Magic the Gathering
Magic the Gathering34897 medlemmar 633 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ARTIKEL-FEEDBACK [Feedback] BSK 2009... [Feedback] SvM-awards 2022! ...
[Feedback] Topp 10 skäl till varför Magic är ett sämre spel än för 10 år sedan!
Senast läst: 10:58:01, 24/4 -24. Läst 628 gånger.
Beakid

Simic
ADMIN
REDAX
MODERATOR
GULDMEDLEM
Lyckeby
@svm s. 3/2 -01

621 rubriker
10802 svar

[Feedback] Topp 10 skäl till varför Magic är ett sämre spel än för 10 år sedan! 13:26:32, 25/8 -22  
Feedback, ris och ros på artikeln Topp 10 skäl till varför Magic är ett sämre spel än för 10 år sedan! av Sajkobeer tas här
 
Strätz!

MagicOfJesper

Selesnya
ADMIN
REDAX
MODERATOR
VäKTARE
@svm s. 12/4 -14

70 rubriker
987 svar

1. För mig så är orsak 1 största ... 16:31:40, 25/8 -22  
För mig så är orsak 1 största problmet som glad ammartör med begränsad tid så är det omöjligt att hinna med vilka nya kort som tillkommer varje månad.
mg

Izzet
MEDLEM
Mölndal
@svm s. 17/2 -05

258 rubriker
11995 svar

2. Hear hear! Alltid gött att läs... 17:33:34, 25/8 -22  
Hear hear! Alltid gött att läsa lite gubb-gnäll ;)

Personligen vill jag slå ett slag mot att kort har så evigt mycket text nuförtiden. Att ha mer än tre rader text ansågs att vara "wordy", överdrivet komplicerat, och dålig design för inte så länge sedan (Frazzled Editor ), nu kan man booster-rippa senaste *core setet* (Forgotten Realms) och lätt ha tre fjärdedelar av korten med mer än tre rader text (och detta är efter att man redan keywordat förmågor som reach, deathtouch, lifelink, vigilance, etc). Det blir helt enkelt för mycket för att jag skall orka engagera mig i nya kort. Såg en cubedraft för ett tag sedan där någon passade en Cosima, God of the Voyage // The Omenkeel. Det kanske är ett superbra kort, men jag kommer aldrig få veta det, för jag är för gammal för att orka läsa 15 rader text exklusive dubbla manakostnader, types, och P/T. Pass.
 
Team Squattelhaups! - Slump och Fusk
Uppdaterad: 18:56:27, 25/8 -22
Wuwwy
FANTASY KING
Nordingrå
@svm s. 26/8 -04

27 rubriker
207 svar

3. Saknar också skriftlig rapport... 17:37:13, 25/8 -22  
Saknar också skriftlig rapportering i realtid på internet från Pro-Tour och liknande turneringar. Nu streamas allt och man kan inte se vad som hänt innan. Man kunde förr följa de spelare med resultat från varje omgång på ett enkelt sätt utan att behöva starta appar.

Uppdaterad: 17:38:16, 25/8 -22
Skallen
MEDLEM
Luleå
@svm s. 19/4 -02

11 rubriker
229 svar

4. Klockrent. Jag tycker ändå... 18:27:36, 25/8 -22  
Klockrent.

Jag tycker ändå dom har gjort en hel del rätt med Arena i början, men senaste två åren känns det som dom verkligen jobbat hårt för att göra det så dåligt dom kan.
 
"I may not have gone where I intended to go, but I think I have ended up where I needed to be."

www.skallen.net
Uppdaterad: 18:28:40, 25/8 -22
Brandbilen
MEDLEM
Tyresö
@svm s. 7/1 -12

27 rubriker
73 svar

5. Väl rutet!!... 18:57:05, 25/8 -22  
Väl rutet!!
Maeths

Dimir
MEDLEM
Örebro
@svm s. 14/11 -02

120 rubriker
6688 svar

6. Gött att se att det inte bara ... 19:37:00, 25/8 -22  
Gött att se att det inte bara är jag som är en gnällig gammal gubbe! Alltså, jag ÄR ju det men gött att man inte är ensam.

När commanderprodukterna började komma dödade det fullständigt mitt intresse för formatet. Själva grejen var ju att själv få leta på sånt som kunde funka, inte att få det serverat på ett silverfat, "varsågod, här är de bästa korten, enjoy!"

En grej som jag stör mig på med powercreep är också att även 1-drop-gubbar nuförtiden är must-answer threats. Ragavan i constructed t.ex. men även i limited känns det som att man måste hantera precis alla gubbar nuförtiden, samtidigt som removals kostar 4-5 mana. Det gör att matcherna i mycket större utsträckning handlar om bra starthänder och topdecks och det känns lite hjärndött.

När Morphling var medjiks bästa gubbe... Det var tider, det!
 
Min retrospelkanal har valt dig som följare.
Rosholm
FORUMPLAYAH
Malmö
@svm s. 24/11 -01

42 rubriker
2244 svar

7. Kul, har också funderat på att... 19:44:58, 25/8 -22  
Kul, har också funderat på att skriva nåt sånt här.

Håller dock inte med om #9, tror det är bra för spelet att det finns olika "dyrgripar" som är funktionellt samma kort att samla. Det håller nere priset på de tråkiga versionerna av korten (tror jag/känns det som) och gör spike-magic lite mer lättillgängligt när turneringsgrindarna inte jagar samma kort som random pärmsamlare.
 
<Barneyk> dakka hälsar att ni är cepe
Underground1
MEDLEM
Fritsla
@svm s. 4/11 -17

3 rubriker
38 svar

8. 1#. Ja här har dom gått över ... 20:38:19, 25/8 -22  
1#.
Ja här har dom gått över gränsen speciellt förra året. Det känns som att standard blir väldigt dyrt att spela speciellt live då tex seten efter höst setet endast håller ca 1år&3 månader-1år&9 månader. Hade varit mer nice om dom släppte 3 stora set om året var 4:e månad(med digitala set emellan mellanåt) och att då höst setet håller 3 år istället för 2 i standard osv.

#2&3
Wizards har ju sagt att dom satsar på live Magic nu istället.
Sen av MTGO och MTGA så så väljer jag MTGA alla dagar i veckan. Spelupplevelsen, grafiken, knappar osv är fruktansvärd på MTGO. Jag gillar att BO1 på laddern finns som alternativ för dom som har mindre tid men på BO3 så tycker jag att man ska levla upp 3 gånger istället för 2 om man vinner med 2-0 eller vice versa.
Jag har inte problem med digitala set och kort men jag gillar inte att icke digitala kort rebalanseras. Precis som du skriver så har jag lyckats missförstå att kortet gör något annat nu i Alchemy/Historic än annars.

#6&8 är nog det värsta.
MPL systemet var riktig skit, det nya är bättre men jag skulle fortfarande vilja att vi går tillbaka till det gamla systemet, dock men lite längre svängrum för nya spelare att komma in och att tex en som hamnar medel inte kvalar till alla nästa års pro tour utan mer svängrum där.

Dom här nya små RCQ:erna med max deltararantal på 24-32 i småstäder (förutom STHLM) är fruktansvärt. Hade hellre sett större och färre PTQer bättre geografiskt direkt till Pro Touren istället för till Regionals och då Grand Prixer istället som förut. Dock hade jag gärna sett att det gick 1-2 Grand Prixer samtidigt i varje världsdel utspritt tex två samtidigt en i Norra och en i södra Europa, )i alla format efter varje set release) Både så att dom bästa spelarna inte behöver resa över hela världen och tidzzoner för att försöka bli POY och för att Magic är väldigt stort nu så att det inte blir för många deltagare på varje GP. Jag hade gärna sett att man skrotade VM och hade en "World player if the Year" titel istället.

Jag gillar inte att Arena Open och Play-In qualifiers har obegränsat med inköp. Hade hellre sett icke obegränsat men att man har råd med en till förlust tex och 1-2 fler Play-ins istället.

Uppdaterad: 22:07:04, 25/8 -22
Razorfin

Boros
MEDLEM
Lund
@svm s. 27/8 -02

77 rubriker
871 svar

#10 PWP Yearly

9. Tack så mycket! Angående Bo... 21:42:52, 25/8 -22  
Tack så mycket!

Angående Bo1 så håller jag inte med. Som småbarnsförälder är det så oerhört skönt med Bo1 som tar så mycket mindre tid i anspråk än Bo3.

Sedan hade jag även velat lägga till Companions, Dungeons och kort utan magicbaksida på listan över klagomål.
 
Det är inte lätt när det är svårt
Zt0rm
MEDLEM
Skattkärr
@svm s. 8/9 -02

39 rubriker
72 svar

10. Väl rutet Björn! Helt enig i a... 16:17:51, 26/8 -22  
Väl rutet Björn! Helt enig i allt du skriver. Fruktansvärt tråkig utveckling de senaste åren. Tacka vet man den klassiska utgivingscykeln med ett stort set i Oktober och sen två efterföljande expansioner i samma block. Det var tider det.
 
With the addition of Betrayers, Mistform Ultimus is now a Mutant Ninja Turtle. Magic doesn't have any cards with creature type "Teenage" but thanks to Boris Devilboon, Mistform Ultimus is a Minor.
Plutonergy
MEDLEM
Borås
@svm s. 22/9 -08

0 rubriker
1 svar

11. Försöker uppmana Commander-spe... 20:42:43, 26/8 -22  
Försöker uppmana Commander-spelare till att inte spela med kort som är direktprintade till sekundära format vilket enligt mig skulle vara enda sättet att skicka en signal tillbaka till WotC att vi tycker att EDH (även Magic) var bättre när alla korten behövde ta sig genom standard först. (Givetvis håller inte alla med mig...)
 
The power to hold versus the power to take
gortekS
MEDLEM
Norrköping
@svm s. 20/12 -04

171 rubriker
2351 svar

12. Personligen tycker jag införan... 11:49:51, 27/8 -22  
Personligen tycker jag införandet av Mythic Rares gjorde det mycket svårare att få in en ung spelarbar. När jag började lira kring Kamigawa var kort som Jitte och dubbelländer de dyraste standardkorten, men inget gick över 200:-.
Dubbelländerna var väl 100:- / st cirka.

När Mythic Rare kom och lekar som behövde Lotus Cobra, Jace, Titaner och en uppsjö av andra Mythic Rares började pusha priset på en standardlek upp mot 10.000:- så kan jag samtidigt förstå att ungdomar i 15-års åldern inte längre kände att de kunde lira competetive på det sätt jag kunde när jag var ung.

Mythics har gjort spelet otroligt mycket dyrare och jag tycker det är otroligt tråkigt varje gång jag lirar en FNM eller dylikt att jag inte ser ett gäng med entusiastiska ungdommar som är superhypade att få testa sina nya lekar. Istället är vi 6-8 personer som är +30 som spelar mot varandra vecka in och ut.

Det är för mig, det tråkigaste med utveckligen i spelet.
För mig är Magic någonting socialt och när det blir färre och färre spelare lokalt, och mindre och mindre variation på vilka man träffar så försvinner en stor del av charmen i spelandet.

Uppdaterad: 14:58:01, 27/8 -22
bernhardtz
JUDGE L1
@svm s. 2/10 -11

10 rubriker
61 svar

13. Jag tänker såhär: Hasbro och W... 17:29:10, 28/8 -22  
Jag tänker såhär: Hasbro och WotC tjänar väldigt mycket mer pengar på att a) fokusera på MtG som en digital produkt och b) låta MtG i papper framför allt rikta sig till Commanderspelare.

Det finns inga argument för att de som ger ut det här spelet i det läget ska satsa på att a) släppa färre kort, b) inte släppa premiumprodukter eller c) fokusera på att arrangera dyra pappersturneringar med en tbh ständigt gnällande top tier-spelarbas. De har provat den affärsmodellen i många år och fick det aldrig riktigt att fungera.

Att göra som de gör nu, som de har varit på väg till över flera år, går helt enkelt bättre. Det är för mig inte svårt att föreställa sig att det också är mycket roligare att jobba med produkter som säljer, en spelarbas som gillar produkterna och en mycket bredare räckvidd till en klart lägre kostnad.

Personligen vill jag, givetvis, se en avskaffad Reserved List, pappers-Grand Prix för alla format och en Pro Circuit med ett begripligt system som både välkomnar etableade proffs och den som kan göra bra ifrån sig på en stor turnering på sin ort. Men jag tror inte att det någonsin blir verklighet igen.

Hur vill jag göra saker bättre? Jag tror på att vi spelare måste ta saker mycket mer i egna händer. Arrangera egna turneringar och möjliggöra för fler att delta i dem. Men med det behöver vi acceptera och omfamna vad som för mig är sanningar gällande förutsättningarna för det:

1. Det är *dyrt* och *jobbigt* att arrangera turneringar. Att fixa lokaler och att betala domare rimlig ersättning är oundvikliga kostnader. Den som vill ha en fet prissupport måste därmed sätta en hyfsat hög deltagaravgift. Spelare måste se att det är en förutsättning och vara mer beredda att acceptera priser i stil med store credit. Annars kommer väldigt få arrangörer vilja ordna mer än en turnering.

2. Vi måste acceptera proxies för dyra kort om vi vill kunna välkomna fler till Eternal-turneringar. Personligen gillar jag inte proxies, jag tycker inte att det alls samma känsla. Men jag vet också att jag aldrig kommer att betala vad det kostar att köpa en The Tabernacle at Pendrell Vale. Att säga till folk "kom hit och delta här vi vill ha fler, btw det är en startkostnad på 18 000 kronor". Folk köper hellre, jag vet inte, en båt. Det håller inte, tror jag.

3. Om vi vill ha bra content, typ regelbundna turneringsrapporter, streams och annat, kan vi inte förlita oss på att de som gör detta ska göra det ur egen ficka. Det är svinkul att skapa content, men om det bara kostar pengar för den som skapar content blir det väldigt sällan långvarigt. Det är svinkul att skapa content, men det tar *massor* av tid och energi i anspråk. Om vi vill ha det på en regelbunden bas måste vi som vill ha det, vara beredda att pynta för det.

Uppdaterad: 17:32:24, 28/8 -22
kingdiz

Izzet
MEDLEM
@svm s. 24/1 -06

98 rubriker
568 svar

14. Bra skrivet! Tack! En polare ... 11:46:10, 29/8 -22  
Bra skrivet! Tack!
En polare ville sätta ihop några kassa revised lekar för nostalgin men fick lägga den på hyllan.. för dyrt. Nu är det så mkt kort å versioner så det är löjligt.
 
Det ska va gött å leva annars kan de kvetta!
racetraitor
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 1/7 -02

20 rubriker
336 svar

15. +1 på allt!... 17:17:50, 29/8 -22  
+1 på allt!
Snurvel_

Orzhov
REDAX
Enskede
@svm s. 16/4 -02

18 rubriker
267 svar

16. Sajkobeer! Vilken fantastisk a... 00:54:42, 31/8 -22  
Sajkobeer! Vilken fantastisk artikel. Om jag inte hade tre barn, hus med underhållsbehov, ett arbete som kräver femtiotimmarsveckor, etc, just nu så skulle jag gärna kommenterat lika långt som artikeln.

Och hade det funnits kvar GP:s hade jag garanterat köpt dig en öl efter dag ett om vi någonsin var på samma som tack för läsningen.

I alla fall, mina fem ören om det du skriver:

Jag tror jag kan ha spelat längre än dig (började -94) men kan inte annat än dela dina tankar om spelet. Det räcker med att plocka fram en lek från runt år 2000 för att se den enorma skillnaden både mot spelets första trevande år och mot dagens powercreep-disco. Spelade monorött mot monogrönt från Tempest/Urza för någon månad sedan. Det urartade till en utdragen kamp om kortekonomi som avgjordes tur 30+ på att jag hittade två Cursed Scroll och motståndaren en. Viss skillnad mot idag!



För mig har det alltid varit tävlingsmomentet som gör Magic roligt. Det är ett komplext, intellektuellt utmanande spel med både variation och varians, men det är att det erbjuds tävling på seriös nivå som lockar mig. Här var ju Magic pionjärer med sin Pro Tour, en e-sport innan internet fanns i var mans stuga. Det fanns länge ett ganska tydligt system med tävlingar på olika nivåer där du kunde satsa uppåt, ett steg I taget. Gamification av din spelupplevelse och turneringsgrind. Fungerade och var roligt. Med det vill jag säga, jag förstår din fokus på tävlingsmagic.

Magic var ju också en pionjär och uppfinnare inom flera områden som idag ses som självklara i spel, inte bara genom att vara det första samlarkortsspelet, utan genom t.ex. booster packs som blev till “loot crates” eller FIFA-paket, eller genom expansioner som gjordes att samma spelide kunde säljas om och om igen, till skillnad från en gång som schack eller monopol.

Men det är svårt att ligga i fronten över tid. Kolla på Standard Oil eller Ford Motor Company. Kan inget om bilar men det är möjligt att Ford fortfarande gör världens bästa bensinbilar. Men även om du klarar att ligga före konkurrenterna kommer samhället runt omkring dig ändras och göra din affär annorlunda. Att underhållningsbranschen idag är helt annorlunda än på 1990-talet får väl anses som givet. Internet i bärbara telefoner med video on demand var samtliga begrepp som inte ens var uppfunna då. Men, är det en fördel för ett spel som Magic att försöka bli som alla andra eller ska det odla sin särart? Ska man vara ett av tiotusen tv-spel eller världens bästa kortspel? Skalbarheten är ju gratis i en digital affär vilket gör att jag förstår lockelsen, men för den långsiktiga affären kan jag undra om inte kartong ska vara numero uno och digitalt komplementet.



När det gäller pro tourens vara eller inte vara så tror jag att WotC var hjärtligt trötta på PT-spelarna. De såg inte Wizards som vare sig den hand som föder dem, eller som en fotbollsspelare ser på UEFA, dvs en garant för att spelet de lever på att spela har vettiga turneringar att delta i. Utan mer som en motståndare eller någon man kunde vigga stålar av.

“Att blåsa Wizards är varje magicspelares dröm” (min fria översättning) sade en PT-spelare till mig en gång, på fullaste allvar. Att de tröttnade på att hålla den lilla klicken spelare under armarna förvånar mig inte det minsta. Dessutom är Magic av idag (okay, sen planeswalkers började tryckas) ett spel förenat med så stor slumpfaktor att det inte går att dominera spelet på det sätt som Budde och Phoenix Foundation en gång gjorde. PT-spelarna skulle vara reklam för spelet, och ska de vara det krävs det att spelet har sin motsvarighet till Usain Bolt och Charlotte Kalla. Men inte ens med fördelar som tre gratisvinster på GP:s eller fria PT-spel som de erbjöd en liten utvald klick kunde de få fram någon eller några som kontinuerligt vann. De allra bästa och de gamla rävarna slöt sig dessutom samman i super-teams för att speltesta, så de konkurrerade inte längre med varandra utan höll bara borta nykomlingar.



Vidare till satsningen på Twitch-views istället för att göra ett bra spel.

Mitt minne är att PT:s drog c:a 30 000 tittare, en GP runt tiotusen och så fanns SCG-touren som låg strax därunder (7000 – 8000). Dessutom fanns det en del som streamade Magic online med hyfsade tittarsiffror. Satsningen på Arena och betalda twitchströmmar har knappast ökat tittarsiffrorna vad jag kan se. Nu finns det några med kanske 1 000 tittare, en drös med 50 – 300 och en med runt 2 000.De streamar oftare än bara helger, men precis som fotbollen insett så skulle VM för ofta ta kål på intresset (jmf VM I ishockey), ligalunk med 1 –2 matcher i veckan (alltså GP:s) och avbrott ibland för ett större event (PT / VM) funkar för världens mest sedda sport, och gjorde det bättre för Magic också.

Jag är också mycket skeptisk till om huruvida det är streaming som håller uppe försäljningssiffrorna för Magic. Hobbyn som sådan är något mindre actionladdad än att spela Counterstrike eller League of Legends. Att sitta och klura på ett lekbygge eller limited-strategier är något som skrivna artiklar ger minst lika mycket input till, om inte mer.



Nu går vi vidare till en sak som jag upplever som drastiskt sämre. Att vara bra på Magic brukade kräva både känsla för spelet (dvs ska jag gå för kortekonomi eller tempo I det här läget?, spela på mina outs eller göra det som ser bäst ut på bordet? Etc.), men även ett tekniskt kunnande (hur fungerar reglerna?, I vilken fas bör och kan jag lägga min spell? Kom ihåg din upkeep-trigger! Etc.).

Den första delen har minskats I och med power creep, det är oftast bara att langa ut sitt bästa kort och låta snöbollen rulla, men finns I alla fall kvar. Den andra delen upplever jag att WotC har gjort sitt bästa för att helt utradera. Jag som turneringsspelare och gammal idrottare tycker det är självklart att god regelkunskap och förmågan att spela tekniskt korrekt ska belönas, men reglerna och framför allt tolkningen av dem har klart ändrats till förmån för de som slarvar eller är rent utsagt okunniga. Du kan t.ex. knappt glömma bort en trigger längre (och de är aldrig “may” om det är en nackdel för kortets ägare), och glöm att lyckas ta hem en vinst på att motståndaren glömmer betala för en pact eller skrivit fel livstotal. Om du är dum nog att spela Uktabi Orangutang när bara du har en artefakt I spel tycker jag det ska vara en nackdel för dig... Numera får vi Gemrazer istället.



Vidare till de alldeles för många expansionerna.

Ändå sedan jag började spela magicturneringar så har jag älskat prereleaser. Det brukade vara en per set. Seten kom sällan. Vann man prellen var man kung på sin LGS för några dagar. Jag missade aldrig en chans att spela de nya korten. Och eftersom spoilers inte alls var samma grej mötte man saker man aldrig sett förut, mitt under turneringen. Det var en unik turneringsupplevelse, lite som julafton fast tre gånger om året. Askul!

Nu när det snart kommer ett nytt set finns det en uppsjö chanser för mig att spela. Jag är inte ens sugen. En kompis föreslog att vi skulle köra någon av tre (!) 2HG som ges. Men det krockade med någon träningstid och tja, det kommer ju ett nytt set inom någon månad så varför anstränga sig. Snacka om att ha vattnat ur intresset och ersatt den med en ständig mättnadskänsla.



Jag vill också gärna få spy lite galla över all alternate art som verkar grassera. Jag har spelat så pass mycket magic att jag sällan behöver läsa ett kort. Illustrationen räcker gott. Det är för övrigt det som gör att spelet flyter på och blir roligt. Testa själva att spela med någon som måste läsa varje kort...

Efter en månads spelande med ett set brukade det inte vara ett problem för mig att spela en draft med kort som inte var på engelska, jag har gjort det vid ett flertal tillfällen utan problem. All alternativ art gör att det här inte går längre, jag vet inte vad fan korten är för något! Jag kan knappt spela Vintage Cube på Magic Online längre för jag måste sitta och läsa var och varannat kort. Och att se en bild på en leklista och fatta vilka kort som ingår I den är helt omöjligt. Åter till en, ikonisk, bild per kort, tack.



Okay, nu springer det iväg I text här
 
I know I believe in nothing but it is my nothing
Snurvel_

Orzhov
REDAX
Enskede
@svm s. 16/4 -02

18 rubriker
267 svar

17. Okay, nu springer det iväg I t... 01:02:06, 31/8 -22  
Okay, nu springer det iväg I text här så till den milda grad att svm klippte av mitt korta svar. Fortsättningen löd iaf

Jag vet inte om jag ens orkar tänka på all idioti du nämner om att ta bort spelets hela historik (den databasen gav så mycket glädje och nostalgi, tänk att sitta och minnas en match från 2002 och kunna kolla upp om det var 2-1 eller 2-0 man vann med!) eller att bedriva en “pro tour” där man bjuder in spelare efter hur populära de är, inte hur bra de är. Eller för den delen ta bort de kanske mest uppskattade turneringarna för spelarna i mellanskiktet (Nationals / Worlds).



Låt mig I alla fall tipsa om en artikel som tydligt visar på andrahandsmarknadens behov av en kompetitiv turneringsscen: https://www.cardmarket.com/en/Magic/Insight/Articles/Thanks-I-Hate-It-and-Love-It-Money (scrolla ned till The case for tournaments om ni inte orkar läsa hela).

Och såklart SaffronOlives uppgörelse med Arena https://www.mtggoldfish.com/articles/the-future-is-as-bright-as-it-is-uncertain

Kanske även min gamla text om powercreep och pushen mot rares med stora effekter istället för synergi kan vara intressant? https://www.svenskamagic.com/artiklar/index.php?ID=1607#article



Väl rutet var det. Jag tackar återigen
 
I know I believe in nothing but it is my nothing
Shagrat
MEDLEM
Hässelby
@svm s. 17/12 -02

15 rubriker
612 svar

18. Tack för en bra text! Skönt at... 20:24:21, 31/8 -22  
Tack för en bra text! Skönt att få elda på sin irritation genom att läsa andras liknande missnöje.
UmeLinkan
MEDLEM
Enköping
@svm s. 2/10 -06

3 rubriker
24 svar

19. Som casual-spelare som varit m... 14:07:19, 1/9 -22  
Som casual-spelare som varit med till och från sedan Ice Age har jag ett par reflektioner. Jag har aldrig gillat standard. Rotationen går så fort att man är helt borta om man gör ett kort uppehåll. Jag håller med om att utgivningstakten är för hög. Jag tycker det är rimligt med 3 expansioner per år, med ev ett par reprintexpansioner därutöver, för att ge oss som inte gillar standard en orsak att spendera lite pengar på spelet med. Att det görs vissa kort, fokuserade på multiplayer, som inte kommer via standardexpansioner har jag inget större problem med. Men det blir alldeles för mycket. Jag håller med om att det blir för mycket specialkort. Full art-länderna tycker jag är riktigt snygga, men alla olika showcase-varianter blir bara rörigt.

En av de största orsakerna att Magic genom åren inte varit mitt huvudsakliga CCG är fokuset på den kompetetiva scenene, vilket gjort att det varit mycket trevligare att spela andra spel som Vampire (också från början Wizards), Star Trek, Call of Chatulu mfl.

Ett av de största misstagen Wizards har gjort är Reserved list. Även fast jag är ägare av både Tabernacle och minst 4 av varje WUBR-duals så tycker jag det är trist att inte nya spelare också kan få tag i de korten, utan att lägga ner mer pengar på en lek än vad en hyffsad begagnad bil kostar.
 
Svensk ambassadör för Star Trek CCG, som idag görs virituellt av The Continuing Committie.
414448
MEDLEM
@svm s. 7/8 -06

226 rubriker
7656 svar

20. Trevligt gnäll! Lösningen: ... 20:53:42, 2/9 -22  
Trevligt gnäll!

Lösningen: man hittar på sina egna format och tvingar sina vänner att bygga lekar. Det blir oftast bra (men Homelands+Fallen Empires Constructed utan basics blev ingen hit).
 
Team Squattelhaups - Slump och fusk!

"Vi är jävligt kassa på Magic, men vi är i alla fall snygga!" - Nulaal
Uppdaterad: 20:54:29, 2/9 -22
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!