Magic the Gathering
Magic the Gathering34879 medlemmar 653 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT GP Lille dag1... Återförsäljare tillåtna på svm ...
Drama i Magicvärlden
Senast läst: 05:28:07, 17/4 -24. Läst 14030 gånger.
Spacelisk
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 12/11 -03

209 rubriker
3206 svar

Drama i Magicvärlden 23:18:56, 2/7 -15  
Zach Jesse blev nyligen banlyst från Magicturneringar på grund av hans ej magicrelaterade kriminella förflutna.

Lite matnygga länkar om ämnet. Ge mig en härlig diskussion så jag har något roligt att läsa imorgon!

Länk1

Länk2

Länk3
 
Max 8 rader i signaturen

MartinThorning
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 27/3 -13

20 rubriker
148 svar

1. Verkar ju helt bizart :( vad ä... 23:44:41, 2/7 -15  
Verkar ju helt bizart vad är det för konstig policy?

Det ska ju inte spela någon roll oavsett vad han gjort (av vad jag kunde utläsa på reddit handlade det om våldtäkt(?)). Har han betalat sin skuld till samhället så ska han inte förbli stämplad resten av livet.

Killen kan ju inte ens spela online längre. Vem är det han "hotar" där med sin närvaro?
Jag struntar personligen i vem han var förut utan vem han är idag.

Med det sagt känner jag ju givetvis inte honom och/eller kan hans bakgrund. Men det låter mycket konstigt i mina öron... hela beslutet.
 
Everybody but me, CHARGE!
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3640 svar

2. Varför är reddit så 100% oläsb... 23:48:18, 2/7 -15  
Varför är reddit så 100% oläsbart :(
 
Vill du handla p9, duals, foils, EDH, 93/94, Modernstaples och Legacystaples? Här är auktionen för dig!
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

3. Det framkommer ju inte riktigt... 00:15:30, 3/7 -15  
Det framkommer ju inte riktigt varför det är som det är, kan ju komma mer tydlig information senare. Här framstår det ju som att wizards bara har stängt av en spelare för att det var en jävla typ. Rätt överdrivet kanske?
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

4. Jag tycker det är helt rätt. ... 00:19:01, 3/7 -15  
Jag tycker det är helt rätt.
Sexualbrott är oförlåtligt.
 
"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
Zeldan_Zelodon
HEDERSMEDLEM
Arvika
@svm s. 18/4 -05

91 rubriker
1285 svar

5. Tur att man är ostraffad och h... 00:22:17, 3/7 -15  
Tur att man är ostraffad och halvhyfsat skötsam, samt för jävla dålig på att spela - hade man suttit på en dom eller två som inte faller dagens zeitgeist i smaken och råkat riva av en bra GP då hade det blivit Exile med Split Second tydligen.

Jag fattar hur de tänkte, rent affärs/PR-mässigt. Kumbaja osv.

Men jag tycker det stinker av orättvisa och vigilante-mentalitet.

Med vissa brott tycks det vara som så att man aldrig anses ha sonat det.

Veckans slops går till Hasbro.
 
That which has been tapped cannot be untapped.
Jolly_roger
SM-VINNARE 2014
JUDGE L1
Växjö
@svm s. 27/6 -06

209 rubriker
3696 svar

6. Förmodligen inducerat av samma... 00:31:23, 3/7 -15  
Förmodligen inducerat av samma drev som fick Jim Davis artikel på Scg borttagen nyligen.
 
Varje gång någon rippar en booster gråter draftgudinnan.

Min Magicblogg: Klicka

Men det kanske bara är jag.
Zeldan_Zelodon
HEDERSMEDLEM
Arvika
@svm s. 18/4 -05

91 rubriker
1285 svar

7. Nu har jag bara läst det som l... 00:35:00, 3/7 -15  
214 skrev 00:19, 3/7 -15 Jag tycker det är helt rätt.
Sexualbrott är oförlåtligt.

Nu har jag bara läst det som länkats, så har inte hela bilden - rätta mig därför om jag har fel nu - men som jag förstod det hela så hade han dömts för våldtäkt för 10 år sedan.

Sedan dess har han uppenbarligen spelat hej vilt utan att någon lyft ett ögonbryn.

Problemet, sett ur Wizards perspektiv, tycks enligt mig, inte vara att han är dömd för våldtäkt utan att det kom upp som en snackis på twitter när han var/är en känd spelare.

Jag köper det, bort med hotet mot varumärket osv. Det betyder inte att jag gillar det, men jag kan förstå hur ett företag resonerar och varför. Men samtidigt tycker jag att det blir rätt unket när man alltså inte har en policy av att ta reda på eller bry sig om sådant här, sålänge det inte blir en snackis.

Rent teoretiskt så skulle en spelare kunna gå ut ikväll och slå ihjäl någon, dömas, sitta av 10-15 år och sedan dra på närmaste GP. No questions asked. Sålänge han inte vinner, och vinner, och vinner - och sedan när han är känd råkar prata ut om den där hemska natten för 10 år sedan i en Magicpodcast.

Jäkligt cyniskt är vad det är. Praktiskt som fan, men cyniskt. (Och orättvist enligt mig.)
 
That which has been tapped cannot be untapped.
Uppdaterad: 00:38:10, 3/7 -15
Zubba
MEDLEM
Mariestad
@svm s. 18/9 -07

151 rubriker
942 svar

8. Ibland undrar jag verkligen hu... 01:24:06, 3/7 -15  
Ibland undrar jag verkligen hur dom tänker han har fått sitt straff redan och tjänat av det han har tydligen också lyckats vända om sitt liv.
Sexuellabrott är oförlåtliga men det har dock inte ett skit med mtg att göra.
Wotc agerar som ett par jävla idioter rent ut av sagt.

Sen kanske en del borde tänka på vad dom skriver i denna tråden med tanke på deras egna förflutna.
Isanion

Dimir
MEDLEM
@svm s. 3/1 -11

34 rubriker
328 svar

9. Ska Patrick Chapin bli bannad ... 02:10:54, 3/7 -15  
Ska Patrick Chapin bli bannad med då eftersom han sålde dråger för 15 år sedan? Eller behöver Twitter skrika högt nog först för att wizards ska göra något?
PsssT
MEDLEM
Malmö
@svm s. 30/12 -06

160 rubriker
1259 svar

10. Det som jag upplever som det s... 03:29:15, 3/7 -15  
Det som jag upplever som det största problemet är wizards avsaknad av policy i frågan. Man kan diskutera hans värde som människa, rätt att spela magi och generella magkänsla kring beslutet. Oavsett vad man kommer fram till där så är det jobbigt att wizards inte har något regelverk som stödjer banningen.

Det kan även tilläggas att han blev bannad från mtgo, vilket går stick i stäv med uttalandena om att "öka säkerheten", han hotar ju knappast att våldta någon genom att spela på internet.

Jag hoppas att wizards lägger fram ett uttalande som klargör deras ståndpunkt i frågan. Just nu känns det mest som att någon i beslutsposition verkligen ogillar våldtäktsmän och bestämde sig för att straffa litegrann. Men det är svårt att veta vilka andra saker denna personen ogillar, och vad som ev. i framtiden kan ge straff. Finns det något sätt som Jesse hade kunnat spela turneringar utan att bli bannad? (Givet att han suttit av sitt straff obv.)
 
ZIM shall lead!
allek
MEDLEM
Lomma
@svm s. 24/1 -07

274 rubriker
2802 svar

11. Sällan man ser ett drama där s... 07:17:22, 3/7 -15  
Sällan man ser ett drama där så många har fel samtidigt...

- Lågt av Drew Levin att "outa" honom av illvilja/för personlig vinning
- Knäppt att alla vill göra en våldtäktsman till martyr (han är JÄTTESNÄLL nu...)
- Sinnesjukt av WoTC att banna honom

Som någon skrev också, inte konstigt att kvinnor inte känner sig välkomna i magicsfärens grabbkultur, lär knappast bli bättre nu när alla sluter upp bakom en sexualbrottsling som galjonsfigur.

Uppdaterad: 07:21:57, 3/7 -15
Zombie
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 22/12 -05

236 rubriker
4656 svar

12. Tänker du på detta? För er ... 08:16:44, 3/7 -15  
allek skrev 07:17, 3/7 -15 Sällan man ser ett drama där så många har fel samtidigt...

- Lågt av Drew Levin att "outa" honom av illvilja/för personlig vinning
- Knäppt att alla vill göra en våldtäktsman till martyr (han är JÄTTESNÄLL nu...)
- Sinnesjukt av WoTC att banna honom

Som någon skrev också, inte konstigt att kvinnor inte känner sig välkomna i magicsfärens grabbkultur, lär knappast bli bättre nu när alla sluter upp bakom en sexualbrottsling som galjonsfigur.

Tänker du på detta?

För er som inte har facebook har ni texten nedan här:

Spoiler:

I'm going to preface this with a disclaimer: articles about gender issues in Magic, and specifically community responses to those articles, are miserable at best, and I hate them. That said, I can't stop myself from writing this. I feel too strongly about these topics and become too outraged reading about them to stay silent.

There is a problem with gender in Magic. The numbers are simple. According to Hasbro's market research, over a third of Magic players are women, yet you can count the number of women at any given Pro Tour on one hand. With two to five fingers cut off. That's a hell of a conversion rate.

So why is that? Magic has plenty of female players, but those that choose to play competitively are a statistical anomaly. Some would choose to simplify it down to something along the lines of "women aren't interested in competition", which is horribly misguided and frankly offensive. The problem doesn't lie with them, but rather with the men that compose the community and our extremely passive attitude towards the issue.

I was deeply infuriated by the community response towards the Zach Jesse issue. The comments on Reddit and Twitter were dismissive at best, and glorifying rape culture at their worst. Slippery slope fallacies were everywhere, and, as usual, we seemed more interested in talking about absurd hypotheticals and screening players for felonies rather than discussing the matter at hand. Nobody talked about the people who actually matter in the case of rape: the victims. The community was more interested in championing Zach's response post aggrandizing himself as a person than they were discussing the impact of the situation on people with PTSD.

I should add a disclaimer - despite his heinous history, Zach is currently a pretty reasonable and non-threatening individual from what I can tell. This really isn't about him. I don’t really care if he’s banned or not. He’s a violent criminal, and it’s up to Wizards to decide how they want to deal with it. I do commend them for, in some way, dealing with it. The reality of the situation from their perspective is that it looks very, very bad for them to have a convicted rapist playing on the Pro(motional) Tour. The community freaking out on them for making a fairly reasonable decision is pretty absurd.

What really drove me off the hook was standing in line for Starbucks at GP Charlotte and overhearing a conversation about Zach in the lineup behind me. One player was talking about how cool Zach's deck was - which it is - while another commented that it was the guy who made Twitter explode because of the whole rape thing. Another guy commented that it was probably a load of crap, and that the girl probably didn't want to press charges against him anyways, as she was probably lying. I was already on full life tilt from losing my win-and-in for top 8, but this drove me insane. I'd seen this kind of behaviour on the Internet, but in person? In my community?

The conclusion is pretty simple. Magic desperately needs some feminism.

I can see some of you being upset already. Calm down, and put your fedoras away. I’m not demanding that you start a social justice blog and study up on otherkin pronouns. You don’t have to start writing angry notes on Tumblr whenever Marvel casts a white male actor, and you definitely don’t have to write any fanfictions based on your headcanons. All you need to do is have some humility and respect.

One of the big issues that modern feminism focuses on is fighting against rape culture - the idea that our behaviours and speech passively trivialize the act of rape. Victim blaming, denial of the act, trivialization of the consequences… these are all things that widely took place as a part of the community response to the scandal. As a group, we say and do things that implicitly cause people to commit violent sex crimes. Then we wonder why the victims of those sex crimes don’t feel welcome in our community. Are we dense?

 
Om du spelar MyBrute på mobilen så tveka inte att ta mig som din mästare - Ryad Crane är en best! Bara att använda secret code: AABEGJHE
ImpossibleFFS
MEDLEM
@svm s. 11/1 -07

103 rubriker
1898 svar

13. Wizards of the coast (läs Hasb... 09:00:07, 3/7 -15  
Wizards of the coast (läs Hasbro) gör vad de vill. Om du tiltar på att de går bra för någon, gräv upp skelett i garderoben!

Den enda storyn jag hört är Zachs sida, hur han som överförfriskad 19-åring ville bara få sig ett ligg och hur det senare utvecklades till våldtäkt. Så som jag ser det så är det ett fullt gott straff att åka in i federalt fängelse(och skadestånd) samt bli registrerad som sex offender.

Den andra är Drew som startat Twitterhäxjakt. Där han konstaterar fakta, Zach är dömd för våldtäkt. Visst vi kan ju alla slå oss för bröstkorgen och skrika att sexualbrott inte har en max straffskala. Att beröva individen från allt som hen kan finna glädje i är det enda rätta.

Som jag ser det så har Zach fått sona för sitt brott och han beskrivs överlag som en reko kille. Drew är en bitterfitta med storhetsvansinne. Hasbro vill skydda sig från associationer. SJW är SJW. Våldtäktsapologister är vad de låter.

Jag tycker att wotc är orimliga och blir lätt inkonsekventa då vi har stora magicprofiler som är helt öppna med sin kriminella bakgrund. Inga andra tävlingsarrangörer i typ Poker eller varför inte i sportvärlden gör likadant. Jag tappar lite respekt för Wizards, Drew har jag aldrig haft någon för och Zach likaså.

Innan någon SJW går amok, kom ihåg att män kan vara offer också. Att gå på någon som har varit brottsutövare handlar bara om att vara kränkt åt någons annans vägnar. Så snälla försök inte göras alla åsikter genom att påpeka att vi kan aldrig förstå.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8356 svar

14. Det är en jävla skillnad på at... 10:18:27, 3/7 -15  
Det är en jävla skillnad på att deala droger eller slåss på stan och att våldta någon. Sen det där med att ha suttit av sitt straff, det har han ju inte gjort, en del av straffet är just man blir registrerad som sexualbrottsling för att andra ska kunna få reda på vad man gjort så att dom ska kunna ta ställning till huruvida man får spela magic eller jobba på dagis eller liknande. Är det på allvar någon som inte har något emot att en dömd våldtäktsman jobbar som dagisfröken eller lärare åt ens barn? Personen har ju suttit av sitt straff och då är det väl inga problem?

Jag förstår hasbro till 100%, ingen vill bli associerad med sexualbrottslingar och dom har all rätt porta honom från sina event.

Jag tycker han verkar vara ett riktigt kräk, att förklara en våldtäkt med "jag var full och ville ligga" visar på att man har en riktigt rutten kvinnosyn.
 
"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO

Vill du handla billiga magickort? Registrera dig på MagicCardMarket! Glöm inte att fylla i att Hampe040 tipsade dig om sidan!
Uppdaterad: 10:24:10, 3/7 -15
PLAMEN
MEDLEM
Kalmar
@svm s. 26/3 -10

50 rubriker
247 svar

15. +1... 10:33:14, 3/7 -15  
214 skrev 10:18, 3/7 -15 Det är en jävla skillnad på att deala droger eller slåss på stan och att våldta någon. Sen det där med att ha suttit av sitt straff, det har han ju inte gjort, en del av straffet är just man blir registrerad som sexualbrottsling för att andra ska kunna få reda på vad man gjort så att dom ska kunna ta ställning till huruvida man får spela magic eller jobba på dagis eller liknande. Är det på allvar någon som inte har något emot att en dömd våldtäktsman jobbar som dagisfröken eller lärare åt ens barn? Personen har ju suttit av sitt straff och då är det väl inga problem?

Jag förstår hasbro till 100%, ingen vill bli associerad med sexualbrottslingar och dom har all rätt porta honom från sina event.

Jag tycker han verkar vara ett riktigt kräk, att förklara en våldtäkt med "jag var full och ville ligga" visar på att man har en riktigt rutten kvinnosyn.

+1
blixt009

Simic
MEDLEM
Malmö
@svm s. 7/6 -06

60 rubriker
877 svar

16. att någon dömd för våldtäkt in... 11:23:45, 3/7 -15  
att någon dömd för våldtäkt inte ska jobba inom skola/förskola är väl en helt annan sak.

Rättssystemet har släppt ut honom, vad har Magic med hans över tio år gamla dom att göra?

Problemet ligger väl i att deras regelverk inte täcker detta, och var går gränsen? jag är säker på att många inte känner sig säkra runt droglangare, så om turneringsdeltagare ska känna sig helt säkra, varför ska då Chapin vara kvar. och då ska vi inte ens tala om indikationerna till mord som chapin kopplades till, men som är olöst.

hade WotC haft en klar policy hade det varit en annan sak, men beslutet är mer baserat på twitter-outrage än mycket annat vekar det som.

däremot förstår jag oron över framtida publicitet från WotC sida, tycker bara inte de skötte det på ett snyggt sätt.

Edit: Zubba längre ner uttrycker det bättre än jag, +1 där.
 
It seems obvious that the majority of the MTG community hates women and children.

I weep for the first 12 year old girl to make the top 8 of a Grand Prix

från chatten vid GP Seattle live - 050312
Uppdaterad: 11:52:17, 3/7 -15
Zubba
MEDLEM
Mariestad
@svm s. 18/9 -07

151 rubriker
942 svar

17. Om ni tar och läser på lite om... 11:29:43, 3/7 -15  
Om ni tar och läser på lite om allt så kan ni läsa att han har suttit av sitt straff sen borde ni nog ta och läsa faktan om allt för det verker som om många här har dålig koll på vad som egentligen hände.

Han har ju desutom gått en advokatsutbildning och fått sitt register rent och alla sina "civil rights" tillbaka tror det var 2009 så han har ju verkligen vänt om sitt liv detta var 11 år sen det hände.

Inget gör det han gjorde rätt på nåt sätt alls det är så äckligt fel det han gjorde.
Men rättsystem är ju gjort för att få folk att ändra om sitt liv annars hade vi haft döttsstraff på allt varför släppa ut folk som ändå aldrig kommer komma in i livet på rätt sätt igen för att dom över allt blir utslängde/utstängda för nåt dom gjorde tidigare även om dom ändra om sitt liv?
Inget kan ändra det han gjort och han är inte helt plötsligt en fin människa det är så jävla dålig men sluta upp med whiteknight fasonerna.

Att desutom sälja droger till flera människor skulle jag säga är minst lika illa det var inte vilka droger som helst som denna personen sålde och jag skulle vilja påstå att han har påverkat fler personer till ett dåligt liv än Jesse.
Det var ju också ett vittne som dog lite plöstsligt i den rättegången jag skulle vara mer rädd för den personen i såna fall.

Men ja Hasbro gör som dom vill och förståelse finns för att dom inte vill ha något med honom att göra men detta är på helt fel sätt dom gör de.

Uppdaterad: 11:30:26, 3/7 -15
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9162 svar

18. 214: "Det är en jävla skill... 11:30:24, 3/7 -15  
214:

"Det är en jävla skillnad på att deala droger eller slåss på stan och att våldta någon."

Tycker du ja! - Citat från kollegas fd kollega

"Är det på allvar någon som inte har något emot att en dömd våldtäktsman jobbar som dagisfröken eller lärare åt ens barn? Personen har ju suttit av sitt straff och då är det väl inga problem?"

Det är ju inte direkt så att dessa yrken kommer vara eftertraktade i framtiden, så vi kanske inte kommer ha några lärare kvar alls.

Det man kan förvänta sig av wizards är en motivering, det skapar legitimitet.

Zubba:

Håller med, det är ju hur det går till och detaljerna runt omkring som påverkar känslan av det hela.
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
Uppdaterad: 11:32:24, 3/7 -15
prinsallan
HEDERSMEDLEM
Jönköping
@svm s. 16/2 -06

451 rubriker
6628 svar

19. +1. Håller med denna post till... 11:31:43, 3/7 -15  
Zubba skrev 11:29, 3/7 -15 Om ni tar och läser på lite om allt så kan ni läsa att han har suttit av sitt straff sen borde ni nog ta och läsa faktan om allt för det verker som om många här har dålig koll på vad som egentligen hände.

Han har ju desutom gått en advokatsutbildning och fått sitt register rent och alla sina "civil rights" tillbaka tror det var 2009 så han har ju verkligen vänt om sitt liv detta var 11 år sen det hände.

Inget gör det han gjorde rätt på nåt sätt alls det är så äckligt fel det han gjorde.
Men rättsystem är ju gjort för att få folk att ändra om sitt liv annars hade vi haft döttsstraff på allt varför släppa ut folk som ändå aldrig kommer komma in i livet på rätt sätt igen för att dom över allt blir utslängde/utstängda för nåt dom gjorde tidigare även om dom ändra om sitt liv?
Inget kan ändra det han gjort och han är inte helt plötsligt en fin människa det är så jävla dålig men sluta upp med whiteknight fasonerna.

Att desutom sälja droger till flera människor skulle jag säga är minst lika illa det var inte vilka droger som helst som denna personen sålde och jag skulle vilja påstå att han har påverkat fler personer till ett dåligt liv än Jesse.
Det var ju också ett vittne som dog lite plöstsligt i den rättegången jag skulle vara mer rädd för den personen i såna fall.

Men ja Hasbro gör som dom vill och förståelse finns för att dom inte vill ha något med honom att göra men detta är på helt fel sätt dom gör de.

+1. Håller med denna post till 100%.
Tycker hela historien är smaklös.
 
House of Magic AB - behöver du köpa singles? - vi har antagligen det du letar efter.
Har vi inte det kan vi alltid ta hem det!
Zeldan_Zelodon
HEDERSMEDLEM
Arvika
@svm s. 18/4 -05

91 rubriker
1285 svar

20. +1 Smaklös var ordet.... 11:45:58, 3/7 -15  
+1

Smaklös var ordet.
 
That which has been tapped cannot be untapped.

Outlaws of Thunder Junction


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!