Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 645 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Kopior av Stain the Mind... Att sno en kontring ...
Comes into play-fråga, kind of.
Senast läst: 13:36:48, 25/4 -24. Läst 787 gånger.
TowerWizard
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 27/9 -04

30 rubriker
100 svar

Comes into play-fråga, kind of. 00:05:32, 3/7 -15  
Ok, jag borde frågat om detta för länge sedan för jag har undrat länge nu.

Loam Dweller säger "Whenever you cast a Spirit or Arcane spell [...]". Betyder det att Loam Dweller triggar sin egen förmåga, eller är det bara när nästa Spirit eller Arcane spelas som det händer?

Om den triggar sig själv, varför står det på Bala Ged Thief följande "Whenever Bala Ged Thief or another Ally enters the battlefield under your control [...]", när det isåfall hade räckt med "Whenever an Ally enters [...]".

Detta tyder på att Loam Dweller inte triggar sig själv. Men isåfall...

Varför står det på Altar of the Brood följande "Whenever another permanent enters the battlefield under your control [...]" när det borde räckt med "Whenever a permanent" eftersom den ändå inte troggar på sig själv??

Jag är kort sagt förvirrad. Hjälp mig reda ut detta, så blir jag glad.
 
Wizards for the Win.

Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2198 svar

1. Helt enkelt därför att en perm... 00:15:47, 3/7 -15  
Helt enkelt därför att en permanents abilitys bara fungerar när de är på spelplanen om inte annat säges på kortet.
När du spelar Loam Dweller så ligger den på stacken, dess ability är inte igång. Sedan resolvar den och kommer in i spel och nu fungerar abilityn.

Edit: Loam Dweller har alltså ingen ETB utan triggar när du spelar spellen (arcanes kan ju inte komma in på spelplanen, så det vore ju lite weird med en ETB).
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 00:18:44, 3/7 -15
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

2. Det är enkelt, det är olika wo... 00:18:06, 3/7 -15  
Det är enkelt, det är olika wording och olika situationer.

Om du castar Loam Dweller är den på stacken, abilityn gäller ju bara på battlefield, så brukar det vara med creature cards om det inte står annat.

Bala Ged Thief har ju en annan ability. Den handlar om att komma in på battlefield, inte cast.

Altar of the Brood hade triggat på sig själv om det inte stod Another!
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
TowerWizard
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 27/9 -04

30 rubriker
100 svar

3. Just det, det står ju "cast" p... 00:33:37, 3/7 -15  
Just det, det står ju "cast" på det första kortets förmåga. Då blir allting glasklart! Tack för era svar!
 
Wizards for the Win.
Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

4. Och på Bala Ged Thief hade det... 00:39:32, 3/7 -15  
Och på Bala Ged Thief hade det räckt att skriva "when an ally enters the battlefield..."
Men wizards väljer att göra det extra tydligt genom att skriva ut att den triggar på sig själv.



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!