Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 667 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
LIMITED M15 draft... Draft ...
Ny magicspelare som precis draftat på egen hand.
Senast läst: 06:30:52, 26/4 -24. Läst 3270 gånger.
Biffen45
MEDLEM
Växjö
@svm s. 26/7 -15

1 rubriker
3 svar

Ny magicspelare som precis draftat på egen hand. 00:16:29, 27/7 -15  
Jag har precis startat. Bara kollat på en gång vid draft tidigare. Spelade och fångades direkt av spelet. Spelar inte online. Jag undrar om någon skulle kunna tycka till om hur jag gjorde när jag draftade. Om jag har fallerat helt eller om jag lyckades pricka något rätt överhuvud taget. Allt är välkommet som svar!

Draft lek:
http://tappedout.net/mtg-decks/first-draft-deck-from-myself-an-100-beginner/

Teddymannen

Izzet
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 25/8 -11

114 rubriker
1328 svar

1. Du hade kunnat ta ut 3 länder ... 00:47:03, 27/7 -15  
Du hade kunnat ta ut 3 länder rakt av till att börja med :) Man bör inte ha fler än 40 kort i en limited-lek.

EDIT: Demolish och Smash to Smithereens är inte jättebra i main-deck heller, de passar oftast bäst att bräda in efter första matchen om du möter mycket artifacts t.ex.
 
Sanguis meus et anima mea in gratiam illorum quas diligo.
And death for those who do not see.

Zeldan_Zelodon "Det här löser vi. Det är inte som att du har sålt lotusen och köpt bensin och vodka för pengarna."
Uppdaterad: 00:48:49, 27/7 -15
Biffen45
MEDLEM
Växjö
@svm s. 26/7 -15

1 rubriker
3 svar

2. Aha... Tackar !... 00:51:10, 27/7 -15  
Aha... Tackar !

Uppdaterad: 00:52:08, 27/7 -15
Teddymannen

Izzet
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 25/8 -11

114 rubriker
1328 svar

3. Annars såg det rätt okej ut :)... 01:26:53, 27/7 -15  
Annars såg det rätt okej ut :) mycket bättre än första gången jag draftade(och körde med 53 kort i leken...).
 
Sanguis meus et anima mea in gratiam illorum quas diligo.
And death for those who do not see.

Zeldan_Zelodon "Det här löser vi. Det är inte som att du har sålt lotusen och köpt bensin och vodka för pengarna."
Biffen45
MEDLEM
Växjö
@svm s. 26/7 -15

1 rubriker
3 svar

4. Sån här information är så värd... 01:35:12, 27/7 -15  
Teddymannen skrev 01:26, 27/7 -15 Annars såg det rätt okej ut :) mycket bättre än första gången jag draftade(och körde med 53 kort i leken...).

Sån här information är så värdefull! Tackar så otroligt mycket!
Ska på fnm i min locala kort butik på fredag för första gången. Booster draft då. Kanske spelar kanske inte. Är väldigt taggad :)
Teddymannen

Izzet
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 25/8 -11

114 rubriker
1328 svar

5. Se till att ha ca 17 länder i ... 02:04:03, 27/7 -15  
Biffen45 skrev 01:35, 27/7 -15
Teddymannen skrev 01:26, 27/7 -15 Annars såg det rätt okej ut :) mycket bättre än första gången jag draftade(och körde med 53 kort i leken...).

Sån här information är så värdefull! Tackar så otroligt mycket!
Ska på fnm i min locala kort butik på fredag för första gången. Booster draft då. Kanske spelar kanske inte. Är väldigt taggad :)

Se till att ha ca 17 länder i leken(minst 16, max 18), och helst minst 15 creatures(eller kort som skapar creatures). Oftast är inte aura-kort så bra så motståndaren kan svara på din enchant genom att döda gubben och göra ett så kallat 2-för-1(dvs han använder 1 kort för att döda 2 av dina) då ditt enchantment inte längre har något valid target så hamnar den också i graven.

Om du ska spela med auror, se till att de antingen cantrippar(cantrip = kort som byter ut sig själva på något sätt, oftast genom "Draw a card when 'this' enters the battlefield" ex. Stratus Walk) eller gör något som ger dig övertag på annat sätt(t.ex ger gubben lifesteal, flying eller påverkar motståndarens gubbar till din fördel. Ex Grasp of the Hieromancer) så att det inte gör så mycket om gubben dör efter 2-3 rundor eftersom du redan fått relativt stor nytta av ditt enchantment.

Lycka till!
 
Sanguis meus et anima mea in gratiam illorum quas diligo.
And death for those who do not see.

Zeldan_Zelodon "Det här löser vi. Det är inte som att du har sålt lotusen och köpt bensin och vodka för pengarna."
Biffen45
MEDLEM
Växjö
@svm s. 26/7 -15

1 rubriker
3 svar

6. Du bara levererar haha! Tackar... 09:23:33, 27/7 -15  
Teddymannen skrev 02:04, 27/7 -15
Biffen45 skrev 01:35, 27/7 -15
Teddymannen skrev 01:26, 27/7 -15 Annars såg det rätt okej ut :) mycket bättre än första gången jag draftade(och körde med 53 kort i leken...).

Sån här information är så värdefull! Tackar så otroligt mycket!
Ska på fnm i min locala kort butik på fredag för första gången. Booster draft då. Kanske spelar kanske inte. Är väldigt taggad :)

Se till att ha ca 17 länder i leken(minst 16, max 18), och helst minst 15 creatures(eller kort som skapar creatures). Oftast är inte aura-kort så bra så motståndaren kan svara på din enchant genom att döda gubben och göra ett så kallat 2-för-1(dvs han använder 1 kort för att döda 2 av dina) då ditt enchantment inte längre har något valid target så hamnar den också i graven.

Om du ska spela med auror, se till att de antingen cantrippar(cantrip = kort som byter ut sig själva på något sätt, oftast genom "Draw a card when 'this' enters the battlefield" ex. Stratus Walk) eller gör något som ger dig övertag på annat sätt(t.ex ger gubben lifesteal, flying eller påverkar motståndarens gubbar till din fördel. Ex Grasp of the Hieromancer) så att det inte gör så mycket om gubben dör efter 2-3 rundor eftersom du redan fått relativt stor nytta av ditt enchantment.

Lycka till!

Du bara levererar haha! Tackar och bockar!
Andra är välkomna att kommentera!!
Mvh
Gustav
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

7. Jag rekommenderar podcasten Li... 10:39:32, 27/7 -15  
Biffen45 skrev 09:23, 27/7 -15
Teddymannen skrev 02:04, 27/7 -15
Biffen45 skrev 01:35, 27/7 -15
Teddymannen skrev 01:26, 27/7 -15 Annars såg det rätt okej ut mycket bättre än första gången jag draftade(och körde med 53 kort i leken...).

Sån här information är så värdefull! Tackar så otroligt mycket!
Ska på fnm i min locala kort butik på fredag för första gången. Booster draft då. Kanske spelar kanske inte. Är väldigt taggad

Se till att ha ca 17 länder i leken(minst 16, max 18), och helst minst 15 creatures(eller kort som skapar creatures). Oftast är inte aura-kort så bra så motståndaren kan svara på din enchant genom att döda gubben och göra ett så kallat 2-för-1(dvs han använder 1 kort för att döda 2 av dina) då ditt enchantment inte längre har något valid target så hamnar den också i graven.

Om du ska spela med auror, se till att de antingen cantrippar(cantrip = kort som byter ut sig själva på något sätt, oftast genom "Draw a card when 'this' enters the battlefield" ex. Stratus Walk) eller gör något som ger dig övertag på annat sätt(t.ex ger gubben lifesteal, flying eller påverkar motståndarens gubbar till din fördel. Ex Grasp of the Hieromancer) så att det inte gör så mycket om gubben dör efter 2-3 rundor eftersom du redan fått relativt stor nytta av ditt enchantment.

Lycka till!

Du bara levererar haha! Tackar och bockar!
Andra är välkomna att kommentera!!
Mvh
Gustav

Jag rekommenderar podcasten Limited Resources (japp, samma namn som kortet) om du vill ta ditt draftande till nästa nivå. Programledarna är Luis Scott-Vargas (Magic proffs, spelar bl.a på pro-touren) och Marshall Sutcliffe (kommentator för officiella magicstreamen för t.ex pro-touren).
 
Paupers' Cage är inte legal i Pauper
Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

8. Kan tillägga till aurabiten dä... 11:05:19, 27/7 -15  
Biffen45 skrev 09:23, 27/7 -15
Teddymannen skrev 02:04, 27/7 -15
Biffen45 skrev 01:35, 27/7 -15
Teddymannen skrev 01:26, 27/7 -15 Annars såg det rätt okej ut :) mycket bättre än första gången jag draftade(och körde med 53 kort i leken...).

Sån här information är så värdefull! Tackar så otroligt mycket!
Ska på fnm i min locala kort butik på fredag för första gången. Booster draft då. Kanske spelar kanske inte. Är väldigt taggad :)

Se till att ha ca 17 länder i leken(minst 16, max 18), och helst minst 15 creatures(eller kort som skapar creatures). Oftast är inte aura-kort så bra så motståndaren kan svara på din enchant genom att döda gubben och göra ett så kallat 2-för-1(dvs han använder 1 kort för att döda 2 av dina) då ditt enchantment inte längre har något valid target så hamnar den också i graven.

Om du ska spela med auror, se till att de antingen cantrippar(cantrip = kort som byter ut sig själva på något sätt, oftast genom "Draw a card when 'this' enters the battlefield" ex. Stratus Walk) eller gör något som ger dig övertag på annat sätt(t.ex ger gubben lifesteal, flying eller påverkar motståndarens gubbar till din fördel. Ex Grasp of the Hieromancer) så att det inte gör så mycket om gubben dör efter 2-3 rundor eftersom du redan fått relativt stor nytta av ditt enchantment.

Lycka till!

Du bara levererar haha! Tackar och bockar!
Andra är välkomna att kommentera!!
Mvh
Gustav

Kan tillägga till aurabiten där att vissa auras också kan vara bra om de ger value direkt när de kommer in (som sagt cantrips, men också t.ex. Knightly Valor), om de ger djuret ett sätt att skydda sig själv (Consecrated by Blood kan vara bra i vissa lekar, där man kan få ett flygande monster som inte dör på motståndarens removal), eller om de garanterat ger value om djuret skulle dö (Infernal Scarring är en slags cantrip, men också Murder Investigation kan vara helt okej av den anledningen).

Och sen är auras som används för att slippa motståndarens djur jättebra: Suppression Bonds, Weight of the Underworld och Claustrophobia
Edit: Eftersom removal generellt är jättebra i limited

Edit2: och om du spelar med auras med någon av de tre fördelarna jag nämnde däruppe, kom ihåg att alltid vänta med att spela dem till motståndaren saknar mana. Om motståndaren svarar på auran med att spela removal i ditt djur så kommer auran gå direkt i graven och
1. Aldrig trigga sina enter the battlefield-effekter
2. Aldrig få chansen att skydda djuret mot removal
3. Inte heller trigga sina dies-effekter eftersom djuret dör innan auran hinner enchanta den

Uppdaterad: 11:27:34, 27/7 -15
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

9. Ska du bara drafta Magic Origi... 12:45:02, 27/7 -15  
Biffen45 skrev 00:16, 27/7 -15 Jag har precis startat. Bara kollat på en gång vid draft tidigare. Spelade och fångades direkt av spelet. Spelar inte online. Jag undrar om någon skulle kunna tycka till om hur jag gjorde när jag draftade. Om jag har fallerat helt eller om jag lyckades pricka något rätt överhuvud taget. Allt är välkommet som svar!

Draft lek:
http://tappedout.net/mtg-decks/first-draft-deck-from-myself-an-100-beginner/

Ska du bara drafta Magic Origins eller några andra set som nyligen varit aktuella (Dragons of Tarkir+Fate Reforged)?
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
Uppdaterad: 12:46:08, 27/7 -15
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

10. För att vara en första lek ser... 17:12:46, 27/7 -15  
För att vara en första lek ser det väldigt bra ut. Det finns ett par varelser som ser lite off ut (thornbow archer och Returned Centaur), och du skulle nog behöva ett par varelser till. Men du har i övrigt bra varelser för den lektypen, tänk på att prioritera varelser som kostar 2 mana mer bara. Varelser som kostar 1 mana är i regel för svaga (1 i power), men varelser med 2 i power för 2 mana behöver man ha några stycken och det är lite halvbrist på dem.

Du behöver även prioritera removals, dvs kort som dödar motståndarens varelser. De tar också slut fort.


I övrigt är ett generellt tips vad gäller draft: Var öppen för att byta färg om det du börjat med är en bristvara, och/eller någon annan färg visar sig vara öppen, dvs det är få som tar den färgen så det är många bra kort kvar sent.



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!