Magic the Gathering
Magic the Gathering32705 medlemmar 719 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
Regelboken Ordlistan | Formatguide 

Huh?

Vad menas med ?Standard?? Hur fungerar Double strike? Svar på dessa frågor och många fler får du här i Regelboken.

Har du trots all info här någon fråga du vill ha svar på kan du posta en rubrik på forumbordet Regelfrågor.

 

Veckans regelfråga

Mutate library

2020-09-11 12:55:20, av partysmurphen


Efter lite träda är det dags att ta upp veckans regelfråga igen. För att fira min Svemmy (tack så mycket!) börjar vi med en inskickad fråga om ett minst sagt udda corner case, något modifierad för att göra det lite extra klurigt.

Peter har i spel en Kresh the Bloodbraided och en Nethroi, Apex of Death. Han spelar Animate Library på sin library. Inget konstig alls.
Peter har vid detta tillfälle 40 kort i library och inga kort i graven.
Peter spelar då en till Nethroi, Apex of Death med mutate som targetar hans library. Han väljer att lägga Nethroi överst. När han ska välja vilken av sina legendary Nethroi att behålla väljer han den han hade i spel från början.

Den här gången testar vi med två frågor, så vi välj två svar.
A. Hur många counters kommer Kresh få?
B. Vad kan Peter plocka upp ur graven med Nethrois mutate trigger?


Update:
Nu med siffror enligt rätt legend!

Alternativ

Antal röster

Röster i %

Graf

0

18

18.9%

 
5

48

50.5%

 
40

20

21.1%

 
45

8

8.4%

 
Ingenting

1

1.1%

 
Den Nethroi som dog

0

0%

Upp till tio power från creature bland de 40 kort i library

0

0%

Upp till tio power från creature bland de 40 kort i library och/eller den Nethroi som dog

0

0%

Total:

95

100%

 

Kommentar till frågan

"Vi kan ju börja med en disclaimer: När det handlar om un-set så är inget riktigt helt säkert. I det här fallet har vi problemet med att vi har en hög med kort som befinner sig i en zon (library) som i sin tur befinner sig i en annan zon (battlefield). Det finns inte precis regeltäckning för det, men vi gör reder ut det här så gott det går.

Först och främst måste vi se hur den muterade varelsen ser ut.
If a merged permanent has characteristic-defining abilities, they overwrite the characteristics from the topmost object.
Så, är Animated Librarys ability en characteristic-defining ability? Nej, se regel 604.3a.

604.3a A static ability is a characteristic-defining ability if it meets the following criteria: (1) It defines an object’s colors, subtypes, power, or toughness; (2) it is printed on the card it affects

Vad händer när en mutering består av en component som inte är en varelse? Det är faktiskt inget ovanligt alls, t ex kan en aktiverad Mishra’s Factory muteras.

If a mutating creature spell merges with a creature that's only temporarily a creature, it will remain a merged permanent when the effect making it a creature expires. It still has all of the characteristics of the topmost object, which may cause it to be a creature or to not be a creature, and it has all of the abilities of its other cards.

Så när Nethroi resolvar har vi en legendary creature, merged med ett library och enchantad med ett Enchant Library. Den är, i detta momentana ögonblick, 40/40. State based actions (SBA) kommer så klart städa upp det på direkten.
När vi kollar state based actions ser vi två saker:

- Två legender med samma namn.
- En aura med illegal enchantee. (Nethroi är inte ett library!)

State based actions kommer försöka städa undan dessa samtidigt (viktigt!). Peter väljer att behålla den ordinarie Nethroi, så den nya ska läggas i graven pga SBA. Här kliver Animate Librarys replacement effect in. Istället för att lägga den muterade varelsen i graven så exilas Enchant library. Detta är exakt samma mekanism som gör att Totem Armor fungerar.


Efter att ha applicerat replacement effects hamnar vi nu i situationen att följande ska hända samtidigt:

- Animate Library ska exilas
- Animate Library ska gå i graven

Lyckligtvis finns det en regel som hanterar sådan scenario:

400.6. If an object would move from one zone to another, determine what event is moving the object. If the object is moving to a public zone and its owner will be able to look at it in that zone, its owner looks at it to see if it has any abilities that would affect the move. If the object is moving to the battlefield, each other player who will be able to look at it in that zone does so. Then any appropriate replacement effects, whether they come from that object or from elsewhere, are applied to that event. If any effects or rules try to do two or more contradictory or mutually exclusive things to a particular object, that object’s controller—or its owner if it has no controller—chooses which effect to apply, and what that effect does. (Note that multiple instances of the same thing may be mutually exclusive; for example, two simultaneous “destroy” effects.) Then the event moves the object.
Example: Exquisite Archangel has an ability which reads “If you would lose the game, instead exile Exquisite Archangel and your life total becomes equal to your starting life total.” A spell deals 5 damage to a player with 5 life and 5 damage to an Exquisite Archangel under that player’s control. As state-based actions are performed, that player’s life total becomes equal to their starting life total, and that player chooses whether Exquisite Archangel moves to its owner’s graveyard or to exile.



Så Peter väljer om Animate Library ska gå I graven eller i exile. Efter det har hänt så har vi fortfarande två Nethroi i spel.

704.5j If a player controls two or more legendary permanents with the same name, that player chooses one of them, and the rest are put into their owners’ graveyards. This is called the “legend rule.”

704.3. Whenever a player would get priority (see rule 117, “Timing and Priority”), the game checks for any of the listed conditions for state-based actions, then performs all applicable state-based actions simultaneously as a single event. If any state-based actions are performed as a result of a check, the check is repeated. /snip/

Det betyder att Peter i det här läget kan välja att behålla den nya Nethroi! Men han står vid sitt val. Den muterade ska dö. Så då gör den det, och den här gången finns det ingen replacement effect som räddar den. Men vad händer med library?

721.3. If a merged permanent leaves the battlefield, one permanent leaves the battlefield and each of the individual components are put into the appropriate zone.

Här läggs hela leken i graven, tillsammans med Nethroi. State Based Actions kollas ytterligare en gång. Då det inte finns fler SBA så ska någon till att få prioritet, men först kommer allt som triggats sedan någon senast hade prioritet att läggas på stackan. Nethrois mutate trigger läggs därmed på stacken, och Peter kan välja upp till 10 power bland alla kort som nu ligger i graven, vilket är 41 st totalt. Kresh har också triggat, och sett en 5/5 Nethroi merged med ett library gå i graven. Kresh kommer få 5 counters.

Man kan diskutera vad ”appropriate zone” betyder. Men regeln säger att hela varelsen, dvs alla dess komponenter, går till samma zon. Det finns ett undantag från den regeln – Din commander får fortfarande läggas i command zone. Formuleringen gör dock att det skapas tvetydigheter i det här fallet. Om någon skulle döma att library är en appropriate zone för library så finns det en logik i det resonemanget, men det är inte därför regeln är formulerad som den är. Och om library inte skulle kunna bli lagd i graven så hade Animate Library inte behövt en replacement effect.


Rätt svar:
5
Upp till tio power från de 40 kort i library och/eller den Nethroi som dog"
2020-09-21 13:01:32, av partysmurphen

Veckans regelfråga:

Dubbel Saga

Tidigare regelfrågor:

Rescue a Saga
Fatespinned Saga
Ashaya Moon
Animate Sigarda
Torsten i vinkelvolten

Dödlig Exsanguinate
Scarab Goyf
Hur många opponents?
Murderous Moth
Nio liv

Visa alla
 

Våra domare

pelle , Said , Hoben , Davorac , partysmurphen , Zarox , Darkblur , Choper , Karbunkelsopp , sparkelemtal , Quadman , Getolle_Punk , Simbachu , tonedown , Maddog , Jolly_roger , Rhenk , frozen , Xior , hertz , elite099 , esmandil , funfviertel , WMazter , zxq , flamedash , Thunman , Cartago , Riconian , kandarian , nepO , Blaezer , Rasy , thranuil , Nike , Darkbeast , vetoki , Binarin , Agarfield , ElfBro , fripojke , Bendover , cardtrader , Raeser , Plague , Gemo , Jockejockejockejocke , Anilusion , bernhardtz , Greenskull , Spacy , hay , lufos , Sander , DawdlingSphinx , Aldreen , jimroff , yespair , MWTB

Sök i ordlistan


SENASTE REGELFRÅGOR
- Commanders som går till graven ?, av pudas_beast
- Kaldheim regel i förväg ?, av Iniovan
- Olika return-to-battlefield triggers ?, av Hainen
- Triggers under resolv när spellen gör så att du castar flera permanenter? ?, av Green
- Test of Faith + Conclave Mentor ?, av Shazica
 

Magic-regler


Spana in Magics regler och kom igång att spela med en gång! wizards.com
 

Turneringsregler

Hur fungerar mulligan? Vem börjar i Team Rochester Draft? De officiella turneringsreglerna hittar du på Wizards hemsida.

  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!