Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 672 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
COCKTAIL Spelhåla och Bostad i Göteborg... WoW tcg sökes. ...
De eller dem?
Senast läst: 15:41:19, 25/4 -24. Läst 4439 gånger.
finnpalm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/9 -13

16 rubriker
322 svar

De eller dem? 01:21:47, 1/8 -14  
Jag märker att det är en ovanligt stor del av SvM-användarna som inte vet när man använder de och när man använder dem i skriven form. Det kan vara lite klurigt, men ser ack så mycket bättre ut när man skriver rätt.

Ta en titt på vad språkrådet har att säga om saken.

De är bra på det där med språkbruk, och man kan alltid vända sig till dem om man funderar över något språkligt. ;)

Det kanske är ett icke-problem, men på mig svider det i ögonen, och jag kan väl inte vara ensam om det? :D
 
On the other hand you have different fingers.

Byt gärna med mig. Min have hittar man här.

Daban
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 8/9 -13

68 rubriker
1118 svar

1. Tips, sätt in Vi/Oss istället ... 01:33:51, 1/8 -14  
finnpalm skrev 01:21, 1/8 -14 Jag märker att det är en ovanligt stor del av SvM-användarna som inte vet när man använder de och när man använder dem i skriven form. Det kan vara lite klurigt, men ser ack så mycket bättre ut när man skriver rätt.

Ta en titt på vad språkrådet har att säga om saken.

De är bra på det där med språkbruk, och man kan alltid vända sig till dem om man funderar över något språkligt.

Det kanske är ett icke-problem, men på mig svider det i ögonen, och jag kan väl inte vara ensam om det?

Tips, sätt in Vi/Oss istället för De/Dem i en mening om du är osäker. Om "Vi" låter rätt i meningen så är det "De" som gäller, och vice versa.

Annars +1!
Dalaria

Orzhov
MEDLEM
Lidköping
@svm s. 13/8 -11

64 rubriker
435 svar

2. Dyslexi ? Känns som att gå til... 01:38:59, 1/8 -14  
Dyslexi ? Känns som att gå tillbaka i tiden att klaga över människors meningsuppbyggnader/grammatik osv. När det kommer till meningsutformningar och den svenska språket finns det mycket som svider i ögonen. Versaler/gemener, särskrivningar etc.

De får läsa med ett stängt öga :)
Glazastik
HEDERSMEDLEM
MODERATOR
Hisings backa
@svm s. 12/2 -11

84 rubriker
2153 svar

3. De hêr vá en bra läsning!... 01:40:35, 1/8 -14  
De hêr vá en bra läsning!
 
Magic Judge Level 2.
Hjälper gärna folk att bli domare.
Behöver du hjälp med en regelfråga och känner inte för att posta i Forumet? Jag kan nog hjälpa dig.
finnpalm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/9 -13

16 rubriker
322 svar

4. Det är väldigt populärt att fö... 01:45:57, 1/8 -14  
Dalaria skrev 01:38, 1/8 -14 Dyslexi ? Känns som att gå tillbaka i tiden att klaga över människors meningsuppbyggnader/grammatik osv. När det kommer till meningsutformningar och den svenska språket finns det mycket som svider i ögonen. Versaler/gemener, särskrivningar etc.

De får läsa med ett stängt öga :)

Det är väldigt populärt att försvara eller bortförklara allsköns språkmissbruk med att "det är ett levande språk" och liknande argument. Jag håller med om att språket måste få utvecklas till viss del, men det finns vissa saker som inte gagnar språket, och som snarare skapar förvirring än ökar förståeligheten. Inom rimliga gränser, ja, språket utvecklas. Men utanför dessa gränser faller ganska mycket konstigheter.

Förenklat anser jag att man inte skall utveckla språkets "stomme". Det behöver finnas en solid grund som man stöttar sig mot. Däremot får det gärna tillkomma nya ord och liknande. Men om ett nytt ord för en sak består av ett redan etablerat ord som betyder något annat skapar det förvirring.

Jag tycker att verbet "fickla", som betyder "lysa med en ficklampa" är hur bra som helst. Sen om eller när det letar sig in i SAOL får tiden utvisa. :)

EDIT: Och nej, det rör sig knappast om dyslexi. Jag ser att flera användare uppenbart inte vet vilket som används när, och helt enkelt använder "dem" i alla situationer, även när det skall vara "de". Dessa personer stavar alldeles utmärkt i övrigt.

EDIT2: Och +1 på Dabans tips. Det är ett bra knep om man är osäker. Dock är det inte hundraprocentigt säkert vad jag vill minnas, men gott nog.
 
On the other hand you have different fingers.

Byt gärna med mig. Min have hittar man här.
Uppdaterad: 01:50:14, 1/8 -14
IronJack
MEDLEM
Vargön
@svm s. 1/9 -12

38 rubriker
412 svar

5. Jag kan hålla med om att det k... 02:35:59, 1/8 -14  
Jag kan hålla med om att det kan sticka i ögonen ibland när man ser sådan skrift. Men jag brukar mest tiga, folk brukar inte uppskatta om man säger ord som "fel"
Men det ordet var ju inte använt här.

Och angående ordet "fickla" så har det funnits med i SAOL åtminstone sen 2008. Och senast häromdagen tillkom "hen" med, så det är också ett ord nu

Och för alla som har funderingar kring grammatik får gärna titta här, och känsliga människor bör inte klicka.

Edit: länk
 
What kinda creature do we have here?
It feels like love, but it smells like fear.
Uppdaterad: 02:36:44, 1/8 -14
finnpalm
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/9 -13

16 rubriker
322 svar

6. Jag visste inte att fickla kom... 04:00:21, 1/8 -14  
IronJack skrev 02:35, 1/8 -14 Jag kan hålla med om att det kan sticka i ögonen ibland när man ser sådan skrift. Men jag brukar mest tiga, folk brukar inte uppskatta om man säger ord som "fel" :)
Men det ordet var ju inte använt här.

Och angående ordet "fickla" så har det funnits med i SAOL åtminstone sen 2008. Och senast häromdagen tillkom "hen" med, så det är också ett ord nu ;)

Och för alla som har funderingar kring grammatik får gärna titta här, och känsliga människor bör inte klicka.

Edit: länk

Jag visste inte att fickla kommit med. Va kul. Men däremot så kommer inte hen dyka upp i SAOL förrän utgåvan nästa år enligt vad jag har hört, även om det redan nu är "godkänt".
 
On the other hand you have different fingers.

Byt gärna med mig. Min have hittar man här.
karhart

Gruul
MEDLEM
Ersmark
@svm s. 7/5 -10

237 rubriker
2993 svar

7. Jag hörde på Språket i P1 häro... 07:24:59, 1/8 -14  
Jag hörde på Språket i P1 häromdagen om en språkforskare som skrev en avhandling där han diskuterade att helt stryka ordet "dem" ur svenska språket. Många röster höjdes av de som läste texten, men han avslutade artikeln med att skriva att han konsekvent inte använt ordet "dem" på sex sidor. Och ingen av granskarna hade ens tänkt på det...
 
If it ain't fixed, it isn't broken.
Rogergirg_G
MEDLEM
Jönköping
@svm s. 14/12 -08

40 rubriker
188 svar

8. De:they, dem:them, tänker jag.... 07:29:21, 1/8 -14  
De:they, dem:them, tänker jag. Borde bli rätt?
214
MEDLEM
@svm s. 18/10 -11

330 rubriker
8357 svar

9. Om du är osäker, skriv dom... 07:46:56, 1/8 -14  


Om du är osäker, skriv dom, om du är osäker men vill verk duktig, skriv de eftersom dem, precis som karhart säger, aldrig används, så länge du aldrig skriver dem behöver du aldrig oroa dig för att skriva fel.
 
Have/Want på forumet
.
Monsterauktion med massa gött
.
Just nu söker jag:
Gitaxian Probe(sign), Cabal Therapy(sign), Ad Nauseam(sign), Past in Flames(sign), Grim Tutor(sign), Gemstone Mine(sign), Mox Pearl(unl), Time Walk (unl), Mox Ruby (unl)Underground Sea(unl), Tropical Island(unl), Bayou (unl), Volcanic Island(unl), City of Brass(an)
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

10. Månadens bästa :)... 07:53:31, 1/8 -14  
214 skrev 07:46, 1/8 -14

Om du är osäker, skriv dom, om du är osäker men vill verk duktig, skriv de eftersom dem, precis som karhart säger, aldrig används, så länge du aldrig skriver dem behöver du aldrig oroa dig för att skriva fel.

Månadens bästa :)
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
toriv

Golgari
VäKTARE
Norrtälje
@svm s. 9/3 -11

149 rubriker
3805 svar

11. +1 Sen får folk också gärna... 08:10:52, 1/8 -14  
214 skrev 07:46, 1/8 -14

Om du är osäker, skriv dom, om du är osäker men vill verk duktig, skriv de eftersom dem, precis som karhart säger, aldrig används, så länge du aldrig skriver dem behöver du aldrig oroa dig för att skriva fel.

+1

Sen får folk också gärna börja lära sig skilja på var och vart samt sluta skriva "även fast" - välj mellan "även om" och "fastän" (jag tycker även att "trots att" är ett lämpligt substitut).
 
Byt med mig i mitt PtP-liknande projekt!
jd
MEDLEM
@svm s. 26/5 -05

49 rubriker
1156 svar

12. Håller med 214 här, eftersom d... 08:21:25, 1/8 -14  
Håller med 214 här, eftersom det nuförtiden är lika korrekt att skriva dom på alla ställen där de/dem ska användas. Minns dock inte när denna regeln ändrades, bara att jag blev smått förbannad på att det var ok...
Don
MEDLEM
Arvika
@svm s. 14/9 -06

132 rubriker
1779 svar

13. Sedan borde folk lära sig att ... 08:39:15, 1/8 -14  
Sedan borde folk lära sig att skilja på enda och ända, det felet ser jag alldeles för ofta.
latsblaster

Rakdos
HEDERSMEDLEM
@svm s. 17/7 -09

551 rubriker
9163 svar

14. Det enda han ville var att kom... 09:09:03, 1/8 -14  
Det enda han ville var att komma åt hennes ända, och sen samlade han ett gäng svin och omringade henne och hennes kompis ...

... De våldtog dem.
 
Jag köper, byter och säljer kort! Jag har en del Return to Ravnica-block, Magic 2015, Khans of Tarkir och Morningtide men också en del annat.
Yoggoth

Selesnya
MEDLEM
Karlholmsbruk
@svm s. 17/11 -08

49 rubriker
1329 svar

15. Äntligen någon som tar upp det... 09:26:58, 1/8 -14  
Äntligen någon som tar upp detta. Skönt att veta att jag inte är ensam om att irritera mig på den utbredda användningen av dem.
 
"See, as it happens, I've got a couple of front row tickets for the end of the universe. I thought it'd be best to use them now. I mean you never know... there might not be a second performance" -John Constantine
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2198 svar

16. Om vi nu ska hålla oss till en... 09:32:59, 1/8 -14  
Om vi nu ska hålla oss till en konsekvent stomme så borde ni lägga ned det här med v. Riktig svenska använder f.
Dessa v nymodigheter förstör vårt språk :-)
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
nargluj
MEDLEM
Älvängen
@svm s. 8/10 -13

30 rubriker
853 svar

17. Jag tänkte svara på Choper med... 11:08:01, 1/8 -14  
Jag tänkte svara på Choper med lite gammal hederlig runskrift men konstaterade att det stöds uppenbarligen inte av SvM. Tråkigt tycker jag, andra bryr sig troligtvis inte.
ztrider

Golgari
HEDERSMEDLEM
Uppsala
@svm s. 7/2 -13

79 rubriker
343 svar

18. Bagateller... 11:25:30, 1/8 -14  
Bagateller
 
Ja hä väntjä full
Limey

Rakdos
MEDLEM
Ängelholm
@svm s. 12/7 -13

9 rubriker
202 svar

19. Om det här meriterar en forumt... 11:43:12, 1/8 -14  
Om det här meriterar en forumtråd så är det inte konstigt att förstå om folk tycker magicspelare rent generellt är knepiga människor.

Varför ens bry sig om det? Det är inte som så att du är en professor på ett universitet som sitter och rättar kandidatuppsatser med dessa felen. Ska ni som klagar på det här åka till alla våra miljonprojekt runtom i Sverige också och börja hålla grammatik kurser? För där hade ni som stör er på detta verkligen inte klarat av att leva, med tanke på alla ytterligare fel i språket där finns. Ni förstår vad folk menar, varför lägga energi på det?

Edit: För övrigt, att klaga på språkbruket på ett internetforum är bland det mest komiska jag läst på länge. Gå över till ett amerikanskt forum, vilket som så länge det inte är ett forum för enbart ivy league studerande så kommer du se att SvM håller ett relativt högklassigt språkbruk.
 
It's nice to be important but it's more important to be nice.

Frogmite is so easily killed it's almost funny. But then he dies and it's not funny.
Uppdaterad: 11:46:01, 1/8 -14
terbjo
MEDLEM
@svm s. 16/8 -11

15 rubriker
693 svar

20. Att förväxla de och dem är ing... 13:02:53, 1/8 -14  
Limey skrev 11:43, 1/8 -14 Om det här meriterar en forumtråd så är det inte konstigt att förstå om folk tycker magicspelare rent generellt är knepiga människor.

Varför ens bry sig om det? Det är inte som så att du är en professor på ett universitet som sitter och rättar kandidatuppsatser med dessa felen. Ska ni som klagar på det här åka till alla våra miljonprojekt runtom i Sverige också och börja hålla grammatik kurser? För där hade ni som stör er på detta verkligen inte klarat av att leva, med tanke på alla ytterligare fel i språket där finns. Ni förstår vad folk menar, varför lägga energi på det?

Edit: För övrigt, att klaga på språkbruket på ett internetforum är bland det mest komiska jag läst på länge. Gå över till ett amerikanskt forum, vilket som så länge det inte är ett forum för enbart ivy league studerande så kommer du se att SvM håller ett relativt högklassigt språkbruk.

Att förväxla de och dem är inget som man gör av misstag för att man postar något från mobilen utan det beror på att man inte förstår svenska språket. Om man inte ens klarar av sitt modersmål, hur ska man då kunna lära sig andra europeiska språk som har exakt samma skillnad? Att byta till dom löser inte det här problemet. Lösningen är att alla tänker på att vårda sitt skriftspråk i alla sammanhang, även på internet.

Att säga att man inte ens bör diskutera vanliga språkproblem är lite som att säga att folk inte bör skriva artiklar om hur man spelar Brainstorm eftersom 1) många spelar fel och 2) det finns allvarligare problem som exempelvis svältande barn i Afrika.

MagnusEngdal presenterar ett smakprov från sin have

Skaffa Guld-medlemskap för att ha chansen att visa upp dina kort här

Ankh of Mishra (EX) 7000:-

Archon of Cruelty 200:-


BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!