Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 669 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
NYHETER Nyheter | Veckans kort | Veckans undersökning 

Veckans kort

Wall of Caltrops
av latsblaster , 08:36, 21/2 -19

"Eftersom det ibland kan hävdas att det var bättre förr kan det vara bra att plocka fram ett väldesignat kort från Magics tidiga dagar eller tidiga expansioner (Jag tror att de block-lösa expansioner som varade fram till Ice Age ibland kallas just för tidiga expansioner?). Så sent som 1995 kunde kort ha redigt långsökt design i Magic (jag tror att någonstans runt mirage började designen bli allmänt mindre konstig på sina håll; de "wordiga" korten med mer text började bli mer genomtänkta - Ice Cauldron med vänner började lysa med sin frånvaro).

Man kan för 25 år sen ha haft en flavouridé och sen ville man försöka fånga den till varje pris, men resultatet blev istället ett kort som var rätt knepigt att förstå sig på. Ett sådant kort väljer man idag att spela för att förvirra motståndaren, kanske under någon sorts vansinnig och sen avslappnad helg-Magic (Chains of Mephistopheles tillhör säkert undantagen, ett kort som är konstigt men starkt och kan ha synnergi med senare kort som Life from the Loam).

Wall of Caltrops är ett klassiskt dåligt designat magic-kort, för det blir inte omedelbart uppenbart vad tanken med kortet var eller vad det gör för nytta (det verkar inte ens gå att snickra ihop något busigt med gamla vederstyggliga Fortified Area som annars åtminstone kan hjälpa till med att låsa ner combat). Inte heller är det speciellt troligt att du får en idé med att prova kortet för att det verkar skoj i någon konstellation. Det var just det som så många kort i Kaladesh lyckades med, jag blev sugen på allt möjligt skumt (sen blev det i praktiken inte fullt så skoj men jag lockades med och ville verkligen testa).

Bands kan man också ta upp i sig som dålig design eftersom det tillräckligt ofta blir väldigt krångligt att hålla reda på vad resultatet faktiskt blir i combat. Jag läste i Ice Age-reglerna (på den tiden kunde man få med Magic-regler i fick-format när man köpte vissa produkter) vilka block-trix man kan kunde göra med bands, finurligt, men faktiskt ganska omständligt och ointuitivt!

Avslutningsvis leder alltså detta mig in på våra nuvarande Ravnica-set. Det är ganska många kort vars design tilltalar mig, även om mitt favorit-guild, Rakdos, åter igen har en ganska trist guild-mechanic. Om mitt humör stabiliserar sig tänkte jag kolla vidare på vad vinterns fina men svårstavade set kan ha att erbjuda (Alliegance? Allegiance? Hur många gånger får jag inte 0 resultat i kortpärms-sökningen om jag inte kopierar namnet?). Räkna med kort som är tilltalande och som man förmodligen vill spela med."


 

KOMMENTARER 13 st


Preacher
 
äh, jag lyckades argumentera bort islandhome på min Sea Serpent som fått flying (trol via Wings of Aesthir), "En flygande serpent behöver inget vatten" var det vattentäta argumentet från hösten 1995.

Finns det kort med andra basic homes? Swamphome? Islands är ju den vanligaste färgen där kort med islandhome kan spelas (främst Dandan i 93/94 dock)
Skriven: 09:24, 21/2 -19

latsblaster
 
Islandhome var betydligt lättare att förstå och förmodligen bättre designad, men nackdelen är ganska extrem!
Skriven: 09:00, 21/2 -19

chrono
 
Jag vill ha tillbaka banding och islandhome
Skriven: 08:47, 21/2 -19


Hade du varit inloggad hade du kunnat kommentera kortet här.

 

VECKANS KORT 2019

- Sin Prodder / latsblaster [10k..]
- Force of Negation / latsblaster [4k..]
- Thief of Sanity / latsblaster [5k..]
- Wall of Caltrops / latsblaster [13k..]
- Experimental Frenzy / latsblaster [3k..]

Byt år:

  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!