Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 677 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Strionic Resonator + Isochron ... Festering Goblin svara med Sca ...
Att kalla eller inte?
Senast läst: 07:25:38, 23/4 -24. Läst 3621 gånger.
Sneaky_armadillo
MEDLEM
Malmö
@svm s. 17/4 -05

76 rubriker
615 svar

Att kalla eller inte? 10:36:51, 22/12 -14  
Situationen är som följer:

Jag spelar Scapeshift i en GP dag 2. Min motståndare spelar GWB-Pod. Tillräckligt många kort har visats från båda sidor för att båda spelarna ska vara på det klara med detta.

Min motståndare poddar iväg ett två-drop, jag gör mig beredd att visa handen eftersom det uppenbart bästa från hans sida är att hitta en Sin Collector. Han har tidigare haft många lägen att lägga en sådan, om han nu haft en på handen.
Min motståndare letar igenom leken, ser lite förbryllad ut, letar igen och tar en Kitchen Finks. "Gain 2, go."

Min spontana tanke är att han måste ha glömt bräda tillbaka från förra rundan, eftersom vi är på game 1 i vår match och i stort sett alla GWB-Podar har Sin Collector maindeck.

Ska man kalla på en domare i det här läget?
 
Lägger man ett foilat Island runda ett så vinner man.

CH
HUVUDMODERATOR
REDAX
Sundsvall
@svm s. 17/11 -01

164 rubriker
6331 svar

1. Ja. Saxar lite ur senaste Infr... 10:43:35, 22/12 -14  
Ja. Saxar lite ur senaste Infraction Procedure Guide:

3.9. Tournament Error — Deck/Decklist Problem
A player commits one or more of the following errors involving their deck:
  • The deck and/or decklist contain an illegal number of cards for the format.
  • The deck and/or decklist contain one or more cards that are illegal for the format.
  • A card listed on a decklist is not identified by its full name, and could be interpreted as more than one card.
  • Truncated names of storyline characters (legendary permanents and Planeswalkers) are acceptable as long as they are the only representation of that character in the format and should be treated as referring to that card, even if other cards begin with the same name.
  • The contents of the presented deck and sideboard do not match the decklist registered.


Om din motståndares lek inte stämmer överrens, med den lista han lämnat in, så har du anledning att kalla på en domare, och enda sättet att få reda på det är att kalla på en domare.
Din motståndare lär väl knappast erkänna sitt misstag och riskera en game loss? Han borde själv ha kallat på en domare när han upptäckte detta.
 
Bor du i eller nära Sundsvall och vill spela Magic? Hör av dig så får du en inbjudan till Sundsvallsbordet.

Ny auktion uppe - Godbitar som Elspeth, Courser of Kruphix, Fetch, Snapcaster Mage, Polukranos, Nykthos, Brimaz, Wingmate Roc, Garruk, Temples, Rattleclaw Mystic, Chandra, Sylvan Caryatid, Clever Impersonator samt flera FNM-promos.
Uppdaterad: 10:47:20, 22/12 -14
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2198 svar

2. Så fort du misstänker att någo... 11:23:41, 22/12 -14  
Så fort du misstänker att någonting inte stämmer -Kalla på domare.

Med den beskrivning som läggs fram här är det fullt troligt att om din motståndare har Sin Collector med i leklistan men den saknas här så kommer att råka på en efterforskning om fusk (låter på din beskrivning som att din motståndare har insett sitt mistag men väljer att ignorera det för att slippa en GL... vilket kan resultera i en DQ istället).
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
TTA

Simic
MEDLEM
Borås
@svm s. 3/8 -10

3 rubriker
161 svar

3. Har fått en domare kallad på m... 11:26:01, 22/12 -14  
Har fått en domare kallad på mig när jag precis hade börjat spela magic då motståndaren tyckte det var konstigt att jag spelade Shattering Pulse maindeck i min monoröda brännlek. Det blev deckcheck och visst, jag hade den Main. Synd bara att jag listat ett annat kort fel och åkte på gameloss ändå. :)
nepO
JUDGE L1
Skellefteå
@svm s. 11/11 -08

30 rubriker
453 svar

4. känns hårt att döma för fusk n... 12:43:21, 22/12 -14  
känns hårt att döma för fusk när motståndaren i detta fallet glömde bräda ut av misstag... dock hade han ju kunnat möta samma lek som förra rundan och då hade han haft ett orättvist övertag istället.

i vilket fall som helst så har du rätten att bestämma, tycker du han förtjänar domen så kan du nog ge honom den, tycker du synd om stackarn kanske du kan strunta i det hela :)
Patrizzo
MEDLEM
Malmö
@svm s. 21/5 -11

42 rubriker
815 svar

5. Följdfråga: Vad händer om man ... 13:20:55, 22/12 -14  
Följdfråga: Vad händer om man kallar på domaren med motiveringen ovan och det visar sig att motståndaren, liksom jag, inte spelar med Sin Collector i main? Det kan ju onekligen ge en hel del information om domaren gör en deck check och säger att leken är korrekt.
 
Amat, ergo sum

Kiss me I'm Irish
Törnros
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 8/5 -03

2 rubriker
407 svar

6. Om motståndaren märker att Sin... 13:29:40, 22/12 -14  
nepO skrev 12:43, 22/12 -14 känns hårt att döma för fusk när motståndaren i detta fallet glömde bräda ut av misstag... dock hade han ju kunnat möta samma lek som förra rundan och då hade han haft ett orättvist övertag istället.

i vilket fall som helst så har du rätten att bestämma, tycker du han förtjänar domen så kan du nog ge honom den, tycker du synd om stackarn kanske du kan strunta i det hela :)

Om motståndaren märker att Sin Collector saknas och kallar på en domare direkt, då är det inte fusk. I det fallet kommer han få en game loss och inget mer.

Om motståndaren märker att Sin Collector saknas, men försöker mörka detta för att slippa undan en game loss, så han tar en Kitchen Finks och låtsas som att inget är fel. I det fallet är det solklart fusk och bör leda till en DQ.

Sen är det ofta svårt att få någon DQad för såna här situationer. Troligtvis kommer han fortsätta ljuga och säga att han ville ha en Kitchen Finks och inte märkte att Sin Colllector saknades, och då blir det komplicerad utredning för domarna.

Sen är det förstås möjligt att han inte spelar Sin Collector maindeck (ovanligt men kan hända), eller att han valde att ta en Kitchen Finks istället (finns många dåliga spelare även på GPs). Så man får vara försiktig med att hänga ut någon. Att han såg förbryllad ut kan ha haft många anledningar, till exempel att du försökte visa handen när han skulle hämta en Kitchen Finks.
aginamist

Azorius
REDAX
@svm s. 26/10 -09

193 rubriker
3649 svar

7. Han kanske behöver en kram?... 13:50:33, 22/12 -14  
Han kanske behöver en kram?
 
"Prutar du två spänn? Hård affärsman." - useL

"Det blir möjligen inte någon coverage eller liknande?" - elof_the_mighty
Sneaky_armadillo
MEDLEM
Malmö
@svm s. 17/4 -05

76 rubriker
615 svar

8. Förtydligande: Jag förberedd... 14:43:54, 22/12 -14  
Törnros skrev 13:29, 22/12 -14
nepO skrev 12:43, 22/12 -14 känns hårt att döma för fusk när motståndaren i detta fallet glömde bräda ut av misstag... dock hade han ju kunnat möta samma lek som förra rundan och då hade han haft ett orättvist övertag istället.

i vilket fall som helst så har du rätten att bestämma, tycker du han förtjänar domen så kan du nog ge honom den, tycker du synd om stackarn kanske du kan strunta i det hela :)

Om motståndaren märker att Sin Collector saknas och kallar på en domare direkt, då är det inte fusk. I det fallet kommer han få en game loss och inget mer.

Om motståndaren märker att Sin Collector saknas, men försöker mörka detta för att slippa undan en game loss, så han tar en Kitchen Finks och låtsas som att inget är fel. I det fallet är det solklart fusk och bör leda till en DQ.

Sen är det ofta svårt att få någon DQad för såna här situationer. Troligtvis kommer han fortsätta ljuga och säga att han ville ha en Kitchen Finks och inte märkte att Sin Colllector saknades, och då blir det komplicerad utredning för domarna.

Sen är det förstås möjligt att han inte spelar Sin Collector maindeck (ovanligt men kan hända), eller att han valde att ta en Kitchen Finks istället (finns många dåliga spelare även på GPs). Så man får vara försiktig med att hänga ut någon. Att han såg förbryllad ut kan ha haft många anledningar, till exempel att du försökte visa handen när han skulle hämta en Kitchen Finks.

Förtydligande:
Jag förberedde mig mentalt för att visa handen.

Men jo. Jag valde att inte kalla eftersom det kändes onödigt att hänga ut honom och jag skulle vinna game 1 ändå. Förlorade dock game 2 & 3...
 
Lägger man ett foilat Island runda ett så vinner man.
Uppdaterad: 14:46:35, 22/12 -14
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

9. Domaren kommer inte säga "han ... 14:56:16, 22/12 -14  
Patrizzo skrev 13:20, 22/12 -14 Följdfråga: Vad händer om man kallar på domaren med motiveringen ovan och det visar sig att motståndaren, liksom jag, inte spelar med Sin Collector i main? Det kan ju onekligen ge en hel del information om domaren gör en deck check och säger att leken är korrekt.

Domaren kommer inte säga "han spelar inte Sin Collector main", utan "hans lek stämmer överens med leklistan". Det är lika mycket extra information som du skulle få om domaren sa "han har inte Skullclamp i leken".
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Kelvandil

Azorius
MODERATOR
REDAX
HEDERSMEDLEM
EXTENDEDKUNGEN 2011
Linköping
@svm s. 6/6 -02

449 rubriker
12408 svar

#9 PT Points Yearly
#9 PWP Seasonal

10. MTR säger: Players are resp... 15:33:07, 22/12 -14  
MTR säger:

Players are responsible for:

[...]

• Calling attention to
any rules or policy infraction they notice in their matches.


Det står ingenting uttryckligen om misstänkta regelbrott, men du ska nog kalla på en domare då också.

Generellt, om du är osäker på ifall du ska kalla på en domare är svaret ja.
 
Your opponent always sideboards wrong. He also does not test enough. Also, someone's opponent is you. - Zvi Mowshowitz
Vissa av oss lutar mer åt despot och andra mer åt upplyst. I snitt är vi perfekta. - Priceguy om moderatorerna. That is not very Dimir of you.
Don't worry, Serra Angel!
Landgraf
3-KORTSKUNG
ETERNALKUNGEN 2012
Linköping
@svm s. 2/11 -02

103 rubriker
2665 svar

11. Du skulle definitivt kallat på... 14:54:29, 23/12 -14  
Du skulle definitivt kallat på domare. Precis som jag borde ha gjort i featurematchen. Man ska sluta vara så förbannat snäll (inte för att det alltid är ett problem jag brukar ha i andra sammanhang, men men ...). :) Fråga Poya vad som är +ev här, liksom.
Scale
REDAX
MODERATOR
FSVM - REVISOR
Vikingstad
@svm s. 1/6 -05

333 rubriker
6195 svar

12. Precis som det allt som oftast... 23:35:26, 23/12 -14  
Precis som det allt som oftast är slow play när man funderar på om det är slow play så borde man alltid kalla på en domare om man funderar på att kalla på en domare.


Särskilt om det är en spelare som antagligen inte kommer interagera särskilt mycket med i sitt lokala magicliv.
 
Maila mig gärna frågor eller om du är intresserad av att bli domare! Läs gärna mer här
Köper gamla displayer och boosters, interna mig!
Spela spells och abilities
Var är skogen?
Landgraf
3-KORTSKUNG
ETERNALKUNGEN 2012
Linköping
@svm s. 2/11 -02

103 rubriker
2665 svar

13. Det är en klok princip.... 13:46:33, 24/12 -14  
Det är en klok princip.
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!