Magic the Gathering
Magic the Gathering33328 medlemmar 714 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Extus, Oriq Overlord // Awaken... Bolas Citadel länder vs Grafdi ...
Volrath's Shapeshifter + "activate only once per turn"
Senast läst: 23:16:04, 18/1 -22. Läst 692 gånger.
Torax
MEDLEM
Virsbo
@svm s. 2/8 -05

171 rubriker
787 svar

Volrath's Shapeshifter + "activate only once per turn" 01:52:14, 16/12 -21  
Om Volrath's Shapeshifter är en kopia av Quirion Ranger och har blivit aktiverad en gång, kan Volrath då aktivera igen efter att Sylvan Hierophant går i graven och sedan till exile?

Hänvisa gärna till regler som kan vara relevanta här.

602.5c If an object acquires an activated ability with a restriction on its use from another object, that restriction applies only to that ability as acquired from that object. It doesn’t apply to other, identically worded abilities.

Regel 602.5c menar på att om våran Quirion Ranger inte räknas som samma objekt de två gångerna Volrath "ser kortet" så kan man använda abilityn en andra gång.

Men hur tar vi reda på om Quirion räknas som ett nytt objekt?
 
Priceguy:
"Ja, jag tänkte helfel. Du har självklart rätt."

partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

170 rubriker
7289 svar

1. Det objekt som kartongbiten de... 07:10:31, 16/12 -21  
Det objekt som kartongbiten det står "Volrath's Shapeshifter" på ligger i spel. Det kommer vara samma objekt så länge det är i spel.

Samma sak med Ranger i graven. Så länge den inte flyttar på sig är det samma objekt.

Om du däremot discardar en till Ranger, så är det ju ett nytt objekt som ger abilityn. Då kan du aktivera den abilityn en gång, dvs det är olika abilitys även om de säger samma sak.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Uppdaterad: 09:54:15, 24/12 -21
Torax
MEDLEM
Virsbo
@svm s. 2/8 -05

171 rubriker
787 svar

2. Jag har ställt samma regelfråg... 08:14:29, 16/12 -21  
Jag har ställt samma regelfråga på flera ställen och fler parter menar att *man kan aktivera Volrath två gånger•.

”It becomes a new instance of the ability at Layer 3.” är tillexempel ett argument.

Jag vet personligen ingenting om layers
 
Priceguy:
"Ja, jag tänkte helfel. Du har självklart rätt."
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

315 rubriker
8199 svar

3. Det är en ny ranger i graven s... 13:56:47, 16/12 -21  
Det är en ny ranger i graven så voltath har en ny ability som kan användas en gång

Så fort ett kort byter zon räknas det som ett nytt objekt



Edit: ah, jag antog att du skulle ta upp ranger till handen och sedan diska den igen. Ligger ranger kvar i graven kan du inte aktivera shapeshifter igen.

Din shapeshifter kommer sluta ha abilitin av ranger, sen kommer den få tillbaka den och se att den är använd.
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO
Uppdaterad: 14:14:19, 16/12 -21
Torax
MEDLEM
Virsbo
@svm s. 2/8 -05

171 rubriker
787 svar

4. Efter mer grävande har jag fåt... 08:55:13, 17/12 -21  
Efter mer grävande har jag fått förklarat för mig att **det GÅR att använda Volrath igen**. Jag ska göra mitt bästa att förklara varför.

Min tidigare tes om att Quirion / Volrath behöver bli *ett nytt objekt* hade löst problematiken, men mycket riktigt så sker inte detta. Däremot säger Layer 3:

https://blogs.magicjudges.org/rules/cr613/
https://blogs.magicjudges.org/rules/cr612/

CR 612. Text-Changing Effects

612.3 Effects that add or remove abilities don’t change the text of the objects they affect, so any abilities that are granted to an object can’t be modified by text-changing effects that affect that object.

Regel 612.3 menar alltså på att det INTE skulle ske en Text-Changing Effect, eftersom Volrath faktiskt applicerar en continous effect som add'ar en ability.

Men:

612.5 One card (Volrath's Shapeshifter) states that an object has the “full text” of another object. This changes not just the text that appears in the object’s text box and type line, but also changes the text that represents its name, mana cost, color indicator, power, and toughness.

Så CR 612. Text-Changing Effects appliceras
 
Priceguy:
"Ja, jag tänkte helfel. Du har självklart rätt."
Uppdaterad: 09:54:54, 24/12 -21
Torax
MEDLEM
Virsbo
@svm s. 2/8 -05

171 rubriker
787 svar

5. Så ett bra sätt att illustrera... 08:58:54, 17/12 -21  
Så ett bra sätt att illustrera detta på:

Volrath's Shapeshifter, OBJECT = A, TEXT = X
Quirion Ranger, OBJECT = B, TEXT = Y

Eftersom varken Volrath eller Quirion lämnar sin zon vid något tillfälle, så bevarar dem samma object referens.

Volrath, däremot, applicerar "CR 612. Text-Changing Effects" varje gång han blir ett nytt kort.

Så:
1. Volrath's Shapeshifter, OBJECT = A, TEXT = X (copying Quirion Ranger)
2. Volrath's Shapeshifter, OBJECT = A, TEXT = Z (copying Sylvan Hierophant)
3. Volrath's Shapeshifter, OBJECT = A, TEXT = W (copying Quirion Ranger)

X != W och kan därför användas igen
 
Priceguy:
"Ja, jag tänkte helfel. Du har självklart rätt."
Uppdaterad: 09:38:54, 17/12 -21
Torax
MEDLEM
Virsbo
@svm s. 2/8 -05

171 rubriker
787 svar

6. Ytterligare tillägg till detta... 09:21:48, 17/12 -21  
Ytterligare tillägg till detta: Lazav, the Multifarious:
https://gatherer.wizards.com/Pages/Card/Details.aspx?multiverseid=452934

Regel 5, 10/5/2018:
"If the copied card has an ability that can be activated only once each turn, copying that card a second time will allow you to activate the new instance of that ability."

Varken Lazav eller den creature som han shapeshift'ar till blir ett *annat objekt*, utan kortet + texten är det enda som ändras.

Volrath och Lazav är helt olika effekter där Volrath är en continuous replacement effect och Lazav activated ability (becomes a copy).

Men 612.5 One card (Volrath's Shapeshifter) states... menar på exakt samma sak som Lazav : om kortet / texten ändras så kan man använda förmågan igen, även fast den säger "once per turn"
 
Priceguy:
"Ja, jag tänkte helfel. Du har självklart rätt."
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

315 rubriker
8199 svar

7. Intressant, då får jag Be om u... 01:29:33, 18/12 -21  
Intressant, då får jag Be om ursäkt för att jag hade fel!
 
[Link= '][/link]

"214 har rätt i allt" - allek

"214 vet vad han snackar om" - nepO
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!