Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 635 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
CASUAL Pedagogiska introduktionslekar... Conspiracy ...
Tips och hjälp till nybörjare som vill bygga sin första magic lek: Mono Black
Senast läst: 17:04:56, 24/4 -24. Läst 2615 gånger.
Gusgun577
MEDLEM
Linköping
@svm s. 11/8 -14

4 rubriker
13 svar

Tips och hjälp till nybörjare som vill bygga sin första magic lek: Mono Black 00:51:15, 21/8 -14  
Hejsan! Jag är nästan helt ny till magic och äger bara kort från så kallade "sample decks" som innehåller 30 kort. Nu är det så att jag skulle vilja köpa lite singel kort för att kunna bygga min första 60 kort lek och jag har bestämt mig för att köra mono black eftersom det tilltalar mig mest ^^

Dom kort jag har är dessa:
http://archive.wizards.com/magic/samplehand.asp?x=mtg/daily/arcana/1515&decknum=3

Så skulle vara väldigt tacksam för lite tips på commons / uncommons att lägga till så jag får en "hyffsad" mono black deck. Det fattas alltså 19 kort om man räknar bort 11 som går till swamp lands så jag får 24 stycken totalt.
Men lyssnar självklart på tips om vilka kort jag skulle kunna byta ut helt med.

Har väl tänkt mig ett pris på 50-100 kronor så menar absolut ingen super lek utan bara som att börja med :)

Kort jag tittat på själv är

Doom Blade
Tormented Hero
Duress

Är tacksam för minsta lilla hjälp och råd jag kan få!

Tack på förhand / Gurra

UPDATE:

Tack så mycket för alla tips! Det blev

Victim of night x4
Gray Merchant of Asphodel x3
Rescue from the underworld x2
Gravedigger x2
Quest for the gravelord x2
Stab Wound x2
Brain Maggot x2
Tormented Hero x2

Till att börja med ! :)

Uppdaterad: 23:01:25, 21/8 -14

Johewa
MEDLEM
Enskededalen
@svm s. 26/8 -12

11 rubriker
407 svar

1. Gray Merchant of Asphodel Bra... 01:16:26, 21/8 -14  
Gray Merchant of Asphodel
Brain Maggot

Standardlegala C/U kort att bygga kring. :)
 
STOR SOMMARAUKTION!
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

2. Välkommen till magic! Förs... 01:17:14, 21/8 -14  
Välkommen till magic!

Första frågan är väl, kommer du bara spela "casually" eller skall du även spela lite seriösare? Om det andra är ditt svar så är det värt att tänka på att kort så som Doom Blade och Duress (alltså kort från Magic 2014) "roterar" ut ur standardformatet om någon månad, så det kanske inte är visast att investera i sådana kort.

Sen så är andra frågan i vilken riktning du vill ta leken. Det finns nämligen ett antal olika arketyper inom monosvart, alla med sina styrkor och svagheter. Min personliga är favorit är den som nyttjar kort så som Black Cat för att neka motsåndaren resurser i form av kort på handen.

Uppdaterad: 03:04:00, 21/8 -14
Gusgun577
MEDLEM
Linköping
@svm s. 11/8 -14

4 rubriker
13 svar

3. Tack för tipsen! Grey merchant... 01:56:19, 21/8 -14  
Tack för tipsen! Grey merchant och brain maggot hade jag faktiskt också kollat på :D

Ja det glömde jag skriva Daban att det blir nog bara casuall en lång tid framöver så några sanna krav har jag inte.

Black cat har jag också tittat på och skulle kunna tänka mig :)
Har också varit lite nyfiken på en deck som fokuserar på zombies och sin egen graveyard.
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

4. Okej, men då slår jag ett slag... 03:00:55, 21/8 -14  
Gusgun577 skrev 01:56, 21/8 -14 Tack för tipsen! Grey merchant och brain maggot hade jag faktiskt också kollat på

Ja det glömde jag skriva Daban att det blir nog bara casuall en lång tid framöver så några sanna krav har jag inte.

Black cat har jag också tittat på och skulle kunna tänka mig
Har också varit lite nyfiken på en deck som fokuserar på zombies och sin egen graveyard.

Okej, men då slår jag ett slag på Grey merchant trumman, även jag! Om du vill ha lite gravinteraktion rekommenderar jag Rescue From the Underworld, framför allt båda dem tillsammans.
Med dem kan du nämligen t.ex göra:
Runda 4: Gray Merchant of Asphodel (Gör två skada, få två liv)
Runda 5: (Förutsatt att du på något sätt fått ner en merchant i graven) Spela Rescue from the Underworld och sacca den du har i spel för att få tillbaka båda vilket gör 8 skada i motståndaren och du får 8 liv, och två gubbar i spel.
Detta är utan något annat i spel under sin kontroll, spelar du saker på runda 1-3 innan detta kan du göra mycket mer skada. (Spela dock inte fler än 2-3 rescue då de för det mesta är "döda kort" i din starthand)

Uppdaterad: 03:03:33, 21/8 -14
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

5. Rescue var faktiskt inte så då... 08:53:12, 21/8 -14  
Daban skrev 03:00, 21/8 -14
Gusgun577 skrev 01:56, 21/8 -14 Tack för tipsen! Grey merchant och brain maggot hade jag faktiskt också kollat på :D

Ja det glömde jag skriva Daban att det blir nog bara casuall en lång tid framöver så några sanna krav har jag inte.

Black cat har jag också tittat på och skulle kunna tänka mig :)
Har också varit lite nyfiken på en deck som fokuserar på zombies och sin egen graveyard.

Okej, men då slår jag ett slag på Grey merchant trumman, även jag! Om du vill ha lite gravinteraktion rekommenderar jag Rescue From the Underworld, framför allt båda dem tillsammans.
Med dem kan du nämligen t.ex göra:
Runda 4: Gray Merchant of Asphodel (Gör två skada, få två liv)
Runda 5: (Förutsatt att du på något sätt fått ner en merchant i graven) Spela Rescue from the Underworld och sacca den du har i spel för att få tillbaka båda vilket gör 8 skada i motståndaren och du får 8 liv, och två gubbar i spel.
Detta är utan något annat i spel under sin kontroll, spelar du saker på runda 1-3 innan detta kan du göra mycket mer skada. (Spela dock inte fler än 2-3 rescue då de för det mesta är "döda kort" i din starthand)

Rescue var faktiskt inte så dålig om man spelar U/B Gray Merchant :).

EoT, studsa Gray Merchant.
Discus

Simic
HUVUDVäKTARE
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
KICKBACKER
Norrköping
@svm s. 5/3 -04

781 rubriker
9517 svar

6. Välkommen, har skickat en inbj... 09:19:22, 21/8 -14  
Välkommen, har skickat en inbjudan till Östgötabordet så du kan se spelandet i Linköping.
 
Stay away from negative people, they have a problem for every solution!
Gusgun577
MEDLEM
Linköping
@svm s. 11/8 -14

4 rubriker
13 svar

7. Tackar så mycket! :)... 11:26:22, 21/8 -14  
Discus skrev 09:19, 21/8 -14 Välkommen, har skickat en inbjudan till Östgötabordet så du kan se spelandet i Linköping.

Tackar så mycket! :)
Gusgun577
MEDLEM
Linköping
@svm s. 11/8 -14

4 rubriker
13 svar

8. Ja det låter bra ^^ är doom bl... 11:30:41, 21/8 -14  
Daban skrev 03:00, 21/8 -14
Gusgun577 skrev 01:56, 21/8 -14 Tack för tipsen! Grey merchant och brain maggot hade jag faktiskt också kollat på :D

Ja det glömde jag skriva Daban att det blir nog bara casuall en lång tid framöver så några sanna krav har jag inte.

Black cat har jag också tittat på och skulle kunna tänka mig :)
Har också varit lite nyfiken på en deck som fokuserar på zombies och sin egen graveyard.

Okej, men då slår jag ett slag på Grey merchant trumman, även jag! Om du vill ha lite gravinteraktion rekommenderar jag Rescue From the Underworld, framför allt båda dem tillsammans.
Med dem kan du nämligen t.ex göra:
Runda 4: Gray Merchant of Asphodel (Gör två skada, få två liv)
Runda 5: (Förutsatt att du på något sätt fått ner en merchant i graven) Spela Rescue from the Underworld och sacca den du har i spel för att få tillbaka båda vilket gör 8 skada i motståndaren och du får 8 liv, och två gubbar i spel.
Detta är utan något annat i spel under sin kontroll, spelar du saker på runda 1-3 innan detta kan du göra mycket mer skada. (Spela dock inte fler än 2-3 rescue då de för det mesta är "döda kort" i din starthand)

Ja det låter bra ^^ är doom blade bra som removal spell ? eller finns det andra bättre?

En fråga om "devotion to black" bara. Räknar man bara dom permanets man har på bordet med en swamp ikon då? alltså inte hur många swamps man har i sin mana pool?
Johewa
MEDLEM
Enskededalen
@svm s. 26/8 -12

11 rubriker
407 svar

9. Spelar man Rescue kan man över... 11:31:49, 21/8 -14  
RolloTomasi skrev 08:53, 21/8 -14
Daban skrev 03:00, 21/8 -14
Gusgun577 skrev 01:56, 21/8 -14 Tack för tipsen! Grey merchant och brain maggot hade jag faktiskt också kollat på :D

Ja det glömde jag skriva Daban att det blir nog bara casuall en lång tid framöver så några sanna krav har jag inte.

Black cat har jag också tittat på och skulle kunna tänka mig :)
Har också varit lite nyfiken på en deck som fokuserar på zombies och sin egen graveyard.

Okej, men då slår jag ett slag på Grey merchant trumman, även jag! Om du vill ha lite gravinteraktion rekommenderar jag Rescue From the Underworld, framför allt båda dem tillsammans.
Med dem kan du nämligen t.ex göra:
Runda 4: Gray Merchant of Asphodel (Gör två skada, få två liv)
Runda 5: (Förutsatt att du på något sätt fått ner en merchant i graven) Spela Rescue from the Underworld och sacca den du har i spel för att få tillbaka båda vilket gör 8 skada i motståndaren och du får 8 liv, och två gubbar i spel.
Detta är utan något annat i spel under sin kontroll, spelar du saker på runda 1-3 innan detta kan du göra mycket mer skada. (Spela dock inte fler än 2-3 rescue då de för det mesta är "döda kort" i din starthand)

Rescue var faktiskt inte så dålig om man spelar U/B Gray Merchant :).

EoT, studsa Gray Merchant.

Spelar man Rescue kan man överväga Peel from Reality för lite sabotage mot motståndaren också. Funkar dessutom bra med Black Cat, Brain Maggot, Mind Rot m.fl.
Unmake the Graves är en alternativt gravhämtningsmetod.
Siren of the Silent Song
Shipwreck Singer
är bra U/B uncommon/common kort som fortsätter att vara standardlegala (även om det nu kanske inte är ett problem, är det en smidig begränsning för att få bra översikt).

Om du inte begränsar dig till format. Kolla in kort som Vampire Nighthawk, Hypnotic Specter (är väl rare nu för tiden iofs), Gatekeeper of Malakir och lite andra bra uncommons som ger mycket svart devotion.
 
STOR SOMMARAUKTION!
Uppdaterad: 11:35:46, 21/8 -14
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

10. Japp, man räknar antalet swamp... 11:33:53, 21/8 -14  
Gusgun577 skrev 11:30, 21/8 -14
Daban skrev 03:00, 21/8 -14
Gusgun577 skrev 01:56, 21/8 -14 Tack för tipsen! Grey merchant och brain maggot hade jag faktiskt också kollat på :D

Ja det glömde jag skriva Daban att det blir nog bara casuall en lång tid framöver så några sanna krav har jag inte.

Black cat har jag också tittat på och skulle kunna tänka mig :)
Har också varit lite nyfiken på en deck som fokuserar på zombies och sin egen graveyard.

Okej, men då slår jag ett slag på Grey merchant trumman, även jag! Om du vill ha lite gravinteraktion rekommenderar jag Rescue From the Underworld, framför allt båda dem tillsammans.
Med dem kan du nämligen t.ex göra:
Runda 4: Gray Merchant of Asphodel (Gör två skada, få två liv)
Runda 5: (Förutsatt att du på något sätt fått ner en merchant i graven) Spela Rescue from the Underworld och sacca den du har i spel för att få tillbaka båda vilket gör 8 skada i motståndaren och du får 8 liv, och två gubbar i spel.
Detta är utan något annat i spel under sin kontroll, spelar du saker på runda 1-3 innan detta kan du göra mycket mer skada. (Spela dock inte fler än 2-3 rescue då de för det mesta är "döda kort" i din starthand)

Ja det låter bra ^^ är doom blade bra som removal spell ? eller finns det andra bättre?

En fråga om "devotion to black" bara. Räknar man bara dom permanets man har på bordet med en swamp ikon då? alltså inte hur många swamps man har i sin mana pool?

Japp, man räknar antalet swamp ikoner på sina permanenter. Länder har inga dock.

Annars är Go for the Throat väldigt bra removal spell. Sen så finns det Geth's Verdict och liknande. Victim of Night är rätt bra också.

Sen så finns det gamla goda kort som Dread of Night. Riktigt nice mot white weenie lekar : ). Plus den ger devotion.

Uppdaterad: 11:36:08, 21/8 -14
Gusgun577
MEDLEM
Linköping
@svm s. 11/8 -14

4 rubriker
13 svar

11. ja dom verkar ju bättre än doo... 11:43:36, 21/8 -14  
ja dom verkar ju bättre än doom blade! :)

tack för tipsen :D

Uppdaterad: 11:43:57, 21/8 -14
Johewa
MEDLEM
Enskededalen
@svm s. 26/8 -12

11 rubriker
407 svar

12. Ultimate Price Bile Blight M... 13:02:42, 21/8 -14  
Ultimate Price
Bile Blight
Murder
Tragic Slip

kan du också kolla på
 
STOR SOMMARAUKTION!
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

13. Även Silence the Believers och... 13:19:46, 21/8 -14  
Johewa skrev 13:02, 21/8 -14 Ultimate Price
Bile Blight
Murder
Tragic Slip

kan du också kolla på

Även Silence the Believers och Lash of the Whip är okej, och kanske lite lättare att få tag på då de är nya
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

14. Lite tips på lämpliga casualko... 13:40:40, 21/8 -14  
Lite tips på lämpliga casualkort som bör vara väldigt billiga att få tag på:
Corrupt
Consume Spirit
Exsanguinate
Mark of the Vampire

Sengir Vampire
Highborn Ghoul
Child of Night
Vampire Nighthawk (dyraste kortet i den här listan)
Liliana's Specter
Phyrexian Rager

Rise from the Grave
Gravedigger
Cadaver Imp

Drifting Shade
Liliana's Shade

Skinrender
Nekrataal
Liturgy of Blood
Stab Wound
Grasp of Darkness
Terror
Doom Blade

Quag Sickness
Mire's Toll
Disciple of Phenax
Marshmist Titan
Sanguimancy

Uppdaterad: 13:41:09, 21/8 -14
sebas3n

Dimir
MEDLEM
Högsby
@svm s. 18/9 -12

49 rubriker
395 svar

15. Pack Rats är riktig bra kort s... 22:54:34, 21/8 -14  
Pack Rats är riktig bra kort som är rätt billig
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!