Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 637 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
TURNERINGAR Gameday i Lund?... Vasamästerskapen - En del av S ...
Läggmatcher?
Senast läst: 05:18:28, 26/4 -24. Läst 14738 gånger.
PowerSeller
MEDLEM
Gävle
@svm s. 9/1 -06

116 rubriker
1869 svar

41. Reglerna är tydliga alltså är ... 22:21:23, 23/4 -14  
Reglerna är tydliga alltså är det inte osportsligt. Idiotpost.
 
Wait, what?
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

42. försökte hitta en artikel som ... 22:26:50, 23/4 -14  
försökte hitta en artikel som handlar om en awkward situation på nån stor legacyturnering för en eller ett par år sen där artikelförfattaren något motvilligt gick med på draw mot en motståndare han nästan spelat klart mot(han var på väg att vinna). artikelförfattaren hade en kompis som spelade för top8 och vann, men kom nia trots sin vinst i sista rundan. domaren hade varit tydlig med att artikelförfattaren INTE fick fråga hur det gick för hans kompis.

kan nån som vet vad jag pratar om för artikel länka den, den var bra. jag anser att det är helt sjukt stört att inte kompisen fick gå fram och säga "jag vann, försök göra det du med för då går jag top8a". eller bara "jag vann". typ.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

43. "OM inte din kompis kan tjäna ... 23:30:36, 23/4 -14  
pebj0903 skrev 22:35, 23/4 -14
skallbrand skrev 22:26, 23/4 -14 försökte hitta en artikel som handlar om en awkward situation på nån stor legacyturnering för en eller ett par år sen där artikelförfattaren något motvilligt gick med på draw mot en motståndare han nästan spelat klart mot(han var på väg att vinna). artikelförfattaren hade en kompis som spelade för top8 och vann, men kom nia trots sin vinst i sista rundan. domaren hade varit tydlig med att artikelförfattaren INTE fick fråga hur det gick för hans kompis.

kan nån som vet vad jag pratar om för artikel länka den, den var bra. jag anser att det är helt sjukt stört att inte kompisen fick gå fram och säga "jag vann, försök göra det du med för då går jag top8a". eller bara "jag vann". typ.

Han gjorde rätt som ID:a annars hade han ju varit en "horunge" som 214 så fint skrev.

"OM inte din kompis kan tjäna på att du vinner matchen." skrev 214

artikeln handlade just om alla jobbiga känslor, kompisens depp efteråt och seg bilresa hem där typ ingen sa nåt. och om hur artikelförfattaren kände sig pressad att ta drawen. han spelade elves och mötte random som spelade affinity(en superenkel match för elves), mot slutet av matchen stod massa random av affinityspelarens kompisar runtom och det var en tryckt stämning när han fick frågan "but we'll draw, right?". aja skit samma läbbigt hur fel det kan gå. och skumt att man inte får veta hur ens kompis ligger till/be till sin kompis att inte drawa etc.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

44. Really?! Senast i lördags fick... 23:36:04, 23/4 -14  
214 skrev 22:04, 23/4 -14 Det är ju det här med ID och Scoops som gör turneringsmagic så nice, man kan verkligen spela som ett lag och du kör strategiskt hela tuneringen, inte bara i matchen.

Det är efterblivet att inte IDa om båda tjänar på det, OM inte din kompis kan tjäna på att du vinner matchen.

Det är även efterblivet att inte lägga sig i ett läge när du inte har chans men din motståndare har, OM inte din kompis har större chans om du slår din motståndare.

Horungar som vägrar IDa eller lägga sig borde hålla sig borta från turneringsmagi och spela fotboll istället.

Really?! Senast i lördags fick vi instruktionen innan vi öppnade boosters för SCO Sealed att "Kom ihåg att magic är en INDIVIDUELL sport. Ni får INTE prata med varandra och ta hjälp under lekbygget."

Förövrigt kommer jag aldrig ID:a om det är du och jag i sista rundan innan top8. ;)
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

45. Tja, det är väl det här som Du... 23:37:12, 23/4 -14  
skallbrand skrev 23:30, 23/4 -14
pebj0903 skrev 22:35, 23/4 -14
skallbrand skrev 22:26, 23/4 -14 försökte hitta en artikel som handlar om en awkward situation på nån stor legacyturnering för en eller ett par år sen där artikelförfattaren något motvilligt gick med på draw mot en motståndare han nästan spelat klart mot(han var på väg att vinna). artikelförfattaren hade en kompis som spelade för top8 och vann, men kom nia trots sin vinst i sista rundan. domaren hade varit tydlig med att artikelförfattaren INTE fick fråga hur det gick för hans kompis.

kan nån som vet vad jag pratar om för artikel länka den, den var bra. jag anser att det är helt sjukt stört att inte kompisen fick gå fram och säga "jag vann, försök göra det du med för då går jag top8a". eller bara "jag vann". typ.

Han gjorde rätt som ID:a annars hade han ju varit en "horunge" som 214 så fint skrev.

"OM inte din kompis kan tjäna på att du vinner matchen." skrev 214

artikeln handlade just om alla jobbiga känslor, kompisens depp efteråt och seg bilresa hem där typ ingen sa nåt. och om hur artikelförfattaren kände sig pressad att ta drawen. han spelade elves och mötte random som spelade affinity(en superenkel match för elves), mot slutet av matchen stod massa random av affinityspelarens kompisar runtom och det var en tryckt stämning när han fick frågan "but we'll draw, right?". aja skit samma läbbigt hur fel det kan gå. och skumt att man inte får veta hur ens kompis ligger till/be till sin kompis att inte drawa etc.

Tja, det är väl det här som Dunkelbrink nämnde om spelets integritet och sånt oviktigt...
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

46. Det är iof inte första gången ... 23:40:41, 23/4 -14  
Limey skrev 22:08, 23/4 -14
214 skrev 22:04, 23/4 -14 Det är ju det här med ID och Scoops som gör turneringsmagic så nice, man kan verkligen spela som ett lag och du kör strategiskt hela tuneringen, inte bara i matchen.

Det är efterblivet att inte IDa om båda tjänar på det, OM inte din kompis kan tjäna på att du vinner matchen.

Det är även efterblivet att inte lägga sig i ett läge när du inte har chans men din motståndare har, OM inte din kompis har större chans om du slår din motståndare.

Horungar som vägrar IDa eller lägga sig borde hålla sig borta från turneringsmagi och spela fotboll istället.

Tycker det känns efterblivet att kalla folk horungar för att dem vägrar ID'a.

Det är iof inte första gången 214 kläcker ur sig efterblivna kommentarer.

Jag tycker att personer som vill manipulera resultaten på andra sätt än att faktiskt spela ska sluta spela magic och börja med nått mer passande, typ bygga sandslott.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

47. Nu har ju inte sportslighet me... 23:52:37, 23/4 -14  
PowerSeller skrev 22:21, 23/4 -14 Reglerna är tydliga alltså är det inte osportsligt. Idiotpost.

Nu har ju inte sportslighet med att följa reglerna att göra, så det är väl snarare ditt inlägg som är idiotiskt. Reglerna i turneringsmagic främjar ett osportsligt beteende och det är det jag är frågande över.

Exempel på sportsligt beteende: Att ge tillbaka bollen till motståndarlaget efter att de spelat ut den när en i ditt lag blev skadad.

Exempel på osportsligt beteende: Att inte göra ovanstående.

Reglerna kräver inte att man ska vara sportslig, man är det för att främja fair play och sportens integritet.
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

48. Det där är ganska tramsigt, me... 07:08:11, 24/4 -14  
Bjorn skrev 23:36, 23/4 -14
214 skrev 22:04, 23/4 -14 Det är ju det här med ID och Scoops som gör turneringsmagic så nice, man kan verkligen spela som ett lag och du kör strategiskt hela tuneringen, inte bara i matchen.

Det är efterblivet att inte IDa om båda tjänar på det, OM inte din kompis kan tjäna på att du vinner matchen.

Det är även efterblivet att inte lägga sig i ett läge när du inte har chans men din motståndare har, OM inte din kompis har större chans om du slår din motståndare.

Horungar som vägrar IDa eller lägga sig borde hålla sig borta från turneringsmagi och spela fotboll istället.

Really?! Senast i lördags fick vi instruktionen innan vi öppnade boosters för SCO Sealed att "Kom ihåg att magic är en INDIVIDUELL sport. Ni får INTE prata med varandra och ta hjälp under lekbygget."

Förövrigt kommer jag aldrig ID:a om det är du och jag i sista rundan innan top8. ;)

Det där är ganska tramsigt, men jag antar att dom inte vill behöva diska någon för fusk.
Eftersom man idag får bygga om sin limitedlek hur mkt man vill mellan rundorna fyller det där ingen funktion, du kan alltid ta hjälp av någon efter runda 1 och bygga om leken, när jag spelar sealed och möter spelare som uppenbart är nya och ganska kassa på att bygga lek brukar jag hjälpa dom så gott jag kan så att dom har större chans i resten av turneringen.


Eftersom jag nästan enbart spelar legacy så kommer det nog aldrig hända, och det är synd att det finns sånna som du, jag mötte en kille på 5-2 bordet i ghent, jag leder med 1-0 och andra partiet är tight, han lyckas till slut vinna i sin extrarunda och få till en draw vilket resulterar i att ingen av oss får spela dag 2, tack så mycke fransosjävel, jag ber om scoopen och förklarar att jag förtjänar den för att jag spelat för något medans han endast spelat för att sabba för mig, han vägrar eftersom han e typ 32, beter sig som en 5åring och aldrig varit på en gp innan. Eftersom jag tror på karma och att göra vad man tror på, även om folk är efterblivna horungar så signerade jag slippen och sa att en av oss ska gå dag 2, valet ligger hos dig, och jag antar att jag är den bättre människan så jag antar att han kommer välja sig själv. Pissluffarfransosen vann inte en match dag 2 medans jag gled igenom ett 400-manna sideevent och var tvunget att ta hjälp av mina vänner för att bära hem alla packs man fick, Karma. Om du skulle möta mig i sista rundan skulle det med andra ord vara en fördel för dig, eftersom jag skulle scoopa om jag inte hade chans men du hade det.

Men jag vet inte, man kanske ska börja bete sig som ett asshole istället? Allt för att vinna! Vägra lägga sig och vägra IDa mot alla som inte är nära vänner typ.
 
HUR SVÅRT KAN DET VARA ATT HITTA FBB Volcanic Island??? Hojta om du har

Have med Foils och eternalstaples
Uppdaterad: 07:10:42, 24/4 -14
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

49. Under själva lekbyggandet är d... 07:25:10, 24/4 -14  
Bjorn skrev 23:36, 23/4 -14
214 skrev 22:04, 23/4 -14 Det är ju det här med ID och Scoops som gör turneringsmagic så nice, man kan verkligen spela som ett lag och du kör strategiskt hela tuneringen, inte bara i matchen.

Det är efterblivet att inte IDa om båda tjänar på det, OM inte din kompis kan tjäna på att du vinner matchen.

Det är även efterblivet att inte lägga sig i ett läge när du inte har chans men din motståndare har, OM inte din kompis har större chans om du slår din motståndare.

Horungar som vägrar IDa eller lägga sig borde hålla sig borta från turneringsmagi och spela fotboll istället.

Really?! Senast i lördags fick vi instruktionen innan vi öppnade boosters för SCO Sealed att "Kom ihåg att magic är en INDIVIDUELL sport. Ni får INTE prata med varandra och ta hjälp under lekbygget."

Förövrigt kommer jag aldrig ID:a om det är du och jag i sista rundan innan top8. ;)

Under själva lekbyggandet är det en individuell sport ja. I sealed deck brukar jag alltid ta hjälp mellan rundorna för att gå igenom min lek, eventuellt felbygge etc så att jag kan få en bra sideboardplan för att kompensera för mitt felbygge (det är väldigt sällan någon bygger perfekt).
CH
HUVUDMODERATOR
REDAX
Sundsvall
@svm s. 17/11 -01

164 rubriker
6331 svar

50. MODSnälla ni, ta diskussionen ... 07:35:14, 24/4 -14  
MODSnälla ni, ta diskussionen lugnt och sansat.

 
Bor du i eller nära Sundsvall och vill spela Magic? Hör av dig så får du en inbjudan till Sundsvallsbordet.
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3642 svar

51. Det är ju rätt enkelt att förs... 08:36:33, 24/4 -14  
Det är ju rätt enkelt att förstå att I.D. gynnar Turneringsmagicen i stort. Under de första 3 åren av turneringsmagic 94-97 så var ID inte tillåtet. Det ledde till att en massa spelare spelade långsamt och försökte stalla de luxe och spelade väldigt försiktigt när de visste att de skulle komma i t8 med bara en draw. Enkelt att förstå egentligen om det är t.ex. tusentals dollar på spel. Detta skapade givetvis väldigt svåra gränsdragningar för en oerfaren domarkår att försöka avgöra om det var "fusk" när två spelare är nöjda med drawen och inte spelade aktivt för att ta risker och för att vinna. För att inte tala om segheten det medför i turneringsflowet. Det känns för mig som mycket mer godtyckligt att de inblandade dem facto försöker mygla till sig en fördel och att i verkligheten kanske 50% av de som gör så kommer undan med det medan andra som har oturen att stalla för draw upptäcks och får kännbara straff. En svårtolkad regel som är svår att kontrollera/genomföra i praktiken är inte direkt urtypen för en bra och föredömlig regel som gynnar spelet.

Många av kommentarerna här i tråden tycker jag pekar på både historielöshet gällande Magic som spel och okunnighet i största allmänhet. Bara för att det fungerar på ett sätt i Fotboll så betyder det faktiskt i detta fallet inte ett skit i detta spelet. Dessa två sysselsättningar är i sin natur helt olika förutom att de båda spelas i turneringsform och handlar om att vinna. Det som är dumt i fotbollen är väl snarare att man har ett gruppspel i större turneringar som avgörs med endast 3 matcher, vilket medför att det ofta avgörs på t.ex. målskillnad. Som ju är slumpen i dess renaste form för 22 professionella fotbollsspelare som tränat i 4 år inför ett mästerskap. Många av Magics bästa spelare har sett hela sin Pro Tour-karriär starta, peaka och avslutas under ett sådant tidsspann.

Som kuriosa så kan jag ju meddela att Bertrand Lestree (2a på VM 1994, 2a på PT NY 1996) t.ex. blev diskad från franska nationals 1997 i en infekterad draw-incident. Det slutade med att han började misshandla domaren i rent ursinne. När vakterna eskorterat ut Bertrand från siten och släppt taget om hans armar så sprang han helt sonika in på siten igen och gav sig på domaren igen. Kort där efter så tillät Wizards Intentional Draw, det var ändå så många som missbrukade systemet och lyckades komma undan med det medan andra försökte och misslyckades. Jag säger inte att det beror på att Bertrand var en idiot och misshandlade domaren, men Wizards insåg först då hur dumt det var att inte tillåta intentional draws. Floor Rules och dylikt var väldigt annorlunda på den tiden för att inte säga outvecklade.

Sålänge vinst ger 3 poäng och I.D. 1 poäng så är min åsikt att det är helt OK med I.D. Det var dock långt ifrån alla turneringar i Magicens barndom som gav 3 poäng för en vinst. För övrigt så var det långt ifrån alla turneringar som alls spelades med swiss.

Intentional Draw är en transparent, klar och enkel regel att förstå rent tekniskt, som i mina ögon dessutom hjälper till med att i viss mån minska att slumpen påverkar ditt resultat vid en avgörande del i turneringen.

Regeln har inte bara 100% positiva effekter men de positiva överväger tydligt de negativa om du frågar mig.
 
Vill du handla p9, duals, foils, EDH, 93/94, Modernstaples och Legacystaples? Här är auktionen för dig!
Uppdaterad: 08:43:51, 24/4 -14
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3642 svar

52. Utöver detta jag skrivit ovan ... 09:03:15, 24/4 -14  
Utöver detta jag skrivit ovan så haltar även jämförelserna gällande Tiebreakers i Magic och Fotboll. I fotboll är det målskillnad och i Magic så är det opponent match wins.

Förutom det uppenbara att det är idiotiskt att mäta OMW i ett litet gruppspel där alla möter alla. Så är målskillnad enligt mig ungefär samma sak som att mäta huruvida man vinner en duell med 15 liv kvar eller med 10 liv kvar. Vilket gör att eventuell jämförelse haltar betänkligt eftersom man i Magic kan vinna med Test of Endurance, Helix Pinnacle och liknande för att inte även tala om deckning, poison etc..

Dessutom så är Magic någon typ av unikum mitt emellan tennis och fotboll i matchstrukturen och tidsaspekten.

A. Fotboll spelas alltid i 90 minuter punkt slut!

B. Magic spelas i 50 minuter + extrarundor vid time
eller
Till dess att någon spelare vunnit två dueller, detta gäller oavsett om det tar 4 minuter eller 49 minuter.

C. Tennis spelas alltid tills någon vunnit 2 av 3 set eller 3 av 5 set, punkt slut! Det spelar i Tennis ingen roll om detta tar 10 minuter eller 9 dagar.
 
Vill du handla p9, duals, foils, EDH, 93/94, Modernstaples och Legacystaples? Här är auktionen för dig!
Uppdaterad: 09:04:34, 24/4 -14
Dunkelbrink
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 29/7 -03

48 rubriker
372 svar

53. Jag tycker det är helt okej at... 09:16:34, 24/4 -14  
Jag tycker det är helt okej att vilja spela och säga nej till ID. Jag har ingen rätt att kräva att det jag tycker är viktigt skall vara viktigt för alla andra.
 
Det är inte jag som stavar dåligt det är du som läser fel :)
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

54. Klart det är okej. Men ofta är... 09:22:20, 24/4 -14  
Dunkelbrink skrev 09:16, 24/4 -14 Jag tycker det är helt okej att vilja spela och säga nej till ID. Jag har ingen rätt att kräva att det jag tycker är viktigt skall vara viktigt för alla andra.

Klart det är okej. Men ofta är det bra att ta en draw i sista matchen innan slutspelet och ta en välförtjänt paus.
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3642 svar

55. Självklart är det OK att säga ... 09:43:57, 24/4 -14  
Självklart är det OK att säga nej till I.D. om man vill ta den risken, men det var ju så uppenbart att jag inte tyckte det behövdes sägas i min wall of text.
 
Vill du handla p9, duals, foils, EDH, 93/94, Modernstaples och Legacystaples? Här är auktionen för dig!
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

56. spinner vidare lite på det fak... 09:51:02, 24/4 -14  
spinner vidare lite på det faktum att ID är legit(vilket det MÅSTE vara av praktiska skäl):
varför får två spelare inte avgöra en match som verkar gå mot draw på slump? säg att det, som i 214s fall, är så att draw innebär att båda spelarna blir utslagna. är inte ett tärningskast mer rättvist än en pinsam tystnad och subtila eller arga övertalningstekniker? jag skulle påstå att tärningskast är lika RATIONELLT som ID om båda förlorar på draw. och att avgöra vem som lägger sig med övertalningstekniker tycker jag känns än värre än att bara slumpa.

själv har jag varit i en sådan sits en gång, på en lokal turnering med priser för record där draw=förlust eftersom priser gavs för 4-0 eller 3-1. var på väg att vinna duell tre men hann inte. frågade försiktigt om motståndaren(som hade noll outs kvar, jag hade använt Surgical Extraction och hade järnkoll) kunde tänka sig att scoopa med rask hänvisning till läget i matchen samt turneringsupplägget. det blev ett rask nej, varpå jag scoopade och tackade(någotsammanbitet kanske) för god match. pallar helt enkelt inte att fortsätta resonemang i sådana lägen, och det är puckat att i ren stubbornness låta båda förlora. men jag kan känna att tärningskast hade varit mer rättvist, om båda är överens om det.
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

57. Det blir lite speciellt i såna... 10:00:33, 24/4 -14  
Det blir lite speciellt i såna små turneringar där priser ges till 4-0 och 3-1 jämfört med 15 rundors GP (eller 7-8 rundors PTQ).
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

58. självklart är det så. små pris... 10:12:35, 24/4 -14  
aginamist skrev 10:00, 24/4 -14 Det blir lite speciellt i såna små turneringar där priser ges till 4-0 och 3-1 jämfört med 15 rundors GP (eller 7-8 rundors PTQ).

självklart är det så. små priserna är ju en struntsak egentligen men principen är ändå densamma. blir som att jämföra läggmatcher eller andra fenomen i fotbollsallsvenskan med läggmatcher i vm. typ
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!
PsssT
MEDLEM
Malmö
@svm s. 30/12 -06

160 rubriker
1259 svar

59. Du kan ju inte bara nämna en s... 10:13:51, 24/4 -14  
Sajkobeer skrev 08:36, 24/4 -14 Det är ju rätt enkelt att förstå att I.D. gynnar Turneringsmagicen i stort. Under de första 3 åren av turneringsmagic 94-97 så var ID inte tillåtet. Det ledde till att en massa spelare spelade långsamt och försökte stalla de luxe och spelade väldigt försiktigt när de visste att de skulle komma i t8 med bara en draw. Enkelt att förstå egentligen om det är t.ex. tusentals dollar på spel. Detta skapade givetvis väldigt svåra gränsdragningar för en oerfaren domarkår att försöka avgöra om det var "fusk" när två spelare är nöjda med drawen och inte spelade aktivt för att ta risker och för att vinna. För att inte tala om segheten det medför i turneringsflowet. Det känns för mig som mycket mer godtyckligt att de inblandade dem facto försöker mygla till sig en fördel och att i verkligheten kanske 50% av de som gör så kommer undan med det medan andra som har oturen att stalla för draw upptäcks och får kännbara straff. En svårtolkad regel som är svår att kontrollera/genomföra i praktiken är inte direkt urtypen för en bra och föredömlig regel som gynnar spelet.

Många av kommentarerna här i tråden tycker jag pekar på både historielöshet gällande Magic som spel och okunnighet i största allmänhet. Bara för att det fungerar på ett sätt i Fotboll så betyder det faktiskt i detta fallet inte ett skit i detta spelet. Dessa två sysselsättningar är i sin natur helt olika förutom att de båda spelas i turneringsform och handlar om att vinna. Det som är dumt i fotbollen är väl snarare att man har ett gruppspel i större turneringar som avgörs med endast 3 matcher, vilket medför att det ofta avgörs på t.ex. målskillnad. Som ju är slumpen i dess renaste form för 22 professionella fotbollsspelare som tränat i 4 år inför ett mästerskap. Många av Magics bästa spelare har sett hela sin Pro Tour-karriär starta, peaka och avslutas under ett sådant tidsspann.

Som kuriosa så kan jag ju meddela att Bertrand Lestree (2a på VM 1994, 2a på PT NY 1996) t.ex. blev diskad från franska nationals 1997 i en infekterad draw-incident. Det slutade med att han började misshandla domaren i rent ursinne. När vakterna eskorterat ut Bertrand från siten och släppt taget om hans armar så sprang han helt sonika in på siten igen och gav sig på domaren igen. Kort där efter så tillät Wizards Intentional Draw, det var ändå så många som missbrukade systemet och lyckades komma undan med det medan andra försökte och misslyckades. Jag säger inte att det beror på att Bertrand var en idiot och misshandlade domaren, men Wizards insåg först då hur dumt det var att inte tillåta intentional draws. Floor Rules och dylikt var väldigt annorlunda på den tiden för att inte säga outvecklade.

Sålänge vinst ger 3 poäng och I.D. 1 poäng så är min åsikt att det är helt OK med I.D. Det var dock långt ifrån alla turneringar i Magicens barndom som gav 3 poäng för en vinst. För övrigt så var det långt ifrån alla turneringar som alls spelades med swiss.

Intentional Draw är en transparent, klar och enkel regel att förstå rent tekniskt, som i mina ögon dessutom hjälper till med att i viss mån minska att slumpen påverkar ditt resultat vid en avgörande del i turneringen.

Regeln har inte bara 100% positiva effekter men de positiva överväger tydligt de negativa om du frågar mig.

Du kan ju inte bara nämna en så intressant sak i förbifarten! Jag vill höra vad upprinnelsen till att Lestree blev diskad var! Jerry, Jerry!
 
ZIM shall lead!
skallbrand
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 4/9 -05

322 rubriker
6277 svar

60. +1... 10:22:54, 24/4 -14  
PsssT skrev 10:13, 24/4 -14
Sajkobeer skrev 08:36, 24/4 -14 Det är ju rätt enkelt att förstå att I.D. gynnar Turneringsmagicen i stort. Under de första 3 åren av turneringsmagic 94-97 så var ID inte tillåtet. Det ledde till att en massa spelare spelade långsamt och försökte stalla de luxe och spelade väldigt försiktigt när de visste att de skulle komma i t8 med bara en draw. Enkelt att förstå egentligen om det är t.ex. tusentals dollar på spel. Detta skapade givetvis väldigt svåra gränsdragningar för en oerfaren domarkår att försöka avgöra om det var "fusk" när två spelare är nöjda med drawen och inte spelade aktivt för att ta risker och för att vinna. För att inte tala om segheten det medför i turneringsflowet. Det känns för mig som mycket mer godtyckligt att de inblandade dem facto försöker mygla till sig en fördel och att i verkligheten kanske 50% av de som gör så kommer undan med det medan andra som har oturen att stalla för draw upptäcks och får kännbara straff. En svårtolkad regel som är svår att kontrollera/genomföra i praktiken är inte direkt urtypen för en bra och föredömlig regel som gynnar spelet.

Många av kommentarerna här i tråden tycker jag pekar på både historielöshet gällande Magic som spel och okunnighet i största allmänhet. Bara för att det fungerar på ett sätt i Fotboll så betyder det faktiskt i detta fallet inte ett skit i detta spelet. Dessa två sysselsättningar är i sin natur helt olika förutom att de båda spelas i turneringsform och handlar om att vinna. Det som är dumt i fotbollen är väl snarare att man har ett gruppspel i större turneringar som avgörs med endast 3 matcher, vilket medför att det ofta avgörs på t.ex. målskillnad. Som ju är slumpen i dess renaste form för 22 professionella fotbollsspelare som tränat i 4 år inför ett mästerskap. Många av Magics bästa spelare har sett hela sin Pro Tour-karriär starta, peaka och avslutas under ett sådant tidsspann.

Som kuriosa så kan jag ju meddela att Bertrand Lestree (2a på VM 1994, 2a på PT NY 1996) t.ex. blev diskad från franska nationals 1997 i en infekterad draw-incident. Det slutade med att han började misshandla domaren i rent ursinne. När vakterna eskorterat ut Bertrand från siten och släppt taget om hans armar så sprang han helt sonika in på siten igen och gav sig på domaren igen. Kort där efter så tillät Wizards Intentional Draw, det var ändå så många som missbrukade systemet och lyckades komma undan med det medan andra försökte och misslyckades. Jag säger inte att det beror på att Bertrand var en idiot och misshandlade domaren, men Wizards insåg först då hur dumt det var att inte tillåta intentional draws. Floor Rules och dylikt var väldigt annorlunda på den tiden för att inte säga outvecklade.

Sålänge vinst ger 3 poäng och I.D. 1 poäng så är min åsikt att det är helt OK med I.D. Det var dock långt ifrån alla turneringar i Magicens barndom som gav 3 poäng för en vinst. För övrigt så var det långt ifrån alla turneringar som alls spelades med swiss.

Intentional Draw är en transparent, klar och enkel regel att förstå rent tekniskt, som i mina ögon dessutom hjälper till med att i viss mån minska att slumpen påverkar ditt resultat vid en avgörande del i turneringen.

Regeln har inte bara 100% positiva effekter men de positiva överväger tydligt de negativa om du frågar mig.

Du kan ju inte bara nämna en så intressant sak i förbifarten! Jag vill höra vad upprinnelsen till att Lestree blev diskad var! Jerry, Jerry!

+1
 
Hellre leka med elden än elda med leken.

byt kort med mig: Julkalender blir legacysamling!



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!