Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 670 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LIMITED Basic draft-tips... Ge mig data ...
360 korts Custom Drafting Cube
Senast läst: 01:35:24, 24/4 -24. Läst 2756 gånger.
Spooken
MEDLEM
Falun
@svm s. 21/3 -05

258 rubriker
1809 svar

360 korts Custom Drafting Cube 12:59:04, 22/3 -18  
Spooken här! Förmodligen är det inte många som minns (eller bryr sig ^^) men jag brukade vara väldigt aktiv här på SvM, speciellt i verkstaden.

Som ett stort fan av speldesign (har pluggat det i två år nu) så fick jag mycket nöje ur att designa nya kort med befintliga mechanics eller hitta på nyskapande sätt att interagera med Magics älskvärda designspace.

Anledningen till att jag är här nu är att jag hittade en gammal Custom Cube när jag rensade igenom min gamla hårddisk. Har postat den på reddit och FB so far men tänkte att det kanske finns någon här på SvM som möjligtvis kunde få lite nöje av att titta på den.

358 helt orginella kort, samt 2 reprints (Lightning Rift och Astral Slide) gör upp denna 360 korts 8-manna draft kub.

Centrerad runt 10 arketyper, med överlappande mechanics:

WUB - Blink
UBR - Madness
BRG - Sacrifice
RGW - Tokens
GWU - +1/+1 Counters
WBR - Cycling
URG - Landfall
BGW - Spirits
RWU - Artifacts
GUB - Graveyard

Wordingen på många kort är sannolikt utdaterad, t.ex "put a token onto the battlefield" såg jag blivit streamlineat till "create", men det ska nog inte vara något problem att förstå vad som menas.

Landfall används som en shorthand för "Whenever a land enters the battlefield under your control, " för att rensa upp utrymme på korten.

Nu har jag tjattrat på för länge, här är korten i imgur album:

Vitt 60 kort
Blått 60 kort
Svart 60 kort
Rött 60 kort
Grönt 60 kort
Multi 30 kort
Artefakter 10 kort
Land 20 kort

Kort har enbart singelton manasymboler av varje färg i sin kostnad för att underlätta den flerfärgade naturen av setet. Då det bara finns 10 flerfärgade land (typ ett per lek efter en draft) och det är designat för att draftas minst 2-färgade lekar.

Hoppas någon gillart! Och hoppas jag inte postat i fel forum. ^^'
 
Planeswalker Feedback. Söker kritik. :)

latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

1. Common-länderna är bra designa... 15:31:02, 22/3 -18  
Common-länderna är bra designade, men känns inte common. Okej, allt är common alltså.

Ser bra ut.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Uppdaterad: 15:33:10, 22/3 -18
Spooken
MEDLEM
Falun
@svm s. 21/3 -05

258 rubriker
1809 svar

2. Jo de fick vara common då alla... 17:11:59, 22/3 -18  
latsblaster skrev 15:31, 22/3 -18 Common-länderna är bra designade, men känns inte common. Okej, allt är common alltså.

Ser bra ut.

Jo de fick vara common då alla kort är med i varje draft hursom : )
 
Planeswalker Feedback. Söker kritik. :)
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

3. Jag har inte hunnit kolla, men... 17:26:46, 22/3 -18  
Jag har inte hunnit kolla, men hur mycket overlaps finns det, kort som flera draftare är intresserade av men av olika orsaker?

Jag vet inte hur många overlaps man behöver men antar att wizards brukar ha någon tröskel för det.

Du skrev att det ska finnas overlaps, vilket låter bra, men jag vet inte om jag såg dem på rak arm.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Uppdaterad: 17:28:11, 22/3 -18
Spooken
MEDLEM
Falun
@svm s. 21/3 -05

258 rubriker
1809 svar

4. Tror majoriteten av kort funka... 17:59:16, 22/3 -18  
latsblaster skrev 17:26, 22/3 -18 Jag har inte hunnit kolla, men hur mycket overlaps finns det, kort som flera draftare är intresserade av men av olika orsaker?

Jag vet inte hur många overlaps man behöver men antar att wizards brukar ha någon tröskel för det.

Du skrev att det ska finnas overlaps, vilket låter bra, men jag vet inte om jag såg dem på rak arm.

Tror majoriteten av kort funkar i mer än en av arketyperna.

Skapat mer för att lekar ska vara primärt en arketyp, med splashes av andra som vill liknande grejjer. Typ man draftar en GWB Spirits med splash av Sacrfice och Blink.
 
Planeswalker Feedback. Söker kritik. :)
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

5. Vad gör Astral Lightning vit? ... 21:27:03, 22/3 -18  
Vad gör Astral Lightning vit? Ska det inte vara 5 damage to target attacking or blocking creature?

Court Lyrist hade fått snyggare design om den hade exilat istället för att förstöra (spara ord).

Jag tror att creature cycling är felwordat, men det heter ju slivercycling så kanske stämmer ändå.

Forlorn Might har väldigt riskabel design, en kicker på ett splice-kort.

God's Glare är förmodligen lite färgpajsbrott och lite overpushed med den sjukt stabila effekten.

Kanonmånga roliga kort.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Uppdaterad: 21:37:53, 22/3 -18
Spooken
MEDLEM
Falun
@svm s. 21/3 -05

258 rubriker
1809 svar

6. Håller med, finns det ett intr... 22:08:48, 22/3 -18  
latsblaster skrev 21:27, 22/3 -18 Vad gör Astral Lightning vit? Ska det inte vara 5 damage to target attacking or blocking creature?

Court Lyrist hade fått snyggare design om den hade exilat istället för att förstöra (spara ord).

Jag tror att creature cycling är felwordat, men det heter ju slivercycling så kanske stämmer ändå.

Forlorn Might har väldigt riskabel design, en kicker på ett splice-kort.

God's Glare är förmodligen lite färgpajsbrott och lite overpushed med den sjukt stabila effekten.

Kanonmånga roliga kort.

Håller med, finns det ett intresse så kan jag tänka mig att hoppa in och tweaka kort samt uppdatera wordingen (Create a token t.ex). Då det var dryga 2 år sedan jag gjorde hela kuben så har jag bara vaga idéer om resonemanget bakom många kort, men det går ju att fixa. : )

Kul att höra att du gillar't! ^^
 
Planeswalker Feedback. Söker kritik. :)
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

7. Hur har du tänkt med att ett s... 23:04:04, 22/3 -18  
Hur har du tänkt med att ett svårt kort kan svara på enchantments och artifacts? Dissmot Wizards eller vad tänker du?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Spooken
MEDLEM
Falun
@svm s. 21/3 -05

258 rubriker
1809 svar

8. Syftar på Abyssal Chanter? ... 23:37:11, 22/3 -18  
latsblaster skrev 23:04, 22/3 -18 Hur har du tänkt med att ett svårt kort kan svara på enchantments och artifacts? Dissmot Wizards eller vad tänker du?

Syftar på Abyssal Chanter?

Det var ett kort jag gjorde på SvM en gång i tiden. Jag gillar svarts filosofi att "You can do anything, but at a cost" och har länge velat att det ska finnas ett svart kort som kan hantera artifacts/enchants utan att blanda in en till färg. Så på sätt och vis, ja, en diss till wizards, men jag tycker "You can do anything, but at a cost. Except destroying enchantments" har en lite sämre klang till sig : )
 
Planeswalker Feedback. Söker kritik. :)
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

9. Ja. Jag har också lite svårt a... 07:19:01, 23/3 -18  
Spooken skrev 23:37, 22/3 -18
latsblaster skrev 23:04, 22/3 -18 Hur har du tänkt med att ett svårt kort kan svara på enchantments och artifacts? Dissmot Wizards eller vad tänker du?

Syftar på Abyssal Chanter?

Det var ett kort jag gjorde på SvM en gång i tiden. Jag gillar svarts filosofi att "You can do anything, but at a cost" och har länge velat att det ska finnas ett svart kort som kan hantera artifacts/enchants utan att blanda in en till färg. Så på sätt och vis, ja, en diss till wizards, men jag tycker "You can do anything, but at a cost. Except destroying enchantments" har en lite sämre klang till sig : )

Ja. Jag har också lite svårt att köpa det där när man tar fram den filosofi-aspekten.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Uppdaterad: 07:19:23, 23/3 -18
Arian
MEDLEM
Kista
@svm s. 22/3 -09

10 rubriker
86 svar

10. Coolt projekt! Har du spelat m... 13:40:01, 26/3 -18  
Coolt projekt! Har du spelat med kuben någonting?
Green

Golgari
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 2/3 -10

23 rubriker
210 svar

11. Coolt projekt! Spontant så kän... 14:21:10, 26/3 -18  
Coolt projekt! Spontant så kändes Archfiends Decree milt bruten. Lättare splashbar Damnation utan drawbacks känns lite väl bra? "Each player sacrifices two creatures, Threshhold: Each player sacrifices all creatures instead" kanske?

Uppdaterad: 14:22:41, 26/3 -18
Spooken
MEDLEM
Falun
@svm s. 21/3 -05

258 rubriker
1809 svar

12. Det var tanken, men blev tyvär... 02:09:04, 3/4 -18  
Arian skrev 13:40, 26/3 -18 Coolt projekt! Har du spelat med kuben någonting?

Det var tanken, men blev tyvärr aldrig av. Därav har den heller aldrig blivit speltestad mer än min egen solo guldfiskning och testbyggande av lekar.
 
Planeswalker Feedback. Söker kritik. :)
Spooken
MEDLEM
Falun
@svm s. 21/3 -05

258 rubriker
1809 svar

13. Många kort i kuben är över mag... 02:11:33, 3/4 -18  
Green skrev 14:21, 26/3 -18 Coolt projekt! Spontant så kändes Archfiends Decree milt bruten. Lättare splashbar Damnation utan drawbacks känns lite väl bra? "Each player sacrifices two creatures, Threshhold: Each player sacrifices all creatures instead" kanske?

Många kort i kuben är över magics egna powercurve (eller var iaf när jag skapade dem). Då korten är skapade enbart för kuben och är helt orelaterade till magic utanför så är det meningen att jämförelser ska ske mot resten av kuben och hur den ska spelas i limited.

Så ja, det är ett medvetet designval att den är starkare än Damnation. : )
 
Planeswalker Feedback. Söker kritik. :)
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!