespiral svarade 23:02, 20/7 -22
Ja det är en knepig fråga. Har själv funderat lite men har inget bra svar.

Men en tanken är att man kan trycka vilka kort man vill med olika förmågor men att det finns en begräsning vad kortet kan ha för maxförmåga per manakostnad.

tex en diabolic edict ,vs sudden edict.
Ingen snack om saken att sudden är bättre.
så framöver kanske det kommer en "awesome edict" som är sudden edict + kan inte bli kontrad. Dvs korten blir bättre och bättre för samma kostnad. Vilket jag tycker är sådär. Så hade jag fått bestämma hade sudden edict fått tryckas som den är men kanske haft en drawback tex (lägg på en -0/-1 counter på en av dina egna varelser)

Så tex en Lightning bolt. Antar att de inte kommer trycka en "super bolt" som ger 4 i skada istället. Så om man vill skapa nya kort utan att uppgradera dem i power kan man väl ha tex 2 i skada istället för 3 men att man får något mer än 2 i skada tex dra ett extra kort om 3 rundor osv.

samma med tex walls som typ sällan ser spel idag.
3 mana för wall of stone 0/8 Kanske kunde bli en wall 0/7 med scry 1, eller blir en 0/6 scry 1 + persist, eller 0/5 scry 1 + persist + cycling 1. osv antar ni fattar. Så att man inte trycker en ny wall för tre mana som är en 0/10 + alla förmågor för att göra vissa glada.

(sen tror jag också att man inte bara behöver nya saker utan kan ta vara på gamla förmågor som typ "glömts" bort som banding, shadow, phasing m.m)

Sen det med booster o säljandet. Ja ingen vill ju ha dåliga kort. Jag tror inte att alla vill ha/kräver "bättre" kort utan att det är så att spelare vill ha NYA kort som åtminstone är spelbara och likvärdiga dagens kort. Jag blir inte ledsen för att en "superbolt" inte kommit än utan snarare glad. Så jag tror verkligen att det går att sälja nya produkter om de är balanserade och att det kommer hålla i längden istället för att bara "level up" på allt.

Enligt mig är de jämna matcherna de roligaste att spela och tråkigaste är när man blir överkört eller förlorar runda 2.
Plague_Spitter svarade 14:26, 21/7 -22
Jag funderade lite på vilken era av magic set som jag tycker var bäst och kom fram till att Invasion - Odyssey nog är tiden jag föredrar mest. Jag är nog lite bias eftersom jag började spela 1999 så jag var med när de här seten kom ut 2000 och 2001. Och som ny spelare så var ju de tre-färgade drakarna i Invasion det häftigaste som fanns. :P

Det tycker jag än idag var ett balanserat format med häftig tematik och roliga kort.

Sen har jag inte haft så bra koll på hur standard sett ut genom åren så det kan ju finnas någon annan era som är riktgigt bra som jag inte känner till.
latsblaster svarade 05:32, 22/7 -22
Ps: den eran var bra men ändå rätt kort. Ixalan - Ravnica 3 var också rätt bra.
genkaan svarade 21:18, 24/7 -22
1000% hellre att dom säljer lådor på bra länder och dina full art än att sälja combo pieces eller auto includes (typ smothering)

Gillar varianter och full art. Speciellt i singleton format, kanske inte så mycket i pioneer

Saknar också block aspekten. Mutate var coolt och går att använda men kommer aldrig komma tillbaka troligen. Hade varit nice om det kom 3 set som delade lite story / mechanics och kanske med lite mellanrum. Konstant preview season är tröttsamt
latsblaster svarade 21:46, 24/7 -22
Ursäkta virrigheten ... Vad var innebörden av ditt första stycke?
genkaan svarade 07:34, 25/7 -22
Att det som driver försäljningen är inte kort som smothering tithe, dockside, guardianship, rhystic, tutors etc. Utan att det som driver är länder som channel länderna, shock, fetch, triomes, fast/slow länder

Att varje set inte ökar power level på snitt decks utan att det som gör settet "värt" är att det kommer bättre stöd för stabila landbaser

Typ som nu med master settet. Nu kommer tithe finnas i så många decks, även vault och dockside. Vilket kommer dra upp power ganska mycket e, vilket kommer kräva att alla drar upp power. Till skillnad från typ channel länderna eller modal länderna som bara ger utility till länder
EvilEmil svarade 09:33, 30/7 -22
Dom här new boarder korten med gamla ikoniska illustrationen är helt underbara om man gillar att alla kort har samma kortram o vill spela modern magic med några klassiker inkluderade. Nytryckta gamla kortramen fattar ja inte. Den ser ju 4thed./urza saga ut ändå = skit. Gamla kortramen ser ut som Legends/The Dark o så e de me de.
latsblaster svarade 11:04, 30/7 -22
evil emil: Sa du inte emot dig nu?
EvilEmil svarade 12:09, 3/8 -22

latsblaster svarade 22:57, 3/8 -22
1. Nytryckta gamla kortramen fattar ja inte. Den ser ju 4thed./urza saga ut ändå = skit.
2. Gamla kortramen ser ut som Legends/The Dark o så e de me de.

Det var det du skrev, fattade inte skillnaden.
Teddie svarade 10:52, 9/8 -22
Kan vi alla bara komma överens om att Latsblaster har förlorat diskussionen?
latsblaster svarade 17:02, 9/8 -22
Ja, Kanske vi kan göra, fast ... ja ... livstidsban på teddie på SvM är väl också ett rätt så rimligt alternativ? :)
Om du hade varit inloggad hade du kunnat svara här
 

I BUTIKEN

Singlar
Ej i lager

Foil
Ej i lager!

LÄGG TILL MIN H/W

Lägg till st Birds of Paradise, Version 176 (Secret Lair Drop Series) till min
 

PÅ HAVE

- Ingen -

PÅ WANT

Glimma (1st), frozen (1st), acros (1st), mage (2st), Peter79 (1st), Zulnaar (1st), svantelarsson (1st), Knasxfanstygemooorg (1st), Skallen (2st), A1exander (1st), Brightside (1st), hay (1st), Niclas86 (1st), Smokin_Gunnar (1st), Shade_30 (1st)

Till salu

- Ingen -

VILL KÖPA

mage (1st)
Info om listorna
 

PÅ AUKTION (0)

- Ingen -