Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 643 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MODERN Ej aggro, ej 10k+-lek som är r... Tips på förbättringar till min ...
Deadguy Ale - Bortglömd skatt?
Senast läst: 02:54:31, 26/4 -24. Läst 3283 gånger.
caty
HEDERSMEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 19/10 -06

161 rubriker
1050 svar

Deadguy Ale - Bortglömd skatt? 13:54:50, 29/4 -17  
Jag älskar denna färgkombination och hur man än vrider på det så har svart/vitt tillgång till de mest kraftfulla korten i modern( tex Liliana of the Veil, Path to Exile). Jag vill även diskutera ett bortglömt kort som jag tror kan skina nu när midrange dominerar Modern, nämligen Pack Rat. Denna gigant förvandlar alla dina lategame draws till topdecks! Här är min lista, diskutera gärna vad som kan förbättras, lekens svaghet och styrka. Tror ni den kan passa dagens meta?

Deadguy Ale

Modern / Turneringsspel

Av: caty
12:36, 26/4 -17

caty kommenterar:
- inget :( -
Kategori: Turneringsspel
Format: ModernStorlek: 60 kort
Färger:
Exportera till Magic Online
Exportera till Apprentice
Exportera till Magic Workstation
Skriv ut
4066:-
Manakurva
Färgfördelning
Guldfiska! [lek]213585[/lek]
Köp leken! Proxa leken!


Uppdaterad: 14:00:56, 29/4 -17

Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

1. Jag har spelar en del med Pack... 14:14:54, 29/4 -17  
Jag har spelar en del med Pack-rat i 8-rack innan jag började köra Smallpox. Det är verkligen ett starkt hot som är svårt för många lekar att blir av med om man väl fått göra en kopia.

Min erfarenhet är att man kommer långt på 6-7 ryck-kort i en lek och att de är bäst i de första turerna. Jag hade därför funderat på om Tidehollow Sculler verkligen är så bra, själv hade jag nog hellre kört med ett playset av Bloodghast.
 
"Not Gruul? Then die!"
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

2. En annan sak är att jag inte h... 14:16:56, 29/4 -17  
En annan sak är att jag inte hade velat vara utan Disenchant i brädan, med din manabas är ju Blood Moon rätt jobbig.
 
"Not Gruul? Then die!"
caty
HEDERSMEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 19/10 -06

161 rubriker
1050 svar

3. Hade jag kört smallpox hade Bl... 14:22:03, 29/4 -17  
Bloodspawn skrev 14:14, 29/4 -17 Jag har spelar en del med Pack-rat i 8-rack innan jag började köra Smallpox. Det är verkligen ett starkt hot som är svårt för många lekar att blir av med om man väl fått göra en kopia.

Min erfarenhet är att man kommer långt på 6-7 ryck-kort i en lek och att de är bäst i de första turerna. Jag hade därför funderat på om Tidehollow Sculler verkligen är så bra, själv hade jag nog hellre kört med ett playset av Bloodghast.

Hade jag kört smallpox hade Bloodghast varit ett alternativ men just nu känns den inte riktigt som om den tillför något. Tidehollow Sculler är ett riktigt nice 2-dropp som passar perfekt in i kuevn. T1, Ryck, T2 Sculler och T3 Liliana. Svårt att förlora med den starten har jag märkt.

En liten mysig synergi är att Tidehollow Sculler också är en Zombie som man kan äta upp med Kalitas
caty
HEDERSMEDLEM
Saltsjö-boo
@svm s. 19/10 -06

161 rubriker
1050 svar

4. Det håller jag verkligen med o... 14:23:14, 29/4 -17  
Bloodspawn skrev 14:16, 29/4 -17 En annan sak är att jag inte hade velat vara utan Disenchant i brädan, med din manabas är ju Blood Moon rätt jobbig.

Det håller jag verkligen med om. Tips om vad du skulle ta ut? 1 Stony silence kanske? Vad mer?
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

5. Problemet jag ser med Tideholl... 14:27:18, 29/4 -17  
caty skrev 14:22, 29/4 -17
Bloodspawn skrev 14:14, 29/4 -17 Jag har spelar en del med Pack-rat i 8-rack innan jag började köra Smallpox. Det är verkligen ett starkt hot som är svårt för många lekar att blir av med om man väl fått göra en kopia.

Min erfarenhet är att man kommer långt på 6-7 ryck-kort i en lek och att de är bäst i de första turerna. Jag hade därför funderat på om Tidehollow Sculler verkligen är så bra, själv hade jag nog hellre kört med ett playset av Bloodghast.

Hade jag kört smallpox hade Bloodghast varit ett alternativ men just nu känns den inte riktigt som om den tillför något. Tidehollow Sculler är ett riktigt nice 2-dropp som passar perfekt in i kuevn. T1, Ryck, T2 Sculler och T3 Liliana. Svårt att förlora med den starten har jag märkt.

En liten mysig synergi är att Tidehollow Sculler också är en Zombie som man kan äta upp med Kalitas ;)

Problemet jag ser med Tidehollow Sculler är att det är ett väldigt bra mål för removal. Motståndaren både dödar ditt hot och deras kort ersätter sig med det du inte ville att du skulle ha. Synergin med Khalitas bevaras med Blood Ghast iom att det är en vampyr...
 
"Not Gruul? Then die!"
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

6. Ett svärd eller två vore bra, ... 14:42:31, 29/4 -17  
Ett svärd eller två vore bra, så även små killar blir formidabla hot.
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Hört under tribelander: "Du får fan sluta spela med Grozoth, han är alldeles för bruten!"

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

7. Jag skulle säga att Tidehollow... 15:17:02, 29/4 -17  
Jag skulle säga att Tidehollow Sculler är the dead guy samt att leken är 0 och chanslös utan den. Sen hur mycket övrigt discard som behövs kan diskuteras. I sideboard ska man definitivt spela elaka prästen från dragon's maze så man kan ta in den bredvid deadguy om man ska spöa jeskai hårt. Damnation verkar slöseri med plats medan Anguished Unmaking verkar bra. Liliana, the Last Hope borde få flexa med veils platser.

Kalitas verkar bättre med Fatal Push jämfört med Path to Exile.

Skippa Sword of Feast and Famine när du väljer ditt svärd. Jag tror alla andra svärd gör bra saker på combat damage och bra kombination av protection.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Uppdaterad: 15:22:05, 29/4 -17
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

8. Det verkar som att vi har vitt... 15:28:20, 29/4 -17  
latsblaster skrev 15:17, 29/4 -17 Jag skulle säga att Tidehollow Sculler är the dead guy samt att leken är 0 och chanslös utan den. Sen hur mycket övrigt discard som behövs kan diskuteras. I sideboard ska man definitivt spela elaka prästen från dragon's maze så man kan ta in den bredvid deadguy om man ska spöa jeskai hårt. Damnation verkar slöseri med plats medan Anguished Unmaking verkar bra. Liliana, the Last Hope borde få flexa med veils platser.

Kalitas verkar bättre med Fatal Push jämfört med Path to Exile.

Skippa Sword of Feast and Famine när du väljer ditt svärd. Jag tror alla andra svärd gör bra saker på combat damage och bra kombination av protection.

Det verkar som att vi har vitt skilda åsikter om Tidehollow Sculler. Skulle du kunna förklara för mig vad som är kortets styrkor och vad den gör när den fungerar som bäst? Skall man låta bli att spela den tills man vet att motståndaren inte håller removal för att på så sätt undvika att bli 2 för 1 på det sätt jag beskrev ovan? Är den bra nog för att man ska kunna hålla en hand med den utan support av IoK eller Thougtseize?
 
"Not Gruul? Then die!"
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

9. Guldfiska jeskai-kontroll i le... 15:35:31, 29/4 -17  
Bloodspawn skrev 15:28, 29/4 -17
latsblaster skrev 15:17, 29/4 -17 Jag skulle säga att Tidehollow Sculler är the dead guy samt att leken är 0 och chanslös utan den. Sen hur mycket övrigt discard som behövs kan diskuteras. I sideboard ska man definitivt spela elaka prästen från dragon's maze så man kan ta in den bredvid deadguy om man ska spöa jeskai hårt. Damnation verkar slöseri med plats medan Anguished Unmaking verkar bra. Liliana, the Last Hope borde få flexa med veils platser.

Kalitas verkar bättre med Fatal Push jämfört med Path to Exile.

Skippa Sword of Feast and Famine när du väljer ditt svärd. Jag tror alla andra svärd gör bra saker på combat damage och bra kombination av protection.

Det verkar som att vi har vitt skilda åsikter om Tidehollow Sculler. Skulle du kunna förklara för mig vad som är kortets styrkor och vad den gör när den fungerar som bäst? Skall man låta bli att spela den tills man vet att motståndaren inte håller removal för att på så sätt undvika att bli 2 för 1 på det sätt jag beskrev ovan? Är den bra nog för att man ska kunna hålla en hand med den utan support av IoK eller Thougtseize?

Guldfiska jeskai-kontroll i leklådan och kolla vad den går nit på runda 2 om du castar dead guy. Dark Confidant och Rat Pack dödas enkelt men dead guy blir väldigt svår om abilityn resolvar.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
nargluj
MEDLEM
Älvängen
@svm s. 8/10 -13

30 rubriker
853 svar

10. Är Kambal, Consul of Allocatio... 17:49:50, 29/4 -17  
Är Kambal, Consul of Allocation ett kort i Modern?
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

11. I sideboard kanske det borde g... 19:21:05, 29/4 -17  
nargluj skrev 17:49, 29/4 -17 Är Kambal, Consul of Allocation ett kort i Modern?

I sideboard kanske det borde gå?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

12. Ser ut som som en mycket go le... 20:29:13, 29/4 -17  
Ser ut som som en mycket go lek. Men är inte lekens stora problem att den har svårt att skapa value? Finns det inget man kan få in för att få lite mer 2-för-1?

Jag gillar btw Shambling Vents mycket mer än Mutavault för den ger en liv som kan behövas de matcher Confidanter arbetar.
 
Nuvarande auktion: Mycket av varje, högt och lågt. Standard, Modern, Legacy osv. BO på allt. Slutar den 9 april 23:00.
Uppdaterad: 20:29:44, 29/4 -17
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

13. Mutavault är mest med för Pack... 23:47:04, 29/4 -17  
czypher skrev 20:29, 29/4 -17 Ser ut som som en mycket go lek. Men är inte lekens stora problem att den har svårt att skapa value? Finns det inget man kan få in för att få lite mer 2-för-1?

Jag gillar btw Shambling Vents mycket mer än Mutavault för den ger en liv som kan behövas de matcher Confidanter arbetar.

Mutavault är mest med för Pack Rat så jag tänkte också att Shambling Vent kan vara bra. Så problemet med Pack Rat blir att man väljer andra sämre kort.

Ska man spela Lingering Souls kan man ju kolla lite på grundkonceptet i modern event deck.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
CH
HUVUDMODERATOR
REDAX
Sundsvall
@svm s. 17/11 -01

164 rubriker
6331 svar

14. Hur blir du 2 för 1 om motstån... 00:13:02, 30/4 -17  
Bloodspawn skrev 15:28, 29/4 -17
latsblaster skrev 15:17, 29/4 -17 Jag skulle säga att Tidehollow Sculler är the dead guy samt att leken är 0 och chanslös utan den. Sen hur mycket övrigt discard som behövs kan diskuteras. I sideboard ska man definitivt spela elaka prästen från dragon's maze så man kan ta in den bredvid deadguy om man ska spöa jeskai hårt. Damnation verkar slöseri med plats medan Anguished Unmaking verkar bra. Liliana, the Last Hope borde få flexa med veils platser.

Kalitas verkar bättre med Fatal Push jämfört med Path to Exile.

Skippa Sword of Feast and Famine när du väljer ditt svärd. Jag tror alla andra svärd gör bra saker på combat damage och bra kombination av protection.

Det verkar som att vi har vitt skilda åsikter om Tidehollow Sculler. Skulle du kunna förklara för mig vad som är kortets styrkor och vad den gör när den fungerar som bäst? Skall man låta bli att spela den tills man vet att motståndaren inte håller removal för att på så sätt undvika att bli 2 för 1 på det sätt jag beskrev ovan? Är den bra nog för att man ska kunna hålla en hand med den utan support av IoK eller Thougtseize?

Hur blir du 2 för 1 om motståndaren har ett removal till Sculler? Han får ju bara tillbaka kortet, inte dra ett till. Vill motståndaren använda sina removal på Sculler i stället för Confidant/Kalitas/Pack Rat ska man väl vara glad? Då får resten av djuren vara fria.

Han är lite som Remand, tempo.
Han är väl bäst mot combo, (typ Tron, Storm med flera) som har få eller inga snabba djur.
När din motståndare vill lägga sitt hot runda tre måste han dödas eftersom ditt tre-drop ligger under honom.
Däremot trivs han nog bäst i Death&Taxes (Vial+Flickerwhisp samt Wasteland Strangler).
 
Bor du i eller nära Sundsvall och vill spela Magic? Hör av dig så får du en inbjudan till Sundsvallsbordet.
Har du Facebook och bor i Sundsvall? Bli vän med mig där så bjuder jag in dig till vår Magic-grupp.

PucaTrade
Patrizzo
MEDLEM
Malmö
@svm s. 21/5 -11

42 rubriker
815 svar

15. Är inte lekens stora svaghet a... 01:07:07, 30/4 -17  
Är inte lekens stora svaghet att det finns andra svartvita strategier som är bättre? Iofs är Pack Rat ett bra kort, men om den överlever removal känns det som om nästan vilket annat hot som helst skulle vara farligt.
 
Amat, ergo sum

Kiss me I'm Irish
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

16. Ok, det som gör honom tillräck... 07:33:31, 30/4 -17  
CH skrev 00:13, 30/4 -17
Bloodspawn skrev 15:28, 29/4 -17
latsblaster skrev 15:17, 29/4 -17 Jag skulle säga att Tidehollow Sculler är the dead guy samt att leken är 0 och chanslös utan den. Sen hur mycket övrigt discard som behövs kan diskuteras. I sideboard ska man definitivt spela elaka prästen från dragon's maze så man kan ta in den bredvid deadguy om man ska spöa jeskai hårt. Damnation verkar slöseri med plats medan Anguished Unmaking verkar bra. Liliana, the Last Hope borde få flexa med veils platser.

Kalitas verkar bättre med Fatal Push jämfört med Path to Exile.

Skippa Sword of Feast and Famine när du väljer ditt svärd. Jag tror alla andra svärd gör bra saker på combat damage och bra kombination av protection.

Det verkar som att vi har vitt skilda åsikter om Tidehollow Sculler. Skulle du kunna förklara för mig vad som är kortets styrkor och vad den gör när den fungerar som bäst? Skall man låta bli att spela den tills man vet att motståndaren inte håller removal för att på så sätt undvika att bli 2 för 1 på det sätt jag beskrev ovan? Är den bra nog för att man ska kunna hålla en hand med den utan support av IoK eller Thougtseize?

Hur blir du 2 för 1 om motståndaren har ett removal till Sculler? Han får ju bara tillbaka kortet, inte dra ett till. Vill motståndaren använda sina removal på Sculler i stället för Confidant/Kalitas/Pack Rat ska man väl vara glad? Då får resten av djuren vara fria.

Han är lite som Remand, tempo.
Han är väl bäst mot combo, (typ Tron, Storm med flera) som har få eller inga snabba djur.
När din motståndare vill lägga sitt hot runda tre måste han dödas eftersom ditt tre-drop ligger under honom.
Däremot trivs han nog bäst i Death&Taxes (Vial+Flickerwhisp samt Wasteland Strangler).

Ok, det som gör honom tillräckligt bra verkar alltså vara att han sitter i ett deck med massa andra hot. Att han i värsta fall bara köper dig en runda (den rundan motståndaren måste spela removal istället för att gå av) är ändå ok eftersom ni hoppas kunna slå ihjäl motståndaren innan den får tillbaka sitt kort?

Jag själv är van vid att spela få eller inga creature-hot själv och därför känns det så otillräckligt att bara köpa en runda eller två. Jag vill vara av med combon för all framtid och därför känns Deadguy överflödig jämte Thoughtseize och IoK, särskilt som den inte kan kombineras med Surgical Extraction efter bräda.
 
"Not Gruul? Then die!"
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

17. Pack Rat behöver bara överleva... 07:36:47, 30/4 -17  
Patrizzo skrev 01:07, 30/4 -17 Är inte lekens stora svaghet att det finns andra svartvita strategier som är bättre? Iofs är Pack Rat ett bra kort, men om den överlever removal känns det som om nästan vilket annat hot som helst skulle vara farligt.

Pack Rat behöver bara överleva en runda för att du ska kunna göra en kopia som svar på removal varje följande tur. Spelas den jämte ryck så finns chansen att du vet att den ska få vara kvar, medan ett större hot bara överlever till motståndaren topdeckar removal.
 
"Not Gruul? Then die!"
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

18. bloodspawn: När man analyserar... 08:18:36, 30/4 -17  
bloodspawn: När man analyserar kort får man inte glömma vissa delar av vad ett kort gör, som att tänka att Dark Confidant inte duger för att man riskerar att förlora liv varje upkeep med den (då ser man bara till kortets svagheter och inte till dess styrka). Om du guldfiskar lite modern-händer kan du se att en dead guy runda 2 kan bli förödande beroende på vilka kort som finns på handen.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

19. Jo jag tror jag börkar förstå.... 09:04:13, 30/4 -17  
latsblaster skrev 08:18, 30/4 -17 bloodspawn: När man analyserar kort får man inte glömma vissa delar av vad ett kort gör, som att tänka att Dark Confidant inte duger för att man riskerar att förlora liv varje upkeep med den (då ser man bara till kortets svagheter och inte till dess styrka). Om du guldfiskar lite modern-händer kan du se att en dead guy runda 2 kan bli förödande beroende på vilka kort som finns på handen.

Jo jag tror jag börkar förstå. Mer ryck ger ju oftare info om motståndarens hand med, så det blir lättare att spela pack-rat på ett säkert sätt (hög sannolikhet att få kopiera nästa runda).
 
"Not Gruul? Then die!"
Zingaiya

Golgari
MEDLEM
Kristianstad
@svm s. 12/6 -11

18 rubriker
41 svar

20. Har själv kört en liknande lis... 14:35:33, 30/4 -17  
Har själv kört en liknande lista under en ganska lång tid. Då har jag kört 3 Tidehollow Sculler. Emellanåt kändes han som ett dött kort som man likväl kunde disca för en Råtta. Men i andra matcher kunde han vara kortet som vann matchen tillsammans med turn 2 Inquisition of Kozilek / Thoughtseize och Liliana. I vilket fall tror jag att 3 är perfekt antal.

Jag hade adderat en del svärd till listan. Sword of Light and Shadow och Sword of Fire and Ice är att föredra.

Hero of Bladehold kan vara ett bra tillskott till listan också, men jag tror dessvärre att man bara kan köra max 2 4-drops (Potentiellt för mycket Ajaj från Bob).

finarfin presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion Outlaws of Thunder Junction, Ravnica CLUE, Murders at Karlov Manor, Doctor Who, Lord of The Rings

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

Gandalf the White 90:- Buyout: 99:-

Gandalf the White 269:- Buyout: 299:-

Gandalf the White (Foil) 743:- Buyout: 799:-

Gandalf the White 743:- Buyout: 799:-

Gandalf the White 272:- Buyout: 299:-

Gandalf the White 272:- Buyout: 299:-

Nazgûl 132:- Buyout: 139:-

Nazgûl 117:- Buyout: 129:-

Nazgûl 126:- Buyout: 139:-

Nazgûl 117:- Buyout: 129:-

Nazgûl 126:- Buyout: 139:-

Nazgûl 117:- Buyout: 129:-

Nazgûl 108:- Buyout: 119:-

Nazgûl 108:- Buyout: 119:-

Nazgûl 117:- Buyout: 129:-

Nazgûl (Foil) 227:- Buyout: 249:-

Nazgûl 117:- Buyout: 129:-

Nazgûl 108:- Buyout: 119:-

Nazgûl 117:- Buyout: 129:-

Nazgûl 126:- Buyout: 139:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!