Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 639 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT GP Lille dag1... Återförsäljare tillåtna på svm ...
Drama i Magicvärlden
Senast läst: 12:51:23, 26/4 -24. Läst 14053 gånger.
Zombie
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 22/12 -05

236 rubriker
4656 svar

61. @blixt009 och jangi - det är s... 18:59:03, 3/7 -15  
@blixt009 och jangi - det är skillnad på brott. Men absolut kan jag hålla med om att de verkar vara inkonsekventa, men det gör inte vad de gjorde nu fel (men åter igen, jag är med på att hur de gjorde det kan ifrågasättas starkt)
Nej jangi, det säger jag inte alls. Det jag säger är att (precis som i typ alla branscher), så fort ditt namn kommer i rampljuset så kommer din historia tillbaks och biter dig, och det kan fälla dig helt. Vi har ju t.ex. moderaten som påstods ha köpt sex och var tvungen å hoppa av sin bana helt för uppmärksamheten. Och skulle det komma fram att t.ex. random fotbollsproffs har begått våldtäkt i sin ungdom är jag inte så säker på att så många klubbar skulle vara intresserade längre. Osv, osv.

@mindtrix - Agree!

@latsblaster - Skillnad på att vara anklagad och dömd.

@signal - Precis som Karokk har varit inne på så får man ha vilken hobby man vill, men man får vara beredd på att bli uteslutna pga sitt förflutna. Om man kan övertyga biljardgängen att man har blivit en schysst person så låter de en säkert vara med. Det är upp till varje specifik grupp/community. Men snygg extremtolkning av min åsikt!

@ImpossibleFFS - Agree, blir rörigt när de improviserar. Hoppas de tar tag i det här nu och fixar en policy att stödja sig på i senare fall.
 
Om du spelar MyBrute på mobilen så tveka inte att ta mig som din mästare - Ryad Crane är en best! Bara att använda secret code: AABEGJHE
funfviertel

Rakdos
JUDGE L1
Staffanstorp
@svm s. 21/5 -07

188 rubriker
916 svar

62. Att det inte är en mänsklig rä... 21:20:31, 3/7 -15  
Att det inte är en mänsklig rättighet att spela magic är vi nog alla överens om.

Min magkänsla säger dock att när man börjar reagera och springa ärenden åt twitter-shaming och outrage-kultur så står man snabbt i skit upp till öronen.
Det fungerar alltid på samma sätt, nu är positionerna framflyttade och fortsättning följer.
 
Min youtubekanal, spelar allt möjligt!

Min twitchkanal, i desperat behov av followers!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

63. Vet inte om det är så men kan ... 21:39:29, 3/7 -15  
Vet inte om det är så men kan vara så att de retar sig på den här killen. Någon annan hade kanske kommit undan med det.
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
soppanootanten

Dimir
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/5 -13

39 rubriker
826 svar

64. Om de skaffar en policy är jag... 21:39:30, 3/7 -15  
Om de skaffar en policy är jag nöjd. Huruvida han förtjänade det här kommer handla om värderingar och vad den här sidan har visat förut kommer dom diskussionerna aldrig ta slut. Det viktiga är att de kan motiviera sina handlingar.
 
Hjälp mig börja med legacy kolla min have och hojta till om du vill ha.

"Om du filmar när du river sönder den och lägger upp det på youtube så kan jag bizza dig på 40kr." -tgd
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

65. Malmö ff har haft minst 2 spel... 22:53:02, 3/7 -15  
Zombie skrev 18:59, 3/7 -15 @blixt009 och jangi - det är skillnad på brott. Men absolut kan jag hålla med om att de verkar vara inkonsekventa, men det gör inte vad de gjorde nu fel (men åter igen, jag är med på att hur de gjorde det kan ifrågasättas starkt)
Nej jangi, det säger jag inte alls. Det jag säger är att (precis som i typ alla branscher), så fort ditt namn kommer i rampljuset så kommer din historia tillbaks och biter dig, och det kan fälla dig helt. Vi har ju t.ex. moderaten som påstods ha köpt sex och var tvungen å hoppa av sin bana helt för uppmärksamheten. Och skulle det komma fram att t.ex. random fotbollsproffs har begått våldtäkt i sin ungdom är jag inte så säker på att så många klubbar skulle vara intresserade längre. Osv, osv.

@mindtrix - Agree!

@latsblaster - Skillnad på att vara anklagad och dömd.

@signal - Precis som Karokk har varit inne på så får man ha vilken hobby man vill, men man får vara beredd på att bli uteslutna pga sitt förflutna. Om man kan övertyga biljardgängen att man har blivit en schysst person så låter de en säkert vara med. Det är upp till varje specifik grupp/community. Men snygg extremtolkning av min åsikt!

@ImpossibleFFS - Agree, blir rörigt när de improviserar. Hoppas de tar tag i det här nu och fixar en policy att stödja sig på i senare fall.

Malmö ff har haft minst 2 spelare varav den ena var dömd för våldtäkt mot barn och den andra för grov kvinnofridskränkning, men sure, det var under tiden dom hade kontrakt som bråten begicks och man kanske inte kan riva ett kontrakt pga sådant.
 
"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

66. Penetration utan medgivande fr... 22:55:21, 3/7 -15  
StoffeUngh skrev 17:00, 3/7 -15
ImpossibleFFS skrev 16:21, 3/7 -15
Zombie skrev 14:30, 3/7 -15
blixt009 skrev 14:07, 3/7 -15
Zombie skrev 13:49, 3/7 -15
blixt009 skrev 13:42, 3/7 -15 Om man nu ska gå efter magkänsla som Zombie, så anser jag att när tiden är tjänad är den tjänad, och jag var själv ett offer under mina tonår.

Skönt att du kan känna så! Feta props och good for you!

Då kommer nästa fråga - alla andra utsatta, delar de din inställning och skulle kunna sköta det lika snyggt?

självklart reagerar alla inte på samma sätt, och självklart har det lämnat spår (mitt mentala mående ibland kan ses av mina reffar t.ex.).

dock, när någon tjänat straffet ska samhället ge en ny chans, om offret ska skyddas i alla lägen får man banna förövaren från alla former av fritidsaktiviteter, och det gör inte direkt integreringen tillbaka till samhället samt rehabiliteringen särskillt framgångsrik.

Ja, samhället ska ge en ny chans - helt med dig!

WotC, Magic som hobby och magic-communitiet är inte samhället.

Först till den som tog upp aggravated sexual battery eller vad det nu var. Enligt svensk lagstiftning är våldtäkt närmast?

Sedan använder sig Drew utav jargongen med "literal rapist".

I de flesta Sverokföreningar ska man främja inkludering oavsett bakgrund om jag inte missminner mig. Så i Sverige har iaf många Magucföreningar ett ansvar mot det.

Wizards/Hasbro kan så klart upprätta regler som säger att är man brottsbelastad så får man inte spela Magic, men de har de inte gjort. De har bannad någon för att de utsattes för en häxjakt. Vilket är sjukt osmakligt. Har någon rätt att trakassera dig och ta bort dina hobbies för de har fått en fixidé, white knighting deluxe.

Som offer kan jag släppa att det har hänt, jag kunde vara i samma rum som personen inom 9 år, klarar man inte det så kan man nog behöva professionell hjälp.

Men i nästa kallelse tills årsmöte kanske jag ska påminna om utdrag ur belastningsregistret? Eller ska jag avstöta folk från föreningen för att de haft en häxjakt på svm? Finns det någon rimlig förlängning?

Ang vad som är närmast liggande i svensk lagstiftning blir det nog att referera till Brottsbalken 6 kap 2§ om sexuellt tvång Eller 6.3 om Sexuellt utnyttjande snarare än våldtäkt (Men, jag vet inte helt omständigheterna och vill heller inte spekulera i onödan).
Med det sagt är jag sämre på det amerikanska rättssystemet än vårt.

I svensk lag skulle nog Levin själv kunna göra sig skyldig till brottet förtal genom att hänga ut ZJ på det sättet han gör.

Penetration utan medgivande från mottagaren är våldtäkt enligt svensk lag
 
"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

67. Som 214 skriver, våldtäckt har... 00:29:58, 4/7 -15  
Som 214 skriver, våldtäckt har blivit ett brett begrepp.
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
Schillipilli
MEDLEM
Östersund
@svm s. 17/9 -14

0 rubriker
1 svar

68. Efter att ha läst allt som kan... 05:07:33, 4/7 -15  
Efter att ha läst allt som kan läsa i shitstormen som har uppstått på twitter så kan man se några saker som folk har fått om bakfoten.

Han är inte dömd för våldtäkt som vissa verkar tro utan det handlar om något ord som inte existerar inom svensk rätt. (Våldtäkt blir fel ord att använda då det inte förekom något våld men eftersom att ämnet är så stigmatiserat i samhället så är det i princip omöjligt att ha en diskussion om det utan att verka som man försvarar gärningen.)

Men iaf det blev förlikat och offret hade önskan om att han skulle få minst möjliga straff möjligt men istället gå i terapi. Fastforward 10 år.

Det stora problemet som uppstod är att wizard hanterar hela grejjen jävligt klantigt. Visst om dom hade haft en tydlig policy innan som gäller för alla så är det fair, men nu fick han offras för att han har blivit en känd spelare och det blev ett mediedrev mot honom. Det är bara en ännu större pr-mardröm för Wizards att banna honom med en vägran om att göra ett uttalande, communityn fördömmer hur wizards har hanterat det samtidigt utåt så får det att se ut som spelarna stödjer en sexualförbrytare.

Sen hur dom har hanterat mtgo-banningen är också klantig. Vad jag har förstått så har en advokat från wizards ringt honom och sagt att han blir bannad från mtgo på livstid och att dom ska radera hans account. Han frågar dom om han får skänka bort sina kort vilket inte wizards godkänner. Han har accepterat sin dom och vill göra något utav det och ge det till någon som har användning för det, vad är det för fel att han gör det? (dock skulle han få viss kompensation för korten).

Allt har blivit till en enda stor röra och förtroendet för Wizards har blivit lägre än det redan är. Dom kunde ha hanterat det på ett snyggt sätt med eller utan bann. Det är kanske dags att ta sig en pr-kurs hos apple?
prinsallan
HEDERSMEDLEM
Jönköping
@svm s. 16/2 -06

451 rubriker
6628 svar

69. Och du tycker att detta gäller... 05:11:09, 4/7 -15  
Karokk skrev 18:08, 3/7 -15 Man får inte glömma att det är en hel del barn och ungdomar som spelar magic. I USA skulle det inte ses med blida ögon om sexualbrottslingar fick spela mot barn, skulle säkerligen kunna bli rubriker kring detta om någon förälder fick reda på det och vips så får massa ungdomar helt plötsligt inte spela magic längre. Så funkar det i USA.

Och du tycker att detta gäller även för Magic Online?
 
House of Magic AB - behöver du köpa singles? - vi har antagligen det du letar efter.
Har vi inte det kan vi alltid ta hem det!
kalleam
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

49 rubriker
243 svar

70. Det är en skillnad, javisst. ... 08:21:37, 4/7 -15  
214 skrev 10:18, 3/7 -15 Det är en jävla skillnad på att deala droger eller slåss på stan och att våldta någon. Sen det där med att ha suttit av sitt straff, det har han ju inte gjort, en del av straffet är just man blir registrerad som sexualbrottsling för att andra ska kunna få reda på vad man gjort så att dom ska kunna ta ställning till huruvida man får spela magic eller jobba på dagis eller liknande. Är det på allvar någon som inte har något emot att en dömd våldtäktsman jobbar som dagisfröken eller lärare åt ens barn? Personen har ju suttit av sitt straff och då är det väl inga problem?

Jag förstår hasbro till 100%, ingen vill bli associerad med sexualbrottslingar och dom har all rätt porta honom från sina event.

Jag tycker han verkar vara ett riktigt kräk, att förklara en våldtäkt med "jag var full och ville ligga" visar på att man har en riktigt rutten kvinnosyn.

Det är en skillnad, javisst.

Men att deala droger genererar nog mycket (i förläggningen) exempelvis våldtäkter, mord, misshandel, eko-brott osv osv. Beroende på vilket perspektiv du tittar genom finner du att vissa typer av brott genererar mer skada än andra, indirekt och direkt.

Killen har suttit av sitt straff, jobbat med hemlösa och övrig volontär arbete (mer än vad som var ålagt honom), skaffat sig en bra utbildning och ett bra jobb.

Varför skulle han inte få spendera sina pengar på magic-event? Finns inget logik i det hela, det är bara absurt. Han får inte ens spela MTGO.

Dessutom handlar inte "dramat" om vilken typ av brott killen är dömd för, utan hur vi som community ser på tidigare dömda. Att frysa ut, stänga ut, håna, skratta, mobba osv.. den som tidigare har blivit dömd minskar knappast risken för att individen återfaller i brottslighet. Vill vi ha ett samhälle (community) som förstärker goda egenskaper eller vill vi ha ett samhälle (community) som förstärker negativa egenskaper?

P.S Kvinnliga magicspelare gillar inte heller att killen blev bannad, kolla twitter och lite andra lösa forum.
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

71. Ni som försvarar denna banlysn... 11:39:33, 4/7 -15  
Ni som försvarar denna banlysning, tycker ni verkligen det är skött på ett bra vis?
 
forumsignaturer existerar endast för att störa folk..
Zombie
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 22/12 -05

236 rubriker
4656 svar

72. Nej.... 11:55:43, 4/7 -15  
mindtrix skrev 11:39, 4/7 -15 Ni som försvarar denna banlysning, tycker ni verkligen det är skött på ett bra vis?

Nej.
 
Om du spelar MyBrute på mobilen så tveka inte att ta mig som din mästare - Ryad Crane är en best! Bara att använda secret code: AABEGJHE
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

73. Du vet inte vad som rubriceras... 13:40:42, 4/7 -15  
Schillipilli skrev 05:07, 4/7 -15 Efter att ha läst allt som kan läsa i shitstormen som har uppstått på twitter så kan man se några saker som folk har fått om bakfoten.

Han är inte dömd för våldtäkt som vissa verkar tro utan det handlar om något ord som inte existerar inom svensk rätt. (Våldtäkt blir fel ord att använda då det inte förekom något våld men eftersom att ämnet är så stigmatiserat i samhället så är det i princip omöjligt att ha en diskussion om det utan att verka som man försvarar gärningen.)

Men iaf det blev förlikat och offret hade önskan om att han skulle få minst möjliga straff möjligt men istället gå i terapi. Fastforward 10 år.

Det stora problemet som uppstod är att wizard hanterar hela grejjen jävligt klantigt. Visst om dom hade haft en tydlig policy innan som gäller för alla så är det fair, men nu fick han offras för att han har blivit en känd spelare och det blev ett mediedrev mot honom. Det är bara en ännu större pr-mardröm för Wizards att banna honom med en vägran om att göra ett uttalande, communityn fördömmer hur wizards har hanterat det samtidigt utåt så får det att se ut som spelarna stödjer en sexualförbrytare.

Sen hur dom har hanterat mtgo-banningen är också klantig. Vad jag har förstått så har en advokat från wizards ringt honom och sagt att han blir bannad från mtgo på livstid och att dom ska radera hans account. Han frågar dom om han får skänka bort sina kort vilket inte wizards godkänner. Han har accepterat sin dom och vill göra något utav det och ge det till någon som har användning för det, vad är det för fel att han gör det? (dock skulle han få viss kompensation för korten).

Allt har blivit till en enda stor röra och förtroendet för Wizards har blivit lägre än det redan är. Dom kunde ha hanterat det på ett snyggt sätt med eller utan bann. Det är kanske dags att ta sig en pr-kurs hos apple?

Du vet inte vad som rubriceras som våldtäkt så sluta hitta på lögner
 
"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
StoffeUngh

Dimir
MEDLEM
Skärholmen
@svm s. 3/1 -12

8 rubriker
71 svar

74. Var har du gått din juristutbi... 13:46:55, 4/7 -15  
214 skrev 13:40, 4/7 -15
Schillipilli skrev 05:07, 4/7 -15 Efter att ha läst allt som kan läsa i shitstormen som har uppstått på twitter så kan man se några saker som folk har fått om bakfoten.

Han är inte dömd för våldtäkt som vissa verkar tro utan det handlar om något ord som inte existerar inom svensk rätt. (Våldtäkt blir fel ord att använda då det inte förekom något våld men eftersom att ämnet är så stigmatiserat i samhället så är det i princip omöjligt att ha en diskussion om det utan att verka som man försvarar gärningen.)

Men iaf det blev förlikat och offret hade önskan om att han skulle få minst möjliga straff möjligt men istället gå i terapi. Fastforward 10 år.

Det stora problemet som uppstod är att wizard hanterar hela grejjen jävligt klantigt. Visst om dom hade haft en tydlig policy innan som gäller för alla så är det fair, men nu fick han offras för att han har blivit en känd spelare och det blev ett mediedrev mot honom. Det är bara en ännu större pr-mardröm för Wizards att banna honom med en vägran om att göra ett uttalande, communityn fördömmer hur wizards har hanterat det samtidigt utåt så får det att se ut som spelarna stödjer en sexualförbrytare.

Sen hur dom har hanterat mtgo-banningen är också klantig. Vad jag har förstått så har en advokat från wizards ringt honom och sagt att han blir bannad från mtgo på livstid och att dom ska radera hans account. Han frågar dom om han får skänka bort sina kort vilket inte wizards godkänner. Han har accepterat sin dom och vill göra något utav det och ge det till någon som har användning för det, vad är det för fel att han gör det? (dock skulle han få viss kompensation för korten).

Allt har blivit till en enda stor röra och förtroendet för Wizards har blivit lägre än det redan är. Dom kunde ha hanterat det på ett snyggt sätt med eller utan bann. Det är kanske dags att ta sig en pr-kurs hos apple?

Du vet inte vad som rubriceras som våldtäkt så sluta hitta på lögner

Var har du gått din juristutbildning? Ni verkar lära er annorlunda än vad vi gör på juristprogrammet på SU.
brainstorm
MEDLEM
@svm s. 9/6 -03

556 rubriker
2271 svar

75. VA. CODE ANN. § 18.2-67.3 (WES... 13:52:16, 4/7 -15  
214 skrev 13:40, 4/7 -15
Schillipilli skrev 05:07, 4/7 -15 Efter att ha läst allt som kan läsa i shitstormen som har uppstått på twitter så kan man se några saker som folk har fått om bakfoten.

Han är inte dömd för våldtäkt som vissa verkar tro utan det handlar om något ord som inte existerar inom svensk rätt. (Våldtäkt blir fel ord att använda då det inte förekom något våld men eftersom att ämnet är så stigmatiserat i samhället så är det i princip omöjligt att ha en diskussion om det utan att verka som man försvarar gärningen.)

Men iaf det blev förlikat och offret hade önskan om att han skulle få minst möjliga straff möjligt men istället gå i terapi. Fastforward 10 år.

Det stora problemet som uppstod är att wizard hanterar hela grejjen jävligt klantigt. Visst om dom hade haft en tydlig policy innan som gäller för alla så är det fair, men nu fick han offras för att han har blivit en känd spelare och det blev ett mediedrev mot honom. Det är bara en ännu större pr-mardröm för Wizards att banna honom med en vägran om att göra ett uttalande, communityn fördömmer hur wizards har hanterat det samtidigt utåt så får det att se ut som spelarna stödjer en sexualförbrytare.

Sen hur dom har hanterat mtgo-banningen är också klantig. Vad jag har förstått så har en advokat från wizards ringt honom och sagt att han blir bannad från mtgo på livstid och att dom ska radera hans account. Han frågar dom om han får skänka bort sina kort vilket inte wizards godkänner. Han har accepterat sin dom och vill göra något utav det och ge det till någon som har användning för det, vad är det för fel att han gör det? (dock skulle han få viss kompensation för korten).

Allt har blivit till en enda stor röra och förtroendet för Wizards har blivit lägre än det redan är. Dom kunde ha hanterat det på ett snyggt sätt med eller utan bann. Det är kanske dags att ta sig en pr-kurs hos apple?

Du vet inte vad som rubriceras som våldtäkt så sluta hitta på lögner

VA. CODE ANN. § 18.2-67.3 (WEST 2011). AGGRAVATED SEXUAL BATTERY; PENALTY
A. An accused shall be guilty of aggravated sexual battery if he or she sexually abuses the
complaining witness, and
1. The complaining witness is less than 13 years of age, or
2. The act is accomplished through the use of the complaining witness's mental incapacity or
physical helplessness, or
3. The offense is committed by a parent, step-parent, grandparent, or step-grandparent and the
complaining witness is at least 13 but less than 18 years of age, or
4. The act is accomplished against the will of the complaining witness by force, threat or
intimidation, and
a. The complaining witness is at least 13 but less than 15 years of age, or
b. The accused causes serious bodily or mental injury to the complaining witness, or
c. The accused uses or threatens to use a dangerous weapon

VA. CODE ANN. § 18.2-61 (WEST 2011). RAPE
A. If any person has sexual intercourse with a complaining witness, whether or not his or her
spouse, or causes a complaining witness, whether or not his or her spouse, to engage in sexual intercourse with any other person and such act is accomplished (i) against the complaining witness's will, by force, threat or intimidation of or against the complaining witness or another person; or (ii) through the use of the complaining witness's mental incapacity or physical helplessness; or (iii) with a child under age 13 as the victim, he or she shall be guilty of rape.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

76. Lagstiftningen regleras i 6 ka... 14:37:29, 4/7 -15  
Lagstiftningen regleras i 6 kap Brottsbalken (BrB) som skrevs om med verkan från 2005-04-01.

Definitionen av våldtäkt omfattar både män och kvinnor. Det behöver inte heller röra sig om ett samlag utan det räcker med "en jämförbar sexuell handling" till exempel penetrering med främmande föremål. Det är heller inte nödvändigt att offret gör motstånd för att det skall räknas som våldtäkt.
 
"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
Zeldan_Zelodon
HEDERSMEDLEM
Arvika
@svm s. 18/4 -05

91 rubriker
1285 svar

77. I Sverige, ja. Ehuru så är int... 14:39:57, 4/7 -15  
214 skrev 14:37, 4/7 -15 Lagstiftningen regleras i 6 kap Brottsbalken (BrB) som skrevs om med verkan från 2005-04-01.

Definitionen av våldtäkt omfattar både män och kvinnor. Det behöver inte heller röra sig om ett samlag utan det räcker med "en jämförbar sexuell handling" till exempel penetrering med främmande föremål. Det är heller inte nödvändigt att offret gör motstånd för att det skall räknas som våldtäkt.

I Sverige, ja. Ehuru så är inte killen som bannats svensk, inte heller företaget som bannat honom.

Därav, raljerar jag vidare, är det mer relevant hur lagen ser ut där händelserna utspelar sig.
 
That which has been tapped cannot be untapped.
signal
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 28/12 -12

20 rubriker
309 svar

78. Ja, det finns också fler parag... 15:01:49, 4/7 -15  
214 skrev 14:37, 4/7 -15 Lagstiftningen regleras i 6 kap Brottsbalken (BrB) som skrevs om med verkan från 2005-04-01.

Definitionen av våldtäkt omfattar både män och kvinnor. Det behöver inte heller röra sig om ett samlag utan det räcker med "en jämförbar sexuell handling" till exempel penetrering med främmande föremål. Det är heller inte nödvändigt att offret gör motstånd för att det skall räknas som våldtäkt.

Ja, det finns också fler paragrafer i 6 kap Brb än enbart våldtäkt. Det är värt att ha i bakhuvudet då man diskuterar. Sakomständigheterna i detta fall vet vi lite om då vi inte har domen vad jag kan se.
GlueBall

Boros
MEDLEM
Rockneby
@svm s. 18/4 -03

75 rubriker
1264 svar

79. Jag tycker det här var orimlig... 21:58:29, 4/7 -15  
Jag tycker det här var orimligt. Ett avtjänat straff är ett avtjänat straff och att låta det ligga någon till last är ociviliserat, eller rent av barbariskt. Jag blir upprörd av det här.
 
"Det går inte att waste:a Skåne, det är ett Plains."
Karokk
MEDLEM
@svm s. 3/8 -14

31 rubriker
102 svar

80. Om du tror att konsekvenserna ... 23:39:07, 4/7 -15  
GlueBall skrev 21:58, 4/7 -15 Jag tycker det här var orimligt. Ett avtjänat straff är ett avtjänat straff och att låta det ligga någon till last är ociviliserat, eller rent av barbariskt. Jag blir upprörd av det här.

Om du tror att konsekvenserna av att man begått ett allvarligt brott är begränsade till den påföljd som man döms till är du oerhört naiv. Det finns hur många begränsningar som helst även om man avtjänat ett straff. Körkort, företag, arbeta på dagis, ansöka om visum till vissa länder m.m.


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!