Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 664 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ARTIKEL-FEEDBACK [Feedback] Recension - Magic O... [Feedback] WMCQ Malmö i videof ...
[Feedback] Commander Top 15: Battle for Zendikar
Senast läst: 23:03:20, 12/4 -24. Läst 635 gånger.
Beakid

Simic
ADMIN
REDAX
MODERATOR
GULDMEDLEM
Lyckeby
@svm s. 3/2 -01

621 rubriker
10802 svar

[Feedback] Commander Top 15: Battle for Zendikar 09:26:45, 30/9 -15  
Feedback, ris och ros på artikeln Commander Top 15: Battle for Zendikar av Vindhjaerta tas här
 
Strätz!

Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

1. Har snickrat på en Noyan Dar, ... 09:43:35, 30/9 -15  
Har snickrat på en Noyan Dar, Roil Shaper EDH sedan prellen. Verkar riktigt kul och stark.

Spoiler:


 
Inga enemy fetchar i Battle for Zendikar (då Zendikar har blivit smaskat på av Eldrazis, och därmed är ett förändrat land), men de kommer i blockets andra set som kommer vara i stil med Zendikar Restored (150728)
Uppdaterad: 09:44:07, 30/9 -15
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

2. @Daban ingen Omniscience? :P e... 10:16:14, 30/9 -15  
@Daban ingen Omniscience? :P eller Mirrorweave ? De är rätt hårda.


Annars så gillar jag denna listan. Du nämnde inte att man kan hämta kort som Restore Balance med Bring to Light :)

Spelar Kozilek som generalen för min EDH lek och jag fick minst 7 kort att leka med detta setet.
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

3. Omniscience är lite tråkig tyc... 10:27:18, 30/9 -15  
RolloTomasi skrev 10:16, 30/9 -15 @Daban ingen Omniscience? eller Mirrorweave ? De är rätt hårda.


Annars så gillar jag denna listan. Du nämnde inte att man kan hämta kort som Restore Balance med Bring to Light

Spelar Kozilek som generalen för min EDH lek och jag fick minst 7 kort att leka med detta setet.

Omniscience är lite tråkig tycker jag
Mirrorweave gör bara alla andra gubbar till kopior av landet man targetar (de blir alltså inte 0/0:or som dör på direkten), så körde på awaken WoGen istället.
 
Inga enemy fetchar i Battle for Zendikar (då Zendikar har blivit smaskat på av Eldrazis, och därmed är ett förändrat land), men de kommer i blockets andra set som kommer vara i stil med Zendikar Restored (150728)
LURKEN
MEDLEM
Tyresö
@svm s. 8/9 -13

0 rubriker
3 svar

4. Angående Mirrorweave: Jag kans... 14:25:54, 30/9 -15  
Daban skrev 10:27, 30/9 -15
RolloTomasi skrev 10:16, 30/9 -15 @Daban ingen Omniscience? :P eller Mirrorweave ? De är rätt hårda.


Annars så gillar jag denna listan. Du nämnde inte att man kan hämta kort som Restore Balance med Bring to Light :)

Spelar Kozilek som generalen för min EDH lek och jag fick minst 7 kort att leka med detta setet.

Omniscience är lite tråkig tycker jag :P
Mirrorweave gör bara alla andra gubbar till kopior av landet man targetar (de blir alltså inte 0/0:or som dör på direkten), så körde på awaken WoGen istället.

Angående Mirrorweave: Jag kanske missförstår, men borde inte alla andra creatures bli 0/0:or och dö? (om du targetar ett land som blivit "animerat" till en 0/0 med 3 counters på sig.)
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

5. Första kortspecifika regeln: ... 15:37:59, 30/9 -15  
LURKEN skrev 14:25, 30/9 -15
Daban skrev 10:27, 30/9 -15
RolloTomasi skrev 10:16, 30/9 -15 @Daban ingen Omniscience? eller Mirrorweave ? De är rätt hårda.


Annars så gillar jag denna listan. Du nämnde inte att man kan hämta kort som Restore Balance med Bring to Light

Spelar Kozilek som generalen för min EDH lek och jag fick minst 7 kort att leka med detta setet.

Omniscience är lite tråkig tycker jag
Mirrorweave gör bara alla andra gubbar till kopior av landet man targetar (de blir alltså inte 0/0:or som dör på direkten), så körde på awaken WoGen istället.

Angående Mirrorweave: Jag kanske missförstår, men borde inte alla andra creatures bli 0/0:or och dö? (om du targetar ett land som blivit "animerat" till en 0/0 med 3 counters på sig.)

Första kortspecifika regeln:
"5/1/2008 Each other creature copies the printed values of the targeted creature, plus any copy effects that have been applied to that creature. They won't copy other effects that have changed the targeted creature's power, toughness, types, color, or so on. They also won't copy counters on the targeted creature (they'll each just retain the counters they already have). "

Tredje kortspecifika regeln:
"5/1/2008 This effect can cause each other creature to stop being a creature. For example, if you target an animated Mutavault (a land with an activated ability that turns it into a creature), only the printed wording will be copied -- the "becomes a creature" effect won't. Each other creature will become an unanimated Mutavault."
 
Inga enemy fetchar i Battle for Zendikar (då Zendikar har blivit smaskat på av Eldrazis, och därmed är ett förändrat land), men de kommer i blockets andra set som kommer vara i stil med Zendikar Restored (150728)
Uppdaterad: 15:38:42, 30/9 -15
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

6. Jag tänkte mer att du kan kopi... 16:22:19, 30/9 -15  
Daban skrev 10:27, 30/9 -15
RolloTomasi skrev 10:16, 30/9 -15 @Daban ingen Omniscience? :P eller Mirrorweave ? De är rätt hårda.


Annars så gillar jag denna listan. Du nämnde inte att man kan hämta kort som Restore Balance med Bring to Light :)

Spelar Kozilek som generalen för min EDH lek och jag fick minst 7 kort att leka med detta setet.

Omniscience är lite tråkig tycker jag :P
Mirrorweave gör bara alla andra gubbar till kopior av landet man targetar (de blir alltså inte 0/0:or som dör på direkten), så körde på awaken WoGen istället.

Jag tänkte mer att du kan kopiera någon annan gubbe på planen som en 5/5a med flying eller något, dina länder har fortfarande 3 st +1+1 counters på sig.
Vindhjaerta
MEDLEM
Malmö
@svm s. 24/5 -09

76 rubriker
808 svar

7. Noyan Dar är förvisso rätt coo... 17:17:12, 30/9 -15  
Noyan Dar är förvisso rätt cool, men det vore uppskattat om diskussionen kunde hållas till artikeln istället :)
vampiric_ninja

Izzet
REDAX
Kalmar
@svm s. 23/10 -02

225 rubriker
3066 svar

8. Jag tycker din argumentation k... 18:00:23, 30/9 -15  
Jag tycker din argumentation kring Oblivion Ring-effekter känns väldigt märklig genom artikelserien. Givet mängden reanimation spells och recursion-effekter som spelas i formatet är Terminate inte en ett dugg mer pålitlig lösning än Journey to Nowhere. Ska du hålla den linjen borde rimligen exile vara den enda godkända lösningen för att hantera problem.
Under mina dryga fem år som EDH-spelare har jag konsekvent använt mig av Oblivion Ring och varit ganska nöjd med kortet. Ringen har synergi med exempelvis Sun Titan och Replenish, och i vissa lägen kan den användas för att gömma sina egna grejer (exempelvis flashas in i respons på en Austere Command).
Ja, plog eller Return to Dust är en mer varaktig lösning, men så endimensionellt som du presenterar saken är det inte heller.
 
Casualhörnan - På blodigt allvar.

"Jag blockar, eller jag har en 2/4, eller vad var frågan?"
- elof_the_mighty
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

9. Älskar ringen :) Det kan påver... 18:02:06, 30/9 -15  
vampiric_ninja skrev 18:00, 30/9 -15 Jag tycker din argumentation kring Oblivion Ring-effekter känns väldigt märklig genom artikelserien. Givet mängden reanimation spells och recursion-effekter som spelas i formatet är Terminate inte en ett dugg mer pålitlig lösning än Journey to Nowhere. Ska du hålla den linjen borde rimligen exile vara den enda godkända lösningen för att hantera problem.
Under mina dryga fem år som EDH-spelare har jag konsekvent använt mig av Oblivion Ring och varit ganska nöjd med kortet. Ringen har synergi med exempelvis Sun Titan och Replenish, och i vissa lägen kan den användas för att gömma sina egna grejer (exempelvis flashas in i respons på en Austere Command).
Ja, plog eller Return to Dust är en mer varaktig lösning, men så endimensionellt som du presenterar saken är det inte heller.

Älskar ringen :) Det kan påverka många beslut på motsåtndarens sida, har han ringat ett hot men MÅSTE wratha bort allt inklusive enchantments så kan han fortfarande ligga dåligt till.
Vindhjaerta
MEDLEM
Malmö
@svm s. 24/5 -09

76 rubriker
808 svar

10. vampiric_ninja: Hur bra Obl... 20:16:26, 30/9 -15  
vampiric_ninja:

Hur bra Oblivion Ring är beror givetvis på ditt lokala meta, i casual-metan med lite removal så fungerar den givetvis alldeles utmärkt. Jag har dock flera års erfarenhet av EDH och åker årligen runt på konvent och får speltesta mot olika sorters metan, och all den erfarenheten har gång på gång påvisat hur mycket Oblivion Ring suger.

För det första är det -inte- samma sak att motståndaren spelar recursion. Problemet med Oblivion Ring är att när någon spelar en Austere Command så får någon annan tillbaka saker samma runda, vilket gör situationen snarare lik en Plague Wind... fast inte till din fördel. Samma sak kan uppnås med sweeper + recursion i samma drag, men det kräver mer mana och två (specifika) kort på handen, vilket är samma sak som att du ger motståndaren gratis recursion när du spelar din sweeper. Typiskt dåligt.

För det andra spelar man inte spot removal i sorcery speed, för då kan man lika gärna spela en sweeper och få kortövertag istället. Spot removal spelas i instant speed, för att kunna svara på brutna saker såsom kombo.

Och ja, om du har tillgång till exile så är det den enda rimliga lösningen :) Swords to Plowshares framför Terminate, alla gånger. Och apropå Swords to Plowshares... Om du kan spela Oblivion Ring så kan du även spela Swords to Plowshares, vilket är ett klart mycket effektivare svar.

RolloTomasi:

Absolut, man kan trixa med Oblivion Ring. Men det är i situationer som uppstår relativt sällan, och som den tävlingsinriktade människa jag är så kan jag inte med gott samvete rekommendera någon att spela med Oblivion Ring när det finns mer effektiva removal spells såsom Swords to Plowshares och Path to Exile att tillgå.

Uppdaterad: 20:27:39, 30/9 -15
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

11. Du kan dock inte förneka att O... 20:26:31, 30/9 -15  
Vindhjaerta skrev 20:16, 30/9 -15 vampiric_ninja:

Hur bra Oblivion Ring är beror givetvis på ditt lokala meta, i casual-metan med lite removal så fungerar den givetvis alldeles utmärkt. Jag har dock flera års erfarenhet av EDH och åker årligen runt på konvent och får speltesta mot olika sorters metan, och all den erfarenheten har gång på gång påvisat hur mycket Oblivion Ring suger.

För det första är det -inte- samma sak att motståndaren spelar recursion. Problemet med Oblivion Ring är att när någon spelar en Austere Command så får någon annan tillbaka saker samma runda, vilket gör situationen snarare lik en Plague Wind... fast inte till din fördel. Samma sak kan uppnås med sweeper + recursion i samma drag, men det kräver mer mana och två (specifika) kort på handen, vilket är samma sak som att du ger motståndaren gratis recursion när du spelar din sweeper. Typiskt dåligt.

För det andra spelar man inte spot removal i sorcery speed, för då kan man lika gärna spela en sweeper och få kortövertag istället. Spot removal spelas i instant speed, för att kunna svara på brutna saker såsom kombo.

Och ja, om du har tillgång till exile så är det den enda rimliga lösningen Swords to Plowshares framför Terminate, alla gånger.

RolloTomasi:

Absolut, man kan trixa med Oblivion Ring. Men det är i situationer som uppstår relativt sällan, och som den tävlingsinriktade människa jag är så kan jag inte med gott samvete rekommendera någon att spela med Oblivion Ring när det finns mer effektiva removal spells såsom Swords to Plowshares och Path to Exile att tillgå.

Du kan dock inte förneka att Oblivion Ring är ett väldigt bra "catch all" då den kan (tillfälligt) ta hand om vilken problem du än har som inte bara vinner på fläcken. Vissa kör hellre två Oblivion Ring effekter än en Swords to Plowshares tillsammans med en Disenchant
 
Inga enemy fetchar i Battle for Zendikar (då Zendikar har blivit smaskat på av Eldrazis, och därmed är ett förändrat land), men de kommer i blockets andra set som kommer vara i stil med Zendikar Restored (150728)
Vindhjaerta
MEDLEM
Malmö
@svm s. 24/5 -09

76 rubriker
808 svar

12. Den tar absolut alla sorters p... 20:31:35, 30/9 -15  
Den tar absolut alla sorters permanenter, men jag skulle personligen hellre spela med Swords to Plowshares och Return to Dust. Faktum är att jag hellre spelar Oblation framför Oblivion Ring, då den är i instant speed och tar bort en permanent nästan lika effektivt som om den skulle ha exilat (två kort till motståndaren är inte så farligt som det låter i sammanhanget. Hellre två kort än en Blightsteel Colossus på spelplanen liksom).

Jag menar... vitt har så många bra removal spells som är bättre än Oblivion Ring.

Uppdaterad: 20:38:09, 30/9 -15
vampiric_ninja

Izzet
REDAX
Kalmar
@svm s. 23/10 -02

225 rubriker
3066 svar

13. Att vi har olika syn på EDH rå... 21:03:22, 30/9 -15  
Vindhjaerta skrev 20:16, 30/9 -15 vampiric_ninja:

Hur bra Oblivion Ring är beror givetvis på ditt lokala meta, i casual-metan med lite removal så fungerar den givetvis alldeles utmärkt. Jag har dock flera års erfarenhet av EDH och åker årligen runt på konvent och får speltesta mot olika sorters metan, och all den erfarenheten har gång på gång påvisat hur mycket Oblivion Ring suger.

För det första är det -inte- samma sak att motståndaren spelar recursion. Problemet med Oblivion Ring är att när någon spelar en Austere Command så får någon annan tillbaka saker samma runda, vilket gör situationen snarare lik en Plague Wind... fast inte till din fördel. Samma sak kan uppnås med sweeper + recursion i samma drag, men det kräver mer mana och två (specifika) kort på handen, vilket är samma sak som att du ger motståndaren gratis recursion när du spelar din sweeper. Typiskt dåligt.

För det andra spelar man inte spot removal i sorcery speed, för då kan man lika gärna spela en sweeper och få kortövertag istället. Spot removal spelas i instant speed, för att kunna svara på brutna saker såsom kombo.

Och ja, om du har tillgång till exile så är det den enda rimliga lösningen :) Swords to Plowshares framför Terminate, alla gånger. Och apropå Swords to Plowshares... Om du kan spela Oblivion Ring så kan du även spela Swords to Plowshares, vilket är ett klart mycket effektivare svar.

RolloTomasi:

Absolut, man kan trixa med Oblivion Ring. Men det är i situationer som uppstår relativt sällan, och som den tävlingsinriktade människa jag är så kan jag inte med gott samvete rekommendera någon att spela med Oblivion Ring när det finns mer effektiva removal spells såsom Swords to Plowshares och Path to Exile att tillgå.

Att vi har olika syn på EDH råder det inga tvivel om, inte minst på grund av att dina artiklar nästan helt utelämnar den politiska aspekten, vilket i min bok är den mest intressanta delen av formatet. Med det sagt är jag van att spela i miljöer där folk lagt x antal tusen kronor på sina lekar och även om den sociala upplevelsen står i centrum så spelar man för att vinna.

Spot removal vill man helst spela i instant speed, ja, men det är knappast något krav. Vi får väl ändå förmoda att kort som Vindicate, Maelstrom Pulse och Overseer of the Damned spelas på alla de där konventen du åker runt på?
Jag hade köpt din argumentation om det hade varit så att varenda EDH-lek hade haft regelbunden tillgång till enchantment-sweepers, men så är det ju inte riktigt. För monosvart är det exempelvis betydligt mer besvärligt att få något exilat (om än bara temporärt) jämfört med att få det i graven.
Jag instämmer givetvis i att permanent exile är den bästa lösningen, men det finns fler faktorer att överväga, inte minst flexibilitet som Daban var inne på. Just flexibiliteten tillsammans med den höga återspelbarheten är vad som gör Oblivion Ring till ett spelbart kort i EDH. Därmed inte sagt att det inte finns bättre removals i vitt, men diskussionen är fortfarande inte i närheten av så simpel som du framställer den.
 
Casualhörnan - På blodigt allvar.

"Jag blockar, eller jag har en 2/4, eller vad var frågan?"
- elof_the_mighty
Vindhjaerta
MEDLEM
Malmö
@svm s. 24/5 -09

76 rubriker
808 svar

14. Att vi har olika syn på saken ... 23:47:59, 30/9 -15  
Att vi har olika syn på saken tycker jag bara är intressant :)

Jag är medveten om att jag skriver väldigt lite om den politiska delen. Saken är den att politik är väldigt opålitligt, jag föredrar helt enkelt de delar av spelet som jag kan förlita mig på. Ibland är det en bonus om jag lyckas manipulera någon till att göra vad jag vill, men jag föredrar att låta leken göra jobbet.
Jag ska dock ta till mig din kritik och se om jag inte kan åtminstone ha politiken mer i åtanke när jag skriver.

Vindicate och Maelstrom Pulse spelas absolut och de fyller definitivt ett syfte. Som alltid så är ämnet alldeles för komplext för att enkelt kunna sammanfattas i några rader, så vi kan nog nöja oss med att vara överrens om att spot removal helst bör vara i instant speed men att det helt klart finns undantagsfall.
(Overseer of the Damned anser jag dock först och främst är ett win-con med inbyggd spot removal mer som en bonus)

Vi diskuterade Oblivion Ring och på något sätt förutsatte jag att det var monovitt som avsågs, givetvis är det en helt annan sak i andra färger (Vilket är anledningen till att Scour from Existence hamnade så högt upp på topplistan).

Jag kan nog hålla med om att jag framställer mina argument som ganska enkla, men det beror endast på att jag medvetet förenklar dem. Jag är fullt medveten om komplexiteten kring Oblivion Ring, men det skulle krävas en hel artikel i sig för att beskriva den.

Jag kan göra ett till försök till att förklara min synvinkel:
Jag är en Spike först och främst. När jag bygger mina lekar försöker jag bygga dem så effektiva som möjligt, i så många situationer som möjligt (av anledningen av att jag möter så många olika metan) för att vinna så många matcher som möjligt (Jag lägger exempelvis ytterst sällan in ett kort bara för att det är roligt. Effektivitet går i första hand för mig). På grund av det så handlar det i fallet med spot removal om ren statistik; När jag sitter och jämför vilka situationer Oblivion Ring skulle hjälpa och i vilka situationer som Swords to Plowshares skulle ha hjälpt, så säger statistiken helt enkelt att den sistnämnda är effektivare. Ja, i några få fall så kommer jag sitta där med en plog och kan inte hantera någons brutna kombo-artefakt, men jag kommer i långt många fler fall att ha bättre nytta av plogen och väljer därför att ta den smällen. Och jag tar även i beaktning de tillfällen då Oblivion Ring snarare stjälper än hjälper, vilket gör att den inte ens kommer i närheten av andra spot removals för mig.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!