Magic the Gathering
Magic the Gathering32100 medlemmar 727 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Oko + Soulbound... Exila Commander spell ...
Extra regelfråga om Hardened Scales interaktion
Senast läst: 13:51:41, 4/4 -20. Läst 688 gånger.
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

73 rubriker
212 svar

Extra regelfråga om Hardened Scales interaktion 20:54:44, 31/1 -20  
Hej igen! :O

Jag sitter som märks o brewar mycket o funderar nu på Hardened Scales. Den höjer alla +1/+1 counters med ett, så, om Servant of the Scale kommer in helt naturligt, ska den ha en till plupp på sig eller hur?

Vad händer då om jag har *fler* såna effekter? Nu funkar inte Grumgully, the Generous exakt med humans då, men i teorin, hade Hardened Scales reagerat på *båda* de effekterna och dubblat dem? Alternativt Renata, Called to the Hunt eller Rhythm of the Wild som jag antar har samma wording? Skulle alla dubbleras separat eller kommer gubben in med.. typ 3 extra pluppar +1 ifrån hardened scales?

Som i tidigare post så märktes att Path of Discovery var en annan slags trigger, så där antar jag att Hardened Scales hade funkat oavsett.

( Med proliferate effekter på säg 2 gubbar med varsina en plupp, antar jag att Hardened Scales funkar på alla gubbarna separat. Samma med Nissa, Voice of Zendikar hennes minus hade i princip buffat dubbelt på alla? )

Uppdaterad: 20:56:56, 31/1 -20

latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

502 rubriker
8653 svar

1. Hardened Scales har en replace... 22:12:04, 31/1 -20  
Hardened Scales har en replacement effect som gör att det blir en extra counter.

*Servant of the Scale kommer in med två counters och ger tre counters när den dör.

Enligt vad jag har hittat på nätet så är det lite olika bud kring hur replacement effects fungerar när de läggs tillsammans. Det kan bli så att du bara får en extra counter istället för två extra, fast du har två olika källor som ger extra +1/+1 counters, kan i så fall ha att göra med att counters läggs samtidigt om det står "as it enters the battlefield".

En domare får verifiera rätt resultat/svar.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort och uppdaterar min have!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Uppdaterad: 22:21:02, 31/1 -20
Elfia
MEDLEM
Vänersborg
@svm s. 25/12 -15

35 rubriker
93 svar

2. Så länge effekterna som skapar... 23:31:57, 31/1 -20  
Iniovan skrev 20:54, 31/1 -20 Hej igen! :O

Jag sitter som märks o brewar mycket o funderar nu på Hardened Scales. Den höjer alla +1/+1 counters med ett, så, om Servant of the Scale kommer in helt naturligt, ska den ha en till plupp på sig eller hur?

Vad händer då om jag har *fler* såna effekter? Nu funkar inte Grumgully, the Generous exakt med humans då, men i teorin, hade Hardened Scales reagerat på *båda* de effekterna och dubblat dem? Alternativt Renata, Called to the Hunt eller Rhythm of the Wild som jag antar har samma wording? Skulle alla dubbleras separat eller kommer gubben in med.. typ 3 extra pluppar +1 ifrån hardened scales?

Som i tidigare post så märktes att Path of Discovery var en annan slags trigger, så där antar jag att Hardened Scales hade funkat oavsett.

( Med proliferate effekter på säg 2 gubbar med varsina en plupp, antar jag att Hardened Scales funkar på alla gubbarna separat. Samma med Nissa, Voice of Zendikar hennes minus hade i princip buffat dubbelt på alla? )

Så länge effekterna som skapar nya/ytterligare counters är separata så kommer Hardened Scales komma in och säga "Du, jag bjuder på en extra counter".

Ifall du har två Rhythm of the Wild i spel, med en Hardened Scales ute och du spelar en Servant of the Scale. Prioritet passas av samtliga spelare och din spell börjar resolva och spelet kommer fråga dig, ska Servant få en counter, eller haste? Låt oss säga att vi vill ha en till counter. Vill Servant ha en counter eller haste? Vi vill ha ytterligare en counter. Servant säger själv, "jag har även med mig en counter!". Vid varje separat tillfälle som något säger "här, ta en counter" så kommer Hardened Scales sticka in huvudet, varje gång, och säga "här, ta en till" vilket skulle resultera i att Servant skulle komma in med 6 counters.

Hade vi däremot använt ett kort som Abzan Charm som kan lägga två counters på en creature som en spell så hade Hardened Scales hoppat in och sagt "ta en extra" vilket resulterat i 3 counters istället för två. Detta för att Abzan Charm lägger ut counters i en instans, inte två. Samma med Verdurous Gearhulk. Väljer du att placera 4 samtliga counters på gearhulken själv så hade det blivit 5 counters. Väljer du att lägga en counter på 4 olika creatures, så hade samtliga creatures fått två counters var. Hoppas detta hjälper dig.
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

73 rubriker
212 svar

3. Underbart svar!! Tack! (:... 00:01:15, 1/2 -20  
Underbart svar!! Tack! (:
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

60 rubriker
1813 svar

4. Dessvärre så stämmer det inte.... 09:22:44, 1/2 -20  
Dessvärre så stämmer det inte.

Elfie har helt rätt i att om det är sepparate instanser som lägger på counters i samma effekt så dubllas alla instanser, ex. Common Bond

Replacement effects är dock inte olika instanser av en effekt utan en modifiering av an en enda instans. Oavsett hur många replacements du lägger på så sker händelsen bara i slutet.
Du ställer upp en ekvation, inte lägger på olika separata händelser.


Har du olika sorters matematiska funktioner med replacements så kan du dock justera antalet beroende på i vilken ordning du använder dem.
Alltså, +/- eller */(/). Räknar du ut alla + effekter först innan du räknar alla * effekter så kommer du få högre resultat än om du först tex dubblar och sedan lägger på Hardened Scales +1
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 09:25:35, 1/2 -20
Elfia
MEDLEM
Vänersborg
@svm s. 25/12 -15

35 rubriker
93 svar

5. Detta stämmer, vet inte vad ja... 10:56:35, 1/2 -20  
Choper skrev 09:22, 1/2 -20 Dessvärre så stämmer det inte.

Elfie har helt rätt i att om det är sepparate instanser som lägger på counters i samma effekt så dubllas alla instanser, ex. Common Bond

Replacement effects är dock inte olika instanser av en effekt utan en modifiering av an en enda instans. Oavsett hur många replacements du lägger på så sker händelsen bara i slutet.
Du ställer upp en ekvation, inte lägger på olika separata händelser.


Har du olika sorters matematiska funktioner med replacements så kan du dock justera antalet beroende på i vilken ordning du använder dem.
Alltså, +/- eller */(/). Räknar du ut alla + effekter först innan du räknar alla * effekter så kommer du få högre resultat än om du först tex dubblar och sedan lägger på Hardened Scales +1

Detta stämmer, vet inte vad jag tänkte, ber om ursäkt för potentiell förvirring!

Uppdaterad: 10:57:09, 1/2 -20
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

73 rubriker
212 svar

6. Okej, så i princip lite färre ... 13:20:27, 1/2 -20  
Okej, så i princip lite färre instanser då i min våta dröm om pluppar. Nåväl :)
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

502 rubriker
8653 svar

7. Tack för inlägget, Choper, men... 16:51:03, 1/2 -20  
Choper skrev 09:22, 1/2 -20 Dessvärre så stämmer det inte.

Elfie har helt rätt i att om det är sepparate instanser som lägger på counters i samma effekt så dubllas alla instanser, ex. Common Bond

Replacement effects är dock inte olika instanser av en effekt utan en modifiering av an en enda instans. Oavsett hur många replacements du lägger på så sker händelsen bara i slutet.
Du ställer upp en ekvation, inte lägger på olika separata händelser.


Har du olika sorters matematiska funktioner med replacements så kan du dock justera antalet beroende på i vilken ordning du använder dem.
Alltså, +/- eller */(/). Räknar du ut alla + effekter först innan du räknar alla * effekter så kommer du få högre resultat än om du först tex dubblar och sedan lägger på Hardened Scales +1

Tack för inlägget, Choper, men om varken det ena eller det andra inte stämmer av det jag hittade och vad som senare skrevs, vad stämmer då?

Common Bond har olika instanser, men as X enters the battlefield är bara en instans, även om det finns olika kort som vill påverka (denna) instansen?

Så ekvationen med Renata, Called to the Hunt och Rhythm of the Wild och Hardened Scales innebär 1 gång plus 1 gång (och till sist plus en extra gång på grund av Hardened Scales)? Bara tre counters totalt eller kan det bli fyra?

Vilken ordning skulle i frågans exempel vara relevant då?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort och uppdaterar min have!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Uppdaterad: 16:52:31, 1/2 -20
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

60 rubriker
1813 svar

8. I princip stämmer lastblasters... 19:22:49, 1/2 -20  
I princip stämmer lastblasters första svar. Glömde att lägga till exemplen på vad jag menade i sista stycket.


Varje replacenement effekt som säger att den ska komma in med en counter kan du översätta till +1 1/1 counter.

Sedan har du effekter som Doubling Season, denne ger istället *2 counters.


När du ska räkna ut hur många counters så utgår du från kortet (1 1/1 counter) och lägger sedan på de olika R.E. i vilken ordning du vill. Du räknar ut resultatet av varje R.E. innan du lägger itll nästa.

Så, i första exemplet blir det Servant 1 1/1 + någon av R.E. effekterna = 2 1/1.
Sedan lägger du på nästa R.E. och får då 3 1/1.
Osv.

Eftersom alla effekterna som angetts i starten endast ger +X antal counters så spelar det ingen roll i vilken ordning du lägger dem, resultatet blir alltid det samma.

Om du blandar in Doubling Season, som ger *2 istället för +1 så ändrar ordningen den summa du får:

Exempel: Servant of the Scales (S) + Hardened Scales (HS) + Doubling Season (DS)

1 1/1counter (S) *2 (DS) = 2 1/1 -> 2 1/1counter + 1 1/1 (HS) = 3 1/1 counters

vs

1 1/1 counter (S) + 1 1/1 (HS) = 2 1/1 -> 2 1/1 counter *2 (DS) = 4 1/1counters

Båda är giltiga. Den som kontrollerar objektet får alltid välja att genomföra alla R.E. i vilken ordning den vill. För att nå högsta möjliga resultat gör man alla + först och sedan *x.


Detta gäller så länge alla delar som är replacement effekts. Är det något annat, som tex att resolva Common Bond, så applicerar vi alla R.E.s på samma sätt på varsin del av de olika instanserna. Samma sak med Servant of the Scales dies trigger, den kommer att boostas av alla R.E. som kan göra något.


Kanske snurrade till det hela. Ber om ursäkt isf :)
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 19:24:25, 1/2 -20
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

502 rubriker
8653 svar

9. Poängen är väl: *att man ka... 19:36:47, 1/2 -20  
Poängen är väl:

*att man kan kontrollera Renata, Called to the Hunt, Rhythm of the Wild och Grumgully, the Generous tillsammans med Hardened Scales, men det kommer inte att bli några fler bonus-counters så länge inte dubblings-kort som Corpsejack Menace eller Doubling Season är med i spelet.

*Inte heller Winding Constrictor kommer att göra en massa tokiga saker på egen hand enbart med kort som Grumgully, the Generous & dylikt.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har ett och annat kort och uppdaterar min have!
Numera har jag swish!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

73 rubriker
212 svar

10. Jag tror det enklaste för min ... 19:43:50, 1/2 -20  
Jag tror det enklaste för min hjärna är att tänka att i dessa fall, lägger jag på 1 till för hardened scales. Det funkar nog bäst för mitt casual köksbord :)

KaktusenBerit presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion
Kompiskort till salu! Jace, Vampiric tutor, Runmamma mm!
6 dagar kvar
Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!