Magic the Gathering
Magic the Gathering34892 medlemmar 698 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Drama i Magicvärlden... Prishysteri under Modern-säson ...
Återförsäljare tillåtna på svm?
Senast läst: 21:20:26, 19/4 -24. Läst 7383 gånger.
table
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 24/12 -14

9 rubriker
62 svar

Återförsäljare tillåtna på svm? 21:11:59, 2/7 -15  
Ursäkta om jag kommer med en dum fråga men det är något jag har undrat över ett tag. Trotts att det står i reglerna att återförsäljare (folk som köper kort bara för att sälja vidare) inte är tillåtna så finns det en hel del aktörer som tycks bedriva en "professional" verksamhet på SVM. Alltså det köper upp en mängd kort på olika auktioner och sedan lägger ut samma kort på auktion kort därefter (till kraftigt höjda priser). Man kan ju så klart argumentera att dessa aktörer ökar marknadens likviditet genom att erbjuda köpare/kapital även när begäret för korten sviktar temporärt. Meriterna av detta system

Hur står det till med detta? Antar att dessa aktörer har någon överenskommelse med ledningen. Vore trevligt att som betalande kund veta hur dessa relationer ser ut (antar att det faller under svenskamagic HB och inte föreningen Svenska Magic), och vilka regler gäller egentligen.

Välkomnar all insikt,

-Bo

Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1779 svar

1. Det finns butiker på svm ja, o... 21:14:01, 2/7 -15  
Det finns butiker på svm ja, och dessa betalar kickback till svm. Dessa har ett grönt certifikat på sin sida där detta ramgår. Någon vänlig själ kan säkert bistå med en komplett lista.
JhovalKing
MEDLEM
Rolfstorp
@svm s. 16/11 -01

146 rubriker
2630 svar

2. Det står på flera av dem: Cert... 21:17:19, 2/7 -15  
Det står på flera av dem: Certifierad försäljare Betalar kickback till SvM.

Så det är ju jätte bra att pengarna går till SvM så dem kan fortsätta driva denna fantastiska hemsida :)

Men hur mycket denna kickbacken är hade dock vart intressant, räknar med det är någon % sats av vad auktionen slutar på ? eller gäller det för alla bizar ? dvs % ?

Sålde precis foilade Goryos för 300-350 kr styck, ska bli intressant att se vad dem kommer säljas för när denna certifierade försäljare får dem.
 
Hej BIRD!

kolla gärna in min H/W lista ^_^
JonasN

Orzhov
KICKBACKER
HEDERSMEDLEM
Stavanger
@svm s. 28/10 -11

2 rubriker
125 svar

3. Det finns en del aktörer som d... 21:17:37, 2/7 -15  
Det finns en del aktörer som driver och har lov att driva professionell verksamhet på SVM. Du kan se på dessa personers sida att de har lov att göra det genom en liten banner med texten "Certifierad försäljare Betalar kickback till SvM". För att få göra detta måste man betala "kickback" på allt man säljer via SVM.
JhovalKing
MEDLEM
Rolfstorp
@svm s. 16/11 -01

146 rubriker
2630 svar

4. Här har vi ju rätt man som kan... 21:20:19, 2/7 -15  
JonasN skrev 21:17, 2/7 -15 Det finns en del aktörer som driver och har lov att driva professionell verksamhet på SVM. Du kan se på dessa personers sida att de har lov att göra det genom en liten banner med texten "Certifierad försäljare Betalar kickback till SvM". För att få göra detta måste man betala "kickback" på allt man säljer via SVM.

Här har vi ju rätt man som kan svara på frågan, angående hur kickbacken fungerar.

Det man också måste tänka på är att dessa försäljare lägger nog ner riktigt mycket tid på detta så självklart kan/bör dem då ta ut ett högre pris för korten. Smidigt att kunna köpa flera kort av samma "affär" istället för 20 små bizar hit och dit i vissa fall

Grattis till en bra deal btw ;)
 
Hej BIRD!

kolla gärna in min H/W lista ^_^
JonasN

Orzhov
KICKBACKER
HEDERSMEDLEM
Stavanger
@svm s. 28/10 -11

2 rubriker
125 svar

5. JonasN prinsallan pellekulin... 21:20:34, 2/7 -15  
JonasN
prinsallan
pellekuling
Timecode
AxeFestis
timespiral
Drago
Esmandil

Tror detta är en komplett lista på de som betalar kickback.
table
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 24/12 -14

9 rubriker
62 svar

6. Tack för svar. Driver du en... 21:21:27, 2/7 -15  
Tack för svar.

Driver du en fysisk butik Jonasn eller bara nätverksamhet?
JonasN

Orzhov
KICKBACKER
HEDERSMEDLEM
Stavanger
@svm s. 28/10 -11

2 rubriker
125 svar

7. Man betalar en fast % sats på ... 21:23:23, 2/7 -15  
Man betalar en fast % sats på allt man säljer både auktioner och bizar.
JonasN

Orzhov
KICKBACKER
HEDERSMEDLEM
Stavanger
@svm s. 28/10 -11

2 rubriker
125 svar

8. Har ingen fysisk butik men arr... 21:26:31, 2/7 -15  
Har ingen fysisk butik men arrangerar fysiska turneringar i olika lokaler minst en gång i veckan.
vivaroslagbara
MEDLEM
@svm s. 17/7 -06

88 rubriker
336 svar

9. Hur många %?... 23:57:31, 2/7 -15  
JonasN skrev 21:23, 2/7 -15 Man betalar en fast % sats på allt man säljer både auktioner och bizar.

Hur många %?
 
Jag stör mig på prinsallan och hans jävla företag.
obstinat

Izzet
MEDLEM
Mo i Rana
@svm s. 31/1 -15

8 rubriker
59 svar

10. En fråga i samma ämne... Få... 01:01:35, 3/7 -15  
En fråga i samma ämne...

Får man köpa en box origins, öppna, sälja allt av värde för kolla om man går plus och sedan köpa en till box från SvM? Skulle vilja testa om det gick!
table
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 24/12 -14

9 rubriker
62 svar

11. Är betydligt fler än dem som J... 03:59:32, 3/7 -15  
Är betydligt fler än dem som Jonasn listade som "spekulerar" fritt, men hans lista verkar innefatta de största fiskarna.

Det som känns lite konstigt är att SVM marknadsför sig som en förening men i själva verket är det mesta av aktiviteten här Svenskamagic HB's. Kostar så klart pengar att driva sidan osv, och en femtio lapp per år för att få tillgång till den väl fungerande marknaden är ju inte direkt överpris. Vore dock intressant att veta vad dessa aktörer betalar för att få tillgång till alla medlemmars kort och pengar.
JonasN

Orzhov
KICKBACKER
HEDERSMEDLEM
Stavanger
@svm s. 28/10 -11

2 rubriker
125 svar

12. Det är bara tillåtet att öppna... 06:57:04, 3/7 -15  
obstinat skrev 01:01, 3/7 -15 En fråga i samma ämne...

Får man köpa en box origins, öppna, sälja allt av värde för kolla om man går plus och sedan köpa en till box från SvM? Skulle vilja testa om det gick!

Det är bara tillåtet att öppna produkter och sälja innehållet med mål att gå plus om man betalar kickback till SVM.
Hoogard
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 9/9 -02

682 rubriker
15449 svar

13. Kan du utveckla lite vad du me... 11:56:23, 3/7 -15  
table skrev 03:59, 3/7 -15 Är betydligt fler än dem som Jonasn listade som "spekulerar" fritt, men hans lista verkar innefatta de största fiskarna.

Det som känns lite konstigt är att SVM marknadsför sig som en förening men i själva verket är det mesta av aktiviteten här Svenskamagic HB's. Kostar så klart pengar att driva sidan osv, och en femtio lapp per år för att få tillgång till den väl fungerande marknaden är ju inte direkt överpris. Vore dock intressant att veta vad dessa aktörer betalar för att få tillgång till alla medlemmars kort och pengar.

Kan du utveckla lite vad du menar med att SvM marknadsför sig som en förening?
 
Har ni tänkt på att kranvatten?
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

14. Jag tror det är lite rörigt då... 14:14:48, 3/7 -15  
Hoogard skrev 11:56, 3/7 -15
table skrev 03:59, 3/7 -15 Är betydligt fler än dem som Jonasn listade som "spekulerar" fritt, men hans lista verkar innefatta de största fiskarna.

Det som känns lite konstigt är att SVM marknadsför sig som en förening men i själva verket är det mesta av aktiviteten här Svenskamagic HB's. Kostar så klart pengar att driva sidan osv, och en femtio lapp per år för att få tillgång till den väl fungerande marknaden är ju inte direkt överpris. Vore dock intressant att veta vad dessa aktörer betalar för att få tillgång till alla medlemmars kort och pengar.

Kan du utveckla lite vad du menar med att SvM marknadsför sig som en förening?

Jag tror det är lite rörigt då båda har väldigt snarlika namn?
 
forumsignaturer existerar endast för att störa folk..
Hoogard
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 9/9 -02

682 rubriker
15449 svar

15. absolut, men jag tolkar inte l... 14:50:45, 3/7 -15  
absolut, men jag tolkar inte lite mer "intention" i uttalandet om marknadsföring. Därför jag var intresserad av att höra lite mer hur han menar.
 
Har ni tänkt på att kranvatten?
Ssantoss
MEDLEM
Helsingborg
@svm s. 22/6 -04

3 rubriker
14 svar

16. Hur kommer det sig att detta ä... 12:41:20, 4/7 -15  
Hur kommer det sig att detta är okay ändå, är den monetära vinsten såpass stor för svm? Börjar själv bli lovligt trött på dessa "resellers" som budar över en på kort man vill ha till sin lek, för att sedan lägga ut dem för försäljning till ett högre pris.
Glenn
MEDLEM
Skoghall
@svm s. 14/3 -10

3 rubriker
21 svar

17. Jag tycker att återförsäljarna... 13:57:54, 4/7 -15  
Ssantoss skrev 12:41, 4/7 -15 Hur kommer det sig att detta är okay ändå, är den monetära vinsten såpass stor för svm? Börjar själv bli lovligt trött på dessa "resellers" som budar över en på kort man vill ha till sin lek, för att sedan lägga ut dem för försäljning till ett högre pris.

Jag tycker att återförsäljarnas agerande är gränsfall till att bryta mot SvM:s stadgar genom att strida mot "främja spelandet av Magic the Gathering i Sverige". Återförsäljarna gör det dyrare att köpa in sig i hobbyn och försvårar för tillkomsten av nya spelare.

Jag förstår faktiskt inte hur en kan lägga ner tid på att köpa upp kort för flera tiotals kronor och slänga på ocker på detta. Jag kan rekommendera värdepapper om man så gärna vill spekulera med papper.
BarthVader

Dimir
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/11 -11

3 rubriker
58 svar

18. Vilka stadgar menar du att Sve... 14:04:14, 4/7 -15  
Glenn skrev 13:57, 4/7 -15
Ssantoss skrev 12:41, 4/7 -15 Hur kommer det sig att detta är okay ändå, är den monetära vinsten såpass stor för svm? Börjar själv bli lovligt trött på dessa "resellers" som budar över en på kort man vill ha till sin lek, för att sedan lägga ut dem för försäljning till ett högre pris.

Jag tycker att återförsäljarnas agerande är gränsfall till att bryta mot SvM:s stadgar genom att strida mot "främja spelandet av Magic the Gathering i Sverige". Återförsäljarna gör det dyrare att köpa in sig i hobbyn och försvårar för tillkomsten av nya spelare.

Jag förstår faktiskt inte hur en kan lägga ner tid på att köpa upp kort för flera tiotals kronor och slänga på ocker på detta. Jag kan rekommendera värdepapper om man så gärna vill spekulera med papper.

Vilka stadgar menar du att Svenska Magic HB har? Såvitt jag vet har handelsbolag inte stadgar.

Tror att du blandar ihop handelsbolaget Svenska Magic med ideella föreningen Svenska Magic.
Glenn
MEDLEM
Skoghall
@svm s. 14/3 -10

3 rubriker
21 svar

19. Nej det var ur stadgarna för F... 14:09:13, 4/7 -15  
BarthVader skrev 14:04, 4/7 -15
Glenn skrev 13:57, 4/7 -15
Ssantoss skrev 12:41, 4/7 -15 Hur kommer det sig att detta är okay ändå, är den monetära vinsten såpass stor för svm? Börjar själv bli lovligt trött på dessa "resellers" som budar över en på kort man vill ha till sin lek, för att sedan lägga ut dem för försäljning till ett högre pris.

Jag tycker att återförsäljarnas agerande är gränsfall till att bryta mot SvM:s stadgar genom att strida mot "främja spelandet av Magic the Gathering i Sverige". Återförsäljarna gör det dyrare att köpa in sig i hobbyn och försvårar för tillkomsten av nya spelare.

Jag förstår faktiskt inte hur en kan lägga ner tid på att köpa upp kort för flera tiotals kronor och slänga på ocker på detta. Jag kan rekommendera värdepapper om man så gärna vill spekulera med papper.

Vilka stadgar menar du att Svenska Magic HB har? Såvitt jag vet har handelsbolag inte stadgar.

Tror att du blandar ihop handelsbolaget Svenska Magic med ideella föreningen Svenska Magic.

Nej det var ur stadgarna för Förbundet SvenskaMagic. Handelsbolaget måste ju ändå tycka att det är ok av någon anledning (även om fler borde betala kickback med sina köp-och-sälj-vanor). Men jag menar, återförsäljarna är väl ändå medlemmar i förbundet?
BarthVader

Dimir
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/11 -11

3 rubriker
58 svar

20. Vad menar du att förbundet ska... 14:22:26, 4/7 -15  
Glenn skrev 14:09, 4/7 -15
BarthVader skrev 14:04, 4/7 -15
Glenn skrev 13:57, 4/7 -15
Ssantoss skrev 12:41, 4/7 -15 Hur kommer det sig att detta är okay ändå, är den monetära vinsten såpass stor för svm? Börjar själv bli lovligt trött på dessa "resellers" som budar över en på kort man vill ha till sin lek, för att sedan lägga ut dem för försäljning till ett högre pris.

Jag tycker att återförsäljarnas agerande är gränsfall till att bryta mot SvM:s stadgar genom att strida mot "främja spelandet av Magic the Gathering i Sverige". Återförsäljarna gör det dyrare att köpa in sig i hobbyn och försvårar för tillkomsten av nya spelare.

Jag förstår faktiskt inte hur en kan lägga ner tid på att köpa upp kort för flera tiotals kronor och slänga på ocker på detta. Jag kan rekommendera värdepapper om man så gärna vill spekulera med papper.

Vilka stadgar menar du att Svenska Magic HB har? Såvitt jag vet har handelsbolag inte stadgar.

Tror att du blandar ihop handelsbolaget Svenska Magic med ideella föreningen Svenska Magic.

Nej det var ur stadgarna för Förbundet SvenskaMagic. Handelsbolaget måste ju ändå tycka att det är ok av någon anledning (även om fler borde betala kickback med sina köp-och-sälj-vanor). Men jag menar, återförsäljarna är väl ändå medlemmar i förbundet?

Vad menar du att förbundet skall göra? Kicka ut de medlemmar som är återförsäljare? Hjälper inte då man inte måste vara medlem i föreningen. Man kan betala in till SvM HB för att kunna nyttja Torget mm.

Föreningen hyr "Torget" mm av företaget. Hur mycket föreningen betalar för att få använda bolagets tjänster kan jag inte på rak arm, men står säkert att hitta i protokoll.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!