Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 632 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
KORTVäRDERINGAR Kinesisk(?) misprint. ... Japansk FWB Lightning Bolt ...
SvM kontra MCM
Senast läst: 07:22:38, 26/4 -24. Läst 6487 gånger.
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

SvM kontra MCM 13:16:49, 24/11 -15  
Hej!

Tänkte kolla lite värdet mellan SvM och t.ex i detta fallet MCM. Vilken marknad styr mest ?

Som ett exempel såg jag en Bloodghast FOIL här på auktion för 340:- NM ENG. Kollar man på MCM så ligger det på 17,99 €.

Vad är det för grund ? Lägger någon ut något i hopp om att någon missar detta eller att det inte finns så många i sverige ? (Iaf listat på have/till salu)

Generellt sett, om man ska köpa kort är priserna i Europa mest styrande då dollarn är hög i jämnförelse med kronan ?

Hoppas ni förstår vart jag vill komma :)

Uppdaterad: 13:17:38, 24/11 -15

Lazarus

Azorius
MEDLEM
@svm s. 25/11 -09

58 rubriker
549 svar

1. Ifall kort inte finns till sal... 13:29:36, 24/11 -15  
Ifall kort inte finns till salu på SvM, testar vissa användare att lägga ut sina ovanliga kort dyrt. Det handlar om låg tillgång på produkten, och förhoppning om att otåliga köpare kan betala ett högre pris än via MCM. Det finns många exempel på kort som ligger högt i Sverige jämfört med Europa, vilket jag misstänker har att göra med att vår marknad är så liten att det är ganska enkelt att skapa artificiell brist på kort, särskilt äldre sådana.
weiuweiu

Golgari
MEDLEM
Alingsås
@svm s. 8/5 -10

102 rubriker
1091 svar

2. Fler säljare på MCM det gör at... 13:29:41, 24/11 -15  
Fler säljare på MCM det gör att priserna pressas nedåt.

Generellt sett så brukar MCM priserna nå Sverige inom några månader förutsatt att det gäller billigare priser. Medans en prisökning sker snabbare då endel här har koll på MCM och när ett går spikar så köps det upp på svm för att sedan säljas/bytas till MCM priset. Detta är min uppfattning iaf.
Dante82
MEDLEM
Umeå
@svm s. 20/2 -06

22 rubriker
160 svar

3. Många gånger gissar jag att ko... 13:31:31, 24/11 -15  
Många gånger gissar jag att kort går för mer "inom Sverige" jämfört med europa då det normalt går fort för inrikes post samt att vi har en väldigt trygg inrikes postgång för endast 7-14kr. Då kan det kännas värt den extra kostnaden att handla på en mindre marknad.

Vad som får folk att ställa upp priserna? Alla är väl fria att värdera sina kort till vad de vill. Om det är för att hoppas på köpare som inte kollar omvärldspriset eller inte vet jag inte, sånt kan man väl alltid spekulera om. Vissa skriver ju i sin info att de sätter sina priser efter vad de känner att de vill ha för att vara beredda på att skiljas från korten, även om det är högre än jämförbara marknadsvärden.
 
"Never argue with an idiot, they will only drag you down to their level and beat you with experience"
RolloTomasi
MEDLEM
Arlöv
@svm s. 14/12 -11

78 rubriker
2116 svar

4. Annars så kan det vara så att ... 13:32:11, 24/11 -15  
Annars så kan det vara så att personeb som la upp bkood ghasten för 300+ egentligen inte vill bli av med den för 18 euro ish, det kanske unte är värt att släppa kortet för den summan. " Nää, jag använder kortet just nu men för rätt summa kanske?"

Efter denna person lagt upp sin för 300 som jag nämnde ovan så blev väl 300+ det nya priset på SvM, de amdra kommer tänka; wow, så foilad bloodghast går oå 300+?.
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

5. Jag kan inte tala för den stor... 13:32:59, 24/11 -15  
Jag kan inte tala för den stora massan på svm, men såhär tänker jag när jag handlar kort:

Oavsett om jag ska köpa eller sälja kollar jag priserna på båda marknader, jämför och oftast kommer man fram till att det är något dyrare på svm. Så länge det bara handlar om några procent tycker jag att smidigheten med swish och svenska posten kan motivera prisökningen.

Men i fallet som du nämner hade jag, förutsatt att jag tänkte köpa, skitit i svm och köpt på mcm. Ska man ändå ha 4st kommer inte den påtvingade rek-kostnaden från mcm spela roll.

Om jag däremot ville sälja mina foilade Bloodghast hade jag lagt upp dem för mcm-pris på svm, fått dem sålda inom rimlig tid och varit nöjd.
 
"Seriöst, italiensk semipimp i legends. Vänligen avlid." -MrFukinkou
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

6. Ja, många här lägger upp kort ... 13:42:56, 24/11 -15  
Ja, många här lägger upp kort till överpriser och hoppas att folk ska köpa ändå. Om du går in på prishistoriken på Bloodghast så ser du att foilade verkar säljas för ca. 200 kr. Fortfarande mer än MCM, men ändå rimligt med tanke på att marknaden är mindre på SvM.
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
slugfest
MEDLEM
Solna
@svm s. 25/7 -02

48 rubriker
118 svar

7. Dom som har satt ett "överpris... 14:04:17, 24/11 -15  
Dom som har satt ett "överpris" är väl dom som inte har så bråttom att bli av med sina kort. Vill man bli av med sina kort "här och nu" så sänker man ju priserna på dom.
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

8. Jag liknar det med hur jag har... 14:07:12, 24/11 -15  
Jag liknar det med hur jag har det hemmavid, antingen går jag och köper mjölk, ägg och pepsi på kiosken runt hörnet och betalar 12kr/l för mjölk, 40kr för ett paket ägg och 25kr för 1.5l pepsi. Eller så tar jag bilen och åker på coops stormarknad.

Tillgång/efterfrågan osv osv. Tror en stor del är lathet också, och att många inte sätter sig in i mcm utan bara kör på med svm för man handlar ändå inte så mycket. Jag handlar väldigt mycket på svm mot vad jag "borde" göra. Needless to say so går jag också på den där jävla kiosken oftare än vad jag borde pga lathet.
 
"From void evolved Phyrexia. Great Yawgmoth, Father of Machines, saw its perfection. Thus The Grand Evolution began."
—Phyrexian Scriptures
slugfest
MEDLEM
Solna
@svm s. 25/7 -02

48 rubriker
118 svar

9. Exakt så är det. Men vill man ... 14:11:24, 24/11 -15  
Ice_Age skrev 14:07, 24/11 -15 Jag liknar det med hur jag har det hemmavid, antingen går jag och köper mjölk, ägg och pepsi på kiosken runt hörnet och betalar 12kr/l för mjölk, 40kr för ett paket ägg och 25kr för 1.5l pepsi. Eller så tar jag bilen och åker på coops stormarknad.

Tillgång/efterfrågan osv osv. Tror en stor del är lathet också, och att många inte sätter sig in i mcm utan bara kör på med svm för man handlar ändå inte så mycket. Jag handlar väldigt mycket på svm mot vad jag "borde" göra. Needless to say so går jag också på den där jävla kiosken oftare än vad jag borde pga lathet.

Exakt så är det. Men vill man nu hitta så bra deals som möjligt så ska man ju handla på MCM, dock så är skillnaden inte så jätte stor om du frågar mig, vissa tar ju 7-8 euro i frakt med den påtvingade rek-kostnaden. Sen kan det ta två veckor innan korten kommer. Här på SVM kan korten komma nästa dag.

Uppdaterad: 14:12:54, 24/11 -15
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

10. Mer intressant är ju egentlige... 14:13:19, 24/11 -15  
Mer intressant är ju egentligen de fall där folk säljer sina kort betydligt över det pris som de säljs för på auktion. Visst, man kanske inte vill sälja för lägre pris men frågan är väl då varför man lägger upp det överhuvudtaget?
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

11. Frakt osv från MCM kan ju även... 14:58:00, 24/11 -15  
Frakt osv från MCM kan ju även hamna på 1.5e€. Sen finns det många bizzar här på SvM som dyker upp efter 1 veckas betalning och då kvittar det ju.

Diffar det några kronor betalar man ju självklart lite extra för att köpa av den svenska scenen, men när det handlar om ett tillägg på 100 % så blir det aldrig värt det.

Känns som att det blivit "populärt" att lägga ut auktioner för överpris, särkskilt om man inte ger kickback till SvM. Nått som dock är skillnad många gånger på SvM och Mcm tycker jag är packningen. Svenskar är generellt mycket bättre å att packa har jag märkt!
Devox
MEDLEM
@svm s. 4/12 -11

24 rubriker
270 svar

12. Hajar inte problemet. Ingen ä... 15:32:50, 24/11 -15  
Dalaria skrev 14:58, 24/11 -15 Frakt osv från MCM kan ju även hamna på 1.5e€. Sen finns det många bizzar här på SvM som dyker upp efter 1 veckas betalning och då kvittar det ju.

Diffar det några kronor betalar man ju självklart lite extra för att köpa av den svenska scenen, men när det handlar om ett tillägg på 100 % så blir det aldrig värt det.

Känns som att det blivit "populärt" att lägga ut auktioner för överpris, särkskilt om man inte ger kickback till SvM. Nått som dock är skillnad många gånger på SvM och Mcm tycker jag är packningen. Svenskar är generellt mycket bättre å att packa har jag märkt!

Hajar inte problemet.
Ingen är tvingad till att köpa av t.ex mig.
Håller med i det mesta som sagts därefter i tråden.

Dock så har jag nu ett special-pris endast för dig nu dalaria.
9995kr för en foilad bloodghast, köper du båda bjuder jag på rek så passa på innan de försvinner ;-)

Får också passa på att tacka för att du i princip hänger ut mig i denna tråd, mycket välkommet ska du veta.
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

13. Jag har inte nämnt att det är ... 15:40:33, 24/11 -15  
Devox skrev 15:32, 24/11 -15
Dalaria skrev 14:58, 24/11 -15 Frakt osv från MCM kan ju även hamna på 1.5e€. Sen finns det många bizzar här på SvM som dyker upp efter 1 veckas betalning och då kvittar det ju.

Diffar det några kronor betalar man ju självklart lite extra för att köpa av den svenska scenen, men när det handlar om ett tillägg på 100 % så blir det aldrig värt det.

Känns som att det blivit "populärt" att lägga ut auktioner för överpris, särkskilt om man inte ger kickback till SvM. Nått som dock är skillnad många gånger på SvM och Mcm tycker jag är packningen. Svenskar är generellt mycket bättre å att packa har jag märkt!

Hajar inte problemet.
Ingen är tvingad till att köpa av t.ex mig.
Håller med i det mesta som sagts därefter i tråden.

Dock så har jag nu ett special-pris endast för dig nu dalaria.
9995kr för en foilad bloodghast, köper du båda bjuder jag på rek så passa på innan de försvinner ;-)

Får också passa på att tacka för att du i princip hänger ut mig i denna tråd, mycket välkommet ska du veta.

Jag har inte nämnt att det är något problem från början, jag är mest nyfiken! Jag undrar vilken marknad som styr, ett generellt undrande!

Eller på vilket sätt känner du att jag hängt ut dig? Jag tog bara ett exempel när jag hittade ett, du har ju lagt ut auktionen så alla kan se så det är ju inte så att du försöker sälja dom i det tysta heller :)

Men som sagt jag ser inget problem i det, mest nyfiken hur det ser ut och vad priserna kommer ifrån. Det är väl inget kostigt i det ?
Dante82
MEDLEM
Umeå
@svm s. 20/2 -06

22 rubriker
160 svar

14. Gissar på att han reagerar på ... 15:48:35, 24/11 -15  
Gissar på att han reagerar på att du valde ett kort och specificerade ett pris i pågående auktion, jag reagerade också på det. Du kunde ha skrivit "jag ser kort uppe på auktion för ~400kr som kostar ~200kr hos säljare på MCM" och uppnått samma effekt utan att styra det det ett specifikt fall, även om det inte var illa ment.
 
"Never argue with an idiot, they will only drag you down to their level and beat you with experience"
Devox
MEDLEM
@svm s. 4/12 -11

24 rubriker
270 svar

15. Där satte du huvudet på spiken... 16:02:13, 24/11 -15  
Dante82 skrev 15:48, 24/11 -15 Gissar på att han reagerar på att du valde ett kort och specificerade ett pris i pågående auktion, jag reagerade också på det. Du kunde ha skrivit "jag ser kort uppe på auktion för ~400kr som kostar ~200kr hos säljare på MCM" och uppnått samma effekt utan att styra det det ett specifikt fall, även om det inte var illa ment.

Där satte du huvudet på spiken exakt :-)
Han kunde lika gärna ha skrivit devox liksom.
Tänker inte lägga tid o diskutera detta något dock.
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

16. Om jag hade sålt kort via svm ... 16:24:52, 24/11 -15  
Om jag hade sålt kort via svm så hade jag överprisat dom också. Det är helt upp till köparen att välja vem och vart denne ska köpa sig kort.

Mcm är däremot något helt annat. Där är det så många säljare att det är svårt att hitta köpare om man tar överpriser.
 
StabCon - Skapar MtG-events i och runt Gbg - Gilla oss, vi gillar er <3

Vintage i Gbg & (nya) Vintage-Bordet:

Spoiler:

  • aginamist har Vintage i Gbg-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
  • Tibia har Vintage-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
signal
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 28/12 -12

20 rubriker
309 svar

17. Ja, fördelen med MCM är ju att... 18:07:38, 24/11 -15  
Ja, fördelen med MCM är ju att säljarna är bundna. Lite trist att plocka ihop en biz med 15-20 kort som sedan blir nekad efter en vecka. Då är mina kort från Tyskland redan här.

Nu köper jag/bjuder jag bara på folk (på svm) jag vet är snabba att skicka och det är lite synd, men det är sällan värt att sitta och hoppas på att de skickar i rimlig tid.
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

18. I efterhand märker jag att det... 19:21:27, 24/11 -15  
Devox skrev 16:02, 24/11 -15
Dante82 skrev 15:48, 24/11 -15 Gissar på att han reagerar på att du valde ett kort och specificerade ett pris i pågående auktion, jag reagerade också på det. Du kunde ha skrivit "jag ser kort uppe på auktion för ~400kr som kostar ~200kr hos säljare på MCM" och uppnått samma effekt utan att styra det det ett specifikt fall, även om det inte var illa ment.

Där satte du huvudet på spiken exakt :-)
Han kunde lika gärna ha skrivit devox liksom.
Tänker inte lägga tid o diskutera detta något dock.

I efterhand märker jag att det var klumpig. Beklagar att du känner dig uthängd och det var absolut inte min mening! Sorry!

Får hoppas att folk förstår vad tråden handlar om, och inte ett speciellt kort/auktion


Edit:

Ser även din pik på auktionen! Kul att du orkar göra det ändå :)

Uppdaterad: 19:22:51, 24/11 -15
Devox
MEDLEM
@svm s. 4/12 -11

24 rubriker
270 svar

19. Ingen fara, vi släpper det! :-... 19:36:23, 24/11 -15  
Dalaria skrev 19:21, 24/11 -15
Devox skrev 16:02, 24/11 -15
Dante82 skrev 15:48, 24/11 -15 Gissar på att han reagerar på att du valde ett kort och specificerade ett pris i pågående auktion, jag reagerade också på det. Du kunde ha skrivit "jag ser kort uppe på auktion för ~400kr som kostar ~200kr hos säljare på MCM" och uppnått samma effekt utan att styra det det ett specifikt fall, även om det inte var illa ment.

Där satte du huvudet på spiken exakt :-)
Han kunde lika gärna ha skrivit devox liksom.
Tänker inte lägga tid o diskutera detta något dock.

I efterhand märker jag att det var klumpig. Beklagar att du känner dig uthängd och det var absolut inte min mening! Sorry!

Får hoppas att folk förstår vad tråden handlar om, och inte ett speciellt kort/auktion


Edit:

Ser även din pik på auktionen! Kul att du orkar göra det ändå :)

Ingen fara, vi släpper det! :-)
SpendAlot
MEDLEM
Gävle
@svm s. 11/10 -15

38 rubriker
261 svar

20. Det blir alltid enklare att be... 19:52:59, 24/11 -15  
Det blir alltid enklare att betaka inom sverige, swisg t.ex, en faktor att inte bortse.
 
On a quest to spend it all!

MaxLof presenterar ett smakprov från sin guldvippade auktion Playsets, modern och pioneer!

Skaffa VIP Guld till din auktion för att få chansen att visa upp din auktion här

City of Brass (EX) 80:- Buyout: 120:-

City of Brass (EX) 80:- Buyout: 120:-

City of Brass (EX) 80:- Buyout: 120:-

City of Brass (EX) 80:- Buyout: 120:-

Blood Moon (EX) 101:- Buyout: 250:-

Reckless Stormseeker // Storm-Charged Slasher (EX) 25:- Buyout: 45:-

Reckless Stormseeker // Storm-Charged Slasher (EX) 25:- Buyout: 45:-

Reckless Stormseeker // Storm-Charged Slasher (EX) 25:- Buyout: 45:-

Reckless Stormseeker // Storm-Charged Slasher (EX) 25:- Buyout: 45:-

Abrupt Decay (EX) 20:- Buyout: 40:-

Exotic Orchard (EX) 5:- Buyout: 15:-

Street Wraith (EX) 5:- Buyout: 15:-

Street Wraith (EX) 5:- Buyout: 15:-

Street Wraith (EX) 5:- Buyout: 15:-

Street Wraith (EX) 5:- Buyout: 15:-

Rampaging Ferocidon (EX) 25:- Buyout: 50:-

Rampaging Ferocidon (EX) 25:- Buyout: 50:-

Cragcrown Pathway // Timbercrown Pathway (EX) 40:- Buyout: 65:-

Cragcrown Pathway // Timbercrown Pathway (EX) 40:- Buyout: 65:-

Cragcrown Pathway // Timbercrown Pathway (EX) 40:- Buyout: 65:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!