Sök SvenskaMagic |
|
Sök kort:
Sök medlem:
Sök stad:
|
Sök forumet:
Sök regelterm:
Sök lek:
|
|
Viscus
MEDLEM MEDLEM | |
Grundstommen i SvenskaMagic utgörs av alla våra fina medlemmar.
|
Karlskrona
@svm s. 12/7 -13
14 rubriker
43 svar
|
|
Hat mot kortet Rest in Peace
17:03:18, 14/9 -14
|
|
Jag vill starta en diskussion kring kortet . Jag upptäckte kortet när jag spelade på min lokala spelförening för ett halvår sen, och blev krossad när jag körde en graveyard-baserad lek (self sacrifice). Det slutade med att de som använde kortet själva medgav att det var överstarkt och tog ut det ur sina lekar, för att det helt enkelt inte blev roligt att spela.
När kortet kommer ut gör den två saker: exilar alla gravhögar och gör att creatures exilas istället för att dö. Med andra ord upphör "die" att existera som spelmekanik för alla motståndare och eliminerar gravhögar. Effekten av detta är omfattande och fördärvar för flertalet kort, strategier och mekaniker i Magic. Är det försvarbart?
1) Det tillintetgör möjligheten att återuppliva creatures från gravhögen på alla vis (, , , , )
2) Det tillintetgör möjligheten att blanda in kort från gravhögen i library (, )
3) Det tillintetgör death triggers av alla slag (, , , , )
4) Det tillintetgör samtliga specifika spelmekaniker som kräver en gravhög (dredge, scavenge, soulshift, morbid, transfigure, delve, gravestorm, flashback, soulshift, recover etc)
5) Det tillintetgör abilities för kort som på något sätt har en "alternativ" effekt när det landar i gravhögen (, , )
är alltså inte bara förödande för svart, utan kan vara så för alla färger så länge den drabbade leken bygger på någon form av mekanik med gravhögen, sacrifice, att döda creatures eller liknande. Hade det varit mythic och snäppet dyrare hade jag inte haft problem med det. Men permanent eliminering av allt ovannämnt runda 2? What?
Det finns andra kort som gör liknande saker mycket mer balanserat. är ett exempel, som helt stoppar graveyard resurrection. exilar motståndarens gravhög och låter en dra ett kort för totalt två mana, och gör ungefär likadant för noll mana.
Sedan finns det ju en drös creatures som fuckar graveyardlekar, som och . Dessa kort saboterar för ovannämnda mekaniker utan att göra dem 100% odugliga.
Det känns som att incitamentet för att bygga lekar med graveyard eller deathtriggers i mekaniken fullkomligt ångar bort när en enchantment som existerar och dessutom, förståeligt nog, verkar vara standard i sideboards för vita turneringslekar. Visst är det viktigt att langa in removal i sina lekar för att kontra sådana kort, men det förändrar inte att är overpowered så det bara skriker om det.
Någon annan som stött på och reflekterat över det här kortet?
- Viscus
Uppdaterad: 17:53:29, 14/9 -14 |
|
|
|