Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 640 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
MODERN Blistercoil Weird combo... Nybörjarlek. Helt åt helvete? ...
Hat mot kortet Rest in Peace
Senast läst: 21:51:14, 26/4 -24. Läst 6806 gånger.
Viscus
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 12/7 -13

14 rubriker
43 svar

Hat mot kortet Rest in Peace 17:03:18, 14/9 -14  
Jag vill starta en diskussion kring kortet Rest in Peace. Jag upptäckte kortet när jag spelade på min lokala spelförening för ett halvår sen, och blev krossad när jag körde en graveyard-baserad lek (self sacrifice). Det slutade med att de som använde kortet själva medgav att det var överstarkt och tog ut det ur sina lekar, för att det helt enkelt inte blev roligt att spela.

När kortet kommer ut gör den två saker: exilar alla gravhögar och gör att creatures exilas istället för att dö. Med andra ord upphör "die" att existera som spelmekanik för alla motståndare och eliminerar gravhögar. Effekten av detta är omfattande och fördärvar för flertalet kort, strategier och mekaniker i Magic. Är det försvarbart?

1) Det tillintetgör möjligheten att återuppliva creatures från gravhögen på alla vis (Bloodghast, Myr Servitor, Cadaver Imp, Disentomb, Defy Death)
2) Det tillintetgör möjligheten att blanda in kort från gravhögen i library (Elixir of Immortality, Serene Remembrance)
3) Det tillintetgör death triggers av alla slag (Blood Artist, Terastodon, Doomed Traveler, Worldspine Wurm, Goblin Arsonist)
4) Det tillintetgör samtliga specifika spelmekaniker som kräver en gravhög (dredge, scavenge, soulshift, morbid, transfigure, delve, gravestorm, flashback, soulshift, recover etc)
5) Det tillintetgör abilities för kort som på något sätt har en "alternativ" effekt när det landar i gravhögen (Rancor, Kozilek, Butcher of Truth, Mortus Strider)

Rest in Peace är alltså inte bara förödande för svart, utan kan vara så för alla färger så länge den drabbade leken bygger på någon form av mekanik med gravhögen, sacrifice, att döda creatures eller liknande. Hade det varit mythic och snäppet dyrare hade jag inte haft problem med det. Men permanent eliminering av allt ovannämnt runda 2? What?

Det finns andra kort som gör liknande saker mycket mer balanserat. Grafdigger's Cage är ett exempel, som helt stoppar graveyard resurrection. Nihil Spellbomb exilar motståndarens gravhög och låter en dra ett kort för totalt två mana, och Tormod's Crypt gör ungefär likadant för noll mana.

Sedan finns det ju en drös creatures som fuckar graveyardlekar, som Scavenging Ooze och Deathrite Shaman. Dessa kort saboterar för ovannämnda mekaniker utan att göra dem 100% odugliga.

Det känns som att incitamentet för att bygga lekar med graveyard eller deathtriggers i mekaniken fullkomligt ångar bort när en enchantment som Rest in Peace existerar och dessutom, förståeligt nog, verkar vara standard i sideboards för vita turneringslekar. Visst är det viktigt att langa in removal i sina lekar för att kontra sådana kort, men det förändrar inte att Rest in Peace är overpowered så det bara skriker om det.

Någon annan som stött på och reflekterat över det här kortet?

- Viscus

Uppdaterad: 17:53:29, 14/9 -14

Navani
MEDLEM
Töreboda
@svm s. 17/7 -11

37 rubriker
566 svar

1. Nu tycker jag att du är lite b... 17:18:55, 14/9 -14  
Nu tycker jag att du är lite bitter. Du får det ju till att verka som att Rest in Peace är något jobbigt! ^^
0o00o0
MEDLEM
@svm s. 1/5 -13

8 rubriker
125 svar

2. Japp, för att Dredge inte är g... 17:20:36, 14/9 -14  
Japp, för att Dredge inte är good clean magic, därav Dredge hosers är mer brutna än mekaniken själv.
Marunga
MEDLEM
@svm s. 29/9 -04

20 rubriker
3839 svar

3. Kortet behövs och kan man inte... 17:24:53, 14/9 -14  
Kortet behövs och kan man inte spela runt det så får man tänka om i sitt lekbygge eller leva med att förlora mot det. Den går att kontra, den är hyfsat lätt att förstöra (i alla fall efter sb)
Kortet förhindrar ju även egna strategier som kan ha med graven att göra så för att spela den effektivt i din sb måste även du tänka till vid lekbygget.
ember

Azorius
REDAX
Limmared
@svm s. 26/10 -02

181 rubriker
10832 svar

4. Ja, den stänger av grav-basera... 17:32:44, 14/9 -14  
Ja, den stänger av grav-baserade lekar, men det är också det enda den gör. Den är knappast för stark.
 
Mina lekanalyser:
Canadian Threshold Del 2 Min primer på The Source

Team America


StoneBlade

PrettoPodden - en podcast för normalbegåvade och uppåt! Finns även på iTunes
Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

5. Lägg in enchantmenthat och någ... 17:33:31, 14/9 -14  
Lägg in enchantmenthat och någon tutor om den är så himla förfärlig?
Viscus
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 12/7 -13

14 rubriker
43 svar

6. Jag vill poängtera att jag int... 17:38:17, 14/9 -14  
Jag vill poängtera att jag inte riktigt köper "det går ju att kontra"-argumentet. Visst behövs removal i nästintill alla seriösa lekar. Men det argumentet räcker inte för att motivera släppet av ett sånt här über-kort, enligt mig.

Hårdragning: Om wizards släppte en instant som säger "You win the game" för 1 mana kan man inte motivera det med "men det finns ju Cancel". Kortet hade fortfarande varit omotiverat bra. Precis som Rest in Peace är.
Viscus
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 12/7 -13

14 rubriker
43 svar

7. Grafdigger's Cage stänger av g... 17:40:02, 14/9 -14  
ember skrev 17:32, 14/9 -14 Ja, den stänger av grav-baserade lekar, men det är också det enda den gör. Den är knappast för stark.

Grafdigger's Cage stänger av gravbaserade lekar.

Rest in Peace gör ofantligt mycket mer än så. Läs startinlägget. ;)

Uppdaterad: 17:40:35, 14/9 -14
FatMaximus

Izzet
MEDLEM
Helsingborg
@svm s. 9/1 -05

92 rubriker
671 svar

8. Dina alternativ 4 och 6 funger... 17:48:03, 14/9 -14  
Dina alternativ 4 och 6 fungerar dock fortfarande. Du kan fortfarande sacrifica gubbar även med Rest in Peace i spel, och Waste Not triggar ändå även om det discade kortet exilas.

EDIT: Och 3 och 7 är typ samma sak. Men visst, RiP är ett starkt kort.

EDIT2: Bör nämnas också att jag spelar Living End i Modern och har stött på Rest in Peace många gånger. Det stoppar hela grejen min lek går ut på, och därför spelar jag Beast Within. Alla svar har svar.
 
Jag gör Magicvideor! Du kan se dem här. Det är mest Modern för tillfället men andra format får också plats =)

Jag och min kompis har en sida! Den kan du ser här. Vi kallar den Along the Questline, och där kan du hitta bland annat mina Magicvideor men också spelrecensioner, leklistor och annat vi får för oss att lägga upp. Ta en titt!
Uppdaterad: 17:54:59, 14/9 -14
Poborskay
MEDLEM
Åkarp
@svm s. 3/4 -10

1 rubriker
32 svar

9. Rest in Peace är ett väldigt b... 17:48:09, 14/9 -14  
Rest in Peace är ett väldigt bra kort, ingen tvekan om det. Du har rätt i att den förstör alla graveyard-baserade strategier, men det tycker jag är nödvändigt då de i vissa format hade varit helt dominerande utan den här typen av kort. Sen tror jag du missuppfattat sacrifice abilities, aktiveringen som handlar om att sacca ett kort har inget att göra med om kortet träffar graveyard eller inte. Punkt 4 på din lista är således inget problem så då kanske det känns lite lättare att hantera RIP.:)
Poborskay
MEDLEM
Åkarp
@svm s. 3/4 -10

1 rubriker
32 svar

10. Även discard fungerar fortfara... 17:51:57, 14/9 -14  
Även discard fungerar fortfarande ja, precis som FatMaximus säger, så overpowered tycker jag absolut inte kortet är.
Viscus
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 12/7 -13

14 rubriker
43 svar

11. Tack för rättningen. Du har så... 17:54:05, 14/9 -14  
FatMaximus skrev 17:48, 14/9 -14 Dina alternativ 4 och 6 fungerar dock fortfarande. Du kan fortfarande sacrifica gubbar även med Rest in Peace i spel, och Waste Not triggar ändå även om det discade kortet exilas.

EDIT: Och 3 och 7 är typ samma sak. Men visst, RiP är ett starkt kort.

Tack för rättningen. Du har såklart helt rätt.
pellenik
MEDLEM
Kävlinge
@svm s. 20/2 -06

107 rubriker
2355 svar

12. detta kan vara roligaste tråde... 17:56:54, 14/9 -14  
detta kan vara roligaste tråden på SVM på vääääldigt länge :)
 
TTP

"Pelleworld: best case scenario - all the time!" -Allek
Viscus
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 12/7 -13

14 rubriker
43 svar

13. Den förstör ju fortfarande myc... 17:57:42, 14/9 -14  
Poborskay skrev 17:48, 14/9 -14 Rest in Peace är ett väldigt bra kort, ingen tvekan om det. Du har rätt i att den förstör alla graveyard-baserade strategier, men det tycker jag är nödvändigt då de i vissa format hade varit helt dominerande utan den här typen av kort. Sen tror jag du missuppfattat sacrifice abilities, aktiveringen som handlar om att sacca ett kort har inget att göra med om kortet träffar graveyard eller inte. Punkt 4 på din lista är således inget problem så då kanske det känns lite lättare att hantera RIP.:)

Den förstör ju fortfarande mycket mer än så. Svart, som bygger mycket på den här typen av effekter, får ju en ofantligt mindre roll i lekar när Rest in Peace finns. Det är bara tråkigt att kortet stänger av en så bred del av Magic.

Som sagt, Grafdigger's Cage fungerar ju lika bra men lämnar större utrymme för graveyard att finnas kvar. Jag ser inte behovet av Rest in Peace. Men det är mycket möjligt så att jag inte turnerat tillräckligt mycket för att göra en korrekt bedömning.
FatMaximus

Izzet
MEDLEM
Helsingborg
@svm s. 9/1 -05

92 rubriker
671 svar

14. Det finns sjukt starka hatkort... 18:08:25, 14/9 -14  
Viscus skrev 17:57, 14/9 -14
Poborskay skrev 17:48, 14/9 -14 Rest in Peace är ett väldigt bra kort, ingen tvekan om det. Du har rätt i att den förstör alla graveyard-baserade strategier, men det tycker jag är nödvändigt då de i vissa format hade varit helt dominerande utan den här typen av kort. Sen tror jag du missuppfattat sacrifice abilities, aktiveringen som handlar om att sacca ett kort har inget att göra med om kortet träffar graveyard eller inte. Punkt 4 på din lista är således inget problem så då kanske det känns lite lättare att hantera RIP.:)

Den förstör ju fortfarande mycket mer än så. Svart, som bygger mycket på den här typen av effekter, får ju en ofantligt mindre roll i lekar när Rest in Peace finns. Det är bara tråkigt att kortet stänger av en så bred del av Magic.

Som sagt, Grafdigger's Cage fungerar ju lika bra men lämnar större utrymme för graveyard att finnas kvar. Jag ser inte behovet av Rest in Peace. Men det är mycket möjligt så att jag inte turnerat tillräckligt mycket för att göra en korrekt bedömning.

Det finns sjukt starka hatkort mot alla strategier. Om du spelar en enchantmentlek med Enchanted Evening, bestowgubbar och Greater Auramancy/Sterling Grove så blir du nog inte glad när jag droppar min Tranquility. Om du spelar monoblått kommer du ogilla Boil. Spelar du grönt är Perish orättvis. Cavern of Souls och Vexing Shusher pissar på kontringar. Et cetera, kommer du på en taktik så finns det väldigt starka kort som motverkar den taktiken. Anledningen till det är att inte en lektyp ska bli den överlägset bästa. Hade inte hatkort som Rest in Peace, Grafdigger's Cage och Nihil Spellbomb funnits hade reanimatorlekar varit mycket bättre än andra lekar. Att du vet om att de här korten finns ger dig möjlighet till djupare taktiska val också, då du kan förutse att du ska möta dem och spela kort som Naturalize i din lek för att motverka dem. Det är lite sten - sax -påse över det hela, och jag tycker inte det är orättvist alls. Det är inte roligt när man förlorar mot ett av de korten, men det går att motverka.
 
Jag gör Magicvideor! Du kan se dem här. Det är mest Modern för tillfället men andra format får också plats =)

Jag och min kompis har en sida! Den kan du ser här. Vi kallar den Along the Questline, och där kan du hitta bland annat mina Magicvideor men också spelrecensioner, leklistor och annat vi får för oss att lägga upp. Ta en titt!
Viscus
MEDLEM
Karlskrona
@svm s. 12/7 -13

14 rubriker
43 svar

15. "Det är lite sten - sax -påse ... 18:21:41, 14/9 -14  
"Det är lite sten - sax -påse över det hela, och jag tycker inte det är orättvist alls."

Det tycker inte jag heller, det är ju det som gör Magic kul. Vad jag däremot hävdar är att Rest in Peace är obalanserat för dess manakostnad, raritet och effekt på spelet.
Ice_Age

Orzhov
MEDLEM
Umeå
@svm s. 10/5 -04

61 rubriker
909 svar

16. Testa spela lite enchantment r... 18:32:09, 14/9 -14  
Viscus skrev 18:21, 14/9 -14 "Det är lite sten - sax -påse över det hela, och jag tycker inte det är orättvist alls."

Det tycker inte jag heller, det är ju det som gör Magic kul. Vad jag däremot hävdar är att Rest in Peace är obalanserat för dess manakostnad, raritet och effekt på spelet.

Testa spela lite enchantment removal så löser det sig nog. När det finns kort som Abrupt Decay kan man inte direkt klaga, skulle oroa mig mer för saker som Bojuka Bog eller Extirpate som du inte kan göra lika mycket åt.
 
"I got it, I got it, I...."
Hobbe
MEDLEM
Forshaga
@svm s. 29/9 -04

75 rubriker
501 svar

17. Alltså det absolut bästa måste... 18:57:07, 14/9 -14  
Alltså det absolut bästa måste ju vara att du kör 4 Helm of Obedience i din lek och så lite kort för att hämta den så vinner du ju rätt lätt

EDIT: Sorry missade att det var Modern vi pratade om

Uppdaterad: 18:57:34, 14/9 -14
Bjorn

Golgari
MEDLEM
Linköping
@svm s. 24/8 -09

119 rubriker
4620 svar

18. Vad har rariteten med saken at... 19:50:27, 14/9 -14  
Viscus skrev 18:21, 14/9 -14 "Det är lite sten - sax -påse över det hela, och jag tycker inte det är orättvist alls."

Det tycker inte jag heller, det är ju det som gör Magic kul. Vad jag däremot hävdar är att Rest in Peace är obalanserat för dess manakostnad, raritet och effekt på spelet.

Vad har rariteten med saken att göra?
mindtrix

Orzhov
MEDLEM
@svm s. 13/2 -11

76 rubriker
2108 svar

19. Jag är själv ett graveyard-fan... 19:51:51, 14/9 -14  
Jag är själv ett graveyard-fan och ja, RiP är riktigt riktigt stark. Dock måste du spela vitt. Det betyder att inte ens hälften av alla lekar har tillgång till "det brutna" kortet. Spelar man en väldigt graveyard-baserad lek så måste man vara beredd på hat. Min taktik är att försöka spela lite halvhjärtat med gravstrategierna och möjligtvis ha andra wincon i brädan för runda två. Det ska inte kännas helt självklart att bräda in RiP mot din lek =)
 
forumsignaturer existerar endast för att störa folk..
Getolle_Punk
MEDLEM
Vänersborg
@svm s. 11/4 -05

138 rubriker
1195 svar

20. ja, lätt. mer sånt här!... 20:14:08, 14/9 -14  
pellenik skrev 17:56, 14/9 -14 detta kan vara roligaste tråden på SVM på vääääldigt länge :)

ja, lätt. mer sånt här!
 
- Jag åt en halv...
- Nu har jag lagt min spell på stacken - Hansson
- Bygg en lek - dagens tips den 24/6 -07.
I Uddevalla heter alla Emil (typ som alla heter Glen i GBG). - Equilibri
Troll? är det sådana med tuppkam?
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!