Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 673 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
SM & BUM 2015 Top8-matcher på youtube... Resultat Skugg-bum ...
SM/BuM Feedback - Negativ
Senast läst: 11:50:56, 23/4 -24. Läst 11618 gånger.
Hoogard
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 9/9 -02

682 rubriker
15449 svar

SM/BuM Feedback - Negativ 13:53:58, 4/5 -15  
Hej alla.

SM/BuM-helgen är över och det är dags att få varva ner lite.

Här tänkte vi att ni kunde posta saker ni var missnöjda med, saker som kunde ha fungerat bättre, eller som inte fungerade alls, och saker som vi kanske inte gjorde, men borde ha gjort.

Spara inte på krutet.


Positiv feedback lämnas i en separat tråd.
 
Har ni tänkt på att kranvatten?
Uppdaterad: 13:58:42, 4/5 -15

Rolex
SM-VINNARE 2016
Malmö
@svm s. 24/9 -09

55 rubriker
927 svar

1. Som jag befarade blev det rätt... 13:56:43, 4/5 -15  
Som jag befarade blev det rätt slitsamt att spela 10 rundor dag ett. Den sista standardrundan var droppen som fick bägaren att rinna över.

Om man nödvändigt måste ha 10 rundor vore det bättre att lägga 4 rundor standard på morgonen följt av draftrundorna. Det är tufft att ställa om sig till standard igen efter 2 drafter och 6 rundor draftmatcher.

Men det va nog det enda jag upplevde som negativt. Och att jag såklart missade topp 8. Men det gör jag ju varje år åandrasidan.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

2. Jag kunde inte vara med som no... 14:04:32, 4/5 -15  
Jag kunde inte vara med som nog ingen missat och jag hade inte heller möjlighet att se särskillt mycket på streamen (jag hann se slutet på en match typ), däremot var det stundtals väldigt svårt att hänga medi resultaten. 4 timmar efter att SM tagit slut hittade jag en kommentar om det hela på facebook. Lite konstig logik att posta på facebook före svm, även om det säkert tilltalar någon. Tror informationen på svm kom upp först nån gång vid 10-tiden men kan ha fel.

Jag saknar också vilka som var nära att topp 8a, hur kända profiler gått osv men det är möjligt att detta togs upp i streamen.

Jag har varit på pelle ett par gånger redan men nämner det här också att det är synd att arbetet med att hitta folk som ville göra coverage drog ut på tiden. Jag var väldigt sugen och erbjöd mig tidigt men fick ingen respons alls och planerade in annat. Det är dåligt att det dröjde så länge men också dåligt att man inte fick någon feedback. Har man tagit sig tid att anmäla sitt intresse borde man också fått feedback på varför man inte var intressant (och här hade det räckt med: "vi har hittat/valt person X"). Jag hoppas ni lämnar feedback på de som var med och gjorde coverage i år, så de vet vad som kan jobbas på osv. Jag såg inget att anmärka på när jag tittade utan det gick bra. Tror också det var en fördel att det var på svenska (i framtiden kan man multitaska, det vill säga att om någon i chatten frågar på engelska så kan man svara på engelska om intresset finns).

Jag hoppas också det kommer en player profiles eller liknande i efterhand.

Och slutligen så vill jag säga att ni verkligen lyckades få SM att vara en rätt cool grej som man nog borde åkt på, men mycket av extra grejerna som fick bägaren att tippa över kom ut ganska sent vilket gjorde det svårt för oss som redan hade andra planer.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
HappyMagicHardcore

Golgari
MEDLEM
Västerås
@svm s. 1/11 -02

519 rubriker
6957 svar

3. Som ovan håller jag med om att... 14:11:24, 4/5 -15  
Som ovan håller jag med om att 10 rundor var nån runda för mycket, den sista standardrundan hade passat mycket bättre med de andra två på söndagen.

Det var schyssta priser i turneringarna, men jag tyckte lite synd om de som kom 3/4 i BuM och inte fick något pris alls. Det är i första hand en prestigetävling, men det är alltid trevligt att få något när man tagit sig till en top4/8, även om det bara är nått litet.

Och kanske lite partiskt, men en mindre pokal till BuM-tvåorna vore kul, som tvåan i SM, och även spelmattor till de i top4/finalen precis som till top8 i SM.

En annan sak som vore smidigt är en skärm där man kan se tiden som är kvar i rundan.
 
Söker Disenchants i alla dess former! Har du att bli av med så tveka inte att höra av dig! =D

"But anyone who actually enjoys playing Faeries has got to be a bad person, as far as I can tell." /Mike Flores
Uppdaterad: 14:13:48, 4/5 -15
Gurgeh

Rakdos
THE PLAYER OF GAMES
Linköping
@svm s. 30/6 -06

28 rubriker
1213 svar

#19 PWP Seasonal
#15 PWP Yearly

4. Jag håller med om att 10 rundo... 15:01:27, 4/5 -15  
Jag håller med om att 10 rundor på en dag är lite väl mycket, speciellt som den sista standard-rundan känns helt slumpmässig.

Av personliga skäl skulle jag också gärna sett att lag 3-4 i BuM fått något pris, även om det bara var en booster, eller en kram.
Hoogard
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 9/9 -02

682 rubriker
15449 svar

5. Tack för all feedback. Angå... 15:55:13, 4/5 -15  
Tack för all feedback.

Angående 10 rundor på lördagen.

Hur ställer ni er att dela upp SM på tre dagar och spela några rundor på fredagen? Det finns ju både för- och nackdelar med det.

Anledningen till att vi lade 10 rundor på lördagen var för att hinna med top4 i BuM och inte top2 (som förra året). Jag tror de flesta anser att top4 är bättre, men ekvationen går inte riktigt ihop.

Jag var klar med SM/BuM kl 23 igår, så de som tycker att det finns mer tid på söndagen tänker nog inte riktigt på allt efterarbete som också tillkommer.

Fortsätt komma med feedback.
 
Har ni tänkt på att kranvatten?
Uppdaterad: 20:08:46, 4/5 -15
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

6. Behövs 12 rundor? Förstår att ... 16:01:34, 4/5 -15  
Behövs 12 rundor? Förstår att man vill ha det likt tidigare år men man skulle ju kunna köra på 5 rundor standard.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

7. Ett annat alternativ skulle ku... 16:37:55, 4/5 -15  
Ett annat alternativ skulle kunna vara att köra 6 rundor fredag, 6 rundor lördag och sen topp 8 söndag. Då kanske man måste ha BUM rundorna direkt efter eller nått sånt. Dessutom måste nästan fredagen vara en ledig dag om man vill ha folk.

Fördelen med ett sånt upplägg är också att man kan ha intressanta sidotävlingar på både lördagen och söndagen för de som åkt ut.
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Binkabi

Dimir
REDAX
Kalmar
@svm s. 9/6 -11

104 rubriker
925 svar

8. Högst personligt, men jag kan ... 16:40:27, 4/5 -15  
Högst personligt, men jag kan tycka att standard SM bör ha fler rundor standard än andra format. Nu är det 6 rundor standard, 6 rundor draft som spelas innan top 8. Inget fel på draft, det är hur kul och skill-intensivt som helst, men det är lite udda att hälften av poängen kommer därifrån.

Det finns uppenbarligen en bra anledning till detta och det har troligen redan diskuterats en hel del, men i alla fall!

Vad gäller BuM är jag inte helt med på att 4 spelare kvalar. Jag antar att det är för att lagen ska ha en reserv, men det är inte superkul för den som åker upp som coach. Det är ett viktigt jobb och många tar det säkert på rätt sätt, men jag är ändå aningen skeptisk.
 
Sugen på att pröva något nytt? Testa Expired! Info hittar ni via denna länk
Uppdaterad: 16:46:32, 4/5 -15
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

9. Som motfråga till 9 + 3 försla... 16:40:51, 4/5 -15  
Hoogard skrev 15:55, 4/5 -15 Tack för all feedback.

Angående 10 rundor på lördagen.

Hur ställer ni er att dela upp SM på tre dagar och spela några rundor på fredagen? Det finns ju både för och nackdelar med det.

Anledningen till att vi lade 10 rundor på lördagen var för att hinna med top4 i BuM och inte top2 (som förra året). Jag tror de flesta anser att top4 är bättre, men ekvationen går inte riktigt ihop.

Jag var klar med SM/BuM kl 23 igår, så de som tycker att det finns mer tid på söndagen tänker nog inte riktigt på allt efterarbete som också tillkommer.

Fortsätt komma med feedback.

Som motfråga till 9 + 3 förslaget:
Vad är det som tog sån tid efter att SM är "slut" att du fick hålla på till 10? Förstår att det är mycket men hur mycket av det som tar tid kan man underlätta med mer hjälp tex? Hade fler personal/frivilliga kunna hjälpa?

Edit: hur mycket längre tid hade det tagit med en extra runda? Hade ni kunnat påbörja avslutningsarbetet tidigare på något sätt eller är det bundet till sista spellen på stacken?
 
Scandinavian Master

Världsmästare i 93/94 2013
Uppdaterad: 16:42:37, 4/5 -15
Hoogard
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 9/9 -02

682 rubriker
15449 svar

10. Tyvärr var vi något underbeman... 17:14:03, 4/5 -15  
Tyvärr var vi något underbemannade, och tyvärr avvek viss mankraft så jobbet behövde göras på färre personer.

Med det menar jag att ja, det finns förstås utrymme att korta ner tid så även efterarbetet är klart i rimlig tid (runt 19 kanske). Med det sagt så vill vi ju släppa iväg spelarna så tidigt som möjligt, och inte hålla kvar dem på sajten längre än de vill stanna, så att säga.

Att minska antalet rundor totalt sett tåls ju också att tänka på.
 
Har ni tänkt på att kranvatten?
Jolly_roger
SM-VINNARE 2014
JUDGE L1
Växjö
@svm s. 27/6 -06

209 rubriker
3696 svar

11. Det är väl bara hängivna Legac... 17:57:46, 4/5 -15  
Binkabi skrev 16:40, 4/5 -15 Högst personligt, men jag kan tycka att standard SM bör ha fler rundor standard än andra format. Nu är det 6 rundor standard, 6 rundor draft som spelas innan top 8. Inget fel på draft, det är hur kul och skill-intensivt som helst, men det är lite udda att hälften av poängen kommer därifrån.

Det finns uppenbarligen en bra anledning till detta och det har troligen redan diskuterats en hel del, men i alla fall!

Vad gäller BuM är jag inte helt med på att 4 spelare kvalar. Jag antar att det är för att lagen ska ha en reserv, men det är inte superkul för den som åker upp som coach. Det är ett viktigt jobb och många tar det säkert på rätt sätt, men jag är ändå aningen skeptisk.

Det är väl bara hängivna Legacy och Vintagefantaster som kallar det för standard-Sm snarare är helt enkelt SM.
 
Varje gång någon rippar en booster gråter draftgudinnan.

Min Magicblogg: Klicka

Men det kanske bara är jag.
Binkabi

Dimir
REDAX
Kalmar
@svm s. 9/6 -11

104 rubriker
925 svar

12. Fair enough, att kalla det SM ... 18:32:56, 4/5 -15  
Jolly_roger skrev 17:57, 4/5 -15
Binkabi skrev 16:40, 4/5 -15 Högst personligt, men jag kan tycka att standard SM bör ha fler rundor standard än andra format. Nu är det 6 rundor standard, 6 rundor draft som spelas innan top 8. Inget fel på draft, det är hur kul och skill-intensivt som helst, men det är lite udda att hälften av poängen kommer därifrån.

Det finns uppenbarligen en bra anledning till detta och det har troligen redan diskuterats en hel del, men i alla fall!

Vad gäller BuM är jag inte helt med på att 4 spelare kvalar. Jag antar att det är för att lagen ska ha en reserv, men det är inte superkul för den som åker upp som coach. Det är ett viktigt jobb och många tar det säkert på rätt sätt, men jag är ändå aningen skeptisk.

Det är väl bara hängivna Legacy och Vintagefantaster som kallar det för standard-Sm snarare är helt enkelt SM.

Fair enough, att kalla det SM skulle vara en vettig lösning indeed!
 
Sugen på att pröva något nytt? Testa Expired! Info hittar ni via denna länk
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

13. ... 19:43:13, 4/5 -15  
Binkabi skrev 18:32, 4/5 -15
Jolly_roger skrev 17:57, 4/5 -15
Binkabi skrev 16:40, 4/5 -15 Högst personligt, men jag kan tycka att standard SM bör ha fler rundor standard än andra format. Nu är det 6 rundor standard, 6 rundor draft som spelas innan top 8. Inget fel på draft, det är hur kul och skill-intensivt som helst, men det är lite udda att hälften av poängen kommer därifrån.

Det finns uppenbarligen en bra anledning till detta och det har troligen redan diskuterats en hel del, men i alla fall!

Vad gäller BuM är jag inte helt med på att 4 spelare kvalar. Jag antar att det är för att lagen ska ha en reserv, men det är inte superkul för den som åker upp som coach. Det är ett viktigt jobb och många tar det säkert på rätt sätt, men jag är ändå aningen skeptisk.

Det är väl bara hängivna Legacy och Vintagefantaster som kallar det för standard-Sm snarare är helt enkelt SM.

Fair enough, att kalla det SM skulle vara en vettig lösning indeed!


 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
pelle

Rakdos
REDAX
JUDGE L1
Uppsala
@svm s. 24/11 -01

1075 rubriker
3983 svar

14. Det officiella namnet är mycke... 20:06:09, 4/5 -15  
Det officiella namnet är mycket riktigt Magic-SM.

Jag vill passa på att tacka för att det hålls en så konstruktiv ton även i den här tråden! Det gör det mycket enklare för oss att ta er kritik till oss och försöka göra det ännu bättre nästa gång!
 
"Trying is the first step towards failure"
-Homer Simpson

KAVU-mästare 2011.
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

15. Jag tycker gott och väl det sk... 21:09:05, 4/5 -15  
Jag tycker gott och väl det ska kallas Magic-SM eller SM. mvh, hängiven legacy- och vintagespelare.
 
Gillar hamstrar, marsvin, hästar och andra gulliga djur <3 <3 <3
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3641 svar

16. Binkabi jag förstår inte vad s... 21:27:08, 4/5 -15  
Binkabi jag förstår inte vad som är random med att det är hälften hälften gällande draft/standard i swissen på SM. Det har gällt sedan 1999. De helrandom Pro Toursen med 3 rundor draft och 5 rundor constructed per dag har endast existerat sedan 2009. Standardexperterna har ändå fördel eftersom t8an är i just Standard.
 
Vill du handla p9, duals, foils, EDH, 93/94, Modernstaples och Legacystaples? Här är auktionen för dig!
Sajkobeer

Gruul
REDAX
MODERATOR
HEDERSMEDLEM
@svm s. 16/11 -01

248 rubriker
3641 svar

17. Angående spelmattorna så vill ... 21:31:30, 4/5 -15  
Angående spelmattorna så vill jag påpeka att sömmen på årets spelmattor, som enligt vissa gör att mattan är mer stryktålig tyvärr snabbt köttar sönder plastfickor och gör det svårare att plocka upp ett kort genom att helt enkelt dra det ut över kanten. Förra årets spelmatta hade ingen sådan kant och det var mycket lättare att plocka upp kort som ligger på den. Eftersom jag spelar så sällan har jag dock ingen input i eventuell livslängd på endera produkt eftersom jag spelar för lite för att slita ut dem.
 
Vill du handla p9, duals, foils, EDH, 93/94, Modernstaples och Legacystaples? Här är auktionen för dig!
Binkabi

Dimir
REDAX
Kalmar
@svm s. 9/6 -11

104 rubriker
925 svar

18. Klart att man har fördel. Det ... 21:47:56, 4/5 -15  
Sajkobeer skrev 21:27, 4/5 -15 Binkabi jag förstår inte vad som är random med att det är hälften hälften gällande draft/standard i swissen på SM. Det har gällt sedan 1999. De helrandom Pro Toursen med 3 rundor draft och 5 rundor constructed per dag har endast existerat sedan 2009. Standardexperterna har ändå fördel eftersom t8an är i just Standard.

Klart att man har fördel. Det var mest en tanke, bara för att saker alltid har varit på ett sätt betyder det väl inte att det är det bästa?

Överlag tycker jag det fungerar bra som det är, men som sagt, hade hellre sett fler rundor standard.
 
Sugen på att pröva något nytt? Testa Expired! Info hittar ni via denna länk
Landgraf
3-KORTSKUNG
ETERNALKUNGEN 2012
Linköping
@svm s. 2/11 -02

103 rubriker
2665 svar

19. Spelmattans sömmar var rätt då... 23:01:13, 4/5 -15  
Spelmattans sömmar var rätt dåliga, men det är inte så viktigt.

Den sista standardrundan dag 1 var helt vansinnig. Det kan inte riktigt motiveras med att 2-3 personer får en för lång dag på söndagen, jämfört med hur alla spelare har det.

Nu är jag förstås partisk här, men att plats 3-4 i BuM inte får något pris känns inte fantastiskt. Hellre i så fall bara cut till top 2 (men jag gillar egentligen inte det, trots att jag i just detta fall också är partisk).
Binkabi

Dimir
REDAX
Kalmar
@svm s. 9/6 -11

104 rubriker
925 svar

20. Efter att ha spanat in streame... 18:13:59, 6/5 -15  
Efter att ha spanat in streamen i efterhand (vem vill inte få sina missplays kommenterade liksom...) så har jag ett förslag:

Ge kommentatorerna leklistorna. Även om man är expert på seten och formatet kan det vara svårt att komma ihåg/se alla kort och det blir aningen förvirrande när korten gissas. Kommentatorerna gjorde ett kanonjobb och med en lista skulle det kunna bli ännu bättre :)
 
Sugen på att pröva något nytt? Testa Expired! Info hittar ni via denna länk



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!