Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 673 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Korozda Guildmage graveyard ch... Enchantment creature ...
Två frågor om Drop of Honey/Porphyry Nodes
Senast läst: 18:40:06, 23/4 -24. Läst 3226 gånger.
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

Två frågor om Drop of Honey/Porphyry Nodes 15:12:37, 27/4 -15  
1.
Det är min upkeep.
Jag har Drop of Honey(eller Porphyry Nodes) i spel.
Enda gubben i spel är motståndarens Grim Lavamancer.
Drop of Honey triggar och dödar trollkarlen.
Den ser att det saknas varelser på spelplanen och ska offras.
Jag offrar Polluted Delta och lägger in ett Swamp på battlefield, vilket föranleder att fyra Bloodghast äntrar battlefield.

Måste jag ändå offra min Drop of Honey?

2.
Kan Drop of Honey och Porphyry Nodes döda varelser med protection och/eller hexproof/shroud typ Progenitus, Invisible Stalker, True-Name Nemesis och Autumn Willow?
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
Uppdaterad: 15:13:33, 27/4 -15

latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

1. 1. Ja, det finns ingen vidare ... 15:21:47, 27/4 -15  
1. Ja, det finns ingen vidare villkorsfras på kortet "if there are no creatures on the battlefield". Jämför med if-klausulen på den trigger du hittar på Sarcomancy eller Shadowborn Demon.

2. Ja, de targetar inte.
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
Uppdaterad: 15:28:03, 27/4 -15
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

2. Följdfrågor avseende första fr... 15:24:50, 27/4 -15  
Följdfrågor avseende första frågan:
1. Varför?
2. Finns det något läge i exemplet där jag hade kunnat trolla in blodspökena med mitt förorenade delta men ändå lyckats locka eldmagikern att sticka in handen i getingbo't?
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
nargluj
MEDLEM
Älvängen
@svm s. 8/10 -13

30 rubriker
853 svar

3. 1. När det av någon anledning ... 15:27:35, 27/4 -15  
1. När det av någon anledning inte finns djur på spelplanen läggs en trigger på stacken som vill offra Drop of Honey / Porphyry Nodes. Denna trigger bryr sig inte om vad som händer sen.

2. Varken eller av ovanstående targetar (har med target i texten) så hexproof, shroud och protection gör inget.
 
For Pony!
ross
MEDLEM
Klagshamn
@svm s. 27/11 -10

48 rubriker
323 svar

4. 2. Med en levande Eldrazi Monu... 15:37:03, 27/4 -15  
2. Med en levande Eldrazi Monument + Porphyry Nodes så kommer Lavamancern att dö, men jag antar att detta inte är vad du menar?

Trevlig dag
Hoogard
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 9/9 -02

682 rubriker
15449 svar

5. Du kan offra deltat innan Node... 15:57:40, 27/4 -15  
Du kan offra deltat innan Nodes resolvar. De har högre power än lavamancern, så mancer dör fortfarande. Dock så ger du ju han chansen att döda några av dina bloodghasts då.
 
Har ni tänkt på att kranvatten?
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

6. 1. Från comp rules. Exemplet... 16:35:44, 27/4 -15  
1.
Från comp rules. Exemplet med Wheel of Fortune är rätt talande för ditt exempel. Dvs oavsett om villkoret senare inte längre är uppfyllt så kommer effekten ändå att hända, och du måste offra Drop of Honey.

603.8. Some triggered abilities trigger when a game state (such as a player controlling no permanents of a particular card type) is true, rather than triggering when an event occurs. These abilities trigger as soon as the game state matches the condition. They’ll go onto the stack at the next available opportunity. These are called state triggers. (Note that state triggers aren’t the same as state-based actions.) A state-triggered ability doesn’t trigger again until the ability has resolved, has been countered, or has otherwise left the stack. Then, if the object with the ability is still in the same zone and the game state still matches its trigger condition, the ability will trigger again.

Example: A permanent’s ability reads, “Whenever you have no cards in hand, draw a card.” If its controller plays the last card from his or her hand, the ability will trigger once and won’t trigger again until it has resolved. If its controller casts a spell that reads “Discard your hand, then draw that many cards,” the ability will trigger during the spell’s resolution because the player’s hand was momentarily empty.



2.
Nej (Jag utgår från att du läst fel på Drop of Honey, och egentligen har en Hill Giant istället för Grim Lavamancer så exemplet blir relevant). Antingen så gör du något innan Drop of Honeys trigger resolvar och dödar ditt djur; Eller så kommer dess sacrifice trigger att gå på stacken när du offrar din Hill Giant/Lavamancer.
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

7. EXAKT som smurphen säger, bord... 21:18:40, 27/4 -15  
EXAKT som smurphen säger, borde ha skrivit random douche med power tre, inte ett :P

tack för alla svar, tror jag har läget tillräckligt klart för mig. Jag har ingen chans att ta död på motståndarens dude som är ensam i spel och har högre power än Bloodghast, OCH rädda droppe/node. Det finns inget "steg" mellan att Hill Giant föräter sig på honung och honungen tar slut och äntrar kyrkogården; dör jätten är det redan för sent för gastarna att komma in och rädda situationen(denna situation skulle bli en grymt bra fantasyfilm, det måste alla ha insett vid dethär laget).
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

8. Trodde bara man kollade trigge... 23:02:06, 27/4 -15  
partysmurphen skrev 16:35, 27/4 -15 1.
Från comp rules. Exemplet med Wheel of Fortune är rätt talande för ditt exempel. Dvs oavsett om villkoret senare inte längre är uppfyllt så kommer effekten ändå att hända, och du måste offra Drop of Honey.

603.8. Some triggered abilities trigger when a game state (such as a player controlling no permanents of a particular card type) is true, rather than triggering when an event occurs. These abilities trigger as soon as the game state matches the condition. They’ll go onto the stack at the next available opportunity. These are called state triggers. (Note that state triggers aren’t the same as state-based actions.) A state-triggered ability doesn’t trigger again until the ability has resolved, has been countered, or has otherwise left the stack. Then, if the object with the ability is still in the same zone and the game state still matches its trigger condition, the ability will trigger again.

Example: A permanent’s ability reads, “Whenever you have no cards in hand, draw a card.” If its controller plays the last card from his or her hand, the ability will trigger once and won’t trigger again until it has resolved. If its controller casts a spell that reads “Discard your hand, then draw that many cards,” the ability will trigger during the spell’s resolution because the player’s hand was momentarily empty.



2.
Nej (Jag utgår från att du läst fel på Drop of Honey, och egentligen har en Hill Giant istället för Grim Lavamancer så exemplet blir relevant). Antingen så gör du något innan Drop of Honeys trigger resolvar och dödar ditt djur; Eller så kommer dess sacrifice trigger att gå på stacken när du offrar din Hill Giant/Lavamancer.

Trodde bara man kollade triggers när man även kollar SBA:s, men det är alltså fel?
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
Hoogard
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 9/9 -02

682 rubriker
15449 svar

9. De kan triggra när helst villk... 00:47:31, 28/4 -15  
De kan triggra när helst villkoret är uppfyllt. Det är dock först när SBA-kollas som de läggs på stacken (om det tex triggade under en spell).
 
Har ni tänkt på att kranvatten?
Uppdaterad: 00:47:51, 28/4 -15
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

10. Ah, så klart. Tack!... 01:07:44, 28/4 -15  
Hoogard skrev 00:47, 28/4 -15 De kan triggra när helst villkoret är uppfyllt. Det är dock först när SBA-kollas som de läggs på stacken (om det tex triggade under en spell).

Ah, så klart. Tack!
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!