Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 672 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Eldrazi Displacer och Tideholl... Kresh the Bloodbraided ...
Hur lurig får man vara med triggers?
Senast läst: 10:11:42, 25/4 -24. Läst 8803 gånger.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

Hur lurig får man vara med triggers? 23:05:36, 25/6 -16  
Tja!

Om jag har 2 Qasali Pridemage och en Alesha, Who Smiles at Death, attackerar med Alesha och säger "trigger" och pekar på Alesha och motståndaren säger "svarar på det" och boltar (Lightning Bolt)Alesha, kan jag säga "Ok, hon överlever pga. exhalted" då? Jag får ju stacka triggers hur jag vill och exhalted behöver bara annonseras när de blir relevanta, vilket är här.

Uppdaterad: 23:07:36, 25/6 -16

tix74
MEDLEM
@svm s. 19/1 -04

267 rubriker
2800 svar

1. Motståndaren kan svara på det:... 23:51:50, 25/6 -16  
Motståndaren kan svara på det:
http://www.mtgsalvation.com/forums/magic-fundamentals/magic-rulings/magic-rulings-archives/273957-questions-about-exalted
 
Män beundrar gärna duktiga kvinnor. Bara dom inte är i samma bransch.
Skådespelerskan Sickan Carlsson slår huvudet på spiken.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

2. Eftersom man passar prioritet ... 23:57:36, 25/6 -16  
Eftersom man passar prioritet efter att abilities gått på stacken och bolt sedan hamnar överst i stacken måste den resolva först.

I annat fall resolvar väl en exalted-trigger först och då kan motståndaren svara på den (innan nästa resolvar)?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Uppdaterad: 23:58:10, 25/6 -16
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

3. OP menar att exalted är en tri... 00:03:37, 26/6 -16  
OP menar att exalted är en trigger som inte har en impact på game state när den händer. Sånna kan man smyga förbi utan att annonsera att dom lagts på stacken.

@OP: Eftersom ni fortfarande är i declare attackers kan du inte smyga förbi triggers. Motståndaren kan säga "Jaha, men då vill jag svara på exalted". Du kan inte säga att du redan resolvat dem utan din motståndares vetskap när ni är kvar i declare attackers.

Du kan bara smyga förbi exalted om ni gör en shortcut förbi stacken i declare attackers och p/t inte blir aktuellt förens i blockers eller damage. Dessutom kan du inte bara säga "trigger" och peka på Alesha, du måste säga vilken trigger det är. Säger du "Aleshas reanimate trigger, resolve?" så förutsätter jag att du antingen lagt exalted under reanimate eller att du glömt dem. I båda fallen kommer jag kunna bolta henne i declare attackers som svar på reanimate triggern.

En annan grej med shortcuts är att jag alltid har tid att svara sålänge jag inte tydligt passat prioritet. Säger du attack med enbart Pridemage på bordet och jag har inga blockers, så du frågar direkt Tar du 3? så kan jag säga, vänta, jag vill svara på exalted med en Shock. Det är först om du säger "Attack" med pridemage och jag säger "no blocks" eller liknande, som indikerar att jag godkännt att vi lämnat declare attackers där exalted triggat+resolvat i smyg.
 
"From void evolved Phyrexia. Great Yawgmoth, Father of Machines, saw its perfection. Thus The Grand Evolution began."
—Phyrexian Scriptures
Uppdaterad: 00:09:42, 26/6 -16
tix74
MEDLEM
@svm s. 19/1 -04

267 rubriker
2800 svar

4. Exalted is a triggered ability... 00:09:00, 26/6 -16  
latsblaster skrev 23:57, 25/6 -16 Eftersom man passar prioritet efter att abilities gått på stacken och bolt sedan hamnar överst i stacken måste den resolva först.

I annat fall resolvar väl en exalted-trigger först och då kan motståndaren svara på den (innan nästa resolvar)?

Exalted is a triggered ability, and like all triggered abilities it goes on the stack. Once all your Exalted triggers are on the stack, your opponent may then respond before they resolve.
 
Män beundrar gärna duktiga kvinnor. Bara dom inte är i samma bransch.
Skådespelerskan Sickan Carlsson slår huvudet på spiken.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

5. Poängen med scenariot är att v... 01:18:30, 26/6 -16  
Ice_Age skrev 00:03, 26/6 -16 OP menar att exalted är en trigger som inte har en impact på game state när den händer. Sånna kan man smyga förbi utan att annonsera att dom lagts på stacken.

@OP: Eftersom ni fortfarande är i declare attackers kan du inte smyga förbi triggers. Motståndaren kan säga "Jaha, men då vill jag svara på exalted". Du kan inte säga att du redan resolvat dem utan din motståndares vetskap när ni är kvar i declare attackers.

Du kan bara smyga förbi exalted om ni gör en shortcut förbi stacken i declare attackers och p/t inte blir aktuellt förens i blockers eller damage. Dessutom kan du inte bara säga "trigger" och peka på Alesha, du måste säga vilken trigger det är. Säger du "Aleshas reanimate trigger, resolve?" så förutsätter jag att du antingen lagt exalted under reanimate eller att du glömt dem. I båda fallen kommer jag kunna bolta henne i declare attackers som svar på reanimate triggern.

En annan grej med shortcuts är att jag alltid har tid att svara sålänge jag inte tydligt passat prioritet. Säger du attack med enbart Pridemage på bordet och jag har inga blockers, så du frågar direkt Tar du 3? så kan jag säga, vänta, jag vill svara på exalted med en Shock. Det är först om du säger "Attack" med pridemage och jag säger "no blocks" eller liknande, som indikerar att jag godkännt att vi lämnat declare attackers där exalted triggat+resolvat i smyg.

Poängen med scenariot är att vi har flera triggers i Declare Attackers och jag kan stacka dem hur jag vill, men det är bara en jag behöver nämna. Lägger jag Aleshas trigger underst så kommer de andra resolva först. När jag pekar på Alesha så visar jag på den enda trigger hon har, nämligen den som sker när hon attackerar. Vi kan säga för scenariots skull att att jag säger "trigger", pekar på Alesha och sen på en Knight of the Reliquary och säger "target". Säger motståndaren att den vill svara på den så har hen i princip låtit dem (exhalted) resolva ifall de låg överst. Motståndaren kan absolut säga "Jag vill svara på exhaltedtriggern." och bolta Alesha. Men i det här scenariot svarar hen "Jag vill svara på den.". Rimligtvis måste det syfta på den enda trigger som nämnts vilket är den jag frågar om?

Varför skulle du anta att jag glömt dem när de inte behöver nämnas?

Notera att jag inte anser det vara helt schysst sportsmannamässigt, men jag undrar vad reglerna säger. T.ex. kan du ju ändra ordningen i efterhand på triggers som inte nämnts till det som passar bäst just eftersom ordningen inte är känd förrän du nämnt den. Du kan till och med göra det här efter att de resolvat.

Uppdaterad: 01:19:46, 26/6 -16
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

6. Förstår vad du menar, men nej,... 02:04:46, 26/6 -16  
Förstår vad du menar, men nej, så länge vi är kvar i declare attackers och går till den första resolven av någonting som ligger på stacken så kommer jag kunna svara på alla dina triggers som du planerar att resolva i den fasen. Du kan aldrig smyga igenom en trigger i samma fas.

Om du säger "Nej men dom la jag jag överst på stacken så dom har redan resolvat" så kommer jag be dig att vi ska backa till dina exalted triggers så jag får svara på dom eller så kommer jag ropa på en judge. Annars skulle ju exalted aldrig gå att svara på, vilket går alldeles utmärkt.

Däremot, om du säger attack, petar fram och tappar en ensam Pridemage och sedan frågar om blockers och jag säger "No blocks", då har vi bytt fas. Då kan du argumentera för att fönstret för att svara på dina exalted triggers har passerat.

Att smyga igenom exalted händer i princip bara när man gör en riktig shortcut genom combat och går från mainphase till att bara tappa sin gubbe och säga attack och man i princip direkt frågar "blocks?" eller "damage?". Har du andra triggers i declare attackers, annonsera ut alla triggers, kom ihåg att påpeka alla olika exalted triggers. Varit gott om chord och infect-spelare som missat triggers på kamera senaste halvåret när dom har 2 Hierarchs i spel och bara pekar på en av dom.

Det här känns verkligen som ett icke-problem också då man antagligen svarar med removal innan combat för att stoppa Alesha's trigger helt eller så svarar man i blockers med removal (och då får man bita i det sura äpplet om man försöker bolta utan att ha tänkt på exalted).
 
"From void evolved Phyrexia. Great Yawgmoth, Father of Machines, saw its perfection. Thus The Grand Evolution began."
—Phyrexian Scriptures
Uppdaterad: 02:17:06, 26/6 -16
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

7. Klart exhaltedtriggers skulle ... 03:43:21, 26/6 -16  
Klart exhaltedtriggers skulle gä att svara på. Det är bara att säga att du vill svara på den. Det jag menar här är att man eventuellt låtit dem resolva genom att säga att man vill svara på reanimatetriggern.

Bara för att man inte bytt fas betyder det inte att man kan gå tillbaka. Det är t.ex. inte ok att svara på en prowess när spellen som skapade den redan har resolvat. Låter man den spellen resolva då har prowess ocksä resolvat. Jag tänker mig att det är samma interaktion här, fast lite otydligare.

Alesha och exhalted är bara exemöel på triggers som händer samtidigt där ena är "dold".

Om vi säger såhär, om motståndaren låter Aleshas trigger resolva så är jag helt säker på att jag kan säga att exhalted har resolvat och Alesha har 4 toughness.

Jag ser ärna att nån judge svarar på det här.

Uppdaterad: 03:49:36, 26/6 -16
Morrow
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/8 -07

34 rubriker
548 svar

#8 PWP Seasonal
#11 PWP Lifetime

8. Det poängterades extra när tri... 09:23:39, 26/6 -16  
Det poängterades extra när trigger reglerna gjordes om att man kan behöva verbalt poängtera sin motspelares dolda triggers för att kunna svara på dem. Det finns inget sätt att samtidigt hoppas att motspelaren ska glömma Exalted OCH behålla möjligheten att svara på triggern, utan om man vill svara på en trigger så behöver man i de fallen själv kommunicera att "din trigger ligger på stacken". Och om motspelaren har multipla triggers kan man alltid kräva att få reda på i vilken ordning de ligger på stacken.

Om boltspelaren låter Aleshas reanimatetrigger resolva så kan lika gärna Exalted ha lagat över den och därmed redan ha resolvat.
 
/Morrow
ztrider

Golgari
HEDERSMEDLEM
Uppsala
@svm s. 7/2 -13

79 rubriker
343 svar

9. Är mycket glad att detta togs ... 10:36:51, 26/6 -16  
Är mycket glad att detta togs upp, nu kommer det förhoppningsvis inte bli lika många frågetecken kring köskbordet här hemma när jag vill bolta skiten ur mina vänner!
 
"Drog inga land"
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

10. Om vi låter reanimate resolve'... 11:20:07, 26/6 -16  
Bjorn skrev 03:43, 26/6 -16 Klart exhaltedtriggers skulle gä att svara på. Det är bara att säga att du vill svara på den. Det jag menar här är att man eventuellt låtit dem resolva genom att säga att man vill svara på reanimatetriggern.

Bara för att man inte bytt fas betyder det inte att man kan gå tillbaka. Det är t.ex. inte ok att svara på en prowess när spellen som skapade den redan har resolvat. Låter man den spellen resolva då har prowess ocksä resolvat. Jag tänker mig att det är samma interaktion här, fast lite otydligare.

Alesha och exhalted är bara exemöel på triggers som händer samtidigt där ena är "dold".

Om vi säger såhär, om motståndaren låter Aleshas trigger resolva så är jag helt säker på att jag kan säga att exhalted har resolvat och Alesha har 4 toughness.

Jag ser ärna att nån judge svarar på det här.

Om vi låter reanimate resolve'a ja, men om jag svarar på den första spellen/triggern du försöker resolve'a betyder det indirekt att du lagt x antal triggers på stacken, och jag vill svara på den översta.

Du kan inte resolve'a 2st i smyg utan att säga något och sedan resolve'a en 3e. Passar jag prioritet någon gång, eller att vi går till en annan fas, då är det fritt fram. Men svarar jag i samma fas, första gången du passar prioritet till mig räknar jag med att alla triggers i den fasen fortfarande ligger på stacken, inklusive exalted.
 
"From void evolved Phyrexia. Great Yawgmoth, Father of Machines, saw its perfection. Thus The Grand Evolution began."
—Phyrexian Scriptures
Uppdaterad: 11:20:21, 26/6 -16
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

11. Tja, det är ju det som är fråg... 12:54:41, 26/6 -16  
Tja, det är ju det som är frågan. Om du specifikt svarar på reanimatetriggern genom att t.ex. säga "Jag vill svara på reanimatetriggern." eller "Jag vill svara på Aleshas trigger." då kan jag garantera dig att jag kan välja att exhalted redan har resolvat. Det som är tvetydigheten här är språkbruket. Motståndaren har ju faktiskt sagt att den vill svara på Aleshas trigger. Å andra sidan har den lite blivit lurad dit, men det är ju ok att bluffa och sånt i Magic.

Uppdaterad: 12:57:51, 26/6 -16
Powerload
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 7/9 -03

259 rubriker
6470 svar

12. Svaret är generellt att du får... 13:01:04, 26/6 -16  
Svaret är generellt att du får vara 0% "lurig" mot din motståndare; om du försöker vilseledda din motståndare kring triggers, stacken eller annan information som denne är berättigad till, fuskar du. Vinn på riktigt istället, jag lovar att det kommer gå bättre.
 
Jag vet inte ens om jag spelar magic
Morrow
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 15/8 -07

34 rubriker
548 svar

#8 PWP Seasonal
#11 PWP Lifetime

13. Man får självklart aldrig lura... 13:19:39, 26/6 -16  
Man får självklart aldrig lura någon, men triggers som inte synligt påverkar spelet går på stacken och resolvar utan att något behöver sägas eller göras vid det tillfället, så länge dess kontrollör kommer ihåg dem (och det vet bara hen själv).

Vill man svara på en sådan trigger som motståndare måste man själv vara tydlig med det, direkt när den ligger på stacken.
 
/Morrow
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

14. Fast det här stämmer inte. Du ... 13:27:11, 26/6 -16  
Powerload skrev 13:01, 26/6 -16 Svaret är generellt att du får vara 0% "lurig" mot din motståndare; om du försöker vilseledda din motståndare kring triggers, stacken eller annan information som denne är berättigad till, fuskar du. Vinn på riktigt istället, jag lovar att det kommer gå bättre.

Fast det här stämmer inte. Du behöver t.ex. inte meddela exhalted- eller prowess-triggers. Det är att vara lurig. Du får ju t.ex. bestämma i efterhand i vilken ordning saker las på stacken ifall det skulle vara till din fördel. Det är att vara lurig. LSV vann en match med storm trots att han inte hade Tendrils of Agony i leken längre eftersom motståndaren scoopade när han gick loss. Det är att vara lurig.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

15. Ja, okej igen, ordningen, men ... 13:45:53, 26/6 -16  
Bjorn skrev 13:27, 26/6 -16
Powerload skrev 13:01, 26/6 -16 Svaret är generellt att du får vara 0% "lurig" mot din motståndare; om du försöker vilseledda din motståndare kring triggers, stacken eller annan information som denne är berättigad till, fuskar du. Vinn på riktigt istället, jag lovar att det kommer gå bättre.

Fast det här stämmer inte. Du behöver t.ex. inte meddela exhalted- eller prowess-triggers. Det är att vara lurig. Du får ju t.ex. bestämma i efterhand i vilken ordning saker las på stacken ifall det skulle vara till din fördel. Det är att vara lurig. LSV vann en match med storm trots att han inte hade Tendrils of Agony i leken längre eftersom motståndaren scoopade när han gick loss. Det är att vara lurig.

Ja, okej igen, ordningen, men när de ska få resolva fattar jag inte hur du ska kunna dölja informationen? Du måste ju låta motståndaren få svara på triggers innan de kan få resolva?
 
Jag köper, byter och säljer kort. Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat!
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

16. Att smyga igenom exlated är ba... 14:19:59, 26/6 -16  
Att smyga igenom exlated är bara en grej om man hoppar igenom declare attackers utan att resolva andra saker. Därav mitt exempel med fas-byte, då det egentligen är enda gången det här blir ett problem.

Om jag vill svara på första gången som du passar prioritet till mig i declare attackers så ligger samtliga triggers i den fasen på stacken, punkt. Så länge jag svarar på det första tillfället du passar prioritet i declare attackers så kan inte exalted ha resolvat, du kan inte göra den typen av shortcut. I så fall hade exalted varit omöjlig att svara på.
 
"From void evolved Phyrexia. Great Yawgmoth, Father of Machines, saw its perfection. Thus The Grand Evolution began."
—Phyrexian Scriptures
MrKim
MEDLEM
Mantorp
@svm s. 11/6 -13

1 rubriker
190 svar

17. Är det verkligen första gången... 14:57:00, 26/6 -16  
Ice_Age skrev 14:19, 26/6 -16 Att smyga igenom exlated är bara en grej om man hoppar igenom declare attackers utan att resolva andra saker. Därav mitt exempel med fas-byte, då det egentligen är enda gången det här blir ett problem.

Om jag vill svara på första gången som du passar prioritet till mig i declare attackers så ligger samtliga triggers i den fasen på stacken, punkt. Så länge jag svarar på det första tillfället du passar prioritet i declare attackers så kan inte exalted ha resolvat, du kan inte göra den typen av shortcut. I så fall hade exalted varit omöjlig att svara på.

Är det verkligen första gången man passar prioritet då?

Scenariot är:

spelare 1 attackerar med Alesha
3 triggers går på stacken (reanimate, exalted, exalted)
spelare 1 undrar om hen får resolva reanimate trigger och har i sitt huvud resolvat båda exalted triggarna då de inte behöver annonseras.
spelare 2 säger att den vill svara på reanimeringstriggern med bolt.

Hur stor är Alesha?
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

18. Det känns som ni missar poänge... 15:01:10, 26/6 -16  
Det känns som ni missar poängen med frågan. Givetvis kan du svara på exhalted om du vill. Det är bara att säga att du vill svara på dem. Dock måste du gör det när de går på stacken innan de resolvat. Frågan är, i två delar:

1. Om motståndaren väljer, specifikt, att svara på Aleshas trigger (1 av 3 triggers som gick på stacken vid attack) och sen spelar något, då borde exhalted kunna ha resolvat. Right? Någon som tvekar på det här? Judge?

2. Om jag säger "trigger", pekar på Alesha och sen säger "target" och pekar på ett djur i min grav och motståndaren säger "Jag vill svara på det." och spelar en bolt, har den då sagt att den vill svara på Aleshas trigger och därmed låtit exhalted resolva? Judge?

Ice_Age: Är du med på vad jag menar här? Jag menar alltså inte att du inte har en chans att svara på exhalted utan jag menar att du uttalat måste säga att du vill svara på exhalted när du får prioritet för att kunna göra det eftersom det är en trigger som inte nämns annars. Säger du inte att du svarar på exhalted utan låter något resolva eller säger att du svarar på något annat (och sen spelar en spell) så borde du rimligtvis ha passat prioritet 2 gånger (automatiskt) för att komma till det du vill svara på.

Edit: Mr.Kim verkar ha förstått.

Uppdaterad: 15:03:43, 26/6 -16
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

19. Jodå, jag är med. Min poäng är... 15:15:36, 26/6 -16  
Jodå, jag är med. Min poäng är bara att precis som du kan göra en shortcut i declare attackers så kan jag som non-active player be att få gå tillbaka och få alla triggers i ordning på stacken. Du kan inte lägga vissa saker på stacken automatiskt och sen vissa manuellt i samma fas, det är extremt shady.

Automatisk resolve av exalted är bara en grej när man hoppar mellan faser. Du kan inte automatiskt resolve'a exalted inne i declare attackers utan att säga något (medans du har andra saker på stacken).
 
"From void evolved Phyrexia. Great Yawgmoth, Father of Machines, saw its perfection. Thus The Grand Evolution began."
—Phyrexian Scriptures
Uppdaterad: 15:16:52, 26/6 -16
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

20. "Du kan inte lägga vissa saker... 15:22:29, 26/6 -16  
"Du kan inte lägga vissa saker på stacken automatiskt och sen vissa manuellt i samma fas, det är extremt shady."

Extremt shady? Jag skulle säga att det är praxis. Jag påpekar aldrig exhalted-triggers förrän de blir relevanta och det gäller nog alla jag spelat med nästan och ingen har någonsin klagat. Har jag Monastery Mentor och Monastery Swiftspear i spel och spelar en Lightning Bolt kommer jag säga "Trigger" och peka på Monastery Mentor (med syfte att lägga en munk i spel). Jag skulle aldrig få för mig att nämna Monastery Swiftspear där, trots att den har triggers som triggar samtidigt. Däremot kan ju motståndaren alltid fråga "Hur stackar du dina triggers?" och då måste man nämna alla och de som inte nämns är glömda.

Uppdaterad: 15:24:02, 26/6 -16
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!