Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 673 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
COCKTAIL C# motsvarighet till C++ #incl... Ännu fler HOTS-betakeys delas ...
iRulu - val av mobil
Senast läst: 04:42:22, 13/4 -24. Läst 3782 gånger.
Sparkcaster

Simic
MEDLEM
Västerås
@svm s. 16/11 -01

222 rubriker
3698 svar

iRulu - val av mobil 21:58:56, 24/4 -15  
Tänkte be om hjälp nu när jag skall testa med smartphone och eftersom jag är snål samt lätt anti och även äventyrlig så har jag fastnat för ett märke som inte säljs i Sverige: iRulu.
Nu till frågan: vilken modell skall jag välja? Tittar på dessa:
http://www.aliexpress.com/item/Hottest-Original-Leagoo-Lead-1-Mobile-Phone-MT6582-Quad-core-Android-Smartphone-5-5-HD-IPS/2044434294.html

http://www.aliexpress.com/item/IRULU-Unlocked-U2-Brand-5-0-MTK6582-Android4-4-Quad-Core-Smartphone-8GB-Dual-SIM-QHD13MP/32268932592.html

Följdfråga: är det någon här som beställt från Aliexpress? Erfarenheter?
 
Errare humanum est, sed in errore perseverare diabolicum.

In curro meo ab Officina Baiuoaria Mechanica fabricato habeo machinam quae litteras per aethera transmittit! - Jag har en fax i min BMW!

tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

1. Kolla runt på speccs. Du vill ... 22:18:40, 24/4 -15  
Kolla runt på speccs. Du vill ha en 8/2 minst (8gig rom + 2gig ram). Efter det är det viktiga vilken processor som sitter i. Rockchip är budgetprocessorer och jag hade inte velat ha det i en mobil.
I andra enheter funkat det fint men en mobil med budgetprocessor kommer du absolut störa dig på.
Länkarna förstör för min browser så kan inte riktigt jämföra dom. Irulu är en märkestelefon så du kan söka på versionnumber för att hitta bäst säljare och ändå få samma produkt.

Aliexpress som hemsida är både rätt säkert och bra. Jag har beställt allt mellan 2cm-fläktar till tv-stick till snes-tillbehör. Två problem har jag haft och båda har lösts via deras internmail. Säljarna är oändligt dåliga på engelska men väldigt villiga att inte få dåliga betyg (dom blir bannade när dom får för mkt negativ feedback).


Edit: glömde skriva det men du vill absolut ha en quadcore.

Edit2: det kan vara värt att skriva till säljaren att dom ska markera som gift eller typ kvarglömt item så du minimerar risken för tull. Kom på något item som låter snarlikt o be dom skriva det.. typ toy phone eller spare parts. Dom är som sagt värdelösa på engelska så det kan stå lite vad som.
 
StabCon - Skapar MtG-events i och runt Gbg - Gilla oss, vi gillar er <3

Vintage i Gbg & (nya) Vintage-Bordet:

Spoiler:

  • aginamist har Vintage i Gbg-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
  • Tibia har Vintage-bordet. Skicka honom ett pm för invite!

Uppdaterad: 22:29:31, 24/4 -15
Sparkcaster

Simic
MEDLEM
Västerås
@svm s. 16/11 -01

222 rubriker
3698 svar

2. tgd, jag har noll erfarenhet a... 22:26:44, 24/4 -15  
tgd, jag har noll erfarenhet av smartphones, skulle även jag störa mig på sådant?
Med de specifikationerna så blev det helt andra märken att titta på:
http://www.aliexpress.com/item/Original-5-0-inch-JIAYU-F2-MTK6582-Quad-Core-4G-Lte-RAM-2GB-ROM-16GB-Dual/32316003694.html
 
Errare humanum est, sed in errore perseverare diabolicum.

In curro meo ab Officina Baiuoaria Mechanica fabricato habeo machinam quae litteras per aethera transmittit! - Jag har en fax i min BMW!
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

3. Om du stör dig på när datorer ... 22:31:08, 24/4 -15  
Om du stör dig på när datorer laggar så funkar det på samma sätt med android/ios.
 
StabCon - Skapar MtG-events i och runt Gbg - Gilla oss, vi gillar er <3

Vintage i Gbg & (nya) Vintage-Bordet:

Spoiler:

  • aginamist har Vintage i Gbg-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
  • Tibia har Vintage-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

4. Det där är en bra telefon. Om ... 22:34:39, 24/4 -15  
Det där är en bra telefon. Om du rootar den, om den inte levereras rootad, så kan du pressa batteritid till 2-4 dagar.
 
StabCon - Skapar MtG-events i och runt Gbg - Gilla oss, vi gillar er <3

Vintage i Gbg & (nya) Vintage-Bordet:

Spoiler:

  • aginamist har Vintage i Gbg-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
  • Tibia har Vintage-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

5. Kom på en grej till.. sorry.. ... 23:30:42, 24/4 -15  
Kom på en grej till.. sorry.. när du bestämt dig för en modell så låna någons mobil eller surfplatts och sök modellen där. Flera affärer har "mobile deals" så du kan spara ännu mer. Appen finns på play/appstore.
 
StabCon - Skapar MtG-events i och runt Gbg - Gilla oss, vi gillar er <3

Vintage i Gbg & (nya) Vintage-Bordet:

Spoiler:

  • aginamist har Vintage i Gbg-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
  • Tibia har Vintage-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
Sparkcaster

Simic
MEDLEM
Västerås
@svm s. 16/11 -01

222 rubriker
3698 svar

6. :) det skall jag göra, får lån... 23:33:01, 24/4 -15  
:) det skall jag göra, får låna sambons surfplatta lite.
 
Errare humanum est, sed in errore perseverare diabolicum.

In curro meo ab Officina Baiuoaria Mechanica fabricato habeo machinam quae litteras per aethera transmittit! - Jag har en fax i min BMW!
Sparkcaster

Simic
MEDLEM
Västerås
@svm s. 16/11 -01

222 rubriker
3698 svar

7. Nu har jag hittat sista försla... 23:38:19, 24/4 -15  
Nu har jag hittat sista förslaget tror jag, orkar inte titta mera men vet i varje fall att octacore borde vara snabbare än quad. Nu är bara frågan om märket är något att ha? Elephone? Låter stort i varje fall :P
http://www.aliexpress.com/item/Original-5-0-inch-JIAYU-F2-MTK6582-Quad-Core-4G-Lte-RAM-2GB-ROM-16GB-Dual/32316003694.html
 
Errare humanum est, sed in errore perseverare diabolicum.

In curro meo ab Officina Baiuoaria Mechanica fabricato habeo machinam quae litteras per aethera transmittit! - Jag har en fax i min BMW!
Stibe
HEDERSMEDLEM
Skutskär
@svm s. 27/2 -15

10 rubriker
52 svar

8. Beroende på hur mkt skit tillv... 00:05:38, 25/4 -15  
Beroende på hur mkt skit tillverkaren stoppar i så skulle jag nog ändå säga 16gig lagring är minimum, hade en samsung tidigare, den blev full rätt fort, okej att du är ny, men om du verkligen vill ha en smartphone så va inte dumsnål, om du skaffar den billigaste eller nån annan klenare variant kommer du antingen tycka att det bara är jobbigt och segt eller vilja ha en ny telefon efter nån vecka när du upptäcker att mobilen du just köpt imte ens klarar dom enklaste apparna. Det finns fördelar med att välja ett känt märke också, om telefonen går sönder och tex behöver byta skärm, så finns det inget ställe som lagar dom med ovanliga modellerna, tyvärr, det fick jag lära mig när jag tappade min motorola ner för källartrappen. Hur mkt kan du tänka dig att lägga på en mobil? Vad tänker du använda den till? Är det viktigt att den tål vatten? Är du klantig av dig eller otursförföljd? Det finns lite olika saker att tänka på.
Så till det där med ali, för det mesta är dom okej, jag har inte köpt jättemkt där, mest kläder och saker till barnen, det är inte alltid det blir rätt. Jag skulle nog inte köpa en mobil från dom eftersom det skulle bli rätt krångligt om det blev fel och det antagligen rör sig om en del pengar. Men det är min personliga åsikt :)
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

9. Det va en bra lur. Men du länk... 02:22:19, 25/4 -15  
Det va en bra lur. Men du länkade en quadcore :)

Som Stibe skriver så kan det blir problem om du tappar den o spräcker skärmen så va försiktig/skaffa skal.
Om man rootat telefonen så är 8gig mer än nog (senaste länkade har mer). När man får "admin" så kan man flytta appar lite som man vill.
Min tvstick hade två appar som inte kmr med i stockversionen och dom kunde lätt avinstalleras. Det är tillverkare som samsung och htc som lägger in onödigt mycket skitappar som egentligen inte behövs. Kineserna är duktiga på att låta enheterna vara clean.
 
StabCon - Skapar MtG-events i och runt Gbg - Gilla oss, vi gillar er <3

Vintage i Gbg & (nya) Vintage-Bordet:

Spoiler:

  • aginamist har Vintage i Gbg-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
  • Tibia har Vintage-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
Stibe
HEDERSMEDLEM
Skutskär
@svm s. 27/2 -15

10 rubriker
52 svar

10. 8GB är okej, men med lite ljud... 09:52:57, 25/4 -15  
8GB är okej, men med lite ljudböcker, offlinelistor i spotify mm. Så gåt det ganska fort att fylla, jag lyckades iaf fylla min 16GB rätt fort, men det va en samsung, så det motsvarar väl 8GB, samma sak med frugans Sony. Sen om det finns minneskort till så spelar det mindre roll om du inte kan lägga in appar där, har för mig att det ska funka om telefonen är rootad, med det är jag fel person att fråga. Men dom vanliga telefonerna i standardutförande brukar inte låta dig lägga appar på sd-kortet iaf. Så skulle jag rekomendera runt 5' skärm iaf till första telefonen, det brukar vara lagom utan att telefonen blir allt för otymplig. Kör själv med en nexus 6 nu med 6' som får dom flesta att rygga tillbaka, men en vänjer sig ganska fort med det med :)
Sparkcaster

Simic
MEDLEM
Västerås
@svm s. 16/11 -01

222 rubriker
3698 svar

11. Jag har inga specifika appar s... 12:49:28, 25/4 -15  
Jag har inga specifika appar som jag planerat att lägga in, mer än vissa nyttosaker - nu när alla företag ger rabatt för att man använder deras appar så känner jag mig mobbad som inte kan ta del av erbjudandena. Kan inte ens köpa sms-biljett på bussen i Västerås utan att ha en smartphone längre.
Med andra ord, tämligen oprentiös användare. Brukar inte heller ha otur med telefonerna och olyckor men det kan ju bero på att min telefon är tålig och inte bryr sig om den faller någon meter då och då.
Min mentala gräns rent kostnadsmässigt hamnar på ~1500kr och sett över märken så har jag aldrig haft problem med Sony, ogillar Apple samt saknar större erfarenhet av övriga märken.
När jag provade smartphone för några år sedan var jag tokglad över att hitta en med komplett qwerty-tangentbord men sådant verkar knappt finnas längre.
 
Errare humanum est, sed in errore perseverare diabolicum.

In curro meo ab Officina Baiuoaria Mechanica fabricato habeo machinam quae litteras per aethera transmittit! - Jag har en fax i min BMW!
Canzer

Izzet
MEDLEM
Växjö
@svm s. 24/6 -03

11 rubriker
159 svar

12. Sony har ju en budget telefon ... 17:48:00, 25/4 -15  
Sparkcaster skrev 12:49, 25/4 -15 Jag har inga specifika appar som jag planerat att lägga in, mer än vissa nyttosaker - nu när alla företag ger rabatt för att man använder deras appar så känner jag mig mobbad som inte kan ta del av erbjudandena. Kan inte ens köpa sms-biljett på bussen i Västerås utan att ha en smartphone längre.
Med andra ord, tämligen oprentiös användare. Brukar inte heller ha otur med telefonerna och olyckor men det kan ju bero på att min telefon är tålig och inte bryr sig om den faller någon meter då och då.
Min mentala gräns rent kostnadsmässigt hamnar på ~1500kr och sett över märken så har jag aldrig haft problem med Sony, ogillar Apple samt saknar större erfarenhet av övriga märken.
När jag provade smartphone för några år sedan var jag tokglad över att hitta en med komplett qwerty-tangentbord men sådant verkar knappt finnas längre.

Sony har ju en budget telefon som släpptes nyligen:
http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/varumarke/sony/sony-xperiae4gblack/216756.7988/

Vet inget om telefonen men värt att kolla kanske?

Sen är de ju alltid bra med garanti om de är några problem med telefonen.
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

13. Jag har en gammal qwerty som b... 18:46:57, 25/4 -15  
Jag har en gammal qwerty som bara ligger om du vill ha den för porto. Htc desire z.
Den funkar för en novis men kommer irritera en aktiv användare då den kan överhetta.

Garanti är lite sisådär. Samsung s4 hade seriefel på batterier men dom lämnade bara 1år på batterier. Felet uppmärksammades runt 1.5år efter försäljning. Iphone 4 och 4s har båda batteriproblem som apple skiter i..
Så att man har en garanti behöver absolut inte betyda att den ger något värde.
 
StabCon - Skapar MtG-events i och runt Gbg - Gilla oss, vi gillar er <3

Vintage i Gbg & (nya) Vintage-Bordet:

Spoiler:

  • aginamist har Vintage i Gbg-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
  • Tibia har Vintage-bordet. Skicka honom ett pm för invite!
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!