Turnering
Svenskamagicmästerskapen 2012 - auktionslekarna är utvalda
Flera rekord slogs av den här omgången auktionslekar. Det lägsta antalet någonsin (40) skickades in, högst antal någonsin (8) diskvalificerades på grund av svårlästa leklistor (allvarligt talat, när jag till och med bistår med en mall, är det så svårt att använda den i stället för att skicka in korten huller om buller eller, som i ett fall, uppdelade i till synes godtyckliga stycken?) och det var också svårast någonsin att få ordning på de sista leklistorna. Fem-sex listor hängde kvar till det bittra slutet, men äntligen är det bara nio kvar.
av
Priceguy 22:25, 2/10 -12 läst 8807 ggr. |
Skriv ut artikel 39 kommentarer |
Så, utan vidare prat, snack, tjafs, bråk, resonerande, pontifikering, retorik, palaver, tugg, dravel, gafflande, diskussion, jamsande, tramsande, humsande, smumsande, debatt, ordväxlande, gruff, kurr, gurgel, stoj, skoj eller uppenbart synonymordboksdriven textutfyllnad, här är lekarna. Först ut har vi återvändande lekbyggaren Hoben som bidragit med sin Steve Irwin:
Ravnica
1 Thoughtpicker Witch
4 Birds of Paradise
3 Elves of Deep Shadow
1 Golgari Guildmage
1 Grave-Shell Scarab
1 Loxodon Hierarch
1 Razia, Boros Archangel
1 Nullmage Shepherd
1 Civic Wayfinder
4 Overgrown Tomb
4 Temple Garden
Torment
1 Reborn Hero
1 Faceless Butcher
3 Arrogant Wurm
4 Basking Rootwalla
2 Tainted Wood
Exodus
4 Survival of the Fittest
4 Recurring Nightmare
1 Wood Elves
1 Keeper of the Dead
4 Vampire Hounds
1 Spike Weaver
1 Mindless Automaton
1 Plains
3 Swamp
7 Forest
Hoben beskriver detta som "en rolig midrange creaturelek som inte får slut på gas", vilket jag tycker mig känna igen nånstans ifrån, och fortsätter:
"En madnesslek med möjlighet att fuska in stora gubbar eller toolbox-creatures. Generellt vinner du på att du har fler stora gubbar, med bättre effekter för mindre kostnad än vad din motståndare har. Det finns även sköna synergier som Thoughtpicker Witch+Reborn Hero.
Lekens namn kommer från den ökända krokodiljägaren 'cause that's one mad survivor."
Vår andra lek för dagen är signerad The_Bear, som tydligen har fått inspiration från många olika håll när han satt ihop sin Ett mirakel som kallas kärleken!:
Ice Age
4 Brainstorm
4 Adarkar Wastes
4 Counterspell
4 Portent
4 Swords to Plowshares
Worldwake
4 Jace, the Mind Sculptor
3 Pilgrim's Eye
4 Celestial Colonnade
4 Halimar Depths
Avacyn Restored
4 Terminus
3 Entreat the Angels
4 Temporal Mastery
1 Tamiyo, the Moon Sage
4 Plains
9 Island
En massa kända kort som aldrig fått mysa tillsammans förut. Med björnens egna ord: "Leken går ut på att sätta upp mirakel på toppen av leken med hjälp av Halimar Depths, Jace, the Mind Sculptor, Brainstorm eller Portent och sedan sjunga "ett mirakel som kallas kärleken, ett miraaaaaaaakel!" när man träffar.
Man kan blanda leken med Pilgrim's Eye och Portent. Resten är lite kontringar lite removal och (cue song) MIRAKEL!"
Två lekar in och inte en enda kombolek än, såvida du inte betraktar de två förra som kombolekar. I så fall kommer här vår tredje: Patrizzos Bloodcrank:
Zendikar
4 Goblin Guide
4 Bloodchief Ascension
4 Burst Lightning
2 Punishing Fire
4 Akoum Refuge
1 Valakut, the Molten Pinnacle
Visions
2 Fireblast
4 Vampiric Tutor
4 Anvil of Bogardan
2 Undiscovered Paradise
New Phyrexia
3 Spellskite
3 Grim Affliction
4 Volt Charge
3 Mindcrank
10 Mountain
6 Swamp
Ser ni kombon? Ser ni den? Inte? Då får väl Patrizzo peka ut den för er då. Miffon.
"Bloodcrank är en kombolek med potential att vinna i tredje rundan. Kombodelarna i leken är så klart Bloodchief Ascension och Mindcrank, vilket vem som helst borde förstå. Se till att Bloodchief Ascension får tre counters, lägg ut Mindcrank, skada motståndaren eller tvinga honom/henne att discarda ett kort, så är karusellen igång.
För att kunna lägga counters på Bloodchief Ascension innehåller leken diverse olika sätt att göra skada i motståndaren (Goblin Guide, "boltar" och länder (nåja, land(). Som en extra bonus förekommer även kort med proliferate för den händelse att antalet counters inte riktigt vill öka.
Ett problem jag fått höra att kombolekar har är att hitta just kombodelarna. Därför innehåller leken både sök i form av Vampiric Tutor och kortdrag i form av Anvil of Bogardan. Den senare fyller också funktionen att sätta igång karusellen.
Försvar har aldrig varit min starka sida, men för att skydda sig själv och kombodelarna kom Spellskite med lite som en gubben-i-lådan.
Tredjerundansvinsten sker på följande "enkla" vis:
Runda 1: Mountain -> Goblin Guide -> anfall för 2.
Runda 2: Swamp -> Bloodchief Ascension -> anfall för 2 -> counter i end of turn -> Burst Lightning i motståndaren i hans runda -> counter i end of turn.
Runda 3: Mountain -> Mindcrank -> anfall för 2 -> counter i end of turn -> Burst Lightning eller Fireblast i motståndaren -> Vinn!
Enjoy och lycka till!"
Det ska vi göra. Men nu ska vi i alla fall lämna kombolekarna bakom oss för ett ögonblick och njuta av en gubblek. Som spelar gubbar. Och sen slår. Med gubbar. Gubben som byggt den heter Don och hans lek heter Only Human.
Odyssey
3 Puppeteer
4 Firebolt
1 Peek
Legions
2 Voidmage Apprentice
3 Willbender
2 Echo Tracer
1 Covert Operative
Avacyn Restored
3 Nephalia Smuggler
4 Kessig Malcontents
4 Captain of the Mists
1 Gryff Vanguard
2 Peel from Reality
1 Mass Appeal
4 Vigilante Justice
1 Burn at the Stake
2 Pillar of Flame
4 Cavern of Souls
10 Island
8 Mountain
Från forntid till nutid med människorna, alltså.
"Allas våra människor, visst förtjänar de lite särskild uppmärksamhet?
Leken bygger förstås på ett människotema, men utifrån synvinkeln att som människa är du nog mer upptagen med att försöka överleva än att anfalla någon.
Tidigt i spelet har du lite eld att skydda dig med innan de första försvararna kommer på plats. Sedan får du tappa, blocka och trixa för att överleva nog länge för att Vigilante Justice, spioner eller stora brasor ska avsluta motståndaren.
Odyssey ger oss tidigt försvar och lite kontroll. 1 Peek bara för mysfaktorn.
Legions... vilken morph ska de döda? Vågar de ens försöka?
Avacyn Restored är det tunga artelleriet. Vem vill inte blinka Kessig Malcontents, tappa alla motståndarens permanents med Captain of the Mists, eller ignorera kontringar tack vare Cavern of Souls?
Önskar piloten stort lycka till - visa nu att även människor är att räkna med i Magicvärlden!"
Det får man hoppas att vi är. Annars är det illa ute med Magicvärlden.
Discus och the_machine lyckades på något sätt bygga rätt snarlika lekar trots att de bara hade ett av seten gemensamt. Till slut blev det i alla fall Discus som fick knipa studsninjasloten med Bounce me!:
Tempest
4 Thalakos Seer
4 Counterspell
4 Capsize
4 Shadow Rift
Betrayers of Kamigawa
3 Mistblade Shinobi
4 Ninja of the Deep Hours
2 Higure, the Still Wind
2 Umezawa's Jitte
Judgment
3 Cephalid Constable
3 Wormfang Drake
3 Aven Fogbringer
24 Island
Discus "har alltid tyckt om att studsa saker och här handlar det om att försöka störa motståndet genom att studsa så mycket som möjligt. Det går inte snabbt men förhoppningsvis kan vi få lite snurr på verksamheten innan vi är döda. Thalakos Seer är nyckeln till vår strategi och en runda två Thalakos Seer som följs upp med antingen en ninja eller Wurmfang Drake är plan nummer ett.
Fungerar inte det får vi ta till några kontringar och hoppas att Capsize räcker en stund."
Ice Age visade sig vara ett populärt förstaset. Kan det ha något att göra med förekomsten av Brainstorm, Portent, Dark Ritual, Demonic Consultation och Swords to Plowshares? Kanske. Fråga Arson som stoppade in det mesta av det där i What the Hecatomb:
Ice Age
4 Hecatomb
4 Brainstorm
4 Portent
4 Dark Banishing
4 Dark Ritual
4 Demonic Consultation
4 Underground River
Planar Chaos
4 Damnation
3 Urborg, Tomb of Yawgmoth
1 Enslave
Scourge
4 Stifle
3 Unburden
2 Lethal Vapors
9 Swamp
6 Island
En nog så enkel idé, men vi låter väl Arson förklara den: "Du spelar in Hecatomb och triggern 'When Hecatomb enters the battlefield, sacrifice Hecatomb unless you sacrifice four creatures' spelar du Stifle i så du inte behöver några creatures. Bättre tillgång på Swamps ges sedan av Urborg, Tomb of Yawgmoth. Ska bli kul att se hur folk spelar Demonic Consultation!" De lär väl bara döda sig själva med den som vanligt.
Alldeles för lite rött så här långt. Jag menar, vad ska Rubblarp spela om han skulle snubbla in på BSK? Enbart för hans skull tar vi en helröd lek som kastar sig i huvudet på motståndaren. Bokstavligen. Jag skulle vilja presentera Advena och Fling Awaaay!.
Shards of Alara
4 Soul's Fire
4 Hell's Thunder
Dark Ascension
4 Fling
4 Flayer of the Hatebound
4 Nearheath Stalker
4 Pyreheart Wolf
Urza's Destiny
4 Bloodshot Cyclops
4 Reckless Abandon
2 Repercussion
2 Keldon Vandals
24 Mountain
Advena kör hårt på personliga preferenser: "Jag har alltid älskat Fling, ända sedan den kom i Stronghold, och alla busiga grejer man kan göra med den mysiga förmågan att kasta skrikande kritter i huvet på folk.
"Tyvärr" så funkade det onödigt bra att ta Fling från Dark Ascension istället för Stronghold. Lite synd på en av Magics bästa flavourtexts - "It's raining Rats and Moggs" - att den fick bytas ut mot den enormt ointressanta texten på Dark Ascension-versionen. Men men, what to do.
Och jag menar, gillar man Fling måste man ju spela CHUCK också." Så är det nog.
triss, Svenskamagics JEDI KNIGHT, är en före detta Svenskamagicmästare och nu även auktionslekskonstruktör med String Shot BUG:
Lorwyn
3 Vivid Grove
1 Vivid Creek
4 Gilt-Leaf Palace
4 Imperious Perfect
3 Leaf Gilder
4 Wren's Run Vanquisher
2 Nameless Inversion
4 Thoughtseize
Stronghold
4 Intruder Alarm
4 Mana Leak
Future Sight
4 Llanowar Mentor
4 Tarmogoyf
4 Sprout Swarm
4 Dryad Arbor
4 River of Tears
4 Forest
3 Island
Över till mästaren själv: "Här finns det kanske något för alla? Aggro, kontroll och kombo, leken kan ta många olika planer. Kombo består av Intruder Alarm & Sprout Swarm, eller Intruder Alarm & Imperious Perfect + random manadork, vilket ger dig ett stort antal (ta minst en miljon för att vara säker) tokens. Även om inte kombon kräver så många olika kort behövs ändå lite arbete; det tar ett par turer att samla ihop småkillarna och gå nuts. Om du glömmer bort eller inte fattar hur kombon funkar kan du gå aggro med Tarmogoyf & C:o. Thoughtseize och Mana Leak försvarar bägge strategierna och håller din motståndare i schack."
Vi avslutar årets upplaga auktionslekar med en lek som varenda kotte och hans inavlade kusin byggde i huvudet när Mirrodin släpptes. Frågan är om någon någonsin byggde den på riktigt. Ja, förutom Razorfin då, som klämmer till med Wincons är för nybörjare:
Mirrodin
4 Shared Fate
4 Terror
4 Wrench Mind
4 Thirst for Knowledge
4 Talisman of Dominance
4 Seat of the Synod
4 Vault of Whispers
Planar Chaos
2 Piracy Charm
4 Damnation
2 Urborg, Tomb of Yawgmoth
Rise of the Eldrazi
4 Inquisition of Kozilek
3 Narcolepsy
1 Consuming Vapors
3 Prophetic Prism
4 Evolving Wilds
6 Swamp
3 Island
Razorfin inleder med den tagline alla lekar vill ha: "Dessa 60 kort är inkapabla att vinna ett parti Magic. Men som tur var så har man ju Shared Fate, så man får lita på att motståndarens lek kan besegra sig själv. Om motståndaren sitter och väntar på att topdecka det han behöver så finns det risk att det aldrig kommer ske. Nånsin.
Resten av leken stallar in i Shared Fate och gör ingenting efter att den har resolvat. Ingen match kommer vara den andra lik."
Det tror jag vi kan vara överens om.
Så där ja, då var det klart för den här gången. Nu är det som vanligt dags att klaga och spekulera, och om jag vet nånting om nånting kommer det att vara mycket av det förra och lite av det senare. Men försök.
Ses på BSK.