Magic the Gathering
Magic the Gathering32753 medlemmar 748 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Phantom Nishoba dör jag eller ... Target Exiled cards? ...
Regelfråga Commander - dubbelländer
Senast läst: 00:19:03, 1/3 -21. Läst 688 gånger.
Crapitano
MEDLEM
Enskede
@svm s. 11/11 -08

2 rubriker
39 svar

Regelfråga Commander - dubbelländer 18:57:12, 11/2 -21  
Hej,

Har byggt en commanderlek med Kestia, the Cultivator som general. Försöker använda så mycket som möjligt av mina befintliga kort men har problem med att tolka reglerna.

Kortfattat - jag vill använda Bloodstained Mire för att fetcha Watery Grave, Sacred Foundry eller Stomping Ground. Har läst reglerna (inte alla ska tilläggas) och 903.4c säger:

"903.4c. Reminder text is ignored when determining a card's color identity. See rule 207.2."

där Reminder text definieras enligt

"Parenthetical text in italics in the text box of a card that summarizes a rule that applies to that card, but is not actually rules text and has no effect on play. See rule 207.2."

På samtliga tre kort är manasymbolerna tillsammans med kursiv text inom parantes vilket får mig att tro att jag får använda dom. Men jag blir lite osäker när jag läser regel 903.4:

"The Commander variant uses color identity to determine what cards can be in a deck with a certain commander. The color identity of a card is the color or colors of any mana symbols in that card's mana cost or rules text, plus any colors defined by its characteristic-defining abilities (see rule 604.3) or color indicator (see rule 204)."

Anledningen till att jag blir osäker är för att jag tänker att det kanske ingår i "characteristic-defining abilities".

Så - får jag använda ovan nämnda dubbelländer i min lek?

Tack på förhand.

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Axvall
@svm s. 26/5 -04

81 rubriker
1987 svar

1. Nej. 305.6. The basic land... 19:20:57, 11/2 -21  
Nej.

305.6. The basic land types are Plains, Island, Swamp, Mountain, and Forest. If an object uses the words “basic land type,”it’s referring to one of these subtypes. An object with the land card type and a basic land type has the intrinsic ability “{T}: Add [mana symbol],”even if the text box doesn’t actually contain that text or the object has no text box. For Plains, [mana symbol] is {W}; for Islands, {U};for Swamps, {B}; for Mountains, {R}; and for Forests, {G}. See rule 107.4a. See alsorule 605, “Mana Abilities.”


Så de har actually Tap: Add R/G
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 20:14:52, 11/2 -21
Crapitano
MEDLEM
Enskede
@svm s. 11/11 -08

2 rubriker
39 svar

2. Tack för snabbt svar! :)... 19:36:49, 11/2 -21  
Choper skrev 19:20, 11/2 -21 Nej.

305.6. The basic land types are Plains, Island, Swamp, Mountain, and Forest. If an object uses the words “basic land type,”it’s referring to one of these subtypes. An objectwiththe land card type anda basic land type has the intrinsic ability “{T}: Add [mana symbol],”even if the text box doesn’t actually contain that text or the object has no text box. For Plains, [mana symbol] is {W}; for Islands, {U};for Swamps, {B}; for Mountains, {R}; and for Forests, {G}. See rule 107.4a. See alsorule 605, “Mana Abilities.”


Så de har actually Tap: Add R/G

Tack för snabbt svar!
Rashia
MEDLEM
Örebro
@svm s. 27/2 -09

3 rubriker
23 svar

3. Bloodstained Mire får inkluder... 09:57:44, 12/2 -21  
Bloodstained Mire får inkluderas i leken.. Men kommer vara helt värdelös då den inte tappar för mana, eller kan hämta något som kan användas för att producera mana.

(den kan användas för att ha en effekt som blandar leken)
blixt009

Simic
MEDLEM
Olofström
@svm s. 7/6 -06

57 rubriker
856 svar

4. Som tillägg, du får spela t.ex... 15:27:51, 12/2 -21  
Som tillägg, du får spela t.ex. Mana Confluence då den säger any color till skillnad från Watery Grave (som har "tap for B") eller Stomping Ground (som har "tap for R")
 
It seems obvious that the majority of the MTG community hates women and children.

I weep for the first 12 year old girl to make the top 8 of a Grand Prix

från chatten vid GP Seattle live - 050312
Hainen

Gruul
MEDLEM
Johanneshov
@svm s. 31/1 -11

19 rubriker
107 svar

5. Jag hade för mig att de ändrad... 23:32:02, 16/2 -21  
Choper skrev 19:20, 11/2 -21 Nej.

305.6. The basic land types are Plains, Island, Swamp, Mountain, and Forest. If an object uses the words “basic land type,”it’s referring to one of these subtypes. An object with the land card type and a basic land type has the intrinsic ability “{T}: Add [mana symbol],”even if the text box doesn’t actually contain that text or the object has no text box. For Plains, [mana symbol] is {W}; for Islands, {U};for Swamps, {B}; for Mountains, {R}; and for Forests, {G}. See rule 107.4a. See alsorule 605, “Mana Abilities.”


Så de har actually Tap: Add R/G

Jag hade för mig att de ändrade reglerna om inkludering av offcolor-länder för några år sedan för att folk skulle kunna spela Karn som commander i brawl trots att wastes inte var legalt i standard. Borde inte de reglerna fortfarande gälla? Eller var de bara för brawl, inte commander?
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!