Magic the Gathering
Magic the Gathering34896 medlemmar 672 inloggade

Användare:

Lösenord:


Bli medlem
Glömt lösenord?

Sök SvenskaMagic
Sök kort:

Sök medlem:

Sök stad:
Sök forumet:

Sök regelterm:

Sök lek:
FORUMET Start | Forumnytt | Sök | Regler | Privata bord  
ALLMäNT Eget set/kortlek... Crap-rare-draft Juni 2018 ...
UG Sea Revised NM
Senast läst: 02:32:22, 26/4 -24. Läst 6300 gånger.
Plague_Spitter

Dimir
MEDLEM
@svm s. 30/6 -10

15 rubriker
470 svar

UG Sea Revised NM 11:04:12, 8/6 -18  
Hej!

Har en Underground Sea från Revised i fint skick som jag hållt på i några år nu och mest haft i EDH och så vidare. Nu på senaste så verkar priset ha gått upp rätt mycket på den.

Jag funderar på att eventuellt försöka sälja den snart då jag inte spelar Legacy/Vintage, men det kanske är klokt att vänta lite ifall priset stiger ytterligare? Eller är det risk att den rasar i pris snart? Vad tror ni?
 
Mirrodin forever!

DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

1. Personligen tror jag att riske... 11:08:16, 8/6 -18  
Personligen tror jag att risken för ett prisras den närmsta tiden (detta år) är tämligen minimal. Förmodligen kommer priset att fortsätta stiga.

Uppdaterad: 11:08:36, 8/6 -18
anthrox
TOMTE
Eksjö
@svm s. 16/4 -04

520 rubriker
12070 svar

2. Priset på duals kommer aldrig ... 11:36:19, 8/6 -18  
Priset på duals kommer aldrig att sjunka, så länge de håller kvar RL. Kanske finns det ett tak för ug, men räkna inte med det. Skulle inte förvåna mig det minsta om de var värda 10k om ett par år.
 
7
"Jag är din veckodag... Alla dagar i veckan. Du är som ett Sinkhole i mitt hjärta när du Duress:ar mig. Men ack, trots allt, så är du min Olivia Voldaren."

Hört under tribelander: "Du får fan sluta spela med Grozoth, han är alldeles för bruten!"

Anthrox på scen med The Bailout!
Wexio Spelkonvent
Team Kaffebryggers
Hellnas
MEDLEM
Linköping
@svm s. 9/7 -10

86 rubriker
2416 svar

3. Är du inte i behov av pengarna... 11:54:53, 8/6 -18  
Är du inte i behov av pengarna så sitt bara på det. Du kommer få mer ju längre tiden går.
 
Awaken my child and embrace the glory that is your birthright. Know that I am the Overmind; the eternal will of the Swarm.
caitlin
MEDLEM
@svm s. 18/6 -03

24 rubriker
697 svar

4. Vi tror alltså inte att den hä... 14:36:51, 8/6 -18  
Vi tror alltså inte att den här senaste hundraprocentiga prisökningen kommer att dippa? Det tycker jag nog låter lite märkligt.

Samtidigt så tror jag mycket väl att länderna fortsätter att öka i pris framöver, sett över ett antal år, tills det att ingen köper dem längre. Exempelvis har jag svårt att se någon särskilt stor marknad för dubbelländer som kostar runt 10kkr här på SvM (redan som det är nu har nog köparantalet begränsats avsevärt.)

Men vad vet jag, kanske lurar de stora fiskarna i vassen.
 
Life is like a box of chocolates, you never know when you'll find a nut.
Hellnas
MEDLEM
Linköping
@svm s. 9/7 -10

86 rubriker
2416 svar

5. Om du tänker svensk marknad så... 14:43:09, 8/6 -18  
caitlin skrev 14:36, 8/6 -18 Vi tror alltså inte att den här senaste hundraprocentiga prisökningen kommer att dippa? Det tycker jag nog låter lite märkligt.

Samtidigt så tror jag mycket väl att länderna fortsätter att öka i pris framöver, sett över ett antal år, tills det att ingen köper dem längre. Exempelvis har jag svårt att se någon särskilt stor marknad för dubbelländer som kostar runt 10kkr här på SvM (redan som det är nu har nog köparantalet begränsats avsevärt.)

Men vad vet jag, kanske lurar de stora fiskarna i vassen.

Om du tänker svensk marknad så är det lite smalt tycker jag, det finns garanterat köpare framgent i Europa. Men det är en annan diskussion som vi inte ska ha i denna tråd
 
Awaken my child and embrace the glory that is your birthright. Know that I am the Overmind; the eternal will of the Swarm.
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

6. Generellt sett så är det just ... 15:25:49, 8/6 -18  
Generellt sett så är det just kopior i NM som varit med om dom största prisökningarna. Samlare vill ha fint skick, medans spelare vill ha ett spelbart kort.

Det är omöjligt att förutspå hur den framtida prisbilden kommer se ut. Men att prompt säga ”dom kommer alltid gå upp” gränsar på obscent.

Stor del av de senaste prisökningarna baseras varken på att antalet legacyspelare försubblats över natt, eller att någon eldat upp hälften av alla duals. De baseras på kapitalstarka personer som pressat upp priserna eftersom de sitter på högar med duals och inte vill vänta på en stabil prisökning.

Rimligtvis bör ugsea dippa när folk börjar sälja av kort mitt i en spike, och sedan gradvis fortsätta gå uppåt i vanlig ordning. Detta förutsatt att efterfrågan fortsätter öka och fakes inte blir ett för stort problem.

EDIT: observera att jag säger rimligtvis. Det som hänt senast är att samma personer köpt upp alla ugsea och pressat dom vidare uppåt. Faktumet att Rudy från alpha investments ”förutspått” att duals inom en snar framtid kommer ligga på 1k dollar är en stor faktor till den galna prisutvecklingen.

När det gäller att sälja eller hålla: utgå från vad du själv känner, är dubbla insatsen gott nog för dig? Casha ut.
På senare tid har Magic fått en extrem köphets där människor är rädda att missa deals. Men det är värt att betänka vilka personer det är som skapar pristrenderna. Och jag kan lätt säga att det inte är spelaren som försöker slutföra sin lek.

Uppdaterad: 15:33:04, 8/6 -18
Isanion

Dimir
MEDLEM
@svm s. 3/1 -11

34 rubriker
328 svar

7. För mig är det en mer relevant... 15:53:09, 8/6 -18  
För mig är det en mer relevant fråga om magic kommer finnas kvar än ifall duals och liknande kommer krasha i pris i framtiden. Om magic finns kvar så tror jag inte duals någonsin kommer sluta stiga i värde, även om det nog inte blir med samma takt som senaste siden. Hade hållt på den i 10 år till om du inte desperat behöver pengarna.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

8. Jag tror att prisrusningarna n... 15:56:55, 8/6 -18  
Jag tror att prisrusningarna nästan uteslutande beror på människor som investerar, gör buyouts osv i syfte att tjäna pengar. Utöver det så finns det en liten mängd som dragits med i köphetsen (som jag själv) för att inte missa en deal/slippa betala mångdubbelt mer i framtiden för kort de vill ha. Slutligen beror en liten del på att det har skett en reell prisjustering. Vissa av dessa gamla kort har haft låga priser och litet utbud länge.

Hur troligt är det att priserna fastnar? Jag har följt priserna på gamla kort ett drygt år, och tittar man t.ex. på uncommons från Arabian Nights så stack de samtliga iväg i pris förra sommaren/hösten. Nu spelar jag inte själv, men min gissning är att de flesta av dessa kort knappast spelas alls i något meningsfullt sammanhang. Ändå har priserna inte korrigerats neråt för något av korten, tvärtom har de fortsatt uppåt. T.ex. kostade en Ydwen Efreet runt 200kr för ett år sedan. Priset dubblades i stort sett över en natt, men trots begränsad efterfrågan av spelare så kostar det fortfarande 400-500kr och priset ser ut att gå stadigt uppåt.

Sett till den utvecklingen känns det osannolikt att duals, som verkligen hör till kategorin spelbara kort och som under samma period legat relativt still i pris, skulle rasa igen efter ökningen. Åtminstone inte pga köp/sälj-effekter och den elaka marknaden. Självklart finns det ett tak, men jag tror att det är en bra bit bort.
prinsallan
HEDERSMEDLEM
Jönköping
@svm s. 16/2 -06

451 rubriker
6628 svar

9. Folk har för mycket pengar så ... 16:36:20, 8/6 -18  
DeckOf53 skrev 11:08, 8/6 -18 Personligen tror jag att risken för ett prisras den närmsta tiden (detta år) är tämligen minimal. Förmodligen kommer priset att fortsätta stiga.

Folk har för mycket pengar så ja, priserna fortsätter uppåt i stadig takt.
 
Om det saknas något common på min have som du vill köpa, interna. Det ligger ca 100.000 commons här som jag inte lagt upp på min have :P
vivalatapioca

Boros
MEDLEM
Gislaved
@svm s. 4/2 -06

63 rubriker
765 svar

10. Rättelse: Folk är dumma bräkan... 17:16:36, 8/6 -18  
prinsallan skrev 16:36, 8/6 -18
DeckOf53 skrev 11:08, 8/6 -18 Personligen tror jag att risken för ett prisras den närmsta tiden (detta år) är tämligen minimal. Förmodligen kommer priset att fortsätta stiga.

Folk har för mycket pengar så ja, priserna fortsätter uppåt i stadig takt.

Rättelse: Folk är dumma bräkande får, så ja priserna fortsätter uppåt i stadig takt.
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

11. Folk som betalar 4000kr för en... 17:24:08, 8/6 -18  
vivalatapioca skrev 17:16, 8/6 -18
prinsallan skrev 16:36, 8/6 -18
DeckOf53 skrev 11:08, 8/6 -18 Personligen tror jag att risken för ett prisras den närmsta tiden (detta år) är tämligen minimal. Förmodligen kommer priset att fortsätta stiga.

Folk har för mycket pengar så ja, priserna fortsätter uppåt i stadig takt.

Rättelse: Folk är dumma bräkande får, så ja priserna fortsätter uppåt i stadig takt.

Folk som betalar 4000kr för en Underground Sea, eller folk som betalar 800kr för samma kort, eller bara folk som spelar Magic i allmänhet?
vivalatapioca

Boros
MEDLEM
Gislaved
@svm s. 4/2 -06

63 rubriker
765 svar

12. Rent allmänt, utan att göra nå... 18:24:19, 8/6 -18  
DeckOf53 skrev 17:24, 8/6 -18
vivalatapioca skrev 17:16, 8/6 -18
prinsallan skrev 16:36, 8/6 -18
DeckOf53 skrev 11:08, 8/6 -18 Personligen tror jag att risken för ett prisras den närmsta tiden (detta år) är tämligen minimal. Förmodligen kommer priset att fortsätta stiga.

Folk har för mycket pengar så ja, priserna fortsätter uppåt i stadig takt.

Rättelse: Folk är dumma bräkande får, så ja priserna fortsätter uppåt i stadig takt.

Folk som betalar 4000kr för en Underground Sea, eller folk som betalar 800kr för samma kort, eller bara folk som spelar Magic i allmänhet?

Rent allmänt, utan att göra nån slags patetisk värdering kring det hela. Det finns idioter överallt.

Om en ug sea kostar (idag) 2500kr, så säger idioten tvärt nej, för dyrt.
Om den kostar 4500 veckan därefter så säger han tvärt nej, för dyrt.
Om den kostar 3300 3:e veckan då säger han ja, fan va billigt.
Sen säljer han den, sen köper han upp den igen etc etc etc .
Så funkar det .:?

Edit: och jag är själv den idioten ibland.

Uppdaterad: 18:50:34, 8/6 -18
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

13. Sen får du nog ta vissa av sva... 18:53:09, 8/6 -18  
Sen får du nog ta vissa av svaren med måtta. När du har svar från människor som köper allt gött dom hittar och folk som driver magicbutiker...
DeckOf53
MEDLEM
Enköping
@svm s. 8/5 -16

57 rubriker
444 svar

14. Jag lät bli att köpa en city o... 19:32:26, 8/6 -18  
Jag lät bli att köpa en city of traitors när den kostade 1100kr för att jag tyckte att det var lite mycket pengar. Nu har jag köpt en för 1900kr för att jag inte tror att de kommer bli billigare på länge och jag inte vill betala ännu mer. Gör det mig till en idiot? Frågar man min fru är kanske svaret ja.

Samtidigt har jag nu fått tag på det sista kortet som saknades i min forna ungdomssamling jag har jobbat på i två år, för pengar som jag har råd att lägga på en hobby. Låter väl inte så fel i mina öron.

Uppdaterad: 19:33:40, 8/6 -18
slugfest
MEDLEM
Solna
@svm s. 25/7 -02

48 rubriker
118 svar

15. https://www.mtggoldfish.com/pr... 20:22:37, 8/6 -18  
https://www.mtggoldfish.com/price/Revised+Edition/Underground+Sea#paper

Weekly Change +229.20

Ja snart är den ju uppe i 1k dollar om man nu ska gå efter deras priser.

Uppdaterad: 20:23:58, 8/6 -18
vivalatapioca

Boros
MEDLEM
Gislaved
@svm s. 4/2 -06

63 rubriker
765 svar

16. Din fru har rätt ^^ .. men om... 20:23:57, 8/6 -18  
DeckOf53 skrev 19:32, 8/6 -18 Jag lät bli att köpa en city of traitors när den kostade 1100kr för att jag tyckte att det var lite mycket pengar. Nu har jag köpt en för 1900kr för att jag inte tror att de kommer bli billigare på länge och jag inte vill betala ännu mer. Gör det mig till en idiot? Frågar man min fru är kanske svaret ja.

Samtidigt har jag nu fått tag på det sista kortet som saknades i min forna ungdomssamling jag har jobbat på i två år, för pengar som jag har råd att lägga på en hobby. Låter väl inte så fel i mina öron.

Din fru har rätt .. men om du tänker nu att dagens pris är för dyrt men ändå sen köper dyrare, varför då inte köpa allt nu.
Ah, ska inte spamma tråden mer (sorry) men generellt så är det ju så att ett gäng kapitalstarka
ockrare rensar RL kort för att kränga dem sjukt dyrt till folk(fåren) som är dumma nog att betala för det.

Glimten i ögat tack
Rubbit
MEDLEM
Göteborg
@svm s. 20/12 -06

188 rubriker
1574 svar

17. Alltså någonstans måste också ... 20:29:16, 8/6 -18  
Alltså någonstans måste också folk börja använda det egna hjärnkapitalet över vad som håller på att hända i Magic. Att säga att allt bara kommer gå uppåt är att behandla Magic som något som är helt separerat från verkligheten, det är inte så världen funkar.
gizlow

Dimir
REDAX
@svm s. 27/7 -14

14 rubriker
178 svar

18. (Om det nu ens är okej att ta ... 10:27:23, 9/6 -18  
(Om det nu ens är okej att ta upp i diskussionen, annars får mod gärna radera)

En annan faktor är ju att kinakopiorna långsamt blir bättre och bättre, tror tyvärr bara det är en tidsfråga innan RL blir irrelevant då kopiorna kommer vara alldeles för svåra att särskilja från äkta vara. Då lär marknaden störtdyka för allt utom gradeade kort.

Är en bit kvar dit dock, men det är för mycket pengar i detta för att de inte ska fortsätta utveckla sina tekniker.
czypher

Orzhov
MEDLEM
Älvsjö
@svm s. 27/7 -06

100 rubriker
2459 svar

19. Jag tror priserna kommer gå up... 13:32:20, 9/6 -18  
Jag tror priserna kommer gå upp/vara kvar på samma nivå så länge världsekonomin är hyfsat stabil.
 
Är allt som oftast intresserad av att köpa samlingar, stora som små.

Nuvarande auktion: Mycket av varje, högt och lågt. Standard, Modern, Legacy osv. BO på allt. Slutar den 3 sep 23:00.

Det största felbeslutet Magic-spelare kan göra är att köpa en mandolin...
prinsallan
HEDERSMEDLEM
Jönköping
@svm s. 16/2 -06

451 rubriker
6628 svar

20. Fast nej--- en del folk tjänar... 16:09:27, 9/6 -18  
vivalatapioca skrev 17:16, 8/6 -18
prinsallan skrev 16:36, 8/6 -18
DeckOf53 skrev 11:08, 8/6 -18 Personligen tror jag att risken för ett prisras den närmsta tiden (detta år) är tämligen minimal. Förmodligen kommer priset att fortsätta stiga.

Folk har för mycket pengar så ja, priserna fortsätter uppåt i stadig takt.

Rättelse: Folk är dumma bräkande får, så ja priserna fortsätter uppåt i stadig takt.

Fast nej--- en del folk tjänar så mycket att de utan att ens tänka köper kort så länge man kan se att kurvan går uppåt (lite eller mycket är oväsentligt för dessa människor).
Har man en budget som tillåter en att köpa Magickort för 20.000 på en månad så är det inget problem att köpa ett playset Revised Duals eller en Beta Mox.
 
Om det saknas något common på min have som du vill köpa, interna. Det ligger ca 100.000 commons här som jag inte lagt upp på min have :P
BYT BORD TILL


 
  Slippa reklamen? Bli Guldmedlem!