Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 669 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
COCKTAIL Söker Shobon-föremål... Maskeradidéer ...
FN-Dagen
Senast läst: 04:47:16, 26/4 -24. Läst 5675 gånger.
Mundi

Orzhov
MEDLEM
Hyltebruk
@svm s. 7/4 -05

54 rubriker
1135 svar

FN-Dagen 08:52:35, 20/10 -14  
Hejsan. Nu på fredag är det ju som alla vet FN-dagen och i skolan där jag jobbar har vi tänkt att ha en tema dag. Jag sitter just nu och letar efter en bra karta/bild över fördelningen av jordens resurser, gärna då över världsdelarna och även med siffror (%)
Jag har googlat och letat ett tag nu men hittar inget som jag tycker är bra. Någon som vet var man kan hitta sådana bilder kanskek??

All hjälp uppskattas.

MVH
Martin

czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

1. Här kanske det finns någon vet... 09:04:12, 20/10 -14  
Här kanske det finns någon vettig karta

typ denna, även om den är väldigt begränsad:
https://www.mint.com/blog/wp-content/uploads/2009/06/mint-world-resources-map-r2.gif
 
Auktion: Playset Courser, foil LotV, foil fetch, ftv Top, Burnwillows, Hierarcher + lite annat smått och gott. BO på allt.
Slutar: 13 okt
Uppdaterad: 09:05:15, 20/10 -14
Myfz
MEDLEM
Säve
@svm s. 9/9 -08

10 rubriker
115 svar

2. Gapminder.org har lite verktyg... 09:18:37, 20/10 -14  
Gapminder.org har lite verktyg för att visa statistik över jordens befolkning/resurser. Vet inte riktigt om det var de du var ute efter men värt en titt tycker jag.
 
"Beauty is only skin deep, but ugliness goes to the bone."
ImpossibleFFS
MEDLEM
@svm s. 11/1 -07

103 rubriker
1898 svar

3. Gapminder får mig att dregla h... 11:24:27, 20/10 -14  
Gapminder får mig att dregla homer style
Rogergirg_G
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 14/12 -08

40 rubriker
188 svar

4. Gapminder.org, ja! Hans Ros... 13:45:46, 20/10 -14  
Gapminder.org, ja!

Hans Rosling har några underhållande och bra ted-talks

Uppdaterad: 13:47:22, 20/10 -14
fridlundhenrik
MEDLEM
@svm s. 28/9 -13

2 rubriker
38 svar

5. Sverige har just nu en FN insa... 15:01:53, 20/10 -14  
Sverige har just nu en FN insats i krigsdrabbade Mali som inom kort utökas till 250 man, vilket jag antar majoriteten av svenskarna inte har en aning om. Detta skulle ni kunna belysa.
culle
MEDLEM
Solna
@svm s. 2/7 -09

6 rubriker
140 svar

6. Har inget egentligen att bidra... 08:49:37, 21/10 -14  
Har inget egentligen att bidra med utan vill mest uttrycka min förvåning över att det fortfarande tramsas med FN-dagen i skolvärlden... tvingas man fortfarande ut på Operation Dagsverke också?
Crust
MEDLEM
Örebro
@svm s. 3/3 -04

73 rubriker
568 svar

7. Vad tycker du man ska lära sig... 12:53:02, 21/10 -14  
Vad tycker du man ska lära sig i skolan då?
tryvenyal
GULDMEDLEM
Karlskrona
@svm s. 5/2 -10

57 rubriker
380 svar

8. FN-dagen är väl om något en vi... 15:01:56, 21/10 -14  
culle skrev 08:49, 21/10 -14 Har inget egentligen att bidra med utan vill mest uttrycka min förvåning över att det fortfarande tramsas med FN-dagen i skolvärlden... tvingas man fortfarande ut på Operation Dagsverke också?

FN-dagen är väl om något en viktig dag för skolan! Det beror dock helt på hur man som skola/lärare ställer sig till den och gör av den, iofs. Men är väl ett utmärkt tillfälle att prata om världen olika problem och orättvisor, vad FN är och gör/har för utmaningar. Vilket forhoppningsvis kan så lite solidaritet och ödmjukhet till en del barn/ungdomar.

Men gör man som vi gjorde på 90 talet - sitter och pluggar flagger/ demografi om fattiga medlemsländer så håller jag med dig... Det ger inget.
Mundi

Orzhov
MEDLEM
Hyltebruk
@svm s. 7/4 -05

54 rubriker
1135 svar

9. På vilket sätt tycker du att f... 16:20:15, 21/10 -14  
culle skrev 08:49, 21/10 -14 Har inget egentligen att bidra med utan vill mest uttrycka min förvåning över att det fortfarande tramsas med FN-dagen i skolvärlden... tvingas man fortfarande ut på Operation Dagsverke också?

På vilket sätt tycker du att frågan om FN är tramsig att ta upp??
Tycker själv att det är någonting väldigt viktigt, men det är ju självklart helt beroende av vad man tar upp om det.
culle
MEDLEM
Solna
@svm s. 2/7 -09

6 rubriker
140 svar

10. En mer dysfunktionell och korr... 16:48:38, 21/10 -14  
En mer dysfunktionell och korrupt organisation än FN är väl svår att tänka sig (möjligen FIFA och IOK, men de lyckas ju iaf producera ett hyggligt sevärt tv-event var 4:e år) - kan tänka mig att man kanske skulle kunna bryta loss UNICEF och UNHCR om man samtidigt börjar utse dess personal meritokratiskt men annars är det nog lika bra att skrota hela klabbet. Kan ju bara vara Sverige (och kanske övriga nordiska länder) som har en naiv dröm om FN som en bastion av godhet medan resten av världen ser det som en arena för att skaffa sig själv utrikespolitiska poänger.

Länk till någon som skriver utförligt om det hela från 2011, känns dock lika aktuellt idag: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fn-flaggan-borde-hissas-pa-halv-stang_6576685.svd

Läs boken kolumnen gör reklam för (inte särskilt lång) och ta upp det till diskussion med din lärare så kan jag nog garantera en bra mycket mer intressant lektion än att ni får sitta och beklaga er över att 1% äger 90% (eller vad nu ratiot kan vara) och att om alla bara delade med sig lite mer i form av diverse bistånd så skulle världen bli fantastisk...

För att även ge dig ngt från en författare med sympatier vänsterut till skillnad från Segerfeldt kan du även kika igenom Inga-Britt Ahlenius bok Mr.Chance som förvisso mest kritiserar Ban Ki Moon men även organisationen i stort.
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

11. FN:s barnkonvention är ett gan... 20:24:04, 21/10 -14  
FN:s barnkonvention är ett ganska bra dokument enligt mig och något som i vart fall jag ser som en självklar del av den svenska skolan.
 
forumsignaturer existerar endast för att störa folk..
tryvenyal
GULDMEDLEM
Karlskrona
@svm s. 5/2 -10

57 rubriker
380 svar

12. Alla politiska orginsationer ä... 07:48:37, 22/10 -14  
Alla politiska orginsationer är korrupta. Det gör inte FN till något ont utan snarare till något som behöver ligga än tightare under luppen. FN är en viktig och bra idé. FNs utmaningar och brister belyser enbart dess behov ännu mer. Ett perfekt FN skulle troligen vara i en betydligt starkare position att missbruka sin makt.

Utan FN skulle vi helt få förlita oss på USAs eller NATOs utrikespolitiska intressen när det dyker upp otrevligheter.

FN borde granskas I sömmarna. Dagligen. Men som sagt, att det bygger på prestige och korrumption är inte en anledning att lägga ner det.

Vi får väl se hur bra TV produktionen blir från Dubai/Förenade arabemiraten eller whatever...
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

13. Idag gjorde vi flaggor på förs... 18:08:29, 22/10 -14  
Idag gjorde vi flaggor på förskolan där jag jobbar. Populärast av alla flaggor vi kikade på var Storbritannien av någon märklig anledning jag inte förstod.
Många diggade också prideflaggan (för vem gillar inte regnbågar?!).
En flicka bestämde sig för att göra Saudiarabiens flagga (precis efter att vi pratat om mänskliga rättigheter, hehe). Den är ju ändå lite roligare än Sveriges..
 
forumsignaturer existerar endast för att störa folk..
BYT BORD TILL


 
  Outlaws of Thunder Junction Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!