Magic the Gathering
Magic the Gathering33328 medlemmar 714 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Regeneration... Volrath's Shapeshifter + "acti ...
Extus, Oriq Overlord // Awaken the Blood Avatar som commander
Senast läst: 04:44:32, 19/1 -22. Läst 771 gånger.
yohaan81
MEDLEM
Örebro
@svm s. 10/4 -09

219 rubriker
468 svar

Extus, Oriq Overlord // Awaken the Blood Avatar som commander 10:54:28, 26/12 -21  
hur fungerar exempelvis Extus, Oriq Overlord // Awaken the Blood Avatar som commander?

jag tror vi har kommit fram till att han räknas som 3 färger, svart o vitt men även rött pga hans sorcery ability. så man kan ha dem färgerna i sin commander eller brawl lek etc.

men kan man spela hans sorcery som är röd o svart, och vad händer isåfall med "kortet" kommer jag få ut en 3/6 som säger att mina opponents får sacca creatures. och sen får jag enligt commander regeln peta tillbaka kortet i commandzone? så jag kan spela den igen?

exemplet är att jag har 10mana i röd/svart, och kanske 20st små creatures.
kan jag då spela 2 röd/svart offra 3 för 6, ut med en 3/6. tillbaka in i commandzone.
spela 2 röd/svart, offra 4 för 8 (då det ökar kostnaden). osv rinse and repeat tills man inte kan göra så längre.

en annan fråga gällande just commander och kort som har färger i kortet.
låt säga att jag har ovanstående som commander.
får jag har Mythos of Vadrok i min lek? jag kan spela den för det röda, men den har en bonus av att spela med vitt och blått.
frågan är 1. får jag ha kortet enligt ovan?
2. får jag ha blå mana i en lek med en commander som INTE har blått i sig?
3. om jag får ha kortet men inte länderna, kan jag ändå spela den om jag har exempelvis Chromatic Lantern som gör att jag kan spela vitt/Blått i Mythos of Vadrok?

ber om ursäkt om frågorna blev röriga.

Knaz
MEDLEM
Sollentuna
@svm s. 1/7 -07

142 rubriker
1723 svar

1. Med den som commander kan du a... 11:05:33, 26/12 -21  
Med den som commander kan du använda färgerna röd, svart och vit.

När du kastar hans andra sida som är en sorcery så kommer den när spellen har resolvat att gå tillbaka till din command zone förutsatt att du valt det istället för att lägga kortet i graven

1. nej
2. nej (Du kan däremot ha kort som City of Brass som ger 1 mana av any color, vilket inkluderar blått)
3. nej (däremot om din motståndare skulle ha Mythos of Vadrok och du på något sätt snott det kortet och du har Chromatic Lantern ute, så kan du då kasta den för dess blå mana)
 
Julkalendern 2015

Julkalendern 2016

Julkalendern 2018

Julkalendern 2019

Julkalendern 2020

Julkalendern 2021
Uppdaterad: 11:05:55, 26/12 -21
kotodx
MEDLEM
Nacka
@svm s. 30/8 -19

2 rubriker
32 svar

2. Att ha en sorcery i command-zo... 13:27:08, 26/12 -21  
Att ha en sorcery i command-zonen fungerar precis som ett creature. Du spelar spellet, när den resolvar går den i graven och nästa gång innan SBA kollas får du välja om den ska stanna i graven eller läggas tillbaka i zonen. 2 mana skatt läggs på varje gång.

I commander definieras ett korts färg-identitet av alla ”pips” eller manasymboler på kortet. Så ex Kenrith som är ett vitt kort har WUBRG som färg-identitet. Det gäller manakostnad för kortet, abilities, etc. Undantag från denna regel är text inom parantes, som extrort, en statisk ability som i sig inte har en färg-identitet men kostar en vit/svart hybridmana att aktivera, och kan spelas i en monosvart lek exempelvis. Ett annat exempel är Archangel Avecyn, som är ett vitt kort där baksidan har röd identitet. Den kan då inte spelas i mono-rött utan bara i lekar som inkluderar Boros.

Basis länder har en färgidentitet även om texten är bortplockad från de flesta av dem.
yohaan81
MEDLEM
Örebro
@svm s. 10/4 -09

219 rubriker
468 svar

3. ok tack för alla svaren :) ... 14:15:46, 26/12 -21  
ok tack för alla svaren :)

en till fråga dök upp, om jag har vit, röd, svart i min commander.
får jag spela med Yorion, Sky Nomad eller kommer den titta av den som även blå? eller kan jag tänka mig den som "vit"
r1kka
MEDLEM
Malmö
@svm s. 7/8 -14

20 rubriker
121 svar

4. Den är vit/blå så du kan ej ha... 14:18:39, 26/12 -21  
Den är vit/blå så du kan ej ha den som en av dem 99 korten i din lek
yohaan81
MEDLEM
Örebro
@svm s. 10/4 -09

219 rubriker
468 svar

5. hmm ok, hur är det med Lesson ... 14:47:32, 26/12 -21  
hmm ok, hur är det med Lesson // Learn? om jag spelar en Learn, kan jag leta reda på en lesson som är hybrid i färger jag inte använder? exempel, med Extus, Oriq Overlord // Awaken the Blood Avatar.
kan jag leta reda på Cram Session som jag tekniskt sett kan spela med svart, men den är ju grön också... men jag plockar den utifrån spelet etc?
Knaz
MEDLEM
Sollentuna
@svm s. 1/7 -07

142 rubriker
1723 svar

6. Cram Session är inte en leason... 14:55:52, 26/12 -21  
Cram Session är inte en leason så du skulle inte kunna leta upp den med learn.
I commander kan man inte leta upp något med learn eller andra förmågor som letar utanför spelet (exempelvis Wish) enligt orginal regler.
Däremot kan man komma överens i sin spelgrupp att man får ha kort utanför sin lek som i det här fallet lessons om alla är med på den förändringen, är ju trots att i grunden ett casual format och det är det regel 0 skapades för.
 
Julkalendern 2015

Julkalendern 2016

Julkalendern 2018

Julkalendern 2019

Julkalendern 2020

Julkalendern 2021
Uppdaterad: 14:56:38, 26/12 -21
Hotan
MEDLEM
Vattholma
@svm s. 28/11 -10

19 rubriker
94 svar

7. Aldrig spelat eller sett nån s... 08:26:07, 27/12 -21  
kotodx skrev 13:27, 26/12 -21 Att ha en sorcery i command-zonen fungerar precis som ett creature. Du spelar spellet, när den resolvar går den i graven och nästa gång innan SBA kollas får du välja om den ska stanna i graven eller läggas tillbaka i zonen. 2 mana skatt läggs på varje gång.

I commander definieras ett korts färg-identitet av alla ”pips” eller manasymboler på kortet. Så ex Kenrith som är ett vitt kort har WUBRG som färg-identitet. Det gäller manakostnad för kortet, abilities, etc. Undantag från denna regel är text inom parantes, som extrort, en statisk ability som i sig inte har en färg-identitet men kostar en vit/svart hybridmana att aktivera, och kan spelas i en monosvart lek exempelvis. Ett annat exempel är Archangel Avecyn, som är ett vitt kort där baksidan har röd identitet. Den kan då inte spelas i mono-rött utan bara i lekar som inkluderar Boros.

Basis länder har en färgidentitet även om texten är bortplockad från de flesta av dem.

Aldrig spelat eller sett nån spela med en commander så som extus men om jag spelar den som Awaken Blood Avatar, kommer 2 mana extra för att spela ut kortet igen gälla bara Awaken the Blood Avatar eller även för Extus, Oriq High Overlord? Antar det eftersom det är "samma kort".
Knaz
MEDLEM
Sollentuna
@svm s. 1/7 -07

142 rubriker
1723 svar

8. Samma kort, samma skatt... 10:29:38, 27/12 -21  
Hotan skrev 08:26, 27/12 -21
kotodx skrev 13:27, 26/12 -21 Att ha en sorcery i command-zonen fungerar precis som ett creature. Du spelar spellet, när den resolvar går den i graven och nästa gång innan SBA kollas får du välja om den ska stanna i graven eller läggas tillbaka i zonen. 2 mana skatt läggs på varje gång.

I commander definieras ett korts färg-identitet av alla ”pips” eller manasymboler på kortet. Så ex Kenrith som är ett vitt kort har WUBRG som färg-identitet. Det gäller manakostnad för kortet, abilities, etc. Undantag från denna regel är text inom parantes, som extrort, en statisk ability som i sig inte har en färg-identitet men kostar en vit/svart hybridmana att aktivera, och kan spelas i en monosvart lek exempelvis. Ett annat exempel är Archangel Avecyn, som är ett vitt kort där baksidan har röd identitet. Den kan då inte spelas i mono-rött utan bara i lekar som inkluderar Boros.

Basis länder har en färgidentitet även om texten är bortplockad från de flesta av dem.

Aldrig spelat eller sett nån spela med en commander så som extus men om jag spelar den som Awaken Blood Avatar, kommer 2 mana extra för att spela ut kortet igen gälla bara Awaken the Blood Avatar eller även för Extus, Oriq High Overlord? Antar det eftersom det är "samma kort".

Samma kort, samma skatt
 
Julkalendern 2015

Julkalendern 2016

Julkalendern 2018

Julkalendern 2019

Julkalendern 2020

Julkalendern 2021
Jerakin
MEDLEM
Malmö
@svm s. 15/2 -14

1 rubriker
9 svar

9. Som Knaz säger så är det samma... 20:43:01, 29/12 -21  
Hotan skrev 08:26, 27/12 -21
kotodx skrev 13:27, 26/12 -21 Att ha en sorcery i command-zonen fungerar precis som ett creature. Du spelar spellet, när den resolvar går den i graven och nästa gång innan SBA kollas får du välja om den ska stanna i graven eller läggas tillbaka i zonen. 2 mana skatt läggs på varje gång.

I commander definieras ett korts färg-identitet av alla ”pips” eller manasymboler på kortet. Så ex Kenrith som är ett vitt kort har WUBRG som färg-identitet. Det gäller manakostnad för kortet, abilities, etc. Undantag från denna regel är text inom parantes, som extrort, en statisk ability som i sig inte har en färg-identitet men kostar en vit/svart hybridmana att aktivera, och kan spelas i en monosvart lek exempelvis. Ett annat exempel är Archangel Avecyn, som är ett vitt kort där baksidan har röd identitet. Den kan då inte spelas i mono-rött utan bara i lekar som inkluderar Boros.

Basis länder har en färgidentitet även om texten är bortplockad från de flesta av dem.

Aldrig spelat eller sett nån spela med en commander så som extus men om jag spelar den som Awaken Blood Avatar, kommer 2 mana extra för att spela ut kortet igen gälla bara Awaken the Blood Avatar eller även för Extus, Oriq High Overlord? Antar det eftersom det är "samma kort".

Som Knaz säger så är det samma skatt, men tänk också på att i Awaken the Blood Avatars fall så kan du betala för "commander tax" genom Awaken the Blood Avatars alternative cost och sacrifice creatures för de extra.

Först så kostar den 6BR så du kan ju betala BR med mana och Sacrifice 3 creatures för de 6 colorless. Sedan vid nästa cast så är det ju 8BR så du kan betala den igen med BR och sedan sacrifice 4 creatures.

Jag har en Extus, Oriq Overlord // Awaken the Blood Avatar lek där jag endast spelar backsidan. Du kan ta en titt på min lek här ifall du är sugen på att bygga en sådan lek och vill ha lite inspiration https://www.moxfield.com/decks/GWNJSTjggU2a2rn4hHji9w

Vankelmod presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

Icy Manipulator (EX, ty, Foil) 10:-

Jayemdae Tome (EX, Foil) 5:-

Lore Drakkis (Foil) 5:-

Mangara of Corondor (Foil) 10:-

Savai Crystal (Foil) 5:-

Inkwell Leviathan (EX, Foil) 10:-

Swiftwater Cliffs (EX, Foil) 3:-

Dismal Backwater (EX, Foil) 3:-

Innocent Blood (EX, Foil) 5:-

Tranquil Cove (EX, Foil) 3:-

2 Ancestral Blade (Foil) 3:-

Vivid Creek (EX, Foil) 5:-

Star Compass (EX, Foil) 5:-

Treefolk Harbinger

Rupture Spire (Foil) 3:-

Porphyry Nodes (Foil) 40:-

Nadier, Agent of the Duskenel (Foil) 5:-

Mystical Teachings (EX, Foil) 5:-

Improbable Alliance (Foil) 5:-

Dimir Guildgate (EX, Foil) 3:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!