Magic the Gathering
Magic the Gathering32700 medlemmar 664 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Test of Faith + Conclave Mento... Attackera sig själv? ...
Regler angående 'untapped'
Senast läst: 06:02:50, 24/1 -21. Läst 533 gånger.
Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

109 rubriker
318 svar

Regler angående 'untapped' 13:21:28, 3/1 -21  
Hejhopp!

Jag har förstås sprungit på ytterliggare en fundering angående interaktioner, när jag fortsatt brewa i min Alesha-lek.

Hur hade Gideon, Martial Paragon interagerat med kortet God-Favored General ?
Jag tänker då alltså på Gideon's +2, för att tappa upp laget.
Kommer min upptappade, gudagåvade general känna av att den tappas upp, och låta mig köpa nya soldater, eller krävs det att den var nedtappad för att helt räknas som 'untapped' ?

Uppdaterad: 13:23:44, 3/1 -21

Freedy1313

Selesnya
MEDLEM
Eskilstuna
@svm s. 6/1 -18

1 rubriker
10 svar

1. Måste vara 'tappaed' för att k... 15:16:49, 3/1 -21  
Måste vara 'tappaed' för att kunna bli 'unatpped'
Shazica

Selesnya
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 1/3 -13

10 rubriker
29 svar

2. Jag tror detta är vad du letar... 16:39:09, 3/1 -21  
Jag tror detta är vad du letar efter:

701.20a701.20a. To tap a permanent, turn it sideways from an upright position. Only untapped permanents can be tapped.

701.20b701.20b. To untap a permanent, rotate it back to the upright position from a sideways position. Only tapped permanents can be untapped.

Iniovan

Azorius
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 19/6 -13

109 rubriker
318 svar

3. Stort tack! (:... 22:55:03, 3/1 -21  
Stort tack! (:
Eldor

Simic
MEDLEM
@svm s. 23/2 -05

50 rubriker
284 svar

4. Frågan är om man tappar åt hög... 10:33:21, 4/1 -21  
Frågan är om man tappar åt höger eller vänster?
partysmurphen
JUDGE L1
REDAX
HEDERSMEDLEM
Linköping
@svm s. 19/2 -03

162 rubriker
7169 svar

5. Disclaimer: Allt nedan gäller... 10:48:06, 4/1 -21  
Disclaimer:
Allt nedan gäller förstås rådande errata. Gamla formuleringar på kort från Magics begynnelse var inte lika renodlade.


Hej! Det har varit en hel del frågor på samma tema på sistone så jag tänkte se om jag kan reda ut förvirringen på ett mer generellt plan.

Magicregler är väldigt väldefinierade i hur abilitys formuleras. Det är inte talspråk, utan snarare en syntax (dvs lite som programeringsspråk).

Exempel:
Triggered abilitys innehåller alltid When, Whenever eller At för att indikera dess trigger event.

Activerade abilitys använder alltid formen Cost: Effect

Osv.


Du kommer inte se ett kolon om det inte är en activated ability. Alla triggers innehåller ett av orden When, Whenever eller At, och inga andra abilitys innehåller de orden. Meddling Mage har alltså inte en triggered ability; "As" indikerar istället en replacement effect som ändrar hur den kommer in i spel (man nämner ett kort).

Så, nu när det är klart att de ordval som görs på Magickort är noga valda - Låt oss kolla på förvirringen i det här fallet.

Det är viktigt att göra skillnad på AKTUELLT TILLSTÅND och FÖRÄNDRING i TILLSTÅND

Tillstånd Förändring Båda

Notera att det inte är ordet (t ex attacks) i sig utan hur det används. Alluring Siren beskriver varken ett tillstånd eller en förändring; Den tillskriver vad som ska hända längre fram.

Triggers är nästan alltid baserade på förändring i tillstånd. At the beginning of your drawstep; Whenever you untap God-Favored General; When Elvish Visionary enters the battlefield.

Det finns några så kallade state triggers, dvs triggers som faktiskt triggar på tillstånd snarare än förändring. Det framgår då rätt tydligt. Exempel: Pestilence

För att ge några exempel på hur det ser ut för Tapped/Untapped

Tillstånd Förändring


Ställ dig gärna frågan - Är det ett tillstånd eller en förändring som texten refererar till? I fallet med God-Favored General inser man rätt snabbt att om det hade varit ett tillstånd så hade abilityn triggat konstant så länge varelsen var otappad. Det är förstås inte rimligt.
 
Om man tejpar över plastfickemynningar så har man inte riktigt förstått vad det är man försöker åstadkomma.
Uppdaterad: 10:51:13, 4/1 -21
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!