Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 658 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MODERN Kritik och Hjälp för Mono U Tr... G/W Hate Ollegunnar stör igen ...
Grön/Vit kunskap sökes.
Senast läst: 17:29:31, 25/4 -24. Läst 2127 gånger.
Flippy
MEDLEM
Nässjö
@svm s. 9/10 -14

15 rubriker
16 svar

Grön/Vit kunskap sökes. 15:40:35, 27/2 -15  
Hej på er alla vill börja med och tacka er alla för tipsen till min röd/vita lek som nu är klar och är mycket nöjd med. :)

Nu till saken!
Jag vill prova bygga en bra Grön/Vit lek till modern och har lite önskemål med som listan under.

Listan:

* Vill gärna ha en rolig combo.
* Många enchantments.
* Vill kunna gaina jätte mycket liv.
* Ska vara någon typ av controll lek.
* Och självklart ska vara kul och spela :)



Budget är inte satt så kom med förslag i alla budget klasser.

Och självklart mycket tacksam för alla tips och inspiration. :)

Gullvar

Orzhov
HEDERSMEDLEM
Malmö
@svm s. 22/4 -10

67 rubriker
1822 svar

1. Kiblers GW Vial Hatebears kan ... 15:50:53, 27/2 -15  
Kiblers GW Vial Hatebears kan ju vara något.

Gainar dock inte så mycket liv och saknar enchantments. Det är svårt att få med alla parametrar du vill ha utan att listan blir spretig.
 
Vill du vara med i Modern Monday-bordet? Släng iväg ett PM så bjuder jag in dig.

"Mänskligheten indelas i fyra kategorier: Banditer, lymlar, fähundar och idioter." - Sten Broman
Uppdaterad: 15:51:41, 27/2 -15
Yoggoth

Selesnya
MEDLEM
Karlholmsbruk
@svm s. 17/11 -08

49 rubriker
1329 svar

2. Spike Feeder och Archangel of ... 15:51:12, 27/2 -15  
Spike Feeder och Archangel of Thune är en skoj kombo i GW i Modern.
 
"See, as it happens, I've got a couple of front row tickets for the end of the universe. I thought it'd be best to use them now. I mean you never know... there might not be a second performance" -John Constantine
Uppdaterad: 15:51:30, 27/2 -15
Flippy
MEDLEM
Nässjö
@svm s. 9/10 -14

15 rubriker
16 svar

3. Hatebaers är inte riktigt vad ... 16:09:27, 27/2 -15  
Hatebaers är inte riktigt vad jag letar efter.
Skulle vara kul om man kunde få ihop något som gainar sjukt mycket liv som är just grönt och vitt. :)
Puff
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 6/8 -09

32 rubriker
178 svar

4. det finns väll några monovita ... 16:24:52, 27/2 -15  
det finns väll några monovita prison enchantmentlekar där man kan splasha
Helix Pinnacle med Nykthos, Shrine to Nyx som wincon, några listor har jag tyvärr inte
Yoggoth

Selesnya
MEDLEM
Karlholmsbruk
@svm s. 17/11 -08

49 rubriker
1329 svar

5. Med Combon jag föreslog innan ... 16:26:56, 27/2 -15  
Flippy skrev 16:09, 27/2 -15 Hatebaers är inte riktigt vad jag letar efter.
Skulle vara kul om man kunde få ihop något som gainar sjukt mycket liv som är just grönt och vitt.

Med Combon jag föreslog innan så kan du ju få oändligt med liv.

Som alternativt wincon, i en lek med massa liv, så kan man ju kanske köra med nån Felidar Sovereign Kanske inte så bra, men roligt sätt att vinna på i alla fall :-p
Men det är ju frågan om du vill ha en rent kompetitiv lek eller mer en skoj lek.
 
"See, as it happens, I've got a couple of front row tickets for the end of the universe. I thought it'd be best to use them now. I mean you never know... there might not be a second performance" -John Constantine
lorkain
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 2/12 -10

141 rubriker
2306 svar

6. om du vill få mkt liv så skull... 18:07:02, 27/2 -15  
om du vill få mkt liv så skulle jag köra soul sisters och de finns alltid utrymme för att splasha grön i en sådan
 
I get my WEED at the Systembol@g®
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

7. Enchantress borde fungera i en... 19:16:02, 27/2 -15  
Enchantress borde fungera i en moderntappning?
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

8. Som jag ser det är problemet a... 01:56:01, 28/2 -15  
anthrox skrev 19:16, 27/2 -15 Enchantress borde fungera i en moderntappning?

Som jag ser det är problemet att det inte finns några bra enchantress-effekter i modern. Annars skulle enchantress lätt vara tier1.

Vit prison med splash för Eidolon of Blossoms känns som det bästa man kan göra. Ville man bygga en riktig enchantress-lek (som bygger på att spela minst en enchantress innan prison-korten) skulle man behöva köra manaramp a la Utopia Sprawl och Fertile Ground. Men om man stoppar in en massa rampkort som inte gör något på egen hand så blir man helt beroende av att få behålla sina enchantresses i spel. Tyvärr är alla enchantress-effekterna i modern, creatures utan shroud med toughness <4, så de dör på praktiskt taget varje removal i formatet.
Svami_Vivekananda
HEDERSMEDLEM
Göteborg
@svm s. 8/8 -12

47 rubriker
490 svar

9. Låter ju som Aura Hexproof ann... 01:59:37, 28/2 -15  
Låter ju som Aura Hexproof annars.
http://www.mtgtop8.com/event?e=9149&d=252286&f=MO
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

10. Jo, om man bortser från att ha... 02:09:23, 28/2 -15  
Svami_Vivekananda skrev 01:59, 28/2 -15 Låter ju som Aura Hexproof annars.
http://www.mtgtop8.com/event?e=9149&d=252286&f=MO

Jo, om man bortser från att han ville ha kontroll. Det är svårt att tillgodose alla önskemålen samtidigt. :)
Svami_Vivekananda
HEDERSMEDLEM
Göteborg
@svm s. 8/8 -12

47 rubriker
490 svar

11. Blir ju lite kontroll efter si... 09:21:09, 28/2 -15  
terbjo skrev 02:09, 28/2 -15
Svami_Vivekananda skrev 01:59, 28/2 -15 Låter ju som Aura Hexproof annars.
http://www.mtgtop8.com/event?e=9149&d=252286&f=MO

Jo, om man bortser från att han ville ha kontroll. Det är svårt att tillgodose alla önskemålen samtidigt. :)

Blir ju lite kontroll efter sideboarding annars.
Svami_Vivekananda
HEDERSMEDLEM
Göteborg
@svm s. 8/8 -12

47 rubriker
490 svar

12. Travis Woo lek kanske då. Defi... 09:34:56, 28/2 -15  
Travis Woo lek kanske då. Definitivt en combo med några kontrollkort i.

http://www.channelfireball.com/videos/channel-twoo-modern-elf-belcher/
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

13. Både boggles/aura hexproof och... 10:58:28, 28/2 -15  
Både boggles/aura hexproof och twoos belcherlek är så långt från kontroll man kan komma imo.
Svami_Vivekananda
HEDERSMEDLEM
Göteborg
@svm s. 8/8 -12

47 rubriker
490 svar

14. Iofs det räcker inte med några... 11:15:29, 28/2 -15  
terbjo skrev 10:58, 28/2 -15 Både boggles/aura hexproof och twoos belcherlek är så långt från kontroll man kan komma imo.

Iofs det räcker inte med några Path to Exile för att det ska bli kontroll antar jag. Verkar som många GW- lekar kan bli lite mer kontroll efter sideboarding.

Ska väl finnas någon lek med Felidar Sovereign någonstans.
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

15. Delvis är det nog jag som har ... 13:28:32, 28/2 -15  
Delvis är det nog jag som har en mer extrem syn på kontroll än de flesta. Finns det mer än 6-8 kort som kan vinna spelet ser jag det inte som kontroll. ;-)
Svami_Vivekananda
HEDERSMEDLEM
Göteborg
@svm s. 8/8 -12

47 rubriker
490 svar

16. På www.mtgtop8.com delar dom i... 13:56:45, 28/2 -15  
terbjo skrev 13:28, 28/2 -15 Delvis är det nog jag som har en mer extrem syn på kontroll än de flesta. Finns det mer än 6-8 kort som kan vinna spelet ser jag det inte som kontroll. ;-)

På www.mtgtop8.com delar dom in lekarna i 3 kategorier. Aggro, kontroll och combo.
Han vill ju ha någon form av blandning av combo och kontroll. Tror iofs att alla lekar har något av varje i sig. Många som kör en combo satsar väl fullt ut på den i första för att sedan plocka in kontrollkort i andra.
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

17. Jo, men det jag menar med kont... 15:43:08, 28/2 -15  
Jo, men det jag menar med kontroll är en lek som faktiskt uppnår *kontroll* av spelet. Klassiska blå kontrollekar (typ landstill) tar kontroll genom att dra så mycket kort att de till slut kan kontra allt motståndaren gör. Prisonlekar brukar antingen låsa motståndaren ute från att spela spells genom att förstöra manan, eller bygga upp ett gamestate där alla motståndarens spells är irrelevanta.
Svami_Vivekananda
HEDERSMEDLEM
Göteborg
@svm s. 8/8 -12

47 rubriker
490 svar

18. Vet att jag inte är så korrekt... 23:32:11, 28/2 -15  
terbjo skrev 15:43, 28/2 -15 Jo, men det jag menar med kontroll är en lek som faktiskt uppnår *kontroll* av spelet. Klassiska blå kontrollekar (typ landstill) tar kontroll genom att dra så mycket kort att de till slut kan kontra allt motståndaren gör. Prisonlekar brukar antingen låsa motståndaren ute från att spela spells genom att förstöra manan, eller bygga upp ett gamestate där alla motståndarens spells är irrelevanta.

Vet att jag inte är så korrekt. :-) Tycker om att försöka gräva lite på ett mindre allvarligt sätt. Kanske kunna uppfylla typ 70% av hans kriterier på efterfrågad lek.
Flippy
MEDLEM
Nässjö
@svm s. 9/10 -14

15 rubriker
16 svar

19. Är jätte tacksam för alla tips... 19:43:16, 1/3 -15  
Är jätte tacksam för alla tips som alla skrivit. Känner ni till några enchantments som håller bra kontroll i grön och vit? :)
Aldreen

Simic
JUDGE L1
Uppsala
@svm s. 9/8 -13

40 rubriker
294 svar

20. En tidig Suppression Field kan... 19:54:21, 1/3 -15  
En tidig Suppression Field kan lätt sätta käppar i hjulet på din motståndare (speciellt om han har fetch på hand), och fungerar även bra för att stoppa Splinter Twin, gör Celestial Collonade dyrare, gör Trons artefakt-cycling betydligt mycket dyrare.

Aven Mindcensor är bra, speciellt om man kan flasha in den i respons på fetch, eller mot t.ex. tron när de försöker leta tron-bitar. Nu när Pod inte finns längre är den dock lite mindre bra.

Ghostly Prison fungerar bra för att sakta ner lekar som vill in i ditt ansikte med multipla djur, fungerar mindre bra om affinity får in sin Cranial Plating dock.

Tillsammans med Ghostly Prison blir Magus of the Tabernacle ganska jobbig för djurbaserade lekar.

Trinisphere är bra mot lekar som vill spela billiga spells snabbt (delver, infect mm), men dödar inte riktigt någon lek rakt av (utom storm).

Chalice of the Void är en klassiker, stänger snabbt av halva lekar. Spela tur ett för noll mot affinity, spela på ett mot infect/delver, och så tas matchen snabbt ner till ditt egna tempo.

Gaddock Teeg kan plocka bort en del kort, t.ex karn/ugin i tron, Cryptic Command/Splinter Twin i twin.

Scavenging Ooze är bra om din motståndare spelar Snapcaster Mage, någon gravbaserad strategi, eller helt enkelt spelar Tarmogoyf. Blir givetvis mindre bra om du spelar egna goyfar, men de liven kan vara väldigt viktiga, och möjligheten för oozen att bli enorm är inte någonting att förbise.

Edit: Hm. verkar som jag kom bort en bit från enbart enchantments, men dessa är alla bra kort som ger dig mer kontroll över vad som tillåts göras i matchen.
 
//Max

At the Brink of Madness I become One with Nothing
Uppdaterad: 20:01:32, 1/3 -15



BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!