Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 638 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Lethal damage, additional bloc... Ensoul Artifact ...
Provoke och måste blockas med 2 eller fler
Senast läst: 07:57:57, 26/4 -24. Läst 2069 gånger.
BRSlayTek
MEDLEM
Töreboda
@svm s. 18/11 -14

1 rubriker
2 svar

Provoke och måste blockas med 2 eller fler 00:49:22, 2/2 -15  
Om jag har 2 olika slivers varav en ger provoke och den andra ger "This creature can't be blocked except by two or more creatures"
Om jag anfaller och väljer en creature såm ska blocka och han inte blockar med fler funkar det så?

Hunter Sliver
Two-Headed Sliver

Uppdaterad: 21:24:09, 2/2 -15

Kavli
MEDLEM
@svm s. 13/11 -10

114 rubriker
1345 svar

1. Tror vikten läggs på "if able"... 01:06:55, 2/2 -15  
Tror vikten läggs på "if able". Tror du kan targeta hans creature och untappa det, men det kan inte blocka din sliver eftersom det får bara blockas av 2 eller fler.

Ordlistan: ProvokeProvoke är en triggered ability. När ett creature med provoke anfaller, får dess kontrollör untappa ett av försvarande spelarens creatures. Om han/hon gör det måste det creaturet blocka det anfallande creaturet.

Kortexempel: Deftblade Elite

 
Jag gillar att räkna.
Uppdaterad: 01:08:53, 2/2 -15
BRSlayTek
MEDLEM
Töreboda
@svm s. 18/11 -14

1 rubriker
2 svar

2. så om jag attackerar med 4 sli... 01:15:52, 2/2 -15  
så om jag attackerar med 4 slivers och min motståndare har 4 creatures och jag väljer en på varje, så blir ingen blockad?
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

3. 509.1c The defending player ch... 14:04:33, 2/2 -15  
509.1c The defending player checks each creature he or she controls to see whether it’s affected by any requirements (effects that say a creature must block, or that it must block if some condition is met). If the number of requirements that are being obeyed is fewer than the maximum possible number of requirements that could be obeyed without disobeying any restrictions, the declaration of blockers is illegal. If a creature can’t block unless a player pays a cost, that player is not required to pay that cost, even if blocking with that creature would increase the number of requirements being obeyed.

Example:
A player controls one creature that “blocks if able” and another creature with no abilities. An effect states “Creatures can’t be blocked except by two or more creatures.” Having only the first creature block violates the restriction. Having neither creature block fulfills the restriction but not the requirement. Having both creatures block the same attacking creature fulfills both the restriction and the requirement, so that’s the only option.


Provoke är requirement. Dessa måste uppfyllas om det går.
Kan bara blockas av två eller fler är en restriction. Dessa måste alltid uppfyllas.

Edit:
Missförstod frågan och trodde att det fanns två blockers som blivit provocerade av varsin sliver. Dock så är resonemanget nedan applicerbart oavsett scenario. Det går aldrig att blocka med färre än 2, och man måste blocka om man kan.

- De två varelserna kan inte blocka varsin då restrictions hindrar detta.
- Om ingen varelse blockas alls uppfyller man alla restrictions men inte någon requirement.
- Om två varelser blockar samma uppfyller man alla restrictions och så många requirements som är möjligt.

Alltså måste man dubbelblocka en av de anfallande.

Uppdaterad: 16:12:25, 2/2 -15
Törnros
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 8/5 -03

2 rubriker
407 svar

4. Slutsatsen blir alltså att mot... 15:59:11, 2/2 -15  
BRSlayTek skrev 01:15, 2/2 -15 så om jag attackerar med 4 slivers och min motståndare har 4 creatures och jag väljer en på varje, så blir ingen blockad?

Slutsatsen blir alltså att motståndaren måste blocka 2+2, alltså blocka 2 av dina slivers med 2 blockers på varje (och släppa igenom 2 slivers).
BRSlayTek
MEDLEM
Töreboda
@svm s. 18/11 -14

1 rubriker
2 svar

5. okok, tackar... 16:49:10, 2/2 -15  
okok, tackar
Patrizzo
MEDLEM
Malmö
@svm s. 21/5 -11

42 rubriker
815 svar

6. Tilläggas kan ju att du som ko... 17:00:34, 2/2 -15  
Tilläggas kan ju att du som kontrollerar dina slivers får välja vilka två av dina slivers som blir blockade om du har fyra stycken, samt ett av de två blockande djuren på varje sliver.
 
Amat, ergo sum

Kiss me I'm Irish
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

7. Stämmer det här?... 18:37:20, 2/2 -15  
Patrizzo skrev 17:00, 2/2 -15 Tilläggas kan ju att du som kontrollerar dina slivers får välja vilka två av dina slivers som blir blockade om du har fyra stycken, samt ett av de två blockande djuren på varje sliver.

Stämmer det här?
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2198 svar

8. Ska ärligen säga att jag inte ... 19:52:48, 2/2 -15  
Ska ärligen säga att jag inte är säker på vad du menar. Så svarar jag på något annat ber jag om ursäkt.

Man måste uppfylla så många krav som möjligt utan att bryta restriktioner. Det är dock den som blockar som väljer hur denne blockar enligt ovanstående.
Attackerande spelare kan med andra ord påverka, dock inte helt bestämma hur blockningen sker.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 19:54:36, 2/2 -15
Vibrava
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 27/1 -13

22 rubriker
808 svar

9. Patrizzo menar (tror jag iaf) ... 20:05:57, 2/2 -15  
Patrizzo menar (tror jag iaf) att man har möjlighet att utnyttja 'may'-effekten och bara använda provoke med två slivers. Då är det de två sliversarna som blir blockade (man får välja vilka två) och djuren man targetat som måste blocka dem (ett av de två blockande djuren på varje sliver)

Uppdaterad: 20:06:21, 2/2 -15
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
FSVM - LEDAMOT
Linköping
@svm s. 19/2 -03

175 rubriker
7354 svar

10. Precis som Vibrava säger så är... 21:28:30, 2/2 -15  
Kelvandil skrev 18:37, 2/2 -15
Patrizzo skrev 17:00, 2/2 -15 Tilläggas kan ju att du som kontrollerar dina slivers får välja vilka två av dina slivers som blir blockade om du har fyra stycken, samt ett av de två blockande djuren på varje sliver.

Stämmer det här?

Precis som Vibrava säger så är provoke en may-effekt.

Om vi har sliver A, B, C och D och blockera 1, 2, 3 och 4 så kan man t ex välja att
A provokar 1
B provokar 2
C provokar inte
D provokar inte

Vilket resulterar i att endast följande två scenarion är tillåtna:

Alt 1:
A blockas av 1 och 3
B blockas av 2 och 4

Alt 2:
A blockas av 1 och 4
B blockas av 2 och 3


Det blir alltså precis som Patrizzo säger, dock var det lite svårt att hänga med i formuleringen

Uppdaterad: 21:29:17, 2/2 -15
Patrizzo
MEDLEM
Malmö
@svm s. 21/5 -11

42 rubriker
815 svar

11. Sorry, det verkade helt logisk... 21:36:30, 2/2 -15  
partysmurphen skrev 21:28, 2/2 -15
Kelvandil skrev 18:37, 2/2 -15
Patrizzo skrev 17:00, 2/2 -15 Tilläggas kan ju att du som kontrollerar dina slivers får välja vilka två av dina slivers som blir blockade om du har fyra stycken, samt ett av de två blockande djuren på varje sliver.

Stämmer det här?

Precis som Vibrava säger så är provoke en may-effekt.

Om vi har sliver A, B, C och D och blockera 1, 2, 3 och 4 så kan man t ex välja att
A provokar 1
B provokar 2
C provokar inte
D provokar inte

Vilket resulterar i att endast följande två scenarion är tillåtna:

Alt 1:
A blockas av 1 och 3
B blockas av 2 och 4

Alt 2:
A blockas av 1 och 4
B blockas av 2 och 3


Det blir alltså precis som Patrizzo säger, dock var det lite svårt att hänga med i formuleringen

Sorry, det verkade helt logiskt i mitt huvud.
 
Amat, ergo sum

Kiss me I'm Irish

Kingen presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

5 Ankh of Mishra

5 Serendib Efreet

Karn, Silver Golem

3 Promise of Power

Roaring Slagwurm

2 Spellweaver Helix

Thrashing Wumpus

3 Grim Feast

Cytoplast Root-Kin

Fallen Angel

Fallen Angel

4 Tetravus

Howling Mine

2 Wand of the Elements

5 Quicksilver Elemental

3 Black Knight

3 Turnabout

4 Imi Statue

Last Word

3 Copperhoof Vorrac


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!