Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 637 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SYNPUNKTER & SUPPORT olika adresser till SvM websid... Lägga till bild/kommentar på H ...
Svensk porto på svenska auktioner bitte
Senast läst: 19:37:03, 5/4 -24. Läst 1841 gånger.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

Svensk porto på svenska auktioner bitte 21:09:34, 8/2 -16  
Hej hopp. Jag har precis fått en auktionsvinst från en auktion som visar sig vara en Dansk. Vilket medför en portokostnad på 20 kr tydligen.

Ja, man kan ju läsa allt dravel folk skriver i sina beskrivningar men då det till 99% handlar om a) tar inget ansvar för posten och b) packar i en plastficka i ett kuvert så är det same same som alltid. Orka.

Jag har dock ikryssat att jag enbart är intresserad av auktioner från det svenska communityt i mina inställningar. Det verkar dock inte hindra att säljare utanför det svenska communityt nyttjar denna plattform.


Förslag:
Säljer man på internationell marknad är det ok med internationellt porto. Säljer man på explicit marknad, t ex den svenska, så bör även portokostnaden för det landet gälla. Poängen för min del med att begränsa utbudet är ju för att slippa orimliga portokostnader. Som det är nu blir den blockeringen verkningslös, och jag måste trots åtgärder kolla alla auktioner i detalj.

Zeus
MEDLEM
Vallentuna
@svm s. 29/11 -01

78 rubriker
419 svar

1. Håller med. Kanske en flagga i... 21:29:25, 8/2 -16  
Håller med. Kanske en flagga i infotexten som syns tydligt. Så slipper man läsa all auktioninfo.
 
Den som har flest saker när man dör vinner!
Stibe
HEDERSMEDLEM
Skutskär
@svm s. 27/2 -15

10 rubriker
52 svar

2. +1... 22:38:43, 8/2 -16  
+1
tix74
MEDLEM
@svm s. 19/1 -04

267 rubriker
2800 svar

3. +1... 22:39:31, 8/2 -16  
+1
 
Män beundrar gärna duktiga kvinnor. Bara dom inte är i samma bransch.
Skådespelerskan Sickan Carlsson slår huvudet på spiken.
Landgraf
3-KORTSKUNG
ETERNALKUNGEN 2012
Linköping
@svm s. 2/11 -02

103 rubriker
2665 svar

4. Jag håller inte med. Det känns... 22:54:59, 8/2 -16  
Jag håller inte med. Det känns rimligt att man har möjlighet att definiera sina egna villkor, inkl portokostnader, i auktionens regler. Om någon sedan inte gillar dem är det bara att låta bli att bjuda.
Steamliner
MEDLEM
@svm s. 7/9 -13

34 rubriker
538 svar

5. +1 på den. Läs auktionsreglern... 22:56:20, 8/2 -16  
Landgraf skrev 22:54, 8/2 -16 Jag håller inte med. Det känns rimligt att man har möjlighet att definiera sina egna villkor, inkl portokostnader, i auktionens regler. Om någon sedan inte gillar dem är det bara att låta bli att bjuda.

+1 på den. Läs auktionsreglerna så är problemet löst.
 
Reprinta Back to Basics!
För övrigt anser jag att Staffanstorp bör förstöras.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

6. Bra att du tog upp det. Jag se... 06:37:13, 9/2 -16  
Landgraf skrev 22:54, 8/2 -16 Jag håller inte med. Det känns rimligt att man har möjlighet att definiera sina egna villkor, inkl portokostnader, i auktionens regler. Om någon sedan inte gillar dem är det bara att låta bli att bjuda.

Bra att du tog upp det. Jag ser faktiskt ingen rimlighet i det alls.



Ytterligare ett förslag:
Reglera portopriserna på svenska marknaden också. Ett frimärke kostar samma i hela landet, och kort väger lika mycket oavsett vem som skickar. Finns ingen anledning att betala hitte-på-fraktkostnader. Definera en vettig portotabell och låt den gälla.

Givetvis kan man reglera map hardtop, vadderat kuvert och rek. Men det är köparens eventuella tillval, inte säljarens (även om säljaren givetvis måste godkänna att det paketeras så ).
Dimme

Selesnya
MEDLEM
@svm s. 22/8 -09

14 rubriker
211 svar

7. Inte för att jag bryr mig så m... 07:11:33, 9/2 -16  
Inte för att jag bryr mig så mycket om fraktkostnaden - även om den är en del av det. Men om man har ställt in att man bara vill ha svenska auktioner så borde man koppla det till bankerna också.

Jag har den inställningen och vann en auktion som var till norge eller danmark tydligen. men när det var dags att betala så gick det inte. Ringde min bank och de sa att jag var tvungen att betala genom "blabla" och det skulle kosta mig 150kr i avgift... detta på en bizz på under 30 kr. Höll på att tappa hakan över detta, men läste på de svenska bankernas olika hemsidor att detta var det billigaste alternativet för att göra en banköverföring utomlands.

INTE EN CHANS tänkte jag och införskaffade ett paypalkonto och betalade via den, med deras extraavgifter i påslag, men fortfarande mycket billigare än att gå via banken.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

8. Det slog mig att vanligtvis så... 07:16:58, 9/2 -16  
Det slog mig att vanligtvis så står det bara "du betalar portot" enligt standardformuläret. Och sedan dyker det upp en portotabell i biz som inte alls är vad man väntat sig. Både inom Sverige och till säljare utomlands.
ztrider

Golgari
HEDERSMEDLEM
Uppsala
@svm s. 7/2 -13

79 rubriker
343 svar

9. +1 på den... 11:11:17, 9/2 -16  
Dimme skrev 07:11, 9/2 -16 Inte för att jag bryr mig så mycket om fraktkostnaden - även om den är en del av det. Men om man har ställt in att man bara vill ha svenska auktioner så borde man koppla det till bankerna också.

Jag har den inställningen och vann en auktion som var till norge eller danmark tydligen. men när det var dags att betala så gick det inte. Ringde min bank och de sa att jag var tvungen att betala genom "blabla" och det skulle kosta mig 150kr i avgift... detta på en bizz på under 30 kr. Höll på att tappa hakan över detta, men läste på de svenska bankernas olika hemsidor att detta var det billigaste alternativet för att göra en banköverföring utomlands.

INTE EN CHANS tänkte jag och införskaffade ett paypalkonto och betalade via den, med deras extraavgifter i påslag, men fortfarande mycket billigare än att gå via banken.

+1 på den
 
"Drog inga land"



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!