Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 638 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Stacken?... Scute Mob ...
Deklarera visual effects och sånt, v.2
Senast läst: 06:04:23, 21/4 -24. Läst 2981 gånger.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

Deklarera visual effects och sånt, v.2 12:55:36, 4/3 -15  
Jag skrev tidigare den här tråden om triggers som går på stacken samtidigt men måste deklareras annorlunda. Nu iom. spoilers undrar jag lite över en liknande fråga.

När måste man deklarera en trigger som har en synlig effekt? När den triggar, eller när den resolvar (och därmed skapar sin visual effekt)?

Triggers utan synlig effekt måste påpekas när de blir relevanta för spelet, annars är de glömde. Triggers med synlig effekt skulle kunna ha samma regel, och eftersom de blir relevanta för spelet direkt vid resolv på grund av den synliga effekten, så behöver de då påpekas vid resolv senast för att inte vara glömda triggers. Tänker jag mig iaf. Men hur är det?

partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

1. Behöver nog reda ut begreppen ... 13:40:05, 4/3 -15  
Behöver nog reda ut begreppen här en aning.

En triggered ability triggar när dess trigger event sker. Detta är ofta under resolve av en spell / ability / State based action. Exempel: Grave Pact kan trigga under resolv av spell, resolv av ability eller till följd av state based action

En triggered ability läggs på stacken (skapas) nästa gång en spelare normalt skulle få prioritet, förutsatt att ett trigger event har hänt.

"När den triggar" är alltså vid trigger event. I det läget hamnar dock ingen trigger ability på stacken, och det finns verkligen inget visuellt att se i detta läge.


En trigger med target skapar en visuell effekt när den läggs på stacken - Man väljer ett target. Dvs långt före resolv och "långt" efter trigger.

Vidare - Man deklarerar en trigger implicit via dess visuella effekt. T ex man väljer target, man anger hur mycket skada som ges (Kragma Butcher ) etc. När den spelar roll helt enkelt.

Jag förstår inte hur en trigger utan synlig effekt som är relevant ser ut? Osäker på hur du menar. Troligtvis behandlar vi terminologin olika här. Det är inte frågan om huruvida en trigger har en visuell effekt, utan om när den har det.

En trigger som inte har någon visuell effekt är nämligen irrelevant. Exempel: Kragma Butcher tappar upp men anfaller inte (och dess power används inte till något annat heller, t ex Ferocious).
Ett till exempel: Jace, Architect of Thought använder sin plusability. Nästa runda är det ingen varelse som anfaller.


Helt ärligt - Jag förstår inte din fråga. Vad är problemet?

Uppdaterad: 13:42:43, 4/3 -15
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

2. Jag har förstås läst den andra... 13:45:36, 4/3 -15  
Jag har förstås läst den andra tråden och är medveten om den problematiken. Det finns specificerat i reglerna att du i det fallet helt enkelt måste fråga i vilken ordning abilitys resolvade, och därmed riskera att behöva påpeka triggers existens innan dess controller gör det.
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

3. Jag tror den här meningen kans... 15:07:39, 4/3 -15  
Jag tror den här meningen kanske svarar på min fråga: "Vidare - Man deklarerar en trigger implicit via dess visuella effekt. T ex man väljer target, man anger hur mycket skada som ges (Kragma Butcher ) etc. När den spelar roll helt enkelt." Dvs, man deklarerar triggers när de har en synlig effekt.

Min tanke var skillnaden mellan t.ex. Prowess och Evolve där den senare har en synlig effekt vid resolve, och alltid har en synlig effekt, medan den förra endast har en synlig om power eller thoughness blir relevant. En counter påverkar dock inte heller spelet förrän power, thoughness eller saker som bryr sig om counters blir relevant. Att trigga prowess eller att trigga evolve och sedan anfalla kommer ha en påverkan på spelet samtidigt men countern måste man komma ihåg direkt, annars är den glömd, eftersom den har en synlig effekt direkt.

Anyway, det var bara en förklaring av vad jag menade med begreppen. Min egentliga fråga, dvs. när man senast måste påpeka en trigger för att den inte ska vara glömd, blir relevant med kort som t.ex. Sunscorch Regent. Exempel:

Jag har en Sunscorch Regent i spel. Motståndaren spelar Stoke the Flames i den. Jag spelar Feat of Resistance i den. Motståndaren spelar Negate i Feat of Resistance. Jag säger, "Ok.", Negate resolvar. Är det nu ok att ta 2 liv och lägga två counters på Sunscorch Regent så att Stoke the Flames inte blir dödlig, eller är det försent bara för att jag inte sa till när de triggade (las på stacken)?
GamerGeek
MEDLEM
Västerås
@svm s. 20/12 -13

2 rubriker
79 svar

4. Det är ok att vänta tills Nega... 15:40:17, 4/3 -15  
Det är ok att vänta tills Negate resolvar innan du deklarerar din första trigger från Sunscorch Regent. Negate ligger över den på stacken och resolvar före, skulle du därefter istället säga "ok Stoke the Flames resolvar" då har du missat din trigger. Den anda triggern, som kom i samband med att motsplearen körde Negate hamnar högst upp på stacken och måste deklareras innan Negate resolvar. Det antas att du lagt dem på stacken, inte förrän du gör något som bara skulle varit möjligt efter de resolvat har du missat dem.

"A triggered ability that causes a change in the visible game state (including life totals) or requires a choice upon resolution.

The controller needs to acknowledge the change or choice before taking an action that he or she couldn't take before the ability would resolve. We want to make sure that the triggered ability is actually missed, so we allow for the possibility that you may cast instants or activate abilities in response. For example, if you attack with Geist of Saint Traft and then cast an instant before putting an Angel token onto the battlefield, the rules will assume that Geist's triggered ability is still on the stack. Only after you do something that necessarily has to be after the ability resolved, like attempting to assign combat damage, is the triggered ability considered missed."

Tack partysmurphen, blev lite fel i ordningen där. Jag rättar det så att jag inte lurar någon.

Uppdaterad: 17:35:04, 4/3 -15
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

5. Det är inte när de lades på st... 16:07:01, 4/3 -15  
Det är inte när de lades på stacken, utan när de resolvade som är relevant i det här läget. Det beror på att Sunscorch Regents trigger har en visuell effekt, både i life change och i och med countern.

Typexempel på när det är när det läggs på stacken är t ex Nekrataal eftersom man måste göra ett val (nämligen target) när effekten läggs på stacken.

En sak är viktig att observera när det gäller triggers: De händer alltid när de skulle hända! De händer inte när man kommer ihåg dem, eller när de har en visuell effekt. Enda skillnaden mellan att påpeka en trigger när den faktiskt händer jämfört med att påpeka den när den påverkar spelet är... när man väljer att kommentera dess existens.

Vi återgår till ditt exempel. Stacken ser ut så här innan något börjar resolva:

Regent trigger 2
Negate
Feat of Resistance
Regent Trigger 1
Stoke the Flames


Innan Negate resolvar måste Regent trigger 2 resolva. Detta är sant oavsett vad triggern gör och när den får visuell effekt. Kom ihåg - Triggers händer alltid där de skulle hända, oavsett.

Då Regents triggered ability har en visuell effekt måste Regent trigger 2 genomföras innan Negate resolvar.



Däremot! Att säga "ok" i det läge som du först beskriver betyder inte att du inte svarar på Negate eller låter den resolva; det betyder helt enkelt att du bekräftar dess existens - "ok, jag har förstått vad du vill göra". Låter du den dock resolva* så har vi passerat den punkt där Regent trigger 2 måste ha resolvat, och då du inte påvisat dess visuella effekt så är den i det läget missad.


*: T ex aktivt flyttar Feat of Resistance till graveyard

Uppdaterad: 16:11:21, 4/3 -15
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

6. Det här är sant. Förutom att N... 16:08:13, 4/3 -15  
GamerGeek skrev 15:40, 4/3 -15 Det är ok att vänta tills Negate resolvar innan du deklarerar dina triggers från Sunscorch Regent. Negate ligger högst upp på stacken och resolvar först, skulle du därefter istället säga "ok Stoke the Flames resolvar" då har du missat dina triggers. Det antas att du lagt dem på stacken, inte förrän du gör något som bara skulle varit möjligt efter de resolvat har du missat dem.

"A triggered ability that causes a change in the visible game state (including life totals) or requires a choice upon resolution.

The controller needs to acknowledge the change or choice before taking an action that he or she couldn't take before the ability would resolve. We want to make sure that the triggered ability is actually missed, so we allow for the possibility that you may cast instants or activate abilities in response. For example, if you attack with Geist of Saint Traft and then cast an instant before putting an Angel token onto the battlefield, the rules will assume that Geist's triggered ability is still on the stack. Only after you do something that necessarily has to be after the ability resolved, like attempting to assign combat damage, is the triggered ability considered missed."

Det här är sant. Förutom att Negate inte alls ligger överst på stacken; Sunscorch Regent triggar på att Negate spelas och kommer lägga sin triggered ability på stacken ovanför Negate.

Vilket förstås påverkar resultatet drastiskt, se min post ovan.

Uppdaterad: 16:08:53, 4/3 -15
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

7. Jag glömde konkretisera en sak... 16:19:50, 4/3 -15  
Jag glömde konkretisera en sak:


Att en varelse får +1/+1 until end of turn är inte en visuell effekt.

Att en varelse slår för 3 istället för 2 skada i en spelare eller dödar en varelse med 3 i toughness pga ovanstående effekt ÄR en visuell effekt. (både life total change och att varelser dör är visuella effekter)

Att en varelse får en counter är en visuell effekt då counters är fysiska objekt.

Att en spelare får ett liv är en visuell effekt eftersom ett visuellt game state ändras.


Obs!
Om man har en Monastery Swiftspear och spelar en hel rad spells och håller track på antal prowess triggers med en tärning och missar en, så är den triggern inte missad. Än. Tärningen som räknar är inte en visuell effekt. Däremot är den ett kvitto på de triggers man faktiskt har kommit ihåg, så länge det är tydligt att det är prowess triggers tärningen räknar.

Uppdaterad: 16:21:05, 4/3 -15
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

8. Ser att jag missade lite i ord... 16:39:04, 4/3 -15  
Ser att jag missade lite i ordningen på stacken där, men det är inte relevant för frågan. Har fått svar, tack tack!

Det jag är ute efter är, i det här fallet, att jag vill undvika att nämna den första triggern (den för stoke) för att låta motståndaren spela Negate (eller nått annat) i onödan, utan att bli påmind om att den faktiskt kommer sabba hens egen stoke. Jag ville kolla om det är regelenligt eller inte, och det verkar det vara.
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

9. Ja det går alldeles utmärkt, e... 08:40:17, 5/3 -15  
Bjorn skrev 16:39, 4/3 -15 Ser att jag missade lite i ordningen på stacken där, men det är inte relevant för frågan. Har fått svar, tack tack!

Det jag är ute efter är, i det här fallet, att jag vill undvika att nämna den första triggern (den för stoke) för att låta motståndaren spela Negate (eller nått annat) i onödan, utan att bli påmind om att den faktiskt kommer sabba hens egen stoke. Jag ville kolla om det är regelenligt eller inte, och det verkar det vara.

Ja det går alldeles utmärkt, eftersom allt kommer resolva i korrekt ordning och det i det här fallet är först vid resolv som triggern har en visuell effekt.
Snutten
MEDLEM
Upplands väsby
@svm s. 26/12 -10

14 rubriker
22 svar

10. Tänkte ställa en relaterad frå... 20:35:02, 8/4 -15  
Tänkte ställa en relaterad fråga.
Om jag anfaller med en Monastery Swiftspear och har spelat 3 spells den turen. Vad måste jag säga om motståndaren frågar hur stor han är eller hur många spells jag spelat än så länge?
Han kanske har en 4/4 ute och funderar över om han kan blocka eller inte.
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2198 svar

11. Hur stor den är kan du antinge... 21:22:35, 8/4 -15  
Hur stor den är kan du antingen be motståndaren räkna själv eller svara sanningsenligt. Säger du att det är en 1/2a . kommer du att ha missat triggerna.

Antalet spelade spells under rundan är argumenterbart fri information. Fri information måste man svara uppriktigt på
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Scale
REDAX
MODERATOR
FSVM - REVISOR
Vikingstad
@svm s. 1/6 -05

333 rubriker
6195 svar

12. "Det står 1/2 på den"... 23:00:17, 8/4 -15  
Choper skrev 21:22, 8/4 -15 Hur stor den är kan du antingen be motståndaren räkna själv eller svara sanningsenligt. Säger du att det är en 1/2a . kommer du att ha missat triggerna.

Antalet spelade spells under rundan är argumenterbart fri information. Fri information måste man svara uppriktigt på

"Det står 1/2 på den"
 
Maila mig gärna frågor eller om du är intresserad av att bli domare! Läs gärna mer här
Köper gamla displayer och boosters, interna mig!
Spela spells och abilities
Var är skogen?
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!