Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 671 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
CASUAL Leagacy, Mono #b#... Tips och hjälp till nybörjare ...
Pedagogiska introduktionslekar
Senast läst: 05:35:32, 25/4 -24. Läst 2321 gånger.
9301axni42
MEDLEM
Lund
@svm s. 13/8 -07

34 rubriker
256 svar

Pedagogiska introduktionslekar 10:29:59, 21/8 -14  
Hej alla glada kortvändare!

Har en vänn som befinner sig i "sugen på att lära sig magic" stadiet. Därför ska jag sätta ihop två lekar som dels är pedagogiska och dels dynamiska, dvs roliga och balanserade.

Äger ett antal banankartonger med commons och uncommons från ca 1 - 8 år bakåt i tiden. Tänker bygga lekarna helt utifrån min egen arsenal av kort.

Frågan är alltså hur lekarna skall vara byggda för att dels vara roliga och dels bra att lära sig av? Hur många färger? Hur många spelltypes (Creatures, instants etc..)? Eller ska man kanske skippa vissa korttyper till att börja med för att förenkla? Hur svårt är egentligen magic? Ska man dra igång med att förklara alla regler direkt (stacken,prioritet etc..)? Eller är det viktigt att komma igång med spelet snabbt?

Hur gör ni när ni lär ut magic? Ge mig era pedagogiska knep! :)

Vi har att göra med en ung intelligent man med brädspelshobby sen en tid tillbaka. Han besitter även vissa basala förkunskaper om magic (spelat något turtorial på ipad eller nått ditåt).

Tack för er hjälp :)

Monte

Orzhov
MEDLEM
Lindesberg
@svm s. 21/11 -07

115 rubriker
1083 svar

1. Kontringar och combattrick! :)... 10:45:35, 21/8 -14  
Kontringar och combattrick! :)
 
Min auktion, mitt verkstadskort, min bytes tråd, min köp och sälj tråd och min MTGO tråd
Mayie
MEDLEM
Landskrona
@svm s. 1/10 -08

39 rubriker
352 svar

2. Skippa att förklara stacken in... 11:00:13, 21/8 -14  
Skippa att förklara stacken innan ni börjar spela. Det går att ta efter hand som att den blir relevant och man fått lite grundläggande koll på saker som att spela spells, tappa/untappa länder och anfalla.

Försök hålla manakurvan på lekarna hyffsat jämn så att det inte blir att en lek är mycket mer explosiv än den andra.

Lekarna bör troligtvis bestå av mestadels creatures men jag hade slängt in någon enchantment/artifact och ett par sorceries för att få lite känn på andra kort. Instants är väl det som bör implementeras sist då de troligtvis kommer att spela de i sin runda varje gång ändå i början. Bättre att ta det lite senare när man känner att det är dags att förklara hur man strategiskt håller uppe mana för att "representera" olika spells etc.
9301axni42
MEDLEM
Lund
@svm s. 13/8 -07

34 rubriker
256 svar

3. interesant :) tack för tipps. ... 11:10:23, 21/8 -14  
interesant :) tack för tipps.

Man kanske kan göra 2x 40 korts-lekar, och sedan ha en 20 korts hög till varje som en sorts "expansion", som till brädspel typ. När man sedan spelat några games med sina 40 kort, fullt av creatures och bas-kort, blandar blandar man in sina 20 extra och spelar 60 kort med lite introduktion på strategiskt tänkande och stacken :) Vad tror ni om det?
ember

Azorius
REDAX
Limmared
@svm s. 26/10 -02

181 rubriker
10832 svar

4. Hade byggt 40-kortslekar om ja... 11:10:28, 21/8 -14  
Hade byggt 40-kortslekar om jag var du, ungefär så här:

17 Basics i rätt färger
15-20 creatures utan komplicerade ETB-triggers, med ett par-tre everygreen keywords (flying, first strike, lifelink, trample osv.) mellan sig.
8-10 sorceries med tydliga effekter.

Fokus på hur turen är uppbyggd och hur combat fungerar.

EDIT: Ge dem i läxa att spela Duels of the Planeswalkers också! :)
 
Mina lekanalyser:
Canadian Threshold Del 2 Min primer på The Source

Team America


StoneBlade

PrettoPodden - en podcast för normalbegåvade och uppåt! Finns även på iTunes
Uppdaterad: 11:11:11, 21/8 -14
9301axni42
MEDLEM
Lund
@svm s. 13/8 -07

34 rubriker
256 svar

5. Ember: Tack! låter som en stab... 11:17:26, 21/8 -14  
Ember: Tack! låter som en stabil plan :)
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

6. Det jag har märkt är att det n... 13:22:13, 21/8 -14  
Det jag har märkt är att det nästan är lättare att lära sig spela med två/flerfärgat än mono. Ett kort med en kostnad av exempelvis 1-grön och 2-färglösa kan ställa till det i huvudet på den som spelar monogrönt. Det blir lättare att förstå colorless mana om man spelar med minst två färger.
 
forumsignaturer existerar endast för att störa folk..
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

7. Jag roar mig med att sätta iho... 13:58:20, 21/8 -14  
Jag roar mig med att sätta ihop sådana lekar som sedan ges bort på konvent. Kan väl ge lite matnyttiga tips:

  • Gör lekar som tål att man inte kan spelet. På ren svenska: Gör inte aggressiva lekar som autovinner mot dåliga keeps. Mulligan får man lära sig senare.
  • Återuppfinn inte Time spiral. Dvs håll antalet abilitys till ett minimum. Försök ha flera kort med samma ability, eller helt enkelt bygga leken kring en ability. T ex landfall eller devotion.
  • Ha inte med kort som är ologiska för leken. T ex ha inte Maze Glider i en mono-blå lek. Det förvirrar och irriterar.
  • Nybörjarmagic handlar om att spela magic, inte vinna. Bygg lekar så att det kan bli lite dragkamp istället för bara skott mot ett mål.
  • Se dock till att det faktiskt går att vinna och att stallgames går att bryta. Agent of Horizons är just nu ett favoritkort som bryter stalls men som inte tar över matchen.
  • Magic handlar om strategier och synergier. Se till att sådant finns och baka gärna in lite kombos. Jag kan ge lite exempel om du vill.
  • Ha en manabas som fungerar. Snåla inte på antalet länder.
  • Enkelt vs variation. Personligen brukar jag ha olika kort som gör ungefär samma sak, t ex olika boltar, olika pump spells, spindlar som kostar olika mycket och är olika stora. Dels låter det spelaren upptäcka vad som är bra och inte, dels blir det mer variation i spelet (jmfr Giant Growth mot Savage Surge). Har man samma kort är det dock lättare att känna igen sig.
  • Se till att det finns en god portion instants! Instants är vitala för att ta spelet vidare i komplexitet och gör det roligare. Som någon sa så kommer de ändå spelas i sorcery speed initialt, men så fort man ser någon göra ett trick midcombat kommer en helt ny värld att öppna sig. Instants gör magic roligt.*
  • Försök ha någon form av kortekonomi i lekarna, gärna i synergiform. För att undvika topdecking mode.



*Tro mig, jag började spela Magic med Portal

Uppdaterad: 14:02:20, 21/8 -14
9301axni42
MEDLEM
Lund
@svm s. 13/8 -07

34 rubriker
256 svar

8. NICE! Precis sånna här erfa... 14:43:49, 21/8 -14  
NICE!

Precis sånna här erfarenheter man har nytta av :). tar gärna exempel på kombos :)
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

9. Ok, lite kombos/synergier: ... 17:48:18, 21/8 -14  
Ok, lite kombos/synergier:

Gjorde en svart/vit lek vars tema är Enter-the-Battlefield-effekter. Toppa med lite recursion i form av Gravedigger, Kor Skyfisher, Narrow Escape etc. Toppade med en Archdemon of Unx. Visade sig att man kunde få en gratis Zombie per tur genom att offra en Kor Skyfisher till demonen, plocka uppden med Gravedigger och ta upp Gravedigger med Kor Skyfisher. Repeat.

U/W lek med liknande tema nyttjandes bl a Saving Grasp och Deputy of Acquittals. Lade in en Gomozoa som typ removal. Gomozoa är rätt bra när man kan studsa sina gubbar i instant speed . Conjured Currency fick också vara med i leken.

Snake UmbraZhur-Taa Druid funkar oväntat bra.

Inspired är min absoluta favorit just nu. Här är ett smakprov på allt kul man kan göra: Leonin Bola, Icy Manipulator, Necrobite, Savage Surge, Vault Skyward, Breaching Hippocamp, Telethopter, Blazing Torch, Topan Ascetic, Burst of Strength etc etc.

Act of Treason m fl ihop med sac outlets, t ex Bone Splinters.

Furnace Celebration ihop med saker som offrar sig själv, exempelvis Terramorphic Expanse, Traveler's Amulet, Fume Spitter etc

Anti-kombo man kan nyttja om man gör två lekar mot varandra: Savage Surge som lösning på Paralyzing Grasp

Roaring Primadox är ett typiskt build around me card. Komba gärna med Mogg Flunkies och Garruk's Packleader.

Vizkopa Guildmage med Angelic Skirmisher: Gör väldigt mycket skada om du har lite djur ute.

Byggde ett par lekar med landfall och morbid tema (GR och GB). Sakura Tribe Elder, Dawntreader Elk och Burnished Hart passade rätt bra i dem. Satyr Hedonist och Generator Servant fick vara med i den röda också. Generator Servant ihop med Morbiddjur är nästan för bra.

Gammal favorit jag lyckades få ihop i en draft en gång: Mist Raven, Havengul Skaab och Homicidal Seclusion.

Uppdaterad: 17:50:07, 21/8 -14
9301axni42
MEDLEM
Lund
@svm s. 13/8 -07

34 rubriker
256 svar

10. Riktigt trevligt att du tog di... 10:15:03, 22/8 -14  
Riktigt trevligt att du tog dig tid att dela med dig detta.

Byggde två lekar och lirade 4-5 games igårkväll. Var upskattat! Svårt att få lekarna balanserade men blev ändå en del spel.
baggeman
HEDERSMEDLEM
Färgelanda
@svm s. 13/4 -09

15 rubriker
182 svar

11. Ett bra sätt att introducera s... 14:35:45, 22/8 -14  
Ett bra sätt att introducera stacken på tycker jag är att ena leken spelar Giant Growth, och den andra leken spelar Lightning Bolt.

Då kan man även som tidigare person sagt combattrixa lite, och då blir det mycket roligare :)
9301axni42
MEDLEM
Lund
@svm s. 13/8 -07

34 rubriker
256 svar

12. spelade iofs GG i ena leken oc... 16:28:17, 22/8 -14  
spelade iofs GG i ena leken och Bolt i andra, men vi kom aldrig så långt som till stacken. Nötte in faserna och lite grundläggande mgic tänk med kortekonomi och tempo.

Framför allt blev det blodad tand :D. Så nästa spelkväll blir det nog upgraderade lekar och de sista regelsnurrarna :)

Funderar på att införskaffa Duels Decks. Är de roliga att spela med? Eller spelar man slut dem på typ 5-10 games?
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

13. Det är väldigt varierande kval... 10:39:05, 23/8 -14  
Det är väldigt varierande kvalitet på Duel Decks. Jag har de flesta och hade en caualturnering med dem. Kan ju säga att Koth's lek är totalt värdelös.

Sen är det mycket nostalgi över duel decksen. Det är inte nybörjarvänligt, då det blandas abilitys högt och lågt. Jag skulle inte rekommendera att dessa spelas med nybörjare pga "don't reinvent Time Spiral".
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!