Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 642 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Frågor kring Challice och Trin... Heroic + stack ...
Olika frågor kring Aether Vial
Senast läst: 05:08:41, 26/4 -24. Läst 1236 gånger.
Ollegunnar
MEDLEM
Skara
@svm s. 4/3 -14

86 rubriker
153 svar

Olika frågor kring Aether Vial 09:56:09, 6/3 -15  
Hej!

Jag har några frågor om hur Aether Vial funkar med olika kort som jag listar nedan!

Kan man få in Judge's Familiar med hjälp av Aether Vial och direkt sacca den i svar på något?

Om min motspelare skulle casta ett spell på min tur, kan jag då med Aether Vial och Voice of Resurgence få en token?

Kan jag kasta in Leonin Arbiter med vial som svar på att någon crackar en fetch? Eller måste han ligga ute innan fetchen aktiveras?

Samt, sista frågan som kanske inte är jätte relevant egentligen, men kan jag efter "declare blockers" aktivera vial och lägga in typ Wilt-Leaf Liege?(om jag nu skulle ha fyra counters på Aether Vial)

Quadman
JUDGE L1
Oxie
@svm s. 22/12 -04

86 rubriker
5026 svar

1. Det blir lättare om man försök... 10:04:21, 6/3 -15  
Det blir lättare om man försöker hålla isär vad som är ett objekt på stacken och vad som är effekten av att det objektet resolvar.
Tänk också på att det bara är det översta objetektet på stacken som resolvar mellan varven av prioritetpassande så att säga.

Fråva 1: Du aktiverar vialen i svar på något som du kan kontra med Judge's Familiar. När abilityn resolvar lägger du in din familiar. När du åter har prioritet använder du abilityn och när den i sin tur resolvar kontras spellen.

Fråga 2: Funkar inte, abilityn på voice triggar när spellen castas, alltså måste den vara på battlefield när spellen castas. Den får inte mer än en chans att trigga.

Fråga 3: Att leta i library är effekten av abilityn från exempelvis Flooded Strand. Du kan alltså svara på abilityn med vial, lägga in Arbiter och därigenom hindra letandet när väl abilityn från landet resolvar.

Fråga 4: Du kan aktivera abilities och spela spells i declare blockers step. Dessa får så klart inte blocka eftersom att deklarera blockers är det första som sker i declare blockers step.
Vill du viala in varelser att blocka med måste du göra det absolut senast i declare attackers step.

Fråga på om det dyker upp nått mer.
 
SBA -> Triggered abilities på stacken -> Prioritet
302.5. Creatures can attack and block.
608.2c The controller of the spell or ability follows its instructions in the order written...
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

2. 1. Ja 2. Nej 3. Han måst... 10:05:56, 6/3 -15  
1. Ja

2. Nej

3. Han måste betala eftersom det är en del av kostnaden att leta, en effekt som ännu inte har resolvat.

4. Ja du kan lägga in Wilt-Leaf efter block men innan skada har delats ut, dock får du inte blocka med den.
 
Auktion: Japanska DnT-kort, 93/94, Modern, Legacy, EDH. Trevliga foils och en massa mys! BO på allt. Slutar den 18 jan 20:00.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!