Magic the Gathering
Magic the Gathering32362 medlemmar 786 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR pestilent haze... mana weaving ...
Interaktion trippel
Senast läst: 13:55:03, 12/8 -20. Läst 898 gånger.
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

90 rubriker
267 svar

Interaktion trippel 22:03:08, 11/7 -20  
Tjipp!

Det blev för komplicerat för mig att förstå så jag frågar här:
Jag har tidigare frågat om Sylvan Library i interaktion med Underrealm Lich och fått förstå att varje kort får varsinn replacement för lichen, så tittar i princip på 3 kort, 3 gånger. Tar varsitt kort vardera gång o sätter sen i graven, utan att betala liv.

Nu undrar jag hur detta skulle gå med Teferi's Ageless Insight .. :D

Alltså, frågan är väl tudelad.
Hur skulle det första exemplet se ut om insikten är i spel? Och, sekundärt, hur skulle ett annat fall se ut när jag försöker dra ett kort efter draw step bara vanligt?
Kommer Underrealm Lich då se Teferi's Ageless Insight och ba oo du vill dra ett kort men istället två, så, då ska du titta på tre kort två gånger och ta varsitt, varpå sen sätta två i graven, två gånger?

Varje gång.. herregud

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

75 rubriker
1886 svar

1. Sammanfattning: Underrealm ... 17:25:58, 31/7 -20  
Sammanfattning:

Underrealm Lich och Teferi's Ageless Insight är två replacement effekter som den som påverkas (dvs du) får applicera i vilken ordning du vill.

Väljer du att applicera insight först så kommer varje kortdrag att dubbleras och sedan byter lich ut dem mot "look at top 3" x2.
Väljer du att applicera lich först så kommer du inte längre att ha något kortdrag, vilket gör att insight inte har någonting att påverka. Du har endast "look at top 3" x1.

Du kan välja detta för varje individuellt kortdrag du ska göra. Spelar du Brainstorm så kan du välja att applicera insight först på kordrag nummer 1 & 3 men lich först på nummer 2.
Eller hur du vill.


Sylvan Library fungerar dock inte i ekvationen eftersom Teferi's Ageless Insight inte påverkar det första kordraget du gör i din draw step. Med Underrealm Lich i spel så kommer du aldrig att dra något kort, därav kommer insight aldrig att dublera kortdragen i draw step. (Du får dock givetvis sylvans kortdrag att genomföra med lich).

Sylvan Library + Underrealm Lich
Med Underrealm Lich i spel så kommer du i praktiken att få gratis "look at hte top 3" där du behåller samtliga korten utan att behöva betala liv.

Byter du ut Teferi's Ageless Insight mot tex Thought Reflection så blir det som ovan, fast du kan dubblera Sylvan Librarys kortdrag precis som i första delen.



Som tidigare utlovat, rensat i tråden. Inte för att jag har något imot vad någon sagt, utan för att det ska bli lätt att få rätt svar nu efter att diskussionen är klar.
Givetvis är ni fria att plinga om jag missat ta med något :)
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 13:58:32, 1/8 -20
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

504 rubriker
8753 svar

2. Följdfråga då: Om man kontr... 18:06:15, 31/7 -20  
Följdfråga då:

Om man kontrollerar både Sylvan Library, Underrealm Lich och Teferi's Ageless Insight, kan man få titta på 9 eller 12 kort i drawstep efter att man har dragit sitt vanliga kort för att få igång insighten?
 
Jag köper, byter och säljer kort samt erbjuder spelmattor, pärmar, 9-korts fickor och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
Skövde
@svm s. 26/5 -04

75 rubriker
1886 svar

3. "Sylvan Library fungerar dock ... 19:01:48, 31/7 -20  
"Sylvan Library fungerar dock inte i ekvationen eftersom Teferi's Ageless Insight inte påverkar det första kordraget du gör i din draw step. Med Underrealm Lich i spel så kommer du aldrig att dra något kort, därav dublerar insight aldrig kortdragen i draw step. (Du får dock givetvis kortdrag att genomföra med lich)."
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 19:03:19, 31/7 -20
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

504 rubriker
8753 svar

4. Förstår inte detta. Om du drag... 08:02:30, 1/8 -20  
Förstår inte detta. Om du dragit ditt första kort under draw som vanligt, varför hjälper inte Insight till i och med att Sylvan resolvat?
 
Jag köper, byter och säljer kort samt erbjuder spelmattor, pärmar, 9-korts fickor och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

118 rubriker
4609 svar

5. För att Underrealm Lich ser ti... 08:47:38, 1/8 -20  
latsblaster skrev 08:02, 1/8 -20 Förstår inte detta. Om du dragit ditt första kort under draw som vanligt, varför hjälper inte Insight till i och med att Sylvan resolvat?

För att Underrealm Lich ser till att man aldrig drar sitt första kort i draw phase. Har du inte Underrealm Lich så funkar det som du tänker.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

504 rubriker
8753 svar

6. Men herregud, man får ju inte ... 18:32:04, 1/8 -20  
Men herregud, man får ju inte välja!? Gammal dumstruts-klassiker. :'(
 
Jag köper, byter och säljer kort samt erbjuder spelmattor, pärmar, 9-korts fickor och uppdaterar min have!
Phoenix of Endless Fury, Desperate Looting, Tanelorn
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!