Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 657 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
REGELFRåGOR Sedris, the Traitor King + Nic... Dra kort med Verduran Enchantr ...
Fusk eller misstag?
Senast läst: 08:18:03, 26/4 -24. Läst 5460 gånger.
Teddie
MEDLEM
@svm s. 31/12 -13

16 rubriker
97 svar

Fusk eller misstag? 00:32:01, 15/6 -18  
https://m.youtube.com/watch?v=V7ArnrEW1T8

Är det här fusk eller misstag?
Antar att det blir svårt att få objektiva och opartiska svar men vad tycker ni?

Finns det bättre lösningar på problemet? Borde man inte kunna rewinda hela scenariot eller bara ge Christian en game loss?

Uppdaterad: 00:33:11, 15/6 -18

ALLLE
MEDLEM
Helsingborg
@svm s. 4/8 -07

67 rubriker
590 svar

#3 PWP Yearly

1. Misstag, sånt här händer efter... 01:10:08, 15/6 -18  
Misstag, sånt här händer efter långa dagar med ett inte jättevanligt spel mönster (att inte kunna spela kortet i handen fast man har mana etc), lätt att tro att det var en cast out eller att ha glömt bort den.

Sen är Time Walk matchen inspelad, vilket betyder att det inte går att göra något i efterhand, när det inte handlar om folk som fuskblandar etc.

Förövrigt är det lite onödigt att sprida videos av Jeremy på MTGHeadquarters eller vad han kallar sig nuförtiden när han bara vill kasta så mycket skit runt sig och förstöra för Magic och WotC efter att han blev bannad.
 
Fblthp had always hated crowds.
Zasse

Golgari
MEDLEM
@svm s. 2/5 -15

20 rubriker
167 svar

2. Är det inte lite samma som cha... 07:25:58, 15/6 -18  
Är det inte lite samma som chalice; att man får kasta in i den och ifall motståndaren glömmer trigger på chalice så resolvar kortet.
elof_the_mighty
ETERNALKUNGEN 2014
ETERNALKUNGEN 2009
Varberg
@svm s. 9/5 -02

906 rubriker
32767 svar

3. Skillnaden här är väl att Chal... 08:38:54, 15/6 -18  
Zasse skrev 07:25, 15/6 -18 Är det inte lite samma som chalice; att man får kasta in i den och ifall motståndaren glömmer trigger på chalice så resolvar kortet.

Skillnaden här är väl att Chalice säger att du får casta, men att de kontras medan Binding säger att du inte får casta alls. Det blir en skillnad tex om man har en Chalice på 15 och man castar Emrakul, the Aeons Torn eller om man har Binding på en Emrakul och "försöker" casta den genom Binding.

EDIT: Rättade till Emrakul.

Uppdaterad: 08:39:24, 15/6 -18
Banansmak
MEDLEM
Södertälje
@svm s. 13/2 -11

7 rubriker
23 svar

4. Hej! Är lite smått inblandad ... 12:53:37, 15/6 -18  
Hej!
Är lite smått inblandad i situationen och kan klargöra vad som händer från mitt perspektiv. Jag är nervös det är win and in. De flesta korten i min lek har vart vinsten några turer nu men jag drar länder och passar. Jag drar hazoret och vill alltid summera i huvudet mina attackers etc innan jag faktiskt gör dem. Lägger hazoret och slår allt i honom för att kunna slå lethal i gideon och honom nästa tur som att han kommer göra emblem.
Vi har en table-judge som domare som missar binding. Jag missar binding och min motståndare missar binding. En från coverage ser det nästa tur men judge kan inte göra en backup och min motståndare appealar inte till headjudge då han tror att han ändå inte kan vinna matchen.

Efter matchen berättar jag för head judge vad som hände och det head judge säger är att bara jag kommer får en varning men det kommer inte bli en investigation för min motståndare hade lagt "undan" binding så den var svårare att se från mitt håll och då även table judge missade dömde det som ett misstag. Detta är vad jag vet.
SidPao
MEDLEM
Stockholm
@svm s. 5/2 -07

91 rubriker
618 svar

5. Kollade igenom matchen och tyc... 14:03:43, 15/6 -18  
Kollade igenom matchen och tycker inte personligen att det ser ut som fusk, utan bara en miss. Jag vet inte hur ofta "can´t cast"-delen faktiskt dyker upp dock så jag har svårt att avgöra hur van man kan anse en spelare som når såhär långt skall vara vid denna ability. Man kan ju förstås bara gissa angående uppsåt då man inte ser Christians tankar, oavsett att han nu förklarat sin sida av situationen.

Angående fix så anser jag att om båda spelarna och bordsdomaren missar något så får man spela vidare ifall spelet gått för långt. I detta fall märktes felet först efter att Martin dragit kort på sin tur, vilket gör att ny gömd information tillkommit efter att spelet "skulle behöva spelas tillbaka". I sådana fall är det imo för svårt att återställa spelet.
Jolly_roger
SM-VINNARE 2014
JUDGE L1
Växjö
@svm s. 27/6 -06

209 rubriker
3696 svar

6. Jag tror inte du fuskade. Dock... 14:23:24, 15/6 -18  
Banansmak skrev 12:53, 15/6 -18 Hej!
Är lite smått inblandad i situationen och kan klargöra vad som händer från mitt perspektiv. Jag är nervös det är win and in. De flesta korten i min lek har vart vinsten några turer nu men jag drar länder och passar. Jag drar hazoret och vill alltid summera i huvudet mina attackers etc innan jag faktiskt gör dem. Lägger hazoret och slår allt i honom för att kunna slå lethal i gideon och honom nästa tur som att han kommer göra emblem.
Vi har en table-judge som domare som missar binding. Jag missar binding och min motståndare missar binding. En från coverage ser det nästa tur men judge kan inte göra en backup och min motståndare appealar inte till headjudge då han tror att han ändå inte kan vinna matchen.

Efter matchen berättar jag för head judge vad som hände och det head judge säger är att bara jag kommer får en varning men det kommer inte bli en investigation för min motståndare hade lagt "undan" binding så den var svårare att se från mitt håll och då även table judge missade dömde det som ett misstag. Detta är vad jag vet.

Jag tror inte du fuskade. Dock känns det som att din motståndare har ganska massiv fördel i partiet om Hazoret är en blank (vilken den borde varit)

På hans runda kan han ta tillbaka en binding med karn, göra emblem med gideon och då har du väl extremt få outs? En rekindling phoenix som måste överleva två turer.

Rätta mig om jag har missat något. Men det känns som din motståndare borde appealat.
 
Varje gång någon rippar en booster gråter draftgudinnan.

Min Magicblogg: Klicka

Men det kanske bara är jag.
Freiden

Golgari
MEDLEM
Uppsala
@svm s. 8/6 -12

8 rubriker
80 svar

7. Jag har själv försökt slå för ... 14:31:01, 15/6 -18  
Jag har själv försökt slå för lethal med en Ensnaring Bridge ute, tre gånger, samma game. (tur att det var regular) I det fallet var det en mycket större del av leken så min motståndare kom ihåg att påminna.

När det kommer till effekter som påverkar hela spelet på det här sättet är det upp till personen som kontrollerar effekten att se till att ingen gör några olagliga val.
Då det är en Replacement Effect och inte en Trigger har även motståndaren en del ansvar och får inte -välja- att ignorera effekten. Då kan det istället dömas som fusk. Något som bara kan forskas i på plats, just då.

Så fixen om detta händer är att ge ut varningar till båda spelarna för Game Rule Violation. Kolla på vad som hänt och därefter bestämma om en back-up är möjlig. I första hand kommer det inte ske en back-up.

Det är lätt att dra slutsatser när en kollar på coverage. Verkligheten är inte så uppenbar och inrutad som det vi ser på.
Banansmak
MEDLEM
Södertälje
@svm s. 13/2 -11

7 rubriker
23 svar

8. Håller med om att jag inte var... 14:41:07, 15/6 -18  
Jolly_roger skrev 14:23, 15/6 -18
Banansmak skrev 12:53, 15/6 -18 Hej!
Är lite smått inblandad i situationen och kan klargöra vad som händer från mitt perspektiv. Jag är nervös det är win and in. De flesta korten i min lek har vart vinsten några turer nu men jag drar länder och passar. Jag drar hazoret och vill alltid summera i huvudet mina attackers etc innan jag faktiskt gör dem. Lägger hazoret och slår allt i honom för att kunna slå lethal i gideon och honom nästa tur som att han kommer göra emblem.
Vi har en table-judge som domare som missar binding. Jag missar binding och min motståndare missar binding. En från coverage ser det nästa tur men judge kan inte göra en backup och min motståndare appealar inte till headjudge då han tror att han ändå inte kan vinna matchen.

Efter matchen berättar jag för head judge vad som hände och det head judge säger är att bara jag kommer får en varning men det kommer inte bli en investigation för min motståndare hade lagt "undan" binding så den var svårare att se från mitt håll och då även table judge missade dömde det som ett misstag. Detta är vad jag vet.

Jag tror inte du fuskade. Dock känns det som att din motståndare har ganska massiv fördel i partiet om Hazoret är en blank (vilken den borde varit)

På hans runda kan han ta tillbaka en binding med karn, göra emblem med gideon och då har du väl extremt få outs? En rekindling phoenix som måste överleva två turer.

Rätta mig om jag har missat något. Men det känns som din motståndare borde appealat.

Håller med om att jag inte var favored om Hazoret är en blank men återberättar bara. Angående appeal, appeala alltid.
Choper

Izzet
JUDGE L2
REDAX
FSVM - LEDAMOT
Axvall
@svm s. 26/5 -04

93 rubriker
2198 svar

9. Då ska vi se. UCE - Cheati... 16:08:01, 16/6 -18  
Då ska vi se.

UCE - Cheating
Definition
A person breaks a rule defined by the tournament documents, lies to a tournament official, or notices an offense committed in their (or a teammate's) match and does not call attention to it.
Additionally, the offense must meet the following criteria for it to be considered Cheating:
•The player must be attempting to gain advantage from their action.
•The player must be aware that they are doing something illegal.

If all criteria are not met, the offense is not Cheating and is handled by a different infraction. Cheating will often appear on the surface as a Game Play Error or Tournament Error, and must be investigated by the judge to make a determination of intent and awareness.


Som synes är det väldigt svårt att se rent objektivt utifrån huruvida en enstaka händelse är cheating eller ej när det handlar om misstag gjorda i spelet. Det är alltid upp till domaren på plats att försöka avgöra om det hänt med uppsåt eller ej.

Vissa saker är dock "uppenbara" som när folk manipulerar blandning eller när folk har exakt samma 7 kort på starthanden varje match med mera med mera. Det är framförallt sådant och när folk sätter saker i system som coverage kan vara behjälpligt för att fälla folk som fuskar.



För övrigt, rensade lite bland inläggen. Att bara skriva saker som "+1" är inte direkt givande för frågan. Samma med att diskutera Jeremys historik.
Jag har ingenting emot att ni gör det men tyvärr behöver jag rekommendera att ni gör det under allmänt isf :(
Om någon känner att jag tog bort någonting som inte borde ha tagits bort ber jag om ursäkt och ber att ni kontaktar mig.
 
Ingen regel utan undantag.
Även det är en regel.

Hitta Skövde Magicförening på facebook, där hittar ni allt vi gör :)
Uppdaterad: 16:08:36, 16/6 -18
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!