Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 601 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MODERN Ny tvåkorts combo i modern... Metat i modern? ...
Tron, modern och banningar
Senast läst: 16:01:35, 27/4 -24. Läst 6544 gånger.
Rablador
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 11/2 -14

21 rubriker
48 svar

Tron, modern och banningar 12:34:01, 14/9 -17  
Vad tror ni riskerna/chanserna är att Urza-länderna skulle bli bannade i modern? Det verkar finnas en del upprörda röster om att kanske specifikt E Tron är formatförstörande och att en banning av viktiga komponenter skulle vara på Wizards todo-lista. Tankar om detta?

Vindicate

Simic
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 18/11 -01

193 rubriker
680 svar

1. Jag har inte själv spelat Tron... 12:49:32, 14/9 -17  
Jag har inte själv spelat Tron men känner att med de flesta lekar jag spelat genom året så har tron varit en av de tuffaste matcherna. Problemet är väl att det är svårt att interagera med länder i modern.

Vet inte om leken anses ban-worthy men Ancient stirrings känns imho som ett kort som är på tok för OP för modern så en ban av den skulle nog vara en lagom bromskloss.
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

2. Tycker Eldrazi Temple är värre... 12:52:36, 14/9 -17  
Tycker Eldrazi Temple är värre i den leken. Gamla tron var aldrig så bruten, annars hade den vunnit mer. Det är Tur 2 Thought-Knot Seer och liknande som är jobbigt.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
Louie
MEDLEM
Lund
@svm s. 7/5 -12

95 rubriker
1339 svar

3. Problemet (?) med Tron är väl ... 12:53:57, 14/9 -17  
Problemet (?) med Tron är väl att det är den leken som känns mest definitiv, om de får gå till late game kommer de att ha sjukt mycket mana och kan spela många brutna spells.
Har aldrig kännt att det varit en orättvis lek, även om den är väldigt stark.
 
If it's broken, fix it.
If it's not, fix it anyway!
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

4. Jg hade inte varit särskilt or... 12:54:38, 14/9 -17  
Jg hade inte varit särskilt orolig. Wizards älskar sina Tron-länder och E-tron har ju redan fått smaka på ban-hammaren iom bannen av Eye of Ugin. Jag tycker inte att det behövs någon ban i nuläget, men om något kort skulle få stryka på foten pga E-tron skulle jag tro att det blir Eldrazi Temple och inte Tron-länderna.

Edit: Tillägas kan att alla lekar som spelar med Tron men utan Temple ganska lätt kan störas ut av Ghost Quarter + Surgical Extraction. Det är att e-tron får ha både Tron-lands och Temple som gör att leken är svårare att hata ut imo.
 
"Not Gruul? Then die!"
Uppdaterad: 12:58:10, 14/9 -17
Rablador
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 11/2 -14

21 rubriker
48 svar

5. Jo, känner också att Eldrazi T... 13:10:07, 14/9 -17  
Jo, känner också att Eldrazi Temple är lite av boven i dramat eftersom den möjliggör offensiver samtidigt som late game säkras med big mana. Men utan den blir väl knappast Eldrazi en del av Tron-varianterna längre?
noatzon

Izzet
MEDLEM
@svm s. 27/9 -14

37 rubriker
644 svar

6. Tror inget bannas än iaf. Är d... 13:16:07, 14/9 -17  
Tror inget bannas än iaf. Är det åntt från E Tron så är det Templet då WOTC inte gillar snabb mana i modern C: Troligare är väll att ytterligare nått från Strom bannas om ett tag då de är nästintill fanatiska med att se till att leken förblir tier 2-
Rablador
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 11/2 -14

21 rubriker
48 svar

7. Nog för att E Tron är starkt j... 13:28:01, 14/9 -17  
Nog för att E Tron är starkt just nu, men kollar man lite statistik är det inte som att leken tar hem allt hela tiden:

https://www.mtggoldfish.com/archetype/modern-eldrazi-tron-26966
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

8. Ancient Tomb/City of Traitors ... 13:31:25, 14/9 -17  
Ancient Tomb/City of Traitors wannabe är väl potentiellt farligare än trekortskombo?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Rablador
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 11/2 -14

21 rubriker
48 svar

9. De är dock inte modern-legala.... 14:43:26, 14/9 -17  
De är dock inte modern-legala.
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

10. Läs hans inlägg igen :P... 14:54:28, 14/9 -17  
Rablador skrev 14:43, 14/9 -17 De är dock inte modern-legala.

Läs hans inlägg igen :P
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

11. Tron-länderna är inget bannpro... 14:58:23, 14/9 -17  
Tron-länderna är inget bannproblem, styrkan ligger i mixen av disruption, bra klocka och bra lategame. Jag tror en stor del av E-trons framgång är pga infect och twins bortfall, även om E-tron troligen har en bättre matchup än gamla RG-tron så är det inga fler "t3 Become Immense du är död". Sen att death's shadow gått från en aggresiv zoo till mer av en midrange-lek var positivt för team tron.

Jag tror också att man ska ta ett steg tillbaks och kolla på modern som helhet. Folk har börjat erkänna att formatet är vidöppet och att det finns 25-30 arketyper att spela på hobbynivå, som alla kan glida in på 7-2 på en GP utan att någon blir speciellt förvånad. Det gör att metat är brett och dedikerade brädplanerna är ganska smala. E-tron går att bräda/meta ut ur formatet, men är det bara 4-8% som spelar leken är det inte alltid man har möjlighet att fokusera på en ensam lek.

E-tron känns som att den fyller lite samma roll som Jund gjorde för 3-4 år sedan. Den har fair game mot allt, moderns boogieman som alla kunde förlora mot. Vacklar man det minsta är kört, en TKS tar en removal sen är man död på 3-4 turns mot omotiverat stora creatures som är svåra att trade'a 1:1 mot. Låter rätt bekant mot gamla BGx, bara att nu är hoten större och disruption kommer på en 4/4 kropp istället för en Thoughtseize. Ens lategame är tronländer och en Karn istället för en 4drop Huntmaster/Chandra/Siege Rhino.

TLDR: Tror inte tronländerna åker. Däremot är väl något kort från shadow och e-tron på shortlist ifall WotC ska krydda upp PTn nästa år. Dock är magkänslan att dom kommer krydda med unbans istället, och funkar inte det får man motivation att städa upp i formatet när missnöjet ökat (Jace, SFM, Bloodbraid m.fl).
 
"From void evolved Phyrexia. Great Yawgmoth, Father of Machines, saw its perfection. Thus The Grand Evolution began."
—Phyrexian Scriptures
disciple_of_the_master

Rakdos
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 8/8 -08

9 rubriker
85 svar

12. Håller med föregående talare a... 14:58:58, 14/9 -17  
Håller med föregående talare angående att Eldrazi Tempel är det kort som har störst risk för ban i leken just nu.

Har själv spelat Eldrazi Tron större delen av 2017, samt Bant Eldrazi och Gx Tron under 2016. Som Louie säger så har alla tronvarianter ett lategame som i princip ingen annan modernlek kan slå, vilket folk ibland ser som en anledning till att någonting måste göras åt leken. Jag tänker snarare att detta är nyttigt formatet, då det leder till att kontroll och midrange inte dominerar totalt. Hatar man att förlora mot big mana får man se till att spela något aggressivt som vinner innan tron hinner med. Men då får man å andra sidan räkna med att förlora mot andra lekar istället.
Eldrazi Tron har visserligen drag som hanterar aggro rätt bra, men den är å andra sidan den minst pålitliga av alla tron/eldrazilekar, då du ibland bara drar helt fel kort mot fel lek. Denna svaghet har inte dom mer linjära Gx-Tron varianterna, som istället är desto svagare mot aggro och kombo.
Som det ser ut nu är modern otroligt öppet, mer än vad det varit på flera år. Make of that what you will. För min del hoppas jag på inga bans ett bra tag framöver om inget drastiskt händer.

Vart kanske en "defend the tron"-rant av detta, men det är mina tankar iaf.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

13. Nja, Eldrazi Temple är ju mode... 15:02:13, 14/9 -17  
Rablador skrev 14:43, 14/9 -17 De är dock inte modern-legala.

Nja, Eldrazi Temple är ju modern-legalt ... ;)

Jag menade alltså att Eldrazi Temple är rena Ancient Tomb/City of Traitors för vissa i modern!
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Numera har jag swish!
Bloodspawn

Gruul
MEDLEM
Habo
@svm s. 27/3 -15

15 rubriker
706 svar

14. Av ren nyfikenhet måste jag br... 19:47:02, 14/9 -17  
Ice_Age skrev 14:58, 14/9 -17 Tron-länderna är inget bannproblem, styrkan ligger i mixen av disruption, bra klocka och bra lategame. Jag tror en stor del av E-trons framgång är pga infect och twins bortfall, även om E-tron troligen har en bättre matchup än gamla RG-tron så är det inga fler "t3 Become Immense du är död". Sen att death's shadow gått från en aggresiv zoo till mer av en midrange-lek var positivt för team tron.

Jag tror också att man ska ta ett steg tillbaks och kolla på modern som helhet. Folk har börjat erkänna att formatet är vidöppet och att det finns 25-30 arketyper att spela på hobbynivå, som alla kan glida in på 7-2 på en GP utan att någon blir speciellt förvånad. Det gör att metat är brett och dedikerade brädplanerna är ganska smala. E-tron går att bräda/meta ut ur formatet, men är det bara 4-8% som spelar leken är det inte alltid man har möjlighet att fokusera på en ensam lek.

E-tron känns som att den fyller lite samma roll som Jund gjorde för 3-4 år sedan. Den har fair game mot allt, moderns boogieman som alla kunde förlora mot. Vacklar man det minsta är kört, en TKS tar en removal sen är man död på 3-4 turns mot omotiverat stora creatures som är svåra att trade'a 1:1 mot. Låter rätt bekant mot gamla BGx, bara att nu är hoten större och disruption kommer på en 4/4 kropp istället för en Thoughtseize. Ens lategame är tronländer och en Karn istället för en 4drop Huntmaster/Chandra/Siege Rhino.

TLDR: Tror inte tronländerna åker. Däremot är väl något kort från shadow och e-tron på shortlist ifall WotC ska krydda upp PTn nästa år. Dock är magkänslan att dom kommer krydda med unbans istället, och funkar inte det får man motivation att städa upp i formatet när missnöjet ökat (Jace, SFM, Bloodbraid m.fl).

Av ren nyfikenhet måste jag bryta forumreglerna och fråga hur du menar att det får att bräda ut E-tron? Länderna är ju det uppenbaraste problemet, men pangar man ett tron-land så har de alltid temple-också och vice versa.
 
"Not Gruul? Then die!"
Cogo
MEDLEM
Luleå
@svm s. 2/3 -09

16 rubriker
362 svar

15. Personligen tycker jag Tron-lä... 20:55:46, 14/9 -17  
Personligen tycker jag Tron-länderna är riktigt bra, men inte brutna. Precis som talare högre upp i tråden sagt så är det en hälsosam ärketyp för Modern-metat.

Det som förstör formatet, som är högst upp på skitlistan är " Thought-Knot Seer ". Tron-länderna händer liksom tur 3 och framåt. Eldrazi-härket kommer ju ut och vevar tur 2 ibland, helt galet.

Nej banna Thought-knot Seer. Den borde aldrig printats. Även utan Eldrazi Temple är den liksom riktigt stabil. Jag har varit med i många diskussioner här uppe i Luleå angående Eldrazi Temple vs Eye of Ugin. Jag, och många andra är av den åsikten att Temple borde blivit bannad istället för Eye.

De andra Eldrazisarna är fine, även om Reality Smasher kan kännas jobbig. Eldrazi Mimic hade jag skrattat åt om de bytte Eye-bannen mot Temple. Spela du dina 2/1or som blir awesome OM du drar det här landet OCH drar så många Mimics som möjligt. Vad sa du? De dog på ungefär all removal som finns i formatet? Juste så var det ja...

Uppdaterad: 20:59:39, 14/9 -17
Slipsbaronen
MEDLEM
Knivsta
@svm s. 13/7 -09

6 rubriker
73 svar

16. Jag hoppas att formatet bara f... 04:11:58, 15/9 -17  
Jag hoppas att formatet bara får vara ifred när det äntligen är öppet och funkar. Etron är en ättebra och jämn lek. Burn också. Och affinity. Och scapeshift. Osv. Osv
 
"Tarmogoyf is the Peter Petrelli of Legacy; he beats everybody but himself."
Rablador
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 11/2 -14

21 rubriker
48 svar

17. Jag tänker också att det egent... 09:39:57, 15/9 -17  
Jag tänker också att det egentligen är Eldrazi Temple som är problemet. Men finns verkligen E Tron kvar som Tier 1 utan det?

Uppdaterad: 09:40:08, 15/9 -17
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

18. Ja, templet.är boven. De måste... 10:59:30, 15/9 -17  
Rablador skrev 09:39, 15/9 -17 Jag tänker också att det egentligen är Eldrazi Temple som är problemet. Men finns verkligen E Tron kvar som Tier 1 utan det?

Ja, templet.är boven. De måste spela "ärligt" som resten av Tron lekarna. T.ex. Thoght - Knot kan tekniskt sätt inte komma i spel runda 2 utan som tidigast runda 3/med naturlig tron.
Det är templet som är lösningen, tror jag. Och då slipper man banna thought-knot eller en annan.eldrazi.
Eller ja, då har man.nog förstört "arketypen" en aning.

Nä, e tron kommer isf inte vara tier 1.

Uppdaterad: 11:01:56, 15/9 -17
Rablador
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 11/2 -14

21 rubriker
48 svar

19. Så vad krävs isf för att vara ... 11:21:41, 15/9 -17  
Så vad krävs isf för att vara T1? Måste leken vara lite för bra eller är det bara allmänt så att några lekar (GDS inkluderad) sticker ut just nu?
Cogo
MEDLEM
Luleå
@svm s. 2/3 -09

16 rubriker
362 svar

20. Jag tycker att problemet är ju... 12:25:14, 15/9 -17  
Jag tycker att problemet är just att Thought-Knot Seer är så saudans stor.

Den hade liksom varit mer balanserad som en 25/1a så den faktiskt dör på removal :D




Edit:

Creatures som är bra på att blocka Thought-Knot Seer, på ungefär samma Cmc.
Phyrexian Obliterator (Tydligen jätte-lätt att splasha)
Thrun, the Last Troll (kallas inte för Main-deck-trollet direkt)
Doran, the Siege Tower (Som inte ens han gör Thought-Knot svagare i anfall)
Obstinate Baloth och Wilt-Leaf Liege (För det är väl det han gör Thought-Knot? Discardar kort på ETB? Nej juste, han EXILAR KORTEN!!! Holy ducking cow)
Anafenza, the Foremost
Polukranos, World Eater
Erebos's Titan (Åtminstone lättare att splasha än Obliterator)
Leatherback Baloth (Det börjar bli ett tema det här med Splashigheten på ett kort)
Siege Rhino
Loxodon Smiter (Perfekt, lägga in i spel när motståndaren discar den med sin tur 2 Thought-Knot. Åh nej! Fan, juste, det var inte det han gjorde nej :( )


Andra (Spelade i Modern) gubbar som kan stå ivägen mot en tur 2 Thought-Knot
Wall of Roots



Woop woop. Är det någon som börjar se problemet med Seer?

Ska vi titta på vilken removal han dör på i Modern också?

Uppdaterad: 12:36:23, 15/9 -17
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!