Magic the Gathering
Magic the Gathering32753 medlemmar 750 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Elsha + predict ... Regelfråga Commander - dubbell ...
Phantom Nishoba dör jag eller överlever jag
Senast läst: 07:40:17, 1/3 -21. Läst 424 gånger.
JoXx
MEDLEM
Karlshamn
@svm s. 2/8 -08

4 rubriker
3 svar

Phantom Nishoba dör jag eller överlever jag 21:03:06, 21/2 -21  
Jag har en Phantom Nishoba ute och har 1 liv, motståndaren attackerar med två varelser som har 1/1.
Jag blockar en 1/1.

När tar jag skada och när får jag liv? Dör jag innan jag får liv eller tvärt om?

Har försökt hitta information om detta och även om det skiljer sig ifall Phantom Nishoba hade haft Lifelink. Eller är det sak samma?

JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

237 rubriker
2167 svar

1. Om det inte står lifelink när ... 21:07:29, 21/2 -21  
Om det inte står lifelink när du uppdaterar oracle texten så är det två olika saker, så skulle du ge den lifelink får du dubbla liv.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Uppdaterad: 21:15:47, 21/2 -21
JoXx
MEDLEM
Karlshamn
@svm s. 2/8 -08

4 rubriker
3 svar

2. Det var så jag trodde från för... 21:11:04, 21/2 -21  
JonasHob skrev 21:07, 21/2 -21 Om det inte står lifelink när du uppdaterar oracle texten så är det två olika saker, så skulle du ge den lifelink får du dubbla liv.

Angående skada. Om vi utgår ifrån att ingen har first strike, så gör alla gubbar skada samtidigt, så du kommer kommer gå ner på noll, men sedan få liv av katten i samma svep, så du överlever.

Det var så jag trodde från första början men blev fundersam eftersom de gör tvärt om i detta klippet, se här https://youtu.be/ws0YC59gtRs?t=1680
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

237 rubriker
2167 svar

3. Nej, de har rätt, jag läste fe... 21:17:44, 21/2 -21  
JoXx skrev 21:11, 21/2 -21
JonasHob skrev 21:07, 21/2 -21 Om det inte står lifelink när du uppdaterar oracle texten så är det två olika saker, så skulle du ge den lifelink får du dubbla liv.

Angående skada. Om vi utgår ifrån att ingen har first strike, så gör alla gubbar skada samtidigt, så du kommer kommer gå ner på noll, men sedan få liv av katten i samma svep, så du överlever.

Det var så jag trodde från första början men blev fundersam eftersom de gör tvärt om i detta klippet, se här https://youtu.be/ws0YC59gtRs?t=1680

Nej, de har rätt, jag läste fel. Det är en trigger som sker när den gör skada, så du tar 1 innan du får liv.

Hade det varit lifelink rakt av hade du överlevt.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Herr_Glans
MEDLEM
Örnsköldsvik
@svm s. 26/8 -04

30 rubriker
664 svar

4. Som JonasHob säger. Är inte en... 21:44:48, 21/2 -21  
Som JonasHob säger. Är inte en helt ovanlig situation som kan uppstå i Premodern eller Oldschool (före det att lifelink blev det moderna key wordet). Motståndaren går ner till 0 med en life gain trigger på stacken, och dör följaktligen före triggern resolvar.
 
I have to return some videotapes.

Team Kaffebryggers
JoXx
MEDLEM
Karlshamn
@svm s. 2/8 -08

4 rubriker
3 svar

5. Det var synd då jag köpt fyra ... 22:29:34, 21/2 -21  
Det var synd då jag köpt fyra styck men rätt ska vara rätt! Tack för svar :)
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

519 rubriker
8888 svar

6. Du kan som ovan antytts med tr... 00:53:51, 22/2 -21  
Du kan som ovan antytts med trick som ger först strike rädda situationen. Du får då liv innan du själv förlorar liv.
 
Jag köper, byter och säljer kort samt erbjuder spelmattor, pärmar, tärningar/spindowns, 9-korts fickor och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

163 rubriker
7184 svar

7. För att vara lite extra pedago... 13:01:32, 22/2 -21  
För att vara lite extra pedagogisk:

Lifelink ger varelsen lifelink.
Spirit Link ger varelsen en triggered ability

Notera att Spirit Link har en wording som börjar "Whenever..." när du tittar på oracletexten. Detta är ett tecken på trigger istället för replacement eller liknande.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Uppdaterad: 14:48:04, 22/2 -21

drozzee presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion
Snabb auktion. Gammalt och nytt, fair bid BO på allt
5 dagar kvar
Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

BYT BORD TILL


 
  Kaldheim! Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!