Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 664 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LIMITED Drafta coreset 2019,vilka alte... 360 korts Custom Drafting Cube ...
Basic draft-tips
Senast läst: 09:06:59, 24/4 -24. Läst 4810 gånger.
LasseKongo
MEDLEM
Enskede
@svm s. 14/11 -14

22 rubriker
48 svar

Basic draft-tips 20:40:16, 26/4 -18  
Ska drafta snart och har gjort det säg 5 gånger i mitt liv. Behöver lite saker att holla på koll så att man inte blir totalt överkörd i pickandet.

Vad jag MINNS/VET ska man prioritera:
1. Removal över gubbar.
2. Försöka föja trenden, dvs vilka färger pickas.
3. Hur bra är plainswalkers? Är det alltid 1st picks eller beror det mer
på vad det gör.
4. När du gör en lek så ska man ha 16 länder och resten spells i en 40 kort. Eller var det 14 länder som är standard?

Något jag missat? Eller saker som utom detta man behöver ha i åtanke? Tacksam för alla tips!

Uppdaterad: 20:40:51, 26/4 -18

latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

1. Det finns ju en erkänd ordning... 20:52:51, 26/4 -18  
Det finns ju en erkänd ordning som man brukar använda; BREAD.

Exempel:

http://strictlyaveragemtg.com/2017/02/20/drafting-level-up-bread-theory/
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Uppdaterad: 20:53:29, 26/4 -18
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

2. 1. Korrekt. 2. Korrekt. (Ja, ... 20:55:40, 26/4 -18  
1. Korrekt.
2. Korrekt. (Ja, att försöka picka kort i andra färger än sina grannar är väl tekniskt sett motsatsen till att föllja en trend, men jag antar att det var det du menade.)
3. Nästan alltid first picks, fast i just det här setet finns det ett undantag då Jaya Ballard inte är så bra.
4. 17 länder är standard. I Dominaria vill man ibland gå upp till 18 eftersom kicker gör att man har användning för extra länder, men har man flera av Llanowar Elves/Adventurous Impulse/Skittering Surveyor så kan man gå ner ett land.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
LasseKongo
MEDLEM
Enskede
@svm s. 14/11 -14

22 rubriker
48 svar

3. Tackar för svaren, ska kolla u... 20:59:42, 26/4 -18  
Tackar för svaren, ska kolla upp din länk lastblaster!
LasseKongo
MEDLEM
Enskede
@svm s. 14/11 -14

22 rubriker
48 svar

4. Sista fråga, man siktar i vanl... 21:00:55, 26/4 -18  
Sista fråga, man siktar i vanliga fall på 2 färger vad jag vet. Gäller det än och bör man splasha eller få 1 färgat i vissa fall?
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

5. Det kan variera beroende på dr... 21:50:34, 26/4 -18  
Det kan variera beroende på draft-format men i dominaria verkar det inte som att det finns något starkare monocolor-tema, snarare tvärtom om jag inte missat något. Man kan kanske spela tre färger med framgång om man vet vad man gör. Då blir ju ett skräpkort som nämnda Skittering Surveyor lite bättre. Jag antar att det är svårare att spela tre färger i ett snabbare format. Lustigt nog har jag läst i efterhand om mitt favorit-draftformat RtR-block att boros var totalt överskattat i gatecrash och att dimir var mycket bättre än vad många trodde.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
LasseKongo
MEDLEM
Enskede
@svm s. 14/11 -14

22 rubriker
48 svar

6. Jag ska drafta amonkhet, skull... 22:29:27, 26/4 -18  
latsblaster skrev 21:50, 26/4 -18 Det kan variera beroende på draft-format men i dominaria verkar det inte som att det finns något starkare monocolor-tema, snarare tvärtom om jag inte missat något. Man kan kanske spela tre färger med framgång om man vet vad man gör. Då blir ju ett skräpkort som nämnda Skittering Surveyor lite bättre. Jag antar att det är svårare att spela tre färger i ett snabbare format. Lustigt nog har jag läst i efterhand om mitt favorit-draftformat RtR-block att boros var totalt överskattat i gatecrash och att dimir var mycket bättre än vad många trodde.

Jag ska drafta amonkhet, skulle du rekomendera 2 eller 3 färgade lekar i det förmatet för en nybörjare. Jag har spelat mkt magic i modern och legacy. Så själv spel aspekten är jag bättre på än draftandet :).
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

7. https://www.channelfireball.co... 22:37:16, 26/4 -18  
https://www.channelfireball.com/articles/amonkhet-archetype-draft-guide/
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

8. Brukar vara bra att hålla sig ... 23:24:46, 26/4 -18  
Brukar vara bra att hålla sig till två färger om man är ovan, och om settet saknar ordentlig färgfix. Försök att inte ta ett flerfärgat kort tidigt, om det inte verkligen är en bomb. Man vill inte låsa in sig i för många färger från början. I amonkhet kan det vara värt att hatpicka gudar som inte är i din färg. De är sjukt fuskiga med indestructible, och svåra att ta hand om. Rhonas, Oketra och Hazoret är bäst och lättast att aktivera.

Tips. Zombies och aggro med Rött i var nog de bästa att drafta om jag minns rätt.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Uppdaterad: 23:26:02, 26/4 -18
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

9. Ett tips för 3xAmonkhet är att... 23:43:13, 26/4 -18  
Ett tips för 3xAmonkhet är att exert-creatures är bättre än de ser ut, och Gust Walker är setets bästa common.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1779 svar

10. Trippel Amonkhet var riktigt a... 09:47:33, 27/4 -18  
Trippel Amonkhet var riktigt aggro som jag minns det. Draftade en hel del B/W Zombies och det var en stark arketyp. Viktigare än vanligt med bra kurva.
Snurvel_

Orzhov
REDAX
Enskede
@svm s. 16/4 -02

18 rubriker
267 svar

11. Skräpkort?... 14:01:45, 27/4 -18  
latsblaster skrev 21:50, 26/4 -18 Det kan variera beroende på draft-format men i dominaria verkar det inte som att det finns något starkare monocolor-tema, snarare tvärtom om jag inte missat något. Man kan kanske spela tre färger med framgång om man vet vad man gör. Då blir ju ett skräpkort som nämnda Skittering Surveyor lite bättre. Jag antar att det är svårare att spela tre färger i ett snabbare format. Lustigt nog har jag läst i efterhand om mitt favorit-draftformat RtR-block att boros var totalt överskattat i gatecrash och att dimir var mycket bättre än vad många trodde.

Skräpkort?
 
I know I believe in nothing but it is my nothing
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

12. Jag skulle inte drafta/ta/ploc... 14:14:45, 27/4 -18  
Snurvel_ skrev 14:01, 27/4 -18
latsblaster skrev 21:50, 26/4 -18 Det kan variera beroende på draft-format men i dominaria verkar det inte som att det finns något starkare monocolor-tema, snarare tvärtom om jag inte missat något. Man kan kanske spela tre färger med framgång om man vet vad man gör. Då blir ju ett skräpkort som nämnda Skittering Surveyor lite bättre. Jag antar att det är svårare att spela tre färger i ett snabbare format. Lustigt nog har jag läst i efterhand om mitt favorit-draftformat RtR-block att boros var totalt överskattat i gatecrash och att dimir var mycket bättre än vad många trodde.

Skräpkort?

Jag skulle inte drafta/ta/plocka Skittering Surveyor särskilt högt om jag inte var i minst tre färger eller behöver någon speciell trigger eller har equipment som jag verkligen vill kunna använda/maxa. En Civic Wayfinder har ett otroligt mycket högre värde tänker jag.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Snurvel_

Orzhov
REDAX
Enskede
@svm s. 16/4 -02

18 rubriker
267 svar

13. Äkta 2 för ett - bild som är f... 19:26:52, 27/4 -18  
Äkta 2 för ett - bild som är färglös och triggar historic?
Platsar i alla lekar utom typ RW- aggro.
Jag blir glad om du passar den runt 3-4 pick.
Och den är ännu bättre i sealed...
 
I know I believe in nothing but it is my nothing
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

14. Har man synnergier värderar ja... 08:31:45, 28/4 -18  
Har man synnergier värderar jag den högre, historic, ja, om man är där.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Snurvel_

Orzhov
REDAX
Enskede
@svm s. 16/4 -02

18 rubriker
267 svar

15. Alla får såklart drafta som de... 17:59:45, 28/4 -18  
Alla får såklart drafta som de vill och eftersom vi alla värderar kort olika får vi också olika resultat. Jag vill ändå ge exempel på två starhänder och så är jag nöjd sen.

Två länder, ett tre-drop, två fyr-drop och två dyra grejer.
Det är en keep om vårt tre-drop är bilden vi tjafsar om och en mulligan annars, och det oavsett smaken på länderna och vad ditt tre-drop annars är.

Forest, Forest, Island, 5/4 för GGG, 3/4 scry sphinx, bolten för 2R. Då är man otroligt nöjd om det sjunde kortet är landsökargubben... hade exakt den handen igår och satt och mös över min 1/2.

Jag gillar kort som minimerar slumpen, det är vad denna gör. Och den blockar Saprolings och lever hela spelet sen
 
I know I believe in nothing but it is my nothing
Uppdaterad: 18:00:05, 28/4 -18
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

16. Jag håller med dig i dina exem... 18:46:03, 28/4 -18  
Jag håller med dig i dina exempel. Jag antar dock att man får starkare kort på lägre cmc i amonkhet, och värderar läget utifrån andra aspekter.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Snurvel_

Orzhov
REDAX
Enskede
@svm s. 16/4 -02

18 rubriker
267 svar

17. I amonkhet är det all out atta... 20:24:27, 28/4 -18  
latsblaster skrev 18:46, 28/4 -18 Jag håller med dig i dina exempel. Jag antar dock att man får starkare kort på lägre cmc i amonkhet, och värderar läget utifrån andra aspekter.

I amonkhet är det all out attack som gäller. Björnar (2/2 som kostar 2 mana) med fördel och låg kurva. Riktigt all-in format!
 
I know I believe in nothing but it is my nothing
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!