Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 675 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
CASUAL Blå/Svart "Casual"... Spelgruppen LUX - Introduktion ...
Beställt ny lek, feedback?
Senast läst: 23:44:41, 25/4 -24. Läst 9014 gånger.
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

21. Standard är väl det vanligaste... 20:20:15, 12/10 -16  
qwertys skrev 19:53, 12/10 -16 Men ni som verkar vara rätt så inbitna magic spelare. Är Standard de vanligaste formatet? Om man skulle vilja börja spela lite turneringsspel. Blir de dyrt att ha en bra uppdaterad standardlek?

Standard är väl det vanligaste och mest pushade. Där byts korten ut efter ett tag, när de nya kommer in, så det förändras mycket, och man måste uppdatera eller skaffa ny lek lite då och då. Modern är nästa, och där roterar inte kort ut, utan du får spela med alla kort från 8th edition och fram tills nu, plus alla nya set som släpps förutom en stående banlista på kort som antingen är för bra, eller slöar ner spelet för mycket.
Legacy är ett dyrt format där man får spela alla kort utom några på banlistan. Lekar kan lätt kosta 10-20 tusen, och man kan göra väldigt brutna saker.

Sen finns diverse casual format som EDH/Commander, Pauper osv.

En kompetativ lek i standard just nu tror jag ligger runt tusenlappen eller lite över. Du kan ock komma undan med ett par hundringar om du googlar efter budgetalternativ i standard.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

22. Standard är det roligaste och ... 22:41:37, 12/10 -16  
qwertys skrev 19:53, 12/10 -16 Men ni som verkar vara rätt så inbitna magic spelare. Är Standard de vanligaste formatet? Om man skulle vilja börja spela lite turneringsspel. Blir de dyrt att ha en bra uppdaterad standardlek?

Standard är det roligaste och populäraste formatet. Det finns alltid budgetalternativ, nu i höst kommer det finnas vettiga budgetalternativ. Verkar som att grön svart är det som är dyrt att spela idag, finns annat istället.
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
qwertys
MEDLEM
Falköping
@svm s. 28/5 -09

6 rubriker
29 svar

23. Ja standard är väl de tre sena... 00:02:15, 13/10 -16  
Ja standard är väl de tre senaste core serierna? Ja kan tänka mig att de ändras en del, fast ett kort från en gammal serie som är med i rotationen är okej att använda eller? Modern verkar ju rätt så enkel att hålla en lek uppdaterad då! Kul att veta vad man ska ha med sig om man ska åka iväg och spela någonstans.

Okej, vitt har väl alltid gått att bygga ihop rätt billigt. Några hundralappar är ju skit samma, men tusenlappar är lite väl för mig just nu iaf! :)

Vätterspel är de stället bra Jonashob eller?
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

24. Öppet Måndag till Lördag. FNM ... 00:37:05, 13/10 -16  
qwertys skrev 00:02, 13/10 -16 Ja standard är väl de tre senaste core serierna? Ja kan tänka mig att de ändras en del, fast ett kort från en gammal serie som är med i rotationen är okej att använda eller? Modern verkar ju rätt så enkel att hålla en lek uppdaterad då! Kul att veta vad man ska ha med sig om man ska åka iväg och spela någonstans.

Okej, vitt har väl alltid gått att bygga ihop rätt billigt. Några hundralappar är ju skit samma, men tusenlappar är lite väl för mig just nu iaf! :)

Vätterspel är de stället bra Jonashob eller?

Öppet Måndag till Lördag. FNM varje fredag, alltid två format att välja på. Gå med i Magic Jönköping på facebook om du inte redan har det. Där byter vi och bestämmer träffar.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

25. Givetvis finns det massa skräp... 17:16:14, 13/10 -16  
Givetvis finns det massa skräpkort men jag antar att det är en casuallek så det kommer jag inte kommentera. Dock kan det vara värt att spela fler Armadillo Cloak än Unflinching Courage då Armadillo Clock inte ger lifelink (så du kan lägga den på motståndarens varelser i nödfall och få liv varje gång de ger damage).
qwertys
MEDLEM
Falköping
@svm s. 28/5 -09

6 rubriker
29 svar

26. Oj två format? Är de så många ... 18:48:41, 13/10 -16  
Oj två format? Är de så många som spelar, va kul :) Eller spelar man båda parallellt med varandra?

Skräp i leken jag gjort mindtrix menar du? Alltid kul att få höra alternativ, har rätt så dålig koll på korten nu också. Haft uppehåll från början av 2000 och börjat spela lite på senare tid igen, sen lite DotP. Jaha, tyckte väl att de var samma kort, men då förstår jag skillnaden, rätt så bra!
JonasHob

Izzet
MEDLEM
Huskvarna
@svm s. 7/4 -13

263 rubriker
2227 svar

27. Man spelar parallellt med vara... 20:15:23, 13/10 -16  
qwertys skrev 18:48, 13/10 -16 Oj två format? Är de så många som spelar, va kul :) Eller spelar man båda parallellt med varandra?

Skräp i leken jag gjort mindtrix menar du? Alltid kul att få höra alternativ, har rätt så dålig koll på korten nu också. Haft uppehåll från början av 2000 och börjat spela lite på senare tid igen, sen lite DotP. Jaha, tyckte väl att de var samma kort, men då förstår jag skillnaden, rätt så bra!

Man spelar parallellt med varandra. Oftast är det standard eller draft och antingen Modern eller Legacy. Ibland Standard/draft.
 
Jag saccar LED för tre blå.....
qwertys
MEDLEM
Falköping
@svm s. 28/5 -09

6 rubriker
29 svar

28. Okej de låter kul, ta med sig ... 15:40:36, 14/10 -16  
Okej de låter kul, ta med sig lekar för de format som spelas då bara :)
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

29. Äsch, jag syftade på att leken... 17:32:00, 15/10 -16  
qwertys skrev 18:48, 13/10 -16 Oj två format? Är de så många som spelar, va kul :) Eller spelar man båda parallellt med varandra?

Skräp i leken jag gjort mindtrix menar du? Alltid kul att få höra alternativ, har rätt så dålig koll på korten nu också. Haft uppehåll från början av 2000 och börjat spela lite på senare tid igen, sen lite DotP. Jaha, tyckte väl att de var samma kort, men då förstår jag skillnaden, rätt så bra!

Äsch, jag syftade på att leken kunde optimeras och bli bättre. Dock hade det kanske varit att tumma på andra viktiga faktorer som är mer avgörande vid casualspel, typ fluff, tematik och spelupplevelse. En bra lek är inte synonymt med en rolig lek och jag tycker nog du ska brewa och testa dig fram till vad du gillar och vad som funkar bra. Tyvärr väljer alltför många spelare att hitta en färdig och beprövad leklista på nätet istället för att experimentera själva.
ImpossibleFFS
MEDLEM
@svm s. 11/1 -07

103 rubriker
1898 svar

30. Att spela den bästa standardle... 19:58:19, 15/10 -16  
Att spela den bästa standardleken är långsiktigt mycket dyrare än att spela den bästa modernleken, även legacy men där är det ju en betydligt större slant att lägga. För saken är den att de bästa standardlekarna inte alltför sällan kostar 3000:- att införskaffa och ska man sedan sälja av den så kan man med lätthet inte kunna få mer än 1500:- för den. En modernlek som inte är byggd på en bruten gimmick(som kan rasa i värde ifall fel kort blir bannat) tenderar hålla i pris även om den kanske inte är lika bra i metat. Dock så klarar du dig bättre med en budgetlek i Standard än andra format.
qwertys
MEDLEM
Falköping
@svm s. 28/5 -09

6 rubriker
29 svar

31. Okej mindtrix då förstår jag v... 21:13:34, 15/10 -16  
Okej mindtrix då förstår jag vad du menar :) Ja självklart, huvudsyftet för mig är att ha en rolig lek. Självklart vill man ha en bra lek fast med ett spelsätt som är underhållande att spela :)

Ja, såklart om man ska ha ancestral recall och black lotus i leken så kostar de ju! Jag känner att man kan lägga lite pengar varje månad och köpa kort, det är kul att kunna vara med och spela utan att få råpisk mot alla utan att lägga tusenlappar per lek iaf :) Om man spelar standard



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!