Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 598 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Ett par frågor...... Doubling Cube ? ...
Policy vid otydligt spel
Senast läst: 19:17:13, 25/4 -24. Läst 2504 gånger.
PsssT
MEDLEM
Malmö
@svm s. 30/12 -06

160 rubriker
1259 svar

Policy vid otydligt spel 14:04:23, 22/7 -14  
Denna frågan handlar om hur man låter spelare göra "retroaktiva" val.

Spelare Jonas har i spel 2 Exploration, 2 forest och har spelat ett land (utan att säga något).
Nu spelar han en Gruul Turf (återigen utan att klargöra nödvändig info), med studstrigger på stacken spelar hans mostspelare Bengt en Disenchant i en av hans explorations. Bengt säger följande: "Disenchant i din ena exploration" och Jonas lägger en av dem i graven.

Allt resolvar, nu vill Jonas spela ett till land. Bengt säger att det får han inte.

Så, Jonas sade aldrig vilken exploration han använde, Bengt sade inte vilken han förstörde heller. Domaren tillkallas och ger bägge spelare en varning, men får Jonas spela sitt land?
 
ZIM shall lead!

Cogo
MEDLEM
Luleå
@svm s. 2/3 -09

16 rubriker
362 svar

1. Oj, vilken intressant fråga! D... 14:07:16, 22/7 -14  
Oj, vilken intressant fråga! Det här vill jag också veta svaret på
kenth
MEDLEM
Kristianstad
@svm s. 6/4 -03

13 rubriker
178 svar

2. I denna artikeln under "Playin... 14:16:35, 22/7 -14  
I denna artikeln under "Playing Additional Lands" så finns det att läsa hur det ska fungera numera.

http://archive.wizards.com/Magic/magazine/article.aspx?x=mtg/daily/feature/248e

Relevant exempel från texten.
"You start your precombat main phase while controlling Oracle of Mul Daya. You have two land plays. You play a land. Then Oracle of Mul Daya dies during combat, so you're back to one land play and it's been used. During your postcombat main phase, you can't play another land."
 
Quoth The Raven: "Nevermore"

Apprentice of Greg Weiss

Chuck Norris mulligans to eight.
sparkelemtal

Golgari
JUDGE L1
Ekenässjön
@svm s. 29/9 -04

146 rubriker
870 svar

3. Som domare hade jag sagt nej o... 14:17:17, 22/7 -14  
Som domare hade jag sagt nej om att spela ett land till.

Anledning: Exploration har en static ability som tillåter dig att spela fler land. I mitt tycke så "använder" du inte Explorations effekt. Exploration ger bara möjlighet att spela ett extra land. Och eftersom han redan spelat ett extra land och effekten för att spela ett till är borta så bör han inte få spela fler.

De har för övrigt ändrat på Exploration så att du inte kan "blinka" den för att spela fler land så effekten är inte bunden till en specifik Exploration numera. Man kan säga att spelet räknar antalet land droppat under turen. 1 Exploration betyder 1 extra land oavsett.
 
Asså.... du tänker så.....
meanberry
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/8 -08

161 rubriker
3246 svar

4. Så det spelar ingen roll vilke... 14:18:38, 22/7 -14  
kenth skrev 14:16, 22/7 -14 I denna artikeln under "Playing Additional Lands" så finns det att läsa hur det ska fungera numera.

http://archive.wizards.com/Magic/magazine/article.aspx?x=mtg/daily/feature/248e

Relevant exempel från texten.
"You start your precombat main phase while controlling Oracle of Mul Daya. You have two land plays. You play a land. Then Oracle of Mul Daya dies during combat, so you're back to one land play and it's been used. During your postcombat main phase, you can't play another land."

Så det spelar ingen roll vilken exploration man förstör/använder. Då han spelat 2 länder och har fått sin "playable landcount" nerdragen till 2 och får därför inte spela ett tredje land oavsett?


OBS, detta är en fråga, inte ett svar.


Edit: Sparkelementar, han svara på frågan medans jag skrev.
 
EDH lekar utan smokestack är inga riktiga lekar!

Sex is like 2hg if you don't have a good partner you better have a good hand.
Uppdaterad: 14:19:12, 22/7 -14
vetoki

Orzhov
JUDGE L1
Uppsala
@svm s. 3/7 -09

10 rubriker
75 svar

5. Ja. Det gäller även om har ... 14:20:54, 22/7 -14  
meanberry skrev 14:18, 22/7 -14
kenth skrev 14:16, 22/7 -14 I denna artikeln under "Playing Additional Lands" så finns det att läsa hur det ska fungera numera.

http://archive.wizards.com/Magic/magazine/article.aspx?x=mtg/daily/feature/248e

Relevant exempel från texten.
"You start your precombat main phase while controlling Oracle of Mul Daya. You have two land plays. You play a land. Then Oracle of Mul Daya dies during combat, so you're back to one land play and it's been used. During your postcombat main phase, you can't play another land."

Så det spelar ingen roll vilken exploration man förstör/använder. Då han spelat 2 länder och har fått sin "playable landcount" nerdragen till 2 och får därför inte spela ett tredje land oavsett?


OBS, detta är en fråga, inte ett svar.


Edit: Sparkelementar, han svara på frågan medans jag skrev.

Ja.

Det gäller även om har "blinkar" den kvarvarande Exploration på något sätt(t ex Venser, the Sojourner).
Glazastik
HEDERSMEDLEM
MODERATOR
Hisings backa
@svm s. 12/2 -11

84 rubriker
2153 svar

6. I andra fall så finns det inge... 15:27:37, 22/7 -14  
I andra fall så finns det ingen policy för ett corner case som detta, utan det är upp till domaren att avgöra. Men det är som de ovan sagt, man räknar bara antal länder man får spela.
 
Magic Judge Level 2.
Hjälper gärna folk att bli domare.
Behöver du hjälp med en regelfråga och känner inte för att posta i Forumet? Jag kan nog hjälpa dig.
Uppdaterad: 15:28:17, 22/7 -14
PsssT
MEDLEM
Malmö
@svm s. 30/12 -06

160 rubriker
1259 svar

7. Ok, det löste ju mitt scenario... 15:44:39, 22/7 -14  
Ok, det löste ju mitt scenario elegant :) Med 2 Exploration får han 2 landdrops, dör en förlorar han ett av dem. Nu ett par följdfrågor:

Jag har Azusa, Lost but Seeking i spel och spelar en summer bloom. Nu har jag 6 landdrops. Jag spelar en forest och sedan en Gruul Turf och motståndaren boltar azusa med studset på stack. Hur många har jag kvar?

Om jag istället bara haft azusa, sedan spelat 3 land (så mina landdrops är slut). Nu boltas azusa, jag spelar efter azusa dött Summer Bloom. Som jag tolkar reglerna får jag nu bara spela ett till land, stämmer detta? Skiljer sig mina 2 scenarion överhuvudtaget?
 
ZIM shall lead!
Glazastik
HEDERSMEDLEM
MODERATOR
Hisings backa
@svm s. 12/2 -11

84 rubriker
2153 svar

8. Du får spela fyra och har spel... 15:49:53, 22/7 -14  
PsssT skrev 15:44, 22/7 -14 Ok, det löste ju mitt scenario elegant :) Med 2 Exploration får han 2 landdrops, dör en förlorar han ett av dem. Nu ett par följdfrågor:

Jag har Azusa, Lost but Seeking i spel och spelar en summer bloom. Nu har jag 6 landdrops. Jag spelar en forest och sedan en Gruul Turf och motståndaren boltar azusa med studset på stack. Hur många har jag kvar?

Om jag istället bara haft azusa, sedan spelat 3 land (så mina landdrops är slut). Nu boltas azusa, jag spelar efter azusa dött Summer Bloom. Som jag tolkar reglerna får jag nu bara spela ett till land, stämmer detta? Skiljer sig mina 2 scenarion överhuvudtaget?

Du får spela fyra och har spelat två? Då har du två kvar.

Du får spela fyra och spelat tre, då får du spela ett till.
 
Magic Judge Level 2.
Hjälper gärna folk att bli domare.
Behöver du hjälp med en regelfråga och känner inte för att posta i Forumet? Jag kan nog hjälpa dig.
PsssT
MEDLEM
Malmö
@svm s. 30/12 -06

160 rubriker
1259 svar

9. Ok, då förstår jag! Tack så my... 15:54:09, 22/7 -14  
Ok, då förstår jag! Tack så mycket!
 
ZIM shall lead!
tgd
MEDLEM
@svm s. 21/7 -07

101 rubriker
3680 svar

10. Reglerna har ändrats så att ko... 18:59:08, 22/7 -14  
Reglerna har ändrats så att kort som Exploration och Azusa, Lost but Seeking ger dig +X land du kan spela per tur. Man använder inte längre ett visst korts ability när du lägger ut länderna (så som man tidigare va tvungen att säga med vilken ability man la ut ett land).

(detta har svarats på redan men jag ville förtydliga)
 
SvM har en egen skick-guide. Använd den!
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!